Views
2 years ago

2009-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 2 27

De Binnenvaartkrant 2 27 januari 2009 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. OCEANWIDE NETHERLANDS GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT Heeft de oplossing voor uw i.o.v. MS Atalanta 1 lichtmatroos i.o.v. MS ASwitzerland II personeelsprobleem in de en/of matroos i.b.v. dienstb. Met 1 lichtmatroos en/of matroos Binnenvaart. Wij bieden Poolse functie lichtmatroos/matroos, 2 i.b.v. dienstb. met functie stuurmannen, volmatrozen, jr. Vrt. Vaar/verlof i.o loon lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. matrozen en lichtmatrozen. conform CAO. Vaar/verlof i.o. Legale werkmethodes binnen Tel. 015-2578294 loon conform CAO. een professionele organisatie! Tel. 015-2578294 Voor meer informatie GYRON CREW ZOEKT Tel. 0118-429516 of i.o.v. MS Quadrans II, GYRON CREW ZOEKT 06-13370771 1 lichtmatroos en/of matroos i.o.v. MS Chardonnay i.b.v. dienstb. Met functie 1 lichtmatroos en/of matroos TE HUUR lichtmatroos/matroos, 2 jr. Vrt. i.b.v. dienstb. met functie Prachtige villa in landelijk gebied Vaar/verlof i.o lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. te Oostmalle (Belgie). Centraal loon conform CAO. Vaar/verlof i.o. gelegen tussen de havens van Tel. 015-2578294 loon conform CAO. Rotterdam en Antwerpen. Tel. 015-2578294 Huurprijs GYRON CREW ZOEKT € 1000,00 per maand. i.o.v. MS Amoureus GYRON CREW ZOEKT Tel. +32 3 3841234 of 1 lichtmatroos en/of matroos i.o.v. MT South Carolina www.immoweb.be i.b.v. dienstb. Met functie 1 lichtmatroos en/of matroos (n 1921413) lichtmatroos/matroos, 2 jr. Vrt. i.b.v. dienstb. met functie Vaar/verlof i.o lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. VOOR KVB DÉJÁ VU ZIJN WIJ loon conform CAO. Vaar/verlof i.o. OP ZOEK NAAR Tel. 015-2578294 loon conform CAO. matrozen en stuurmannen met Tel. 015-2578294 ervaring in de binnenvaart. In het GYRON CREW ZOEKT bezit van dienstboekje. Voor i.o.v. MS Almajo Lichtmatroos meer informatie info@ en/of matroos i.b.v. dienstb. met advancedpersoneelsdiensten. functie lichtmatroos/matroos 2jr. nl Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. TE KOOP Tel. 015-2578294 Zon / lichtpanelen, 12-24 Volt, DSM shipbrokers omv. 230 Volt. Accu’s compr. GYRON CREW ZOEKT Koelkasten LED verl. i.o.v. MS Amazone 1 lichtmatroos Tel. 051-5431920 en/of matroos i.b.v. dienstb. met www.aquasolar.nl functie lichtmatroos/matroos 2jr. Franko in Ned. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. VOOR ONS PASSAGIERSSCHIP Tel. 015-2578294 Mps Poseidon vragen wij barmannen, kelner en GYRON CREW ZOEKT kamermeisjes met horeca i.o.v. MS Amira Lichtmatroos en/ ervaring. Het vaarsysteem: 6wk of matroos af, het salaris vlgns CAO- i.b.v. dienstb. met functie Binnenvaart. lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Voor meer informatie: Vaar/verlof i.o. tel. 06-23225914 loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Arese 2 lichtmatrozen GYRON CREW ZOEKT en/of matrozen i.b.v. dienstb. i.o.v. MS Armira 1 lichtmatroos met functie lichtmatroos/ en/of matroos i.b.v. dienstb. met matroos. 2 jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. functie lichtmatroos/matroos 2jr. loon conform CAO. Vrt. Vaar/verlof i.o. Tel. 0527-690032 loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD Schippersechtpaar of koppel GEZOCHT: voor ms Brabo 4 . 1452 T Schippersechtpaar, vaart NL/B Tel. 0035-2621228345 Tel. 0032-496107650 Aankoop/verkoop Zeeschepen Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 95,- 150 Amp. 120,- 200 Amp. 160,- 230 Amp. 175,- Optima CCA 815 175,- Excl. BTW - 2 jaar garantie TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1250,- 620 Amp. 1325,- 720 Amp. 1425,- 820 Amp. 1550,- 920 Amp. 1750,- 1040 Amp. 2090,- 1160 Amp. 2240,- Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Friendship 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Deo Gratias 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Speelman 2, 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur LxBxH (vanaf 15-01-2009) 1.400,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Bornrif 1 lichtmatroos i.o.v. MS Claudia 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. Vt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 Tel. 015-2578294 KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 27 januari 2009 Eigen bijdrage van 500 euro voor aanschaf transponder (foto MGR) Er komt een subsidieregeling voor de aanschaf van AIS-transponders in de binnenvaart. De eigen bijdrage van schippers zal 500 euro zijn voor het apparaat dat ongeveer 2.500 euro kost. De staatssecretaris van V&W omschrijft dit als een “acceptabele kostenverdeling tussen overheid en bedrijfsleven. Beide partijen zullen immers profiteren van het gebruik van transponders aan boord.” Schepen langer dan 20 meter en/of commercieel varend en bewezen gebruiker van het Nederlandse binnenvaarwegennet in de jaren 2006 tot en met 2008 kunnen subsidie ontvangen om een AIS-transponder aan te schaffen. Dat stelt staatssecretaris Tineke Huizinga in een brief aan de Tweede Kamer. De regeling wordt in de loop van 2009 vastgesteld. AIS V&W zal eerst een aantal pilots houden alvorens tot een definitieve regeling te komen. AIS staat voor ‘Autmatic Identification System’ en het gebruik van de transponder houdt in dat een schip voortdurend basisinformatie uitzendt over lading, identiteit en bestemming. Dat maakt automatische registratie bij vaarwegbeheerders mogelijk en betekent een doorbraak in het melden en volgen van schepen. Er is lange tijd weerstand geweest bij schippers in verband met de privacy, maar uiteindelijk is in het convenant tussen toenmalig V&Wminister Karla Peijs en de sector in 2006 besloten tot invoering van de AIS-verplichting. Echter niet vóór 2009. V&W heeft samen met het Duitse Bundesministerium für Verkehr, Bauwesen und Stadtentwicklung (BMVBS) in Brussel om steun gevraagd voor de invoering van de AIS-transponders. De Europese Commissie heeft inmiddels 4,95 miljoen euro toegezegd om de regeling te ondersteunen. Het Duitse ministerie zal een soortgelijke regeling voor Duitsland optuigen als nu voor Nederland bekend is gemaakt. Extra kosten De prijs van 2.500 euro voor een AIS-transponder is wel de bodem van de markt. Er zullen extra kosten moeten worden gemaakt om het systeem aan te sluiten op de radarbeelden en de elektronische kaarten aan boord. Lange tijd waren er geen goedgekeurde AIS-transponders voor de binnenvaart verkrijgbaar, maar in die situatie is inmiddels verandering gekomen. Meerjarenprogramma nodig voor onderhoud sluizen >> Vervolg van voorpagina Maar de sector voerde ook feiten aan die de argumenten van de beheerders weerlegden. De suggestie van de zijde van de binnenvaart om koppelverbanden die betrokken zijn bij incidenten en schade veroorzaken aan de sluizen na een eerste keer een waarschuwing te geven en bij een tweede incident de vergunning in te trekken, is door de Franse vaarwegbeheerder aangegrepen om het eerder genomen besluit te herzien. Besloten werd om ondernemers die al een vergunning hadden, alsnog een tijdelijke vergunning te verlenen onder dezelfde voorwaarden als voorheen. De beheerders hadden ook het gebruik van de kleinere sluizen door de passagiersvaart ter discussie gesteld, maar daar bleken evenmin steekhoudende argumenten voor. Lijdia de Groot: “Het gaat om het doorvaren van de kleine sluis met een breedte van 11,60 meter. Dit gebeurt al decennia lang probleemloos.” Achterstallig onderhoud De vertegenwoordigers van de binnenvaart namen de gelegenheid te baat om de beheerders van het Grand Canal d’Alsace erop te wijzen dat de sluizen te vaak uitvallen als gevolg van achterstallig onderhoud. Bovendien kunnen reparaties of renovatie van de sluizen volgens de sector veel sneller worden afgehandeld door 24 uur per dag, zeven dagen in de week te werken. Vervolgens drong de sector aan op een meerjarenprogramma voor het onderhoud van de sluizen, niet alleen voor onderhoud maar ook voor investeringen in combinatie met een langetermijnvisie. De Nautisch-Technische Commissie van de Europese koepelorganisaties EBU en ESO willen over dit onderwerp een speciale bijeenkomst organiseren. Lijdia de Groot: “Dat is nodig ook, want de sluizen vallen nogal eens uit door achterstallig onderhoud.” Blanke top Als we iemand dankbaar moeten zijn, is het wel George W. Bush. Zonder die olifant in de porseleinkast van de wereldpolitiek had nooit de meerderheid in de VS overstag gegaan om een gekleurde man in het Witte Huis te kiezen. Wat een puinhoop heeft George W. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag ervan gemaakt. Puinruimen is geen werk voor een blanke, grapte een oom van mij met veel gevoel voor ironie. ‘Onze’ zwarte president zegt een biljoen dollar nodig te hebben om de economie weer aan te zwengelen. Dat is 1.000.000.000.000 dollar. In Amerika heet dat een trillion. Niet omdat de dollar zo weinig waard is, maar omdat Amerikanen graag overdrijven. Ik begrijp deze president nu al beter dan de vorige. Hij maakt er een omgekeerde domino van, te beginnen bij de drukker van al dat geld. Met zo’n opdracht koopt die drukker weer flink inkt in en al die dollarbiljetten moeten ook nog worden vervoerd, dus zo leeft de economie wel weer op. Wat doen we nou moeilijk. Hier in Nederland zijn we een tikkeltje zuiniger, zeker in het jaar dat het 500 jaar geleden is dat Johannes Calvijn werd geboren. (kijk, dat is toch wat ouder dan u met uw 200 jaar, meneer Charles Darwin, dus wie is er nou het fittest?) Wij praten in dit landje nog over miljoentjes. 5 miljoen euro voor RDM Campus (dat is het centrum voor creatieve ontwikkeling op de plek waar vroeger de Rotterdamse Droogdok Maatschappij zat – dat je niet denkt dat Maria van der Hoeven geld steekt in een failliete werf). En we krijgen zomaar even 5 miljoen euro uit Brussel waarmee schippers wat elektronisch speelgoed kunnen aanschaffen. Alsof het niks is. Wie wisselt er nog om in 11.018.550 gulden? Zo heette ruim zeven jaar geleden onze munt. De Europese Commissie steekt weer geld in de binnenvaart. Daar zit wat achter (zoals eigenlijk altijd als ze genereus worden daar in Brussel). En nog geen dag later lees je overal in de media dat de Europese Commissie niets heeft tegen LZV’s. Lange Zware Vrachtauto’s. Die zijn niet gevaarlijker dan andere vrachtauto’s, en als één LZV in de plaats komt van anderhalve truck, dan is dat milieuwinst. Ja, dan wel. Maar dat gebeurt niet. Het vervoer voor die grote trucks gaat ten koste van het spoor en de binnenvaart. Dat beaamt de Commissie ook wel, maar daar worden geen consequenties aan verbonden. Dat is namelijk wat ongemakkelijk, en stel je voor dat ze nog meer ‘wisselgeld’ moeten geven aan de natte sector. Antonio Tajani heet de Italiaanse Commissaris van Transport. Ja hoor, een blanke. Dat is vragen om moeilijkheden.

Binnenvaartkrant