Views
1 year ago

2009-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 27 januari 2009 Administratiekantoor ”Procura” Wij feliciteren familie van der Hoff met het nieuwe mts Meteoor en wensen hen een goede toekomst! Wij wensen familie van der Hoff met het ms Meteoor BEHOUDEN VAART Voor het ms Meteoor leverden wij: Mitsubishi S12A2-C2MPTK, 634 kW = 862 pk / 1940 omw Adm. Kantoor ”Procura” Bootjessteeg 34 3331 HB Zwijndrecht Tel. 078-6127888, Fax 078-6128502 E-mail: info.procura@xs4all.nl C. Holster Timmerbedrijf feliciteert familie van der Hoff met het ms Meteoor en wenst hen en de bemanning een behouden vaart. Velsenstraat 6, 4251 LJ Werkendam, TEL: 0183-505201, www.cholster.nl •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren Namens de directie van familie van der Hoff veel Scheepswerf succes en een Meteoor. behouden ms vaart het met Wij verzorgden de complete Jooren en haar medewerkers wensen wij afbouw.

De Binnenvaartkrant 21 27 januari 2009 Meteoor schittert in Werkendam Langs de Sleeuwijksedijk in Werkendam vinden we nog net een geschikte parkeerplaats, waarna we even later de poort binnenlopen van scheepswerf Jooren. Meteen bij binnenkomst zien we het doel van ons bezoek al liggen: een nieuwbouwbeunschip met de naam Meteoor. Volgens plan moet het vanmiddag zijn eerste reis doen en het zal uiterlijk om half vijf vertrekken om op tijd in Breskens te zijn. Aan boord is het nog een drukte van belang: de laatste loodjes. In dit geval de laatste latjes die zojuist de verstekbak van de timmerman hebben verlaten. In de lessenaar wordt nog een beeldscherm in de juiste stand gebracht. Ook de autokraan vraagt nog wat aandacht. Bij afwezigheid van schippereigenaar Henk van der Hoff worden we op een spontane wijze ontvangen door Henk van der Hoff junior. Henk is negentien jaar en vaart al vanaf zijn vijftiende. Hij doet met ons bereidwillig een rondje over het schip. Hij heeft absoluut geen gebrek aan kennis en het ontbreekt hem evenmin aan enthousiasme. Late avond De plannen voor de bouw ontstonden spontaan tijdens de vrije dagen met Kerst 2007. Henk zat thuis wat met zijn vader te kletsen en natuurlijk werd er ook over het werk gesproken. Ze voeren toen nog op de Oriënt, eveneens een beunschip van 86,00 meter. Zou het een idee zijn om het achterschip te gaan verbouwen, vroeg Van der Hoff aan zijn zoon. Hoewel Van der Hoff wel eens aan een nieuwbouw had gedacht, was dat altijd bij een wens gebleven. Toch was de opmerking over het verbouwen van het achterschip een opstapje tot het verdere verloop van het gesprek op die avond. Met de snelheid van een voorbij schietende meteoor ontstond bij Henks vader plotsklaps het plan om te gaan nieuwbouwen. Het werd een late avond. De dagen erna werd meteen een begin gemaakt met het onderzoeken van de haalbaarheid van het plan. Leo de Waardt Scheepsmakelaardij werd gebeld of er belangstelling zou zijn voor de Oriënt. Binnen een week was het schip verkocht. Daarna volgde gesprekken met Teun de Waardt van de Waardt Morgenster. Nog in dezelfde januarimaand werd in Rybinsk (Rusland) de kiel gelegd van de huidige Meteoor. Juiste verhouding De bouw is gedaan naar het succesvolle ontwerp van de Morgenster, die al ruim acht jaar in de vaart is. Het schip is snel en handzaam. Door de juiste verhouding van een op de tonnenmaat afgestemde voortstuwing is het eveneens een rendabel schip. Henk is met zijn vader drie maal afgereisd naar Rusland om te zien hoe de bouw vorderde. Zo’n reis is echt een avontuur, vertelt Henk. Eerst naar St Petersburg vliegen, daarna twaalf uur in de trein en dan het laatste stuk met een taxi. Een uur lang hobbelen over gaten in de wegen. De Meteoor lag daar achter de Morgenster, de Pelser (een zelflader/- losser) en de Tenax die deze maand als laatste van de vier schepen in Nederland is aangekomen. En omdat je over sommige zaken geen gras moet laten groeien, is de Meteoor meteen in Rusland gedoopt. Door Ellen, een tolk. Het casco is eind juli van dit jaar bij Jooren aangekomen. Primeur Tijdens ons rondje aan boord wijst Henk ons op iets nieuws. Normaal heeft een beunschip kleppen in de den, hier is dat anders. Zowel in het voor- als achterschot zitten drie horizontale openingen waarin drie Bijna gereed voor vertrek. kleppen zitten. De kleppen zijn hydraulisch te bedienen, waarna het water in de stortkoker komt. Het is een stoer en goeddragend schip geworden met een lengte van 86 meter, een breedte van 9,50 meter en een diepgang van 3,40 meter. Het heeft spudpalen en meet 1840 ton. In de machinekamer zien we de bekende stickers van Koedood, die voor deze gelegenheid zijn geplakt op een Mitsubishi F12A van 863 pk bij 1940 omwentelingen. Snijder Hasselt plaatste een 1000 millimeter boegschroef met een DAF van 450 pk. Het stuurhuis werd geleverd door Van Wijk, de autokraan door Jooren. De door Holster betimmerde voorwoning wordt het verblijf van Henk, zijn ouders krijgen de achterwoning. Die telt naast de woonkamer nog drie kamers, een keuken en een badkamer. De Metoor zal vooral te zien zijn op de Zeeuwse stromen, als hij gaat laden in Breskens. De bevrachting is in handen van Zandzuig & Transportbedrijf Versloot uit Sluiskil. Wie leverden aan het ms Meteoor Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam B.V. Complete afbouw Rabobank Altena Biesbosch Financiering De Waardt Morgenster B.V. Ontwerp en levering Casco Zandzuig & Transportbedrijf Versloot B.V Bevrachting EFM Onderlinge Schepenverzekering U.A. Verzekering Koedood Dieselservice B.V. Mitsubishi Voortstuwing type S12AZ- C2MPTK, 634kW, 862 pK/ 1940 omw ADS van STIGT Keerkoppeling Masson Marine MM W 3700, 5,850:1, PTO type O, vooraandrijving van stuurwerkpomp, elastisch koppeling Verschee Compressoren Compressoren W. Kortman isolatie Isolatie uitlaatgassensystemen Discom B.V. Uitlaatgassendempers DBS- Scheepsservice Aluminium machinekamerplaten vooren achterschip Dolderman B.V. Generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren AMW-Marine BV H.I. Ambacht AMW-scheepsschroef, open model, diameter 1600 mm, 4 blads, rechtse draairichting De Waal Machinefabriek b.v. STUWA schroefasinstallatie met STUWA schroefasrem, STUWA schroefasseals, STUWA roeren, STUWA stuurmachine Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B. V. Boegschroefmotor Non-Ferro Gieterij Blokland B.V. Beunkoelers Van Wijk Stuurhuizen B.V. Aluminium stuurhuis met stalen onderkuip Machinefabriek Hasselt B.V. Boegschroefinstallatie type SH30/50H Handelsonderneming Beerens B.V. Deuren Alphatron marine B.V. JMA 609 TFT Alphatron/ JRC Radar, Multifunction lijn, Alphasat T systeem- Travelmodi Q6 Orlaco Products B.V. Camerasysteem Hoogendijk Scheepselectro B.V. Complete electrische installatie incl. Sygo scheepslading- en hoogtemeter, airco installatie Climalogic, compleet nautsch pakket Alphatron, Victron omvormer en acculader, touchscreen. Victron Energy B.V. Omvormer en acculader Sygo B.V. Ramen C. Holster Timmerbedrijf Complete betimmering Kersten Isolatie Aluminium vloerplaten incl. montage & hoeklijnen De Groot keukens Keuken Hoko Installatiebedrijf Sanitair (aanleg) Installatiebedrijf Stravers B.V. Sanitair (levering) Pascal den Dunnen Werkendam Tegelwerk (levering) Pinta Unisol isolatietechniek B.V. Isolatie woning SPEEDHEAT Breda Vloerverwarming in woonkamer, keuken, badkamer, hal, toilet en stuurhuis Fa. P.A. Paans & Zn Complete stoffering en gietvloer ClimaLogic B.V. Airconditioning installatie, overdrukinstallatie, RVS afsluitbare roosters, machinekamerventilatoren Kieboom Werkendam B.V. Scheepinventaris volgens SI, Secu-12 bijboot, Kapa afmeertouwen, ADNR pakket, Sigma lakverf, diverse onderhoudsproducten Dijvler Materiaal B.V. Ankers, staalkabels en ankerlier (voorschip) Eerland Shiprepair B.V. Ankerlier (achterschip) Handelsonderneming Beerens B.V. Aluminium en roestvrijstalen plaat deuren en aluminium Davit Zwets Werkendam B.V. Pompen en appendages De Groot Scheepstechniek B.V. Ballastpomp Daalderop Warm Water boiler BP Nederland B.V. Smeerolie V.de Kolk Dintel Gasolie en (BP)- smeerolie Kieboom Werkendam B.V. Scheepsinventaris volgens SI, Secu -12 bijboot, Kapa afmeertouwen, div. onderhoudsproducten Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Administratiekantoor Procura Accountancy Trac Vision GPS Kees Burger Scheepsreparatie Constructie en Engineering, spudpalen en spudpaallieren Miron B.V. Technische Montage & IJzerwerken Aluminium achtervleugel, aluminium navigatievleugels , rvs uitlaten voor- en achterschip, rvs relingwerk en diverse kleine rvs werkzaamheden Aquamar waterbehandeling Waterzuiveringsintallatie Advecon Sign Service Belettering Teerenstra B.V. Schilderwerk buiten Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Cornet Groep Stralen en coaten van drinkwatertanks

De Binnenvaartkrant