Views
2 years ago

2009-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 40

De Binnenvaartkrant 40 27 januari 2009 Wij feliciteren Scheepvaartbedrijf A. de Groot en Zn. B.V. van harte met het kvb Willem-Antonie. Rabobank Shipping

De Binnenvaartkrant 41 27 januari 2009 Shipsale.nl wil totale aanbod op één website samenbrengen Funda voor schepen Alle te koop staande schepen in één overzicht laten zien, zodat potentiële kopers snel en gemakkelijk kunnen zoeken. Dat is het idee achter de nieuwe website www.shipsale.nl. Wat Funda is voor de woningmarkt moet Shipsale voor de binnenvaart worden. De deze maand gestarte internetsite is een initiatief van de Werkendammer Karst van der Wiel die werkte bij Concordia. Zijn eerste stap was de overname van De Scheepsmakelaar. De papieren uitgave met schepenaanbod, die zeven keer per jaar met de Scheepvaartkrant wordt meeverspreid, heet voortaan Shipsale Magazine. Hoe is het idee geboren? “Oorspronkelijk waren we afzonderlijk bezig met voorbereidingen voor een overkoepelende schepensite waar het nu nog versnipperde aanbod samen wordt gebracht. Toen we daarachter kwamen, hebben we de handen ineengeslagen, samen met professionele partners uit de ICT en marketing-communicatie hebben we shipsale.nl opgetuigd.” Hoe reageren de makelaars? “Het grootste deel van hen is inmiddels benadert. Ze zijn positief, maar een beetje afwachtend. Waarschijnlijk willen ze eerst even kijken wat de concurrentie doet. Ze komen wel over streep. “We hebben net, vlak voor dit interview, weer een makelaar erbij. Dan zijn het er inmiddels acht.” Hoeveel schepen staan er al op www. shipsale.nl? “Met die nieuwe makelaar erbij hebben we er op het moment dat deze krant verschijnt ongeveer 260.” Hoe werkt het? “Als makelaars met hun schepen op Shipsale.nl willen adverteren, voeren wij de eerste keer de gegevens voor hen in. Daarna krijgen ze een wachtwoord waarmee ze kunnen inloggen, zodat ze zelf wijzigingen kunnen aanbrengen, schepen weghalen en toevoegen.” “Zoeken kan op allerlei manieren: op de homepage via snel zoeken op type schip, bouwjaar, lengte, breedte en tonnage. Er komt ook nog een manier om uitgebreid te zoeken: op naam, prijs, motor, enzovoort. Dat breiden we steeds verder uit. Zoals ook het aanbod steeds verder uitbreidt. Uiteindelijk is het doel dat alle te koop staande schepen via Shipsale.nl te vinden zijn.” Het kan natuurlijk zijn dat één schip bij meerdere makelaars te koop staat. Hoe lossen jullie dat op? “Bij het invoeren is het Europanummer het uitgangspunt. Dat is immers uniek. Als dat nummer al in de database staat, krijgt de makelaar een melding zodra hij het 50 jaar Jooren Scheepsschroeven schip wil toevoegen. Zijn gegevens worden dan als tweede, derde of vierde makelaar bij dat schip vermeld. De schipper die interesse heeft, kan dan zelf bepalen welke makelaar hij wil benaderen.” Gaat het alleen om het Nederlandse aanbod? “Nee, het gaat om het Europese aanbod. Uit België heeft al één makelaar toegezegd. En in Duitsland hebben we ook makelaars benaderd.” “De bedoeling is dat Shipsale.nl uitgroeit tot een Europese zoekmachine. We willen de site ook in het Duits, Frans en Engels maken. Dat zijn de volgende stappen. Je moet niet alles tegelijk willen.” DOOR JOHAN DE WITTE Even voorbij het Wantij verlichten de gele letters van Jooren Scheepschroeven de rivier. De veel gelezen, manshoge reclame staat bij maritiem Europa in de telefoon geprogrammeerd ingeval zich onderwater eens wat voordoet, de propeller niet naar behoren presteert of er een nieuwe nodig is. Op 2 februari bestaat het Dordtse familiebedrijf een halve eeuw. Vier generaties! Het waren overgrootvader Kees en grootvader Kees die 1959 met een klein werkbootje in weer en wind uitvoerden reparaties. Vader Kees realiseerde in 1992 een nieuw bedrijfspand, zijn zoon kwam via de MTS en de Marine in de zaak. Ze noemden hem Kees junior. Zijn zuster Dymphina studeerde voor een carrière in de health en spa business, hielp haar vader parttime, verlegde streek na streek haar koers op scheepsschroeven en richtte na verloop van tijd eveneens haar bureau in aan de Papendrechtse straat en parttime werd fulltime. John Vermeulen, gerenommeerd dieselmonteur en partner van Dymphina, maakte met zijn komst het Joorenteam compleet. Dat het een team is, er in harmonie wordt gewerkt en gelachen, kan worden afgeleid uit vijf ziektedagen van acht medewerkers in tien jaar. Zwaar leven “Als je chagrijnig bent, kan je geen goede schroef repareren”, zegt Kees Jooren senior. De uitspraak van een vakman (70) die schroeven leest als boeken. Hij heeft het stokje doorgegeven en komt aan de Papendrechtsestraat alleen nog zijn auto wassen. Het accent ligt bij Jooren op balans: eerst voor de mens en als tweede voor de schroef. “De binnenvaartschroef heeft een zwaar leven”, is de slotsom van vijftig jaar scheepsschroefreparatie. Onder water zweven voorwerpen of goederen die er niet horen. Met grond en bodem varen is voor schroeven een aanslag op de duurzaamheid. “Elk exemplaar is uniek”, zegt Kees junior. “Ernstig beschadigd komen ze soms binnen; wij leggen hem onder de loep en hebben er voldoening in om er een ‘nieuwe’ van te maken. “Een scheepsschroef moet statisch geometrisch in balans zijn”, vermeldt John Vermeulen. “Mijn schoonvader leerde mij de knepen van het vak. Naar een schroef leren kijken bijvoorbeeld, zien of er meer rendement in zit. We hebben een mooi product waar aan boord veel van afhangt. Als klanten hier voorbij varen, komt soms de tevredenheid door de telefoon op ons af. Leuk is dat, dan weet je dat je het goed gedaan hebt.” Harde schijf Dymphina is als cement voor de firma en in bezit van de passies gezin, firma, met haar broer koken (waarbij een ‘ster op het gerecht Het team van Jooren Scheepsschroeven. “Elk exemplaar is uniek.” ligt’). Ze is geen onverdienstelijke psychologe, maar bovenal moeder. Ook is ze archivaris van het kaartsysteem waarin 10.000 klanten c.q. schroeven elk hun bijzonderheid vermelden. De harde schijf van de firma zeg maar: professionele informaite waarmee Jooren zijn kwaliteit levert. Dymphina: “Wanneer een klant de motorgegevens, scheepsafmetingen, tunnel of buis, soort schip, wel of geen keur doorgeeft, maken wij binnen drie weken een nieuwe schroef. 97 procent is gelijk in orde, de overige drie procent moet worden aangepast.” “We repareren of veranderen elke schroef; de jongens zeggen bijna nooit nee. Of het CuNiAl, gietijzer, gietstaal, aluminium of rvs is, maakt niet uit. Op de METS komen we een Rus tegen die een vloot kruiplijners managet, met gietstalen schroeven. Binnen tien minuten was het onze klant en hij is het nog. We werken onder andere voor particulieren, Rijkswaterstaat, Zeehavenpolitie, havendiensten, marine, baggerbedrijven, Veerhaven, tankrederijen en, last but not least, de jachtenwereld. De grootste diameter die we aanpakken ligt rond de 2,50 meter.” Scheepslift Overheadkosten heeft Jooren niet, benadrukt Dymphina achter haar Ikea-bureau. “De grootste onkosten zitten in werkschoenen en overalls. Autokilometers worden alleen gemaakt om in de Benelux schroeven te halen of te brengen. Hier thuis rijdt John met de bakfiets, met zijn twee honden als passagiers en ik er fietsend achteraan. Ook een beetje voor de sport en het gewicht natuurlijk.” Een nog niet genoemd ‘familielid’ is de oudste historische scheepslift in de Kuipershaven, ontstaan in het Nederland van 1928. Machinefabriek en Ketelmakerij Straatman installeerde deze lift in een periode van maritieme zeilersdynamiek, schuiten en stoomslepers in de Dordtse binnenstad, waarbij roet en stoom somtijds een zonsverduistering suggereerden. Binnenvaartschepen, sleep- en duwboten en recreatieboten met een breedte van maximaal 6,60 meter kunnen van deze gerenoveerde en gekeurde lift nog altijd gebruik maken voor schroef wisselen, galan herstellen, roerwerkzaamheden of anodes plaatsen. 50 jaar Jooren familiebedrijf is een geschiedenis van veel werk, ontwikkelingen, ups en downs. Maar vooral een bedrijf dat werkt mét de scheepvaart en waarmee dat nog altijd een plezier is, aldus de vierde generatie Jooren, John en medewerkers. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant