Views
1 year ago

2009-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 27 januari 2009 Wir Wünschen dem mts Albert und seiner Besatzung allzeit gute fahrt Wij verzorgden de complete betimmering en de keukens op het mts Albert en wensen Öltrans en de bemanning een goede vaart. Kantooradres: Oude Graafseweg 172 - 6543 PW Nijmegen Werkplaats: Gorterplaats 4 - 6531 HZ Nijmegen Tel. +31(0) 24-3294997 - Fax +31(0) 24-3502239 Fascination of Power MTU Detroit Diesel Benelux wenst Öltrans en de bemanning van het mts "Albert" een behouden vaart toe. Wij hebben geleverd: - Hoofdmotor - Keerkoppeling Oeltrans Befrachtungsgesellschaft mbH Tel. +49 (0)40-253032-0 Fax. +49 (0)40-253032-42 Wendenstrasse 379 D 20537 Hamburg Tankfracht Werner Kortmann GmbH Tel. +49 (0)40-895051 Fax. +49 (0)40-8902233 VAN GEMERT GROEP NIJMEGEN WIJ DANKEN ÖLTRANS VOOR HET IN ONS GESTELDE VERTROUWEN EN WENSEN HEN EEN BEHOUDEN VAART! MTU Detroit Diesel Benelux Tel: 078-6395777, E-mail: info@mtudd-benelux.com Wij leverden en installeerden: • Stuurhuis met zakbare bovenbouw • Hydraulische hefkolom onder stuurhuis • Aluminium navigatiebeugel • Blauw bord op stuurhuisdak • Aluminium davit. • Hydraulische sierradarmast VS. • Aluminium boordlichtbakken • Betimmering stuurhuis. • Aluminium scheepsramen. • Aluminium roefdeuren. NIJVERHEIDSWEG 37 - 39, 6541 CL NIJMEGEN TEL: 024-6782233, FAX: 024-6782239, INFO@VAN-GEMERT.NL, WWW.VAN-GEMERT.NL

De Binnenvaartkrant 27 27 januari 2009 Öltrans kan met Albert de Duitse kanalen op DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Met de gloednieuwe motortanker Albert neemt de firma Öltrans in Hamburg het vierde eigen schip in gebruik. De Albert is, met een lengte van 86 meter lang, een breedte van 9,50 meter breed en een laadvermogen van 1675 ton, een kleintje onder de motortankers, maar wel geschikt om de Duitse kanalen mee te trotseren. “Daar zien wij markt”, zegt bedrijfsleider Reiner Barofka van Öltrans. Er bestaat volgens Barofka veel vraag naar tankers van relatief gering formaat. “Dat heeft ermee te maken dat veel scheepseigenaren, vooral particuliere kapiteinseigenaren, kiezen voor een groter formaat”, weet hij. “De investering in een groot formaat tanker met een aanzienlijk omvangrijker laadvermogen is weinig hoger dan in een tanker van deze omvang. En dat terwijl het laadvermogen heel wat groter is.” Toch koos Öltrans voor de bouw van een 86-meterschip. “Wij zien hierin op lange termijn veel kansen, ondanks de hogere kostprijs per kuub lading”, legt Borofka uit. “Dat heeft te maken met vraag en aanbod. Zo lang er veelal groot gebouwd blijft worden, blijft de markt voor kleinere schepen heel lang goed.” Ingenieurtechnik KWL GmbH Mainstr. 5 63906 Erienbach/Main Het casco van de Albert – die de tweede voornaam van de zoon van de eigenaar van familiebedrijf Öltrans draagt – werd gebouwd bij Groningen Shipyard in Waterhuizen. “Wij zochten een relatief kleine tanker en Groningen Shipyard bood dit aan. Zo kwamen wij hier terecht”, vertelt Borofka. Wij wensen Öltrans veel succes en een behouden vaart met mts Albert De Albert is 86 meter lang en 9,50 meter breed. (foto’s Jan Johan ten Have) Snel Na de cascobouw ging het schip voor afbouw naar de Gelriawerf in Nijmegen. Afronding van de afbouw vond weer plaats op Groningen Shipyard. Borofka is heel goed te spreken over de samenwerking met de Groninger werf. “De samenwerking verliep uitstekend. De relatie met onze contactpersoon, Daniël Gausch, was en is zeer goed. Bovendien toont iedereen zich er zeer bereidwillig om in samenwerking te komen tot het gewenste resultaat.” “De uitstekende kwaliteit die hier wordt geleverd, gaat niet ten koste van de snelheid. Integendeel, er wordt hier zo snel en goed gewerkt dat ik me regelmatig afvraag hoe ze dat in vredesnaam voor elkaar krijgen. Ze bouwen hier in twee tot drie maanden een compleet casco, dat vind ik ongelofelijk.” Schipper op het mts Albert wordt de Nederlander Gerrit Sensen. Sensen heeft tientallen jaren ervaring als schipper, met name als kapitein in loondienst. “In een grijs verleden was ik eens samen met een compagnon eigenaar van een koppelverband. Dat bleef bij een eenmalig avontuur.” Sensen kijkt ernaar uit om op het nieuwe schip aan de slag te gaan: “Ik voer tot begin dit jaar op een schip dat in charter voer voor Öltrans. Toen dit schip werd verkocht, moest ik op zoek naar wat anders. Ik hoorde dat Öltrans uitbreidingsplannen had en heb me gemeld. Zo ben ik hier terechtgekomen. Naar Tel: +49 (0) 9372 - 99 04 - 0 Fax:+49 (0) 9372 - 99 04 30 www.kwlgmbh.de volle tevredenheid, het wordt een hartstikke mooi schip.” De holding Öltrans bestaat uit drie bevrachtingskantoren: Öltrans, Tankfracht en het Nederlandse Ruudtrans. Daarnaast heeft de holding in Max Sötje Tankschifffahrt een rederij onder haar hoede die actief is in de tankvaart. Voor de drie bevrachtingskantoren varen gezamenlijk ruim negentig schepen. De vloot bestaat uit dubbelwandige type C-tankers, enkelwandige gecoate type N-tankers, type N conventionele mineraalolietankers en type N zware- stookolietankers (inclusief bitumen). Öltrans vervoert met name middendistillaten, vloeibare brandstoffen, waaronder kerosine, chemische producten en zware stookolie. Groningen Shipyards Technisch gezien is het mts Albert vrijwel identiek aan de onlangs ten doop gehouden Heike Reich van Markus Reich. Zo is ook deze tanker uitgerust met een 1200 pk sterke MTU 8V4000M60 hoofdmotor. Het grootste verschil tussen beide schepen zit in de generatorsets. Waar op de Heike Reich twee sets John Deere-generatoren te vinden zijn, staan op de Albert twee sets van Cummins. De Albert wordt uiteraard bevracht door Öltrans zelf en gaat varen met minerale en zware oliën. Een vast vaargebied krijgt het schip niet, hoewel het de verwachting is dat de Albert veelvuldig gesignaleerd kan worden op de Duitse kanalen. Terwijl er voor de kade aan het Winschoterdiep wordt gewerkt aan de afbouw van de Albert, ligt aan de andere kant van de Groningen Shipyards een gigantische kraan waarmee het voorschip van bouwnummer 107, de 86 meter lange tanker Christoph Burmeister, voor het middenschip wordt getakeld. Dit schip wordt komend voorjaar afgeleverd. Gausch ziet het tafereel met volle tevredenheid aan: “Het is net vijf weken geleden dat de Heike Reich hier werd afgeleverd. Elke twee maanden leveren we een schip af, daar kun je bijna de klok op gelijkzetten. Het loopt als een trein.” De orderportefeuille van Groningen Shipyard is nog goed gevuld. Want terwijl bouwnummer 107 wordt afgebouwd, kan even verderop het casco voor bouwnummer 108 worden gebouwd, eveneens een 86 meter tanker voor de firma Öltrans. “Het is verder de bedoeling dat we nummer 109, een 110-metertanker, komende zomer compleet afgebouwd afleveren. En tussendoor bouwen we hier nog twee coasters voor Chemgas, de aflevering van de eerste staat voor juni volgend jaar gepland en de tweede voor voorjaar 2010”, aldus Gausch. “Wij hebben het komende jaar dus al zeker volop werk.” Wie leverden aan het mts Albert Groningen Shipyard B.V. Bouw casco Ingenieurtechniek KWL GmbH Ontwerp casco Öltrans – Hamburg Bevrachting MTU Detroit Diesel Benelux Levering hoofdmotor en keerkoppeling Cummins Holland B.V. Cummins Diesel motoren type 4BT3.9- G4, 58 kW, 77 pk, 1500 rpm, type GSB593 en type GSX15 ten behoeve van aandrijving boegschroef en ladingpompen Van Stigt / Masson Masson Marine keerkoppeling type MM W4400, reductie 5,077:1,880 kW, 1800 rpm, 24V solenoid t.b.v. elektrische bediening en PTO type 0 voor aandrijving stuurwerkpomp Quality Alignment Uitlijnen motoren Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie accommodatie, uitlaatgassystemen en dekleidingen Axces Industrial Exhaust Systems Uitlaatgasendemper hoofdmotor Discom BV Uitlaatsystemen t.b.v. generatorsets Alex Toebast Las- en Montagetechniek Alu. machinekamerplaten De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 460 kVa t.b.v. boegschroef- en ladingpompbedrijf, motor: Cummins QSX 15, generator: Marathon 572 RSL 4028, generatorset 93 kVa t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins QSB 5 G3, generator: Marathon 363 RSL 1607, generatorset 65 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins 4BT 3.9G4 en generator: Marathon 362 CSL 1604 Maralec b.v. Marathon Generatoren en Motoren Generatoren Promarin Propeller und Marinetechnik GmbH 5-blads schroef 1550 mm Damen Marine Components 1 straalbuis type van de Giessen Optima, diameter 1.566 mm Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Schroefasinstallatie IHC Lagersmit BV SUPREME LD schroefasafdichtingen voorzien van een ceramische laag op de loopbus. Witmetalen lagerbussen Verhaar Omega B.V. Omega 03100 - 4k, vermogen van 282 kW, 1780 rpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Stuurhuis met zakbare bovenbouw,hydraulische hefkolom onder stuurhuis, aluminium navigatiebeugel, blauw bord op stuurhuisdak, aluminium davit, hydraulische sierradarmast VS, en aluminium boordlichtbakken. HEGE BV Scheepsramen Tremegh B.V. Betimmering van stuurhuis Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuiskolom Van der Velden Marine Systems SP 2525 bedieningspaneel, 2DWK 6080/56 aandrijving en 2 HD 195 roeren Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Periskal Group Tresco Inland ECDIS Viewer Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning V.O.B. Interieurbouw Bouwers & Meubelmakers Complete betimmering en keukens J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Levering van complete sanitaire installatie Schraven vof Tegelzetter WindeX Engineering BV Overdrukinstallatie machinekamerventilatoren, ventilatieroosters en brandkleppen ADT Fire & Security FM 200 brandblusinstallatie in machinekamer en boegschroefruimte Steger und Windhagen GmbH Ankerlieren All Pumps Holland BV Victor pompen en ejector ballastsysteem Daalderop Warm water boiler BP Nederland B.V. BP smeermiddelen Bunkerstation Papendrecht BV Gasolie, bunkerstation Sigma Coating BV Coating overig S.U.K Duisburg en G.L. Classificatie Kadlec & Brodlin GmbH Heattracing systeem Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Straal- en Schildersbedrijf Mühlhan B.V. Tankcoating

De Binnenvaartkrant