Views
1 year ago

2009-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 27 januari 2009 H.I. Ambacht H-I-Ambacht Makelaardij & Hypotheken Vredenborg 9 Goed onderhouden hoekwoning met dakkapel. Tuin op ’t w met extra blokhut. Geheel h.h. kozijnen met dubbel glas. Beg.gr. en 1e verd. rolluiken. Ruime tuinwoonkamer met fraaie (lamel)parketvloer. Moderne complete hoekkeuken. 3 (4) Slaapkamers. Lichte moderne badkamer. Vraagprijs € 200.000,-- k.k. H.I. Ambacht Appelgaarde 2 Ruime hoekwoning met vrijstaande berging in zonnige tuin op ‘t z. Centrale ligging en v.v. alle moderne wooncomfort. Centrale ligging t.o.v. scholen , winkels, etc. Ruime tuinwoonkamer. Moderne complete luxe hoekkeuken. 3 Ruime slaapkamers. Ruime lichte badkamer. Vraagprijs € 247.000,-- k.k. Amandelgaarde 113 Royale uitgebouwde woning met dakkapel en eigen parkeerplaats. 12m Diepe tuin met houten berging. Ruime uitgebouwde woonkamer, ca. 49m², met fraaie houtenvloer en openslaande tuindeur. Ruime complete luxe open hoekkeuken. Totaal 5 slaapkamers. Luxe badkamer. Bergvliering. Vraagprijs € 324.500,-- k.k. De Schoof 82 3341 EB H.I.Ambacht 078 – 68 40 292 info@wisse.nl WWW.WISSE.NL Zwijndrecht H.I. Ambacht Jollensteiger 72 Royale moderne, luxe dijkwoning nabij rivier de Oude Maas. Evt parkeerplaats vr.pr. € 26.000,- k.k. Tuinwoonkamer met tuindeuren. Moderne lichte complete hoekkeuken. 3 Slaapkamers. Luxe complete badkamer. Aparte 2e toilet. Ruime zolder. Aparte wasruimte. H.I. Ambacht Vraagprijs € 242.500,-- k.k. Bonkaarde 13 Op zoek naar nieuwbouw? Dit is uw kans! Gebouwd met materialen van hoogwaardige kwaliteit, volgens de laatste isolatienormen en v.v. diverse meerwerkopties. Uitgebouwde tuinkamerwoning met tuindeuren. 3 Slaapkamers. Luxe badkamer. Open zolder. Vraagprijs € 273.000,-- V.O.N. Dadelgaarde 8 Op schitterende locatie ruime vrijstaande woning met inpandige garage. Royale woonkamer met uitzicht op tuin v.v. massief eiken vloerdelen en tuindeuren. Half open moderne luxe keuken met spoeleiland. Totaal 4 slaapkamers. Luxe moderne badkamer en separate toiletruimte. Vraagprijs € 634.000,-- k.k. Aanbod : Diverse vracht- container- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken. Sinds kort ook aanbod in de kustvaart ! Mvs Saillant, L/B/D 80.00 x 9.21 x 2.84mtr, 1438 Ton, bj 1927, 2 x Caterpillar 600 PK, alu schuifluiken Mcs Frisian Hopper, L/B/D 63 x 7.00 x 2.11mtr, 848 Ton, bj 2000, 48 teu 3 lagen, 2 x Caterpillar 402 PK Mcs Maxima Hopper, L/B/D 63 x 7.00 x 2.92mtr, 850 Ton, bj 2002, 48 teu 3 lagen, 2 x Caterpillar 406 PK Mvs NN, L/B/D 110 x 10.50 x 3.20mtr, 2508 Ton, bj 1990, 156 teu 4 lagen, Caterpillar 1521 PK KvB Kruier I & II, L/B/D 95.32/76.36 x 11.45 x 3.56 mtr, 2834/2415 ton, 332 teu 4 lagen, bj 2005, 2 x Caterpillar 1379 PK. Mts Somnium Type C, L/B/H 110 x 11.40 x 3.50 mtr, bj 1992, ABC 1500 PK, 2408 Ton. Tevens groot aanbod in de stille verkoop. (te bezichtigen op de website) Voor diverse relaties te koop gevraagd : Vracht- containerschepen van diverse afmetingen. Tankschepen Type N of C 110, 125 en 135 x 15 mtr. Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: Chemicaliëntanker, Bunkertanker, Vrachtschip, Motorcontainerschip,Koppelverband Gezocht enthousiaste binnenvaartschippers voor tankvaart en container/vrachtvaart om voor zichzelf te beginnen. Kriesels Scheepsmakelaar helpt u hier graag bij op weg ……………. Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website: www.krieselsscheepsmakelaar.nl NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING www.jiskootvanweel.nl NIEUWBOUW MTS type-C 110 x 11,45 m., 3.000 ton afbouw in overleg, levering 2009 MTS type-C 125 x 11,45 m., 3.400 ton 2 x Mitsubishi, levering maart 2009 MTS type-C 135 x 11,45 x 3,50 m., 2 x 1.014 pk CAT, casco Turkije, 2009 MAKELAARDIJ (selectie van ons bestand) mvs 110 x 11,45 m., 3.200 ton, 3.550 m3, bj. 2007, 1.700 pk CAT, spudpalen en Blommaert luiken mvs “Alfa Mea” 80 x 9,00 x 2,72 m., bj. 1965, 1324 ton, 800 pk Mitsubishi bj. 2001, stalen vloer mvs “Rival” 60 x 6,69 x2,26, bj. 1958 603 ton, 380 pk Volvo, bj. 1992, gelast schip, gunstig schip naar Veghel Jan Jiskoot T/F +31 10 840 76 53 +31 6 13 32 41 45 Sluisjesdijk 145 jiskoot@jiskootvanweel.nl 3087 AG Rotterdam ing. Michel van Weel Postbus 204 +31 6 28 33 83 52 3330 AE Zwijndrecht vanweel@jiskootvanweel.nl In verband met uitbreiding hebben we op korte én op langere termijn voor het bemannen van bestaande en nieuwbouw chemie, minerale, gastankers en droge lading koppelverbanden de volgende vacatures: - Kapiteins (met ADNR + evt. G of C) - Stuurmannen met (gedeeltelijk) patent 14 dagen varen, 14 dagen vrij. Kost en reizen vrij. Voor meer informatie en reacties: HARTBORG S.A. tel: Adriaan Middel +316-55130161 of : Henri Middel +316-51942695 B.P. 76 L-4901 Bascharage, Luxemburg Mail: info@hartborg.com Voor meer informatie over Hartborg S.A. kijk ook eens op WWW.HARTBORG.COM

De Binnenvaartkrant 15 27 januari 2009 Romantiek versus veiligheid? DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Voor de fraaie architectuur hoef je het niet te doen. Vanaf zee en uit de verte zien ze er allemaal hetzelfde uit. En ze geven licht. Een molenwiekend, waarschuwend licht. Tot de verbeelding spreken ze wel, vuurtorens. Ze fluisteren de romantisch ingestelde ziel verhalen van thuiskomst en open zee in. Ze zijn bedacht om mensenlevens te redden. Beter gezegd: om te voorkomen dat er mensenlevens gevaar lopen. Nu lopen ze zelf gevaar. Vrachtschepen en tankers slaan op de kust, zeiljachten bijten in het zand. Beginnende windsurfers kunnen – als ze eenmaal op de plank staan – door de wind worden meegesleurd. Eb en vloed, ondieptes en zandbanken; lading die overboord gaat; niets moet het wakend oog van de vuurtorenwachter ontgaan. Of lichtwachter, zoals hij vroeger heette, de man met zijn kennis uit het blote hoofd. Dagen zijn geteld Het zal straks allemaal tot het verleden behoren. Want de dagen van de torenwachter – en die van de vuurtoren – zijn geteld. Veel speurders van de zee zijn al vervangen door infraroodcamera’s. Bij Rijkswaterstaat zijn ze er van overtuigd dat over een kleine twintig jaar alle torens in onbruik zullen zijn geraakt. Maar al te graag wil het overheidsapparaat van die oubollige, romantische overblijfselen uit een gietijzeren verleden af. En gaarne onderhandelt het rijk daarover met plaatselijke overheden. Die op hun beurt maar al te graag van de vuurtoren een toeristische attractie of museum willen maken. Om de gemeentekas te spekken. In ieder geval in de optiek van de vuurtorenknuffelaar. Al zijn vuurtoren Westhoofd in Ouddorp, de Brandaris op Terschelling en de rode Noordertoren op Schiermonnikoog nog bemand, de robot heeft gewonnen; es geht voran met de techniek. De beroepsvaart navigeert tegenwoordig op satellieten en er wordt gebruik gemaakt van automatische identificatiesystemen. Maar er zijn waarschuwende geluiden te horen, ook binnen overheidsinstanties, dat het wakend oog van camera en rondspeurende computer mogelijk tekort zal schieten. Tussen alle hoogwaardige technieken van tegenwoordig, de radar, en het-vuur-op-de-toren van vroeger, strekt een eeuwigheid. (illustratie Manon Bruininga) Lichtleer in een notendop De eerste vuurtorens maakten gebruik van vuur. Daarom heten die dingen nog altijd zo. Al in 1280 zijn er meldingen van waarschuwingsvuren voor de scheepvaart; waarschijnlijk hadden de Romeinen al een vuurtoren bij Katwijk gebouwd. Maar aan een open vuur kon je snel je vingers branden. Daarom was het beter een nieuw, voor iedereen veiliger signaalsysteem te bedenken. Eentje met lenzen en een gaslamp bijvoorbeeld, bewaakt door een lichtwachter, de voorouder van de vuurtorenwachter. En nog handiger was het een lichtbron te bedenken, waar lenzen omheen draaiden. Dat scheelde een hoop gedoe en een hoop lampen. Want het voordeel van lenzen was dat dezelfde lichtbron van verschillende karakters kon worden voorzien. Alsof schitterende morsetekens richting zee werden verstuurd. Daarnaast werd door het gebruik van lenzen de lichtsterkte van de gaslamp behoorlijk vergroot. Want zo’n licht moest tot ver op zee te zien zijn. Vuurtoren was lichttoren geworden. De naam vuurtoren werd behouden, een begrip uit een vindingrijke, maar apparatuurloze tijd. Naast de vuurtoren ging men ook gebruik maken van lichtschepen – of lichtplatformen, vlak voor de kust. Onderzeese lichtbakens In 1908 al meldde het Rotterdams Nieuwsblad dat de Nederlandse vuurtoren snel zou verdwijnen. Voor de Eerste Wereldoorlog lagen er plannen klaar in de vaarwateren op zee kabels af te zinken, waaraan gloeilampen waren bevestigd. Vanonder de zeespiegel zou dan licht naar boven schijnen, waarmee de vaarwegen werden afgebakend – een pre-hoogtechnologisch idee; als computergestuurde lichtbakens op een landingsbaan van een vliegveld. Maar de vuurtoren won het van dat onderzeese licht. Vooral bij hoge golven zouden grote problemen ontstaan met een dergelijk systeem. Het zou nog lang duren, voordat supertechnologie het van de vuurtoren en zijn vuurtorenwachter zou winnen. In Duitsland zijn inmiddels alle torens langs de kust geautomatiseerd. De Brandaris op Terschelling, uit het jaar 1594, is het oudste ‘kustverlichtingsobject’. Menig Oerolganger kan de plompe toren in de zomer vanaf één van de veerboten van Rederij Doeksen zien. Als een teken aan de horizon dat het Oerolfestival alsmaar dichterbij komt. Dit bakstenen monument van ruim vier eeuwen oud kost Rijkswaterstaat veel onderhoud. Een bedrag dat op jaarbasis al tot een miljoen euro opliep. Daar kun je wel een paar feesttenten voor bouwen op Oerol. Maar niemand die het gelukkig in zijn hoofd zal halen die prachttoren tegen de vlakte te gooien. Er zijn toch veel lelijker vuurtorens waarbij je dat wel kan doen? Torenhoge ruzie Sloop loert, hogere en lagere overheden en belangenverenigingen maken tot in de lengte der dagen ruzie met elkaar. De één verwijt de romanticus met zijn melancholische gelummel het leven van zeelieden in gevaar te brengen. Deze wijst er juist praktisch op dat technologie het menselijk oog niet altijd vervangen kan en dat juist de infraroodcamera tekortschiet. Zoals er een uitkijk op de scheepsbrug moet staan, zo moet volgens hem digitale apparatuur de vuurtorenwachter in zijn werk ondersteunen. De lichtwachters, vaak oud-zeelieden, hebben Rijkswaterstaat al eens verweten alleen maar “dijkenbouwers en slotengravers” te zijn, die “geen oog voor het varen hebben”. De overheid daarentegen vindt dat vuurtorens vooral interessant zijn geworden als opstelpunt voor gsmantennes. De gemoederen liepen, en lopen, nog altijd hoog op. De vuurtorenliefhebber zal met lede ogen moeten aanzien hoe zijn houten, gietijzeren en stalen verleden tot wrakkenmuseum zal worden omgetoverd. Of in het gunstigste geval tot statig monument. De oude torenwachtesr op Ameland, Texel en Vlieland is verdwenen; wordt vervangen door de Zeeverkeerscentrale Waddenzee, die volgend jaar in gebruik moet worden genomen. Maar hij is nog altijd stellig van mening dat daar lang niet alles zal worden gezien door de verkeersleiding. De minister van Verkeer en Waterstaat is echter vooral van mening dat de grote scheepvaart bewaakt moet worden. En niet de surfers of het ‘tupperware plezier’ van privéjachten. Hoe dan ook: de vogelwachters, de badmeesters en badgasten, de wadlopers, de strandwacht; ze zullen die man daarboven allemaal missen. De vuurtorenbaas met zijn kennis uit het blote hoofd. En die duinbrand? Zal die op tijd worden opgemerkt? De betonmolen van de vooruitgang draait door. En wil het verleden helaas wel eens vermalen soms. Tot kleine stukjes en beetjes herinnering. Meer informatie over vuurtorens is op internet te vinden. Onder andere op: www.vuurtorens.net. Hoeuervandaagvoorstaat,datweetu.Maarwaarbentumorgen? Met de arbeidsongeschiktheidsverzekering van Pro Finance komt u nooit stil te liggen. Maak daarom vandaag nog een afspraak met adviseurArnoutPunt.Wievoor1februari2009reageert, wordtgegarandeerdgeaccepteerdenprofiteertbovendien vanfiksekortingenopdepremie.Bel(020) 46 32 990 of kijk voor meer informatie op www.ProFinance.nl.

De Binnenvaartkrant