Views
1 year ago

2009-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 27 januari 2009 V Scheepsbemiddeling Vosseschijnstraat Kaai 140, B-2030 Antwerpen erwin@venneman-co.com www.venneman-co.com BE 0473 271 314. Venneman & Co BVBA Mob.: 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 543 91 00 Fax.: 0032 3 226 28 11 TE KOOP AANGEBODEN: Motorvrachtschepen: 5.500 ton 9.000 m³. Bj.’ 08, 135 x 14,20 x 4,00 m. 2 x 1.600 PK Cummins, kopschroef 2x4kanalen 520 PK Cummins. geen luiken, autokraan 13 m. tot 19 m. 4.750 ton 7.100 m³. Bj.’ 09, 135 x 14,20 x 3,80 m. 2 x 1.500 PK ABC 6 DZC, kopschroef 2 x 571 PK Scania. 3.224 ton 4.000 m³. Bj.’ 08, 110 x 11,45 x 3,66 m. 1.800 PK ABC, kopschroef 2 x 450 PK Cummins. 4 slaapkamers. 2.949 ton 3.850 m³. Bj.’ 04, 110 x 11,45 x 3,40 m. 2.000 PK Cummins, kopschroef 685 PK Cummins. Luiken met hydr. Friese kap, 3 slaapkamers. 2.206 ton 2.900 m³. Bj.’ 69, 110 x 9,50 x 2,95 m. 1.200 PK Cummins KTA bj.’ 01., kopschroef 440 PK Ballegooy met Cummins. alu. stapelluiken met kar, buikdenning ijzer. 1.851 ton 2.250 m³. Bj.’ 96, 85 x 9,50 x 3,29 m. 1.560 PK GM V12 rev.’ 07, kopschroef 350 PK GM Van Wijk bj.’ 96. Friese dolfijn kap + elektr. hydr. luikenkar, buikdenning ijzer 12 mm. 1 x Stille verkoop 86 x 9,50 m. 1.398 ton 1.650 m³. Bj.’ 73, 85 x9x2,73 m. 900 PK Deutz type 545 omkeerbaar bj.’ 04, Friese kap kar hydr. bj.’ 98 Blommaert, Buikdenning staal bj.’ 95. 2 slaapkamers,autokraan 17 m. hydr bedienbaar 2.000 kg. 1.379 ton 2.100 m³. Bj.’ 27, 85 x 9,50 x 2,54 m. 2 x 500 Pk Cummins bj.’ 01, kopschroef 270 PK Cummins bj.’ 09. alu. schuifluiken (Blommaert). 1.156 ton 1.700 m³. Bj.’ 59, 80 x 8,24 x 2,61 m. 800 PK Deutz gerev.’ 08, kopschroef Van Tiem bj.’ 08/‘09DAF. Luiken Friese kap. 1.075 ton 1.450 m³. Bj. 66, 73 x 8,20 x 2,62 m. ABC 8 MDX vernieuwd in bj.’ 00, kopschroef 272 PK DAF Ballegooy. 3 slaapkamers, Friese kap met luikenkar elektr. 985,518 ton 1.480 m³. Bj.’ 59, 70,90 x 8,20 m. 634 KW Cummins KTA 35 mc. 1.800 t. (bj.’ 05). Luiken Blommaert, autokraan 9,00 m. 693 ton 1.100 m³. Bj.’ 47, 55 x 6,60 x 2,62 m. 550 PK Volvo bj.’ 98 rev.’ 08, kopschroef 170 PK DAF. 6 schuifluiken stapelbaar, autokraan 13 m. uitschuifbaar bj.’ 03. 682 ton 980 m³. Bj.’ 59, 61,92 x 7,40 x 2,40 m. 600 PK Deutz type 816 bj.’ 81 rev.’ 02. Alu. luiken., azobé buikdenning van bj.’00 + nieuwe T-ijzers. Nieuwbouw 110 x 11,40 m. Scherpe prijs, levering 2009 Hoofdmotor nog vrij van keuze. Koppelverband: Bj.a.; ‘ 00 v.; ‘ 80, 110 x 12,55 x 4,00 m.(4,30 m.). 4 hoogtes 212 Teu 5 hoogtes 265 Teu. 2 x 1.520 PK 3512 koprev.’ 08, kopschroef 480 PK Scania. Duwbak: 79,25 x 12,55 m. 4 hoogtes 144 Teu 5 hoogtes 180 Teu, schuifluiken. Bj.’ 08, 93 x 11,45 x 3,68 m. 2 x 1.700 HP Cummins., Friesse kap + luikenwagen. Bj.’ 08, 79 x 11,45 x 3,68 m. Kopschroef: 560 HP Cummins Motortankschepen: Bj.’ 86, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj.’ 85 (Deutz – Diesel). Bj.’ 62, 80 x 8,25 m. 625 KW Cat. rev.’ 01. TE KOOP: KOPPELVERBAND K.O.K. 5000 ton. Bouwjaar 1998- geb. Wroclaw (P) Afm. schip: 92.50 x 11.45 x 3.50 m. 2600 ton. Hoofdmotoren 2 x 1700 pk Caterpillar type 3512, 1600 toeren, bouwjaar 2007. Afm. duwschip 79.50 x 11.45 x 3.50 m. 2400 ton. Bouwjaar 1999. Boegschroef: Verhaar 700 pk Caterpillar. Hekschroef Verhaar 405 pk John D. Betr. verband wordt aangeboden met werk. Inruil bespreekbaar, financiering kan verzorgd worden. MVS 2509 ton. Bouwjaar 1969 Afm. 110 x 9.54 x 3.34 m., 3300 m3 2 ruimen, stalen vloer Hardox 8 mm, alu. schuifluiken. Boegschroef Van Tiem 350 pk. Autokraan 12.50 m. Hoofdmotor: 1000 pk. Deutz type 545, revisie 2002. Nautisch compleet incl. 2 e radar. DUWBAK 1730 ton. Bouwjaar 1981. Afm. 70 x 9.50 x 3.47 m., 1900 m3 1 ruim, dubbelwandig en schuifluiken. MVS 1670 ton. Bouwjaar 1972, geb.1972 bij Boost te Trier. Afm. 85 x 10.50 x 2.80m. 2 ruimen, stalen vloer, trimvullingen. Inhoud ruimen, 2300 m3, alu. Friesche kap met wagen. Kopschroef Verhaar 430 pk DAF 3 kan, autokraan 15 m. Hoofdmotor 1050 pk M.W.M. dir. omkeerbaar revisie 2005. In prijs verlaagd! PONTON, zelfvarend, bouwjaar 1962, afm. 23 x 8.50 x 2,00m. Uitgerust met 2 schottel installaties, 2 spudpalen hydrolische bedienbaar. Hefbaar stuurhuis, geschikt als kraanschip, woonverblijven beneden dek’s. CONTAINERDUWBAK gecertificeerd als motorvrachtschip, bouwjaar 1986. Afm. 87 x 11.40 x 3.70m., 1977 ton op 2.80 m, containers 4 br. & 4 hoog. Kopschroef Verhaar met 350 pk DAF. Hekschroef 560 pk. Deutz op Schottelinstallatie, hefbaar stuurhuis. Woning op achterschip. JONGE ENKELWANDIGE TANKERS TE KOOP variërend tussen 1300 & 3000 ton. Voor startende ondernemers bieden wij financiering en werk bij serieuze firma. MTS 2030 ton. Bouwjaar 2008, dubbelwandig, type C. Afm. 100 x 9.50 x 3.20m., 2250 m3. Ketel & spiralen, hoofdmotor 1500 pk. Caterpillar. MTS Nieuwbouw ca. 1600 ton, dubbelwandig, afm. 86 x 9.50 x 3.20 m. Bouwwerf Kozle, Polen, levering casco Mei 2009. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. KIES OOK IN 2009 VOOR BETROUWBAARHEID W.L.A. DE BOT & DTR. Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur REGISTERED SHIPBROKER ® Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Het Nederlandse Rode Kruis is een hulporganisatie die opkomt voor mensen, die sociale hulp of verzorging nodig hebben. Dit werk kunnen we alleen doen dankzij vele vrijwilligers en beroepskrachten die hen ondersteunen. Het cluster Aangepaste Vakanties en Mappa Mondo verzorgt jaarlijks voor 6500 chronisch zieken, ouderen en gehandicapten een volledig verzorgde vakantie. De helft van dit aantal mensen brengt zijn vakantie door aan boord van het vakantieschip J. Henry Dunant. De J. Henry Dunant vaart 42 weken per jaar over de Nederlandse wateren en biedt wekelijks plaats aan 67 chronisch zieke of gehandicapte gasten. De gasten worden verzorgd door een team van 53 vrijwilligers en 16 vaste bemanningsleden. Op het vakantieschip de J. Henry Dunant zijn per direct vacatures ontstaan voor: Kapitein/Stuurman M/V (aflosser) Van de aflosser wordt verwacht dat deze een aantal weken en een aantal dagen per jaar kan invallen voor de kapitein ten tijde van ziekte of vakantie. Beide functies maken deel uit van de nautische bemanning en werken in een team met een stuurman en een bootsman, twee matrozen en twee machinisten. Er wordt van maandag tot vrijdag zo’n 30 tot 50 uur per week gevaren. Incidenteel wordt er op zaterdag gevaren. Plaats in de organisatie: Rapporteert afhankelijk van de functie aan de manager of kapitein van de J. Henry Dunant. Taken en verantwoordelijkheden: • Uit (laten) voeren van alle nautische handelingen om het schip veilig van A naar B te (laten) varen. Functie-eisen: • In het bezit zijn van Groot vaarbewijs, evt. Rijnpatent, Radarpatent en diploma Deskundige Passagiersvaart. • Deskundig op het gebied van varen met roerpropellors; • 5 à 6 jaar ervaring in een nautische functie (stuurman/kapitein); • Servicegericht en sociaal vaardig, goede communicatieve vaardigheden; • Leidinggevende kwaliteiten; • Affiniteit met vrijwilligerswerk. • Bij voorkeur ook in het bezit van diploma EHBO Matroos m/v 100% Functie-inhoud: De matroos maakt deel uit van de vaste bemanning en wordt belast met de uitvoering van onderhoud, schoonmaakwerkzaamheden en wachlopen. Diensten zullen volgens rooster worden ingevuld. (2 weken op, weekend vrij en 1 week af). Functie-eisen: • Minimaal in bezit van dienstboekje met aantekening“Matroos”; • bij voorkeur in bezit van diploma adempersluchtdrager en eerste hulpverlener • flexibele instelling ten aanzien van werktijden en werkzaamheden. • servicegericht en sociaal vaardig; • representatief; Wij bieden: • een prettige samenwerking in een leuk team; • vakantiedagen kunnen ook tijdens het vaarseizoen worden opgenomen; • studiemogelijkheden. Salaris: Salariëring vindt plaats volgens de CAO van het NRK, Matroos: max.: € 2.015,53 Kapitein/Stuurman: max. € 3.286,38. excl. 25% onregelmatigheidstoeslag. Informatie en reacties: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Joke Raaijmakers, Kapitein J. Henry Dunant, bereikbaar op telefoonnummer 06-51456282 of 06-51912687. Belangstellenden kunnen vóór 1 maart a.s. hun schriftelijke sollicitatie o.v.v. vacaturenummer 1 per e-mail richten aan sollicitaties@redcross.nl t.a.v. Kitty Weerheim, personeelsadviseur. Duwboten: Bj.’ 64, 16 x 9,20 x 2,20 m. 2 x 720 PK Caterpillar bj.’ 03. Zeer goed onderhouden. Bj.’ 61, 13,53 x 2,85 m. 110 PK Mercedes. Duwbak: 70/76/90m. 3 x containerbakken. Aanbod nieuwbouw: Koppelverband 172 x 11,45 ± 5.200 ton juni 2009 Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. SCHEPEN GEZOCHT VANAF 85 M. / 135 m. x 9,50 m. / 11,40 m. Ventrans N.V. GEZOCHT: Kapitein voor MTS Met alle papieren tot Basel Personeel gezocht voor het nieuwe MTS Ventrans (110 x 11.40m.) Andere nieuwbouwprojecten: MTS 110 x 11,45 najaar ’09 & MVS 135 x 11,45 & MVS 110 x 11,45 zomer ’09 Afbouwniveau nog in te vullen. Kijk voor een compleet overzicht op onze website: www.hsbv.nl Kleine Landtong 27 - 4201 HL Gorinchem - T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 Robert Bokslag - M +31 (0) 622 838 058 - E rb@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl

De Binnenvaartkrant 17 27 januari 2009 Tewerkstellingproblemen raken maar niet opgelost Belgische particulieren ervaren nieuwe kaderwet als “regelrechte sabotage” Het paritair comité voor de binnenvaart gaat de inhoud van een door de sector gehekeld wetsontwerp opnieuw bekijken. De nieuwe kaderwet zou scheepseigenaren verplichten om iedereen die meehelpt aan boord volledig in te schrijven voor de Rijkssociale Zekerheid (RSZ). Belgische werkgevers in de binnenvaart voelen zich ‘gesaboteerd’. “Het ongenoegen is ongemeen groot”, aldus VBR-voorzitter Amand Bauwens tijdens de jaarvergadering van de VBR afgelopen vrijdag. “Op deze nieuwe kaderwet zit niemand te wachten”, zei Bauwens, volgens wie “in het paritair comité nog steeds mensen zitten die ofwel een verborgen agenda hebben ofwel niet weten wat ze goedkeuren.” Hij noemde het wetsontwerp “regelrechte sabotage” van de Belgische werkgevers in de binnenvaart en een slag in het gezicht van het klein- en middenbedrijf. “Of ook boerenbedrijven zo’n kaderwet hebben? In familiebedrijven is het namelijk heel normaal dat opa’s, oma’s en kinderen al eens een klusje opknappen. Maar door deze wet zou je een matroos die niet komt opdagen niet meer tijdelijk kunnen vervangen door een familielid.” 75 jaar VBR: jubileumfeest in oktober Op zaterdag 31 oktober viert de VBR officieel haar 75-jarige bestaan. De jubileumdag begint om 14 uur met een academische zitting op het Kerkschip. De vereniging wil zoveel mogelijk overheidsvertegenwoordigers en (voormalige) havenautoriteiten uitnodigen en hoopt dat ook de Vlaamse minister-president Kris Peeters erbij zal zijn. Hij zou het eerste exemplaar overhandigd krijgen van een boek over de geschiedenis van de VBR. Aan deze jubileumuitgave wordt momenteel druk gewerkt. Oude archieven worden van zolder gehaald, afgestoft en gesorteerd, waarna Meester Marc De Decker, juridisch raadgever van de VBR, het verhaal aan elkaar gaat schrijven. ’s Avonds verwacht de VBR in Het ’s Graevenhof in Schilde zo’n 400 mensen voor een groot jubileumfeest. Het is goed mogelijk dat voormalig secretarisgeneraal van de NAVO, bestuurder van NV De Scheepvaart én begenadigd pianist Willy Claes de avond muzikaal komt opluisteren. Inmiddels zijn er voor de festiviteiten al enkele sponsoren gevonden, onder wie ook De Binnenvaartkrant. De VBR hoopt dat nog meer geldschieters zullen volgen, om er “een waardig feest” van te maken. Sponsoren krijgen een vermelding in het jubileumboek en een speciale bijlage. Ze ontvangen ook een gratis toegangsbewijs voor het avondfeest. Wilt ook u een duit in het zakje doen? Neem dan contact op met Wim Pols, tel. 0032 (0) 3 385 33 80 of wim.pols@skynet.be. VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 25 jaar scheefgroei Het wetsvoorstel is des te wranger voor de Belgische binnenvaart, doordat het paritair comité acht jaar geleden het verbod oplegde om gebruik te maken van interim-kantoren. Bauwens: “De tewerkstellingsproblemen hebben ons vorig jaar weer veel tijd en energie gekost. Inmiddels is het ongenoegen bij particulieren ongemeen groot. We slagen er met veel moeite in acties te voorkomen, maar of dat dit jaar ook zal lukken, is zeer de vraag.” De problemen zijn bekend: de brutoloonkosten liggen in België zo’n 15 procent hoger dan in Nederland en vergunningsprocedures om personeel uit nieuwe lidstaten in dienst te nemen verlopen stroef. En als klap op de vuurpijl komt er nu dus een nieuwe kaderwet. Om meer invloed uit te oefenen op het paritair comité, waar de beslissingen worden genomen, werd eind 2007 de werkgeversorganisatie voor de binnenvaart Aequitas opgericht. Het was onder druk van Aequitas dat het paritair comité de nieuwe kaderwet vorige week opnieuw geagendeerd heeft.De laatste maanden hadden VBR-leden geklaagd dat Aequitas te langzaam vorderingen boekt. Maar Bauwens is ervan overtuigd dat de werkgeversorganisatie er alles aan doet om resultaten te bereiken. “Maar zaken die 25 jaar scheefgegroeid zijn, zet je niet in één jaar recht.” Een deel van het bestuur vierde het 75-jarig bestaan alvast met een ‘avant-jubileum-dronk’. (foto Sarah De Preter) Ontevreden is de sector eveneens met de frequentie van de examens die door de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer worden georganiseerd. De ADNR-examens vinden om de twee maanden plaats. Kandidaten zouden na het afsluiten van de basiscursus regelmatig te horen krijgen dat het eerstvolgende examen volzet is. Bauwens: “Dat is ondermaats en een binnenvaartland onwaardig. Als je twee maanden moet wachten om examen af te leggen is het, gezien de uitgebreide leerstof, niet verwonderlijk dat velen een tweede zit nodig hebben. Als de FOD niet maandelijks een examen ADNR kan organiseren, is de tijd rijp om dit naar het voorbeeld van het wegvervoer te privatiseren.” De VBR-voorzitter vindt dit een mooie opdracht voor de Federatie Belgische Binnenvaart (FBB), waar ook de VBR deel van uitmaakt. In de toekomst zal de koepelorganisatie FBB volgens Bauwens steeds belangrijker worden, daar veel schippers het te druk hebben met hun eigen onderneming, terwijl de vergrijzing binnen de traditionele binnenvaartorganisaties keihard toeslaat. In 2008 kon de FBB haar nut voor de eerste keer bewijzen. De federatie werd samen met Aequitas lid van Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers. Een lidmaatschap, waar Bauwens nog veel van verwacht. Zo leidde het gezamenlijke optreden van Unizo en de FBB ertoe dat de ‘Paasstaking’ van de Vlaamse ambtenaren op de sluizen vroegtijdig werd beëindigd. In zijn jaarrede spuugde Bauwens nog eens zijn gal over deze “gijzeling van de schippers”, die volgens hem een maat voor niets is geweest. Maar: “We hebben vastgesteld dat er via Unizo een brug naar de politiek ligt.” Laad- en lostijden Een VBR-werkgroep buigt zich dit jaar over de tarieven voor het overschrijden van de laad- en lostijden in de droge lading, die niet meer aangepast zijn aan de marktwaarde van huidige binnenschepen. De groep wil een nieuw concept opstellen en het bespreken met de overige FBB-leden. Daarna is het afwachten of er consensus wordt bereikt met de Belgische Federatie van Transportorganisatoren in de binnenvaart, de vroegere Syndicale Kamer van Bevrachters. Volgens Bauwens ligt er een goede basis voor onderhandelingen. De Belgische Federatie van Transportorganisatoren zou immers zelf ook van mening zijn dat de laad- en lostijden dringend aan herziening toe zijn. Ook de FOD heeft het thema ‘laad- en lostijden, liggeld en vergoedingen’ op de agenda gezet. “Mochten de besprekingen toch vastlopen, dan houden we de stok achter de deur om, naar het voorbeeld van de tankvaart, aangepaste vervoersvoorwaarden te deponeren bij de Kamer van Koophandel.” Veiligheid Afgelopen week bracht de VBR samen met vertegenwoordigers van NV De Scheepvaart een bezoek aan de sluis Wijnegem, waar sinds begin dit jaar minder personeel wordt ingezet. De VBR vindt dit onverantwoord en vreest dat het zal leiden tot files en ongevallen. De vaarwegbeheerder zou de situatie nu opnieuw bekijken en begin februari met een beslissing komen. “We wachten af”, aldus Bauwens. Ook in de haven van Antwerpen vreest de VBR voor de veiligheid van schippers, nu het Havenbedrijf vanaf april alle schepen die door de smalle doorgang het Marshalldok inof uitvaren, op afstand wil assisteren. Een scheepscoördinator die er “met zijn neus bovenop zit” is volgens de vereniging geen overbodige luxe. Waarschuwing Voor de afdeling tankvaart van de VBR is het inmiddels de vraag of er in 2018 voldoende nieuwe tankers zullen zijn om de afgesproken overstap van enkel- naar dubbelwandig te maken. Vorig jaar zou er aanzienlijk minder in dubbelwandige tankers zijn geïnvesteerd. De afdeling dringt ook aan op een onderzoek naar de zin en onzin van dubbelwandige tankers op kleine vaarwegen. Waalse brandstofhandelaren vrezen voor een fikse verhoging van de tarieven. Dat zou volgens tankvaartvoorzitter Karel Verberght kunnen leiden tot een verschuiving van lading naar het wegvervoer. “Een overheid die het belang van de kleine vaarwegen erkent, moet ernstig rekening houden met deze waarschuwing van de handelaren.” Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer, wil samen met de VBR de problemen met de Van Cauwelaertsluis in de Antwerpse haven aanpakken. Door onderhoudswerken is de sluis vanaf eind dit jaar gestremd. De binnenvaart kan gebruik maken van de andere sluizen, maar moet daar voorrang geven aan de zeevaart. “Kunnen we het niet bespreekbaar maken dat binnenschepen voorrang krijgen op coasters”, vroeg Van Dijk, die hierover graag snel met de bevoegde autoriteiten wil praten. “Hoe vroeger je actief wordt, hoe groter de kans op succes.” Genoeg te doen dus voor de VBR, die Amand Bauwens gevraagd heeft nog een jaartje op de voorzittersstoel te blijven zitten. Bauwens beloofde: “Onze inzet om de belangen van de sector te verdedigen zal onverminderd doorgaan. De economische crisis zal het ons zeker niet makkelijker maken. Maar we moeten er met z’n allen voor zorgen dat we er klaar voor zijn als de vervoersmarkt weer aantrekt. En met enig optimisme…die tijd komt zeker terug!” VETH GENERATORSETS VOOR KRACHTIGE OPLOSSINGEN 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant