Views
2 years ago

2009-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 27 januari 2009 Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Bestel het Binnenvaartspel via WWW.BINNENVAARTKRANT.NL en betaal direct d.m.v. iDEAL of Ogone ! vanaf mei 2008 • gespecialiseerd in transporten vanaf het Mittellandkanal • ladingaanbod naar Nederlandse/Belgische/Duitse bestemmingen • GMP B 4.2 gecertifiseerd • snelle afwikkeling • uitstekende service telefoon (+49) 05745 92011-0 telefax (+49) 05745 92011-20 gsm (+49) 0170 343 3915 huur- en regieschepen gevraagd Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! www.kampers.com Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com Als er een veelzijdige en kostenefficiënte tak van transport is, is dat de binnenvaart. Volgens de prognoses zal het goederenvervoer de komende jaren sterk stijgen. De binnenvaart is filevrij waardoor ze maximaal van deze groei kan profiteren. Mits belanghebbende partijen weten wat binnenvaart voor hen kan betekenen. Een beter imago brengt meer lading in het schip. Bureau Voorlichting Binnenvaart werkt aan het imago van de binnenvaart. Met resultaat! Dankzij ca. 700 binnenvaartondernemers en A- en hoofdsponsors; het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en Haven Amsterdam. Uw bijdrage maakt meer mogelijk. Overheid en verladers hebben vertrouwen in het vervoer over water. Het BVB versterkt de positie van de binnenvaart verder. Voor slechts 0,15 per ton (incl. BTW) heeft de sector een professioneel voorlichtingsbureau. Heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op. Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht

De Binnenvaartkrant 47 27 januari 2009 EIC blij met aanwinst Het Educatie en Informatie Centrum Mainport Rotterdam is een attractie rijker. Een simulatie in een oude boot van de Zeehavenpolitie. Net echt. Commissaris André Verhoorn van de Zeehavenpolitie ontving uit handen van Erik Hietbrink de Open Poort Prijs. Een prijs voor het bedrijf in de haven dat z’n deuren open zet voor jonge mensen die willen kijken hoe het werkt in de haven. Jonge mensen die nog niet hebben besloten wat ze later wille worden. Erik Hietbrink is bestuursvoorzitter van zowel het Educatie en Informatie Centrum Mainport (EIC, het haveninformatiecentrum) in Rozenburg als van het Scheepvaart en Transport College (STC). Hij verklaarde dat de loodsen en gidsen van het EIC – die de jongeren rondleiden in de haven – alleen hun werk kunnen doen met de medewerking van talrijke bedrijven in de haven. Hij zei daarom ook gelukkig te zijn met de aanwezigheid van Cees-Jan Asselbergs, de algemeen directeur van Deltalinqs, de ondernemersvereniging van haven en industrie. “Al sinds 2005 hebben we echter geen aandacht meer geschonken aan bedrijven die niet gewoon goed meewerken maar zelfs excellent meewerken aan het werk van het EIC.” En daar kwam afgelopen vrijdag verandering in. Voor het eerst in vier jaar tijd werd weer de Open Poort Prijs uitgereikt, deze keer aan de Zeehavenpolitie, vanwege dus de excellente medewerking van de “O, ik wist niet dat het een spelletje was!” roept één van de tweeling uit, die het schip mocht dopen. Ze bedoelde natuurlijk een simulatieprogramma. Erik Hietbrink overhandigt (een voorlopige versie van) de Open Poort prijs aan commissaris André Verhoorn. (foto’s MGR) Zeehavenpolitie aan de rondleidingen die door het EIC Mainport worden georganiseerd. André Verhoorn toonde zich verheugd met deze oorkonde, en liet niet na erop te wijzen dat in de hele geschiedenis van het EIC Mainport nog nooit eerder een overheidsorganisatie deze prijs had ontvangen. Boot De Zeehavenpolitie was met een zware vertegenwoordiging naar het EIC gekomen, maar niet alleen Meer binnenvaart bij MARIN voor de overhandiging van de genoemde oorkonde. De Zeehavenpolitie had al in een eerder stadium een oude motorboot geschonken aan het EIC Mainport en die werd vrijdagmorgen officieel gedoopt en overgedragen door de politie. Het ging om het patrouillevaartuig MBO8 – ooit de P10. Het EIC gaat niet echt varen met deze nieuwe aanwinst voor de collectie. Het is onderdeel geworden van een simulatieprogramma. De tweelingzusjes van de school die op dat ogenblik toevallig in het EIC was in het kader van de ‘Week van de Procestechnologie’ die het schip doopten (door er een champagnefles van chocolade tegenaan kapot te gooien), waren de eersten die in de stuurstoelen van de vroegere patrouilleboot plaats mochten nemen. De boot beweegt echt met alsof er gevaren wordt en voor de stuurstoelen zijn twee monitors gemonteerd, zodat de illusie dat je echt vaart, compleet is. Per 1 januari is Dutch Logistics Development (DLD) overgenomen door het MARIN in Wageningen. Daarmee laat het Marin zien meer aandacht te willen geven aan nieuwe technieken in de binnenvaart. DLD is het eveneens in Wageningen gevestigde bedrijf van Henk Blaauw, die zich al jaren bezighoudt met nieuwe ontwikkelingen in de binnenvaart. Zo was hij nauw betrokken bij talrijke projecten van het Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB) en bij het grote Europese project Creating. Kort geleden ontving Henk Blaauw 375.000 euro van SenterNovem voor de ontwikkeling van zijn ‘barge truck’. Sterk Het MARIN maakte de overname bekend en zegt daarmee ‘samen sterk’ te verwachten te zijn. “DLD is een gevestigde naam op het gebied van conceptueel ontwerp en logistiek in de binnenvaart. MARIN is daarin zelf al jaren actief op het terrein van hydromechanica en voortstuwing. Met de bundeling van hun kennis en expertise hebben beide partijen de ambitie om een belangrijke impuls te geven aan de innovatie en ontwikkeling in de binnenvaart. (…) Met de bundeling van de activiteiten biedt MA- RIN nu de combinatie van logistiek, emissies, concept ontwerp, hydromechanica en voorstuwing. Een uitstekende basis om de uitdaging in de binnenvaart sector op te pakken.” Henk Blaauw leidt nu het binnenvaartteam binnen MARIN. De samenwerking is niet helemaal nieuw. Blaauw was ook al betrokken bij MARIN, van afstudeeropdracht tot directeur van het MSCN. De afgelopen jaren zijn vele projecten en opdrachten door MARIN en DLD samen verricht. Barge Truck is een SBIR-project, een small business innovation and research program, voor het intensiever gebruiken van kleine vaarwegen. Het betreft het nieuw ontwikkelen van kleine duwbakken, die samen één schip vormen maar ook zelfstandig (eventueel radiografisch bestuurd) kunnen varen over kortere afstanden, zodat gemakkelijk kleine vaarwaters kunnen worden benut of losgekoppeld door de Henk Blaauw (r) en directeur Arne Hubregtse van Marin. (foto MARIN) sluis geloosd. De bakken met speciaal koppelsysteem worden met het geld verder ontwikkeld.

Binnenvaartkrant