Views
6 years ago

2009-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Wensen
  • Behouden
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 27 januari 2009 ThyssenKrupp Veerhaven B.V., gevestigd te Brielle, is een moderne en toonaangevende duwvaartrederij in de droge bulksector op de Rijn. Bij ThyssenKrupp Veerhaven B.V. zijn momenteel 171 medewerkers werkzaam. De vloot van ThyssenKrupp Veerhaven B.V. bestaat uit 10 duwboten en 100 duwlichters, waarmee het massagoedtransport van ca. 70.000 ton erts en kolen per dag naar de hoogovens van ThyssenKrupp Steel AG in Schwelgern (Duisburg) wordt verzorgd, twee inspectievaartuigen en een havenduwboot, VEERHAVEN VI “Bison”, die werkzaamheden in de Dintelhaven, Europoort, verricht. Voor de havenduwboot VEERHAVEN VI “Bison” zoekt ThyssenKrupp Veerhaven per direct Matrozen fulltime dienstverband Het takenpakket houdt o.a. in: • Verrichten van koppelwerkzaamheden; • Assisteren, in voorkomende gevallen, bij het laden en vaarklaar maken van duwbakken; • Assisteren bij navigatiewerkzaamheden tijdens bijzondere manoeuvres e.d.; • Verrichten van schoonmaak- en opruimwerkzaamheden; • Verrichten van onderhoudswerkzaamheden; Kandidaten dienen aan de volgende functie-eisen te voldoen: • Afgeronde opleiding tot matroos in de binnenvaart • Ervaring met het koppelen van duwlichters is een pré • Goede mondelinge beheersing van de Nederlandse taal • Bereidheid tot werken in ploegendienst (12-uurs dienst) • Rijbewijs B • Woonachtig in regio Rijnmond danwel bereid te verhuizen ThyssenKrupp Veerhaven B.V. biedt naast een goede beloning uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. Voor nadere informatie over de functie kunt u contact opnemen met de heer P. Buur, Manager Vloot op telefoonnummer 06-13324163. Uw sollicitatiebrief met curriculum vitae kunt u binnen 14 dagen na verschijningsdatum van deze advertentie sturen naar: ThyssenKrupp Veerhaven B.V., Afd. Personeel & Organisatie, Postbus 185, 3230 AD Brielle, of per e-mail aan: personnel.vh@thyssenkrupp.com. Gevraagd: voor mts Novum (type C, 1500 ton) Kapitein i.b.v. de benodigde papieren hoofdzakelijk kanaalvaart 21/21 - 14/14 reizen en eten vrij Salaris in overleg. Voor informatie bel: J. Haveman +31(0)6 20595375 www.huizinga-snijder.nl TE KOOP: 3-KAMER APPARTEMENT MET ZICHT OP DE SKYLINE VAN ROTTERDAM GEVRAAGD Op MVS FOCUS een matroos i.b.v. geldig dienstb. Tel- 06 38306624 Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied Besluit nr. CNB/217/2008 Amsterdam, 29 december 2008 Verkeersbesluit van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied van 29 december 2008, nr. CNB/217/2008, inhoudende het plaatsen van aanwijzingstekens en richtingaanduiding met onderborden zoals genoemd in bijlage 7 van het Binnenvaartpolitiereglement, in verband met het aanwijzen van twee halteplaatsen in de IJ-haven. Het Dagelijks Bestuur van het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied, Gelet op: - artikel 5, 6 en 7 van de Scheepvaartverkeerswet; - artikel 1 onder b, artikel 2a en 3 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (BABS); - artikel 7.02 lid 1 onder a van het Binnenvaartpolitiereglement; - artikel 7.02 lid 2 van het Binnenvaartpolitiereglement; - bijlage 7 ‘Verkeerstekens’ van het Binnenvaartpolitiereglement; - het verkeersbesluit ‘Instelling ligplaatsverbod en plaatsing verkeerstekens in het Amsterdam-Noordzeekanaalgebied’, 25 februari1999/nr. SVW/99/4 Besluit te plaatsen: Aan en verkoop van: • Baggerschepen • Kraanschepen • Pontons • Sleepboten • Loods / crewtenders • Ankers / kettingen • Kranen Gezocht: Splijtbakken, pontons, crewtenders en kraanschepen. Aangeboden: Sleepboot: 12.10 x 3.77 x 1,70. Bureau Veritas I 3/3 klasse. Caterpillar type 3406 DC-TA. 252Kw/343 Pk bij 1800 omw/min. Bel ons voor meer informatie! Marine Trading & Brokerage BV Kotterstraat 2 3133 KW Vlaardingen Tel. 010-2322056 Fax. 010-2322046 Email: info@marinetrading.nl Internet: www.marinetrading.nl COMPUTER STUK!! BEL SNEL RCC/PS 0180-431777 REPARATIE BINNEN 24H MET EIGEN HAAL EN BRENG SERVICE...BENEDENRIJWEG 8-10 RIDDERKERK Van der Hoek makelaars Rijksstraatweg 40 3222 KA Hellevoetsluis Tel. 0181-392222 HELLEVOETSLUIS – WILLEM-EN MARYPLEIN 403/Vraagprijs € 595.000,-- K.K. Uw woondroom op “hoog niveau” binnen de historische vesting! Op de 4 e en 5 e verdieping gesitueerd ruim en luxe afgewerkt penthouse van 220 m2. Zowel voor als achterzijde spectaculair uitzicht over o.a. haven/Haringvliet, stadswallen, vestingwater en Jan Blanken Droogdok. Bouwjaar 2003. Ind. o.a.: 5-kamers en vide. Living 60 m2. Terras 25 m2 op het zuiden. Luxe keuken en sanitaire voorzieningen. 2 overdekte parkeerplaatsen beschikbaar in de overdekte parkeergarage (vraagprijs € 22.500,-- K.K. per plaats). www.vanderhoekmakelaars.nl • www.funda.nl TE KOOP: Duwbak met kopschroef, type Neokemp. Bouwjaar 2003. Afm. 62.94m x 7.06m, 851 ton. Twee containers breed. Tel: 078-6816000 of 06-53125892 Artikel I: In de IJ-haven, Javakade vanaf de Jan Schaeferbrug tot en met de huisnummers 730 t/m 758 vanaf de wal gerekend te plaatsen: - borden: E.5: Aanwijzingsteken toestemming ligplaats te nemen (ankeren en meren) aan de zijde van de vaarweg waar de borden zijn geplaatst; - borden F2a: Richtingaanduiding aangevende de richting van het vaarweggedeelte waarop het teken E 5 betrekking heeft; - aanvullende aanduiding onder de borden E 5 met de tekst: ‘Passagiersvaartuigen. Uitsluitend in-en uitstappen’. Bouwjaar: 1991, perceel oppervlakte: 100 m 2 , inhoud: 270 m 3 , berging: inpandig, garage: inpandig, VVE bijdrage: 137,96 p/m, erfpacht: afgekocht tot 2040, stadsverwarming, dubbele beglazing (nauwelijks stookkosten !), dubbele lift, huismeester, videofoon, gasten parkeerplaats achter gecodeerde slagboom, perfecte staat van onderhoud. Vraagprijs: 329.500 k.k. Oostmaaslaan 882 - Rotterdam Foto’s en een uitgebreide omschrijving van het huis zijn op aanvraag te verkrijgen. Mail naar: oostmaaslaan882@hotmail.com of kijk op www.mijnhuisverkoopikzelf.nl/woning/rotterdam/oostmaaslaan-1771.html. U kunt natuurlijk ook bellen naar 0651-169925. Artikel II: In de IJ-haven, Veemkade tegenover het LLoydhotel tussen de paalnummers 29 en 30 te plaatsen: - borden: E.5: Aanwijzingsteken toestemming ligplaats te nemen (ankeren en meren) aan de zijde van de vaarweg waar de borden zijn geplaatst; - borden F2a: Richtingaanduiding aangevende de richting van het vaarweggedeelte waarop het teken E 5 betrekking heeft; - aanvullende aanduiding onder de borden E 5 met de tekst: ‘Passagiersvaartuigen. Uitsluitend in-en uitstappen’. Artikel III: Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na publicatie in het weekblad Binnenvaartkrant en het Zeeburgjournaal. Voor het inzien van het gehele besluit kunt u contact opnemen met Haven Amsterdam, via telefoonnummer 0205234767.

De Binnenvaartkrant 11 27 januari 2009 Koningin doopt P99 bij Damen Shipyards DOOR JOHAN DE WITTE Koningin Beatrix doopte 20 januari de P99, het nieuwe patrouillevaartuig van de Waterpolitie, bij Damen Shipyards in Gorinchem. Als Hare Majesteit op het IJsselmeer aan het roer van haar Groene Draeck staat, is de Waterpolitie binnen bereik. De dienst IJsselmeer had daarom de eer tijdens de ceremonie te worden voorgesteld aan deze vooraanstaande schipper van een Lemsteraak. De Dienst Waterpolitie is één van de elf operationele diensten van het Korps Landelijke Politiediensten. Samen met 25 regionale politiekorpsen vormt het KLPD de Nederlandse politieorganisatie, onder verantwoordelijkheid van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De regionale politiekorpsen hebben elk een eigen, geografisch afgebakend zorggebied, het KLPD heeft politietaken binnen heel Nederland. Vervanging De Dienst Waterpolitie is verantwoordelijk voor opsporing, toezicht en handhaving op de hoofdtransportassen, de hoofdvaarwegen en grote wateroppervlakten. Op deze wateren houdt de Waterpolitie met in totaal 22 boten toezicht op zowel beroeps- als recreatievaart. Ook politiezorg in de territoriale wateren op de Noordzee valt onder verantwoordelijkheid van de Waterpolitie. De Waterpolitie handelt ook ernstige scheepvaartongevallen af en verricht onderzoek naar de toedracht ervan. Daarnaast worden bijvoorbeeld opsporingsonderzoeken verricht naar zaken als ladingdiefstal in de beroepsvaart. De P99, gebouwd door Damen Shipyards Gorinchem, is het nieuwe patrouillevaartuig voor de groep Gorinchem van unit Rivieren West. Het is de vervanger van de P57 en de laatste in een serie van tien nieuwe vaartuigen die in 2008 en 2009 De koningin, de meest vooraanstaande schipper van een Lemsteraak. aan het KLPD zijn geleverd. Bij het ontwerp van deze schepen is veel aandacht besteed aan verlaging van het gewicht ten opzichte van eerdere patrouilleboten die Damen voor het KLPD gebouwde. Het doel hiervan was een efficiënter schip te krijgen met kleinere motoren, die niet alleen goedkoper waren in aanschaf, maar ook veel minder brandstof verbruiken. Een van de toegepaste gewichtsbesparingen is het zelfdragende kunststof dekhuis, dat flexibel op de aluminium romp is bevestigd. Dit verlaagt overigens niet alleen het gewicht, maar ook de geluidsen trillingsniveaus in het dekhuis, met grote verbetering van de werkomstandigheden tot gevolg. Het vaartuig heeft een lengte van 19,95 meter en een breedte van 4,96 meter. Op vol vermogen geven de twee Volvo Penta-motoren (type D12-675, samen 1348 pk) het schip een topsnelheid van 42 kilometer per uur. Dektracing Dektracing middels één millimeter dunne coax-kabels voorkomt gladheid tot 12 graden onder nul. De kabel wordt met een tussenruimte van 6 centimeter gelegd. Op het met primer geconserveerde dek wordt de tracingkabel vastgezet en De P99 ligt te wachten op zijn doop. (foto’s Johan de Witte) met fijnmazig gaas afgedekt. Het dek wordt ingegoten met een nivelleermassa (egaline) en krijgt ten slotte een antisliplaag. De P99 is uitgerust met een FLIRwarmtebeeldcamera, die in staat is onder extreme omstandigheden temperatuurverschillen te meten. Thermografie is een techniek waarbij de thermische energie van een voorwerp visueel wordt omgezet. Die beelden worden gebruikt als nachtcamera. Feilloos geeft de camera drijvende objecten weer, scheepvaart, boeien, bruggen kortom alles wat in de lens komt. Hij verschaft een helder beeld in totale duisternis, mist of rook. De bouw en uitrusting van de P99 zijn in nauwe samenwerking met de eindgebruikers tot stand gekomen, waardoor het vaartuig aan de hoogste veiligheidseisen en geluidsnormen voldoet. Informatie die we van Damen Shipyards – de scheepsbouwer die in 2008 met 33 werven wereldwijd 150 schepen opleverde – zonder meer aannemen. Op & Neer met…de Vliegende Hollander Manon, onze fotografe, had de weerberichten bekeken. Vanmiddag zou het beter weer worden. Dus de fiets gepakt om naar sluis Weurt te rijden. Er staat een straf windje. Stormvogels hangen in de hemel als trillende zwarte linten. Bij stormwind zien vogels er uit als in de film The Birds, van Alfred Hitchcock. Daar is de sluis. We zetten de fietsen tegen een boom op slot, en lopen richting een paar schepen. Bij het eerste schip is iemand bezig zijn auto vanaf de roef op de wal te zetten. Zachtjes tikt de achterkant van de auto tegen de woning, maar voordat ik de helpende hand kan bieden, staat het rijtuig al op vier wielen aan wal. We vragen de schipper of hij zin heeft een praatje te maken met de Binnenvaartkrant.We leggen hem uit voor welke rubriek, wat de bedoeling is. Met merkwaardig glimlachend gefrons laat hij weten “dat we hem daar niet gelukkig mee maken”. Geen probleem, er liggen tenslotte meer schepen. We lopen verder. Manon maakt zwaaiend contact met een schipper, die in zijn witte onderhemd in de stuurhut staat. Bespiegelingen op de sluis Frank Antonie van Alphen stapt op sluis Weurt aan boord bij passerende en wachtende schepen en schut tijdens een goed gesprek mee op of neer. “Dat is een Donauschipper”, zeg ik. “Daar heb ik even geen zin in, met handen en voeten duidelijk maken, waar en waarom en waarmee we bezig zijn. We nemen volgende keer wel een tolk mee. Daar ligt er nog eentje, dat zandschip. Laten we het daar proberen.” Onderdelen Ik roep “schipper!!” tegen een grote vent in de stuurhut. Direct komt deze naar buiten. “Heeft u even tijd? Het is voor de Binnenvaartkrant, voor de rubriek ‘Op & Neer met…’ Daarin portretteren wij tweewekelijks een schipper – en mogelijk zijn familie; in woord en beeld.” Het lijkt hem wel leuk. Maar nu heeft hij geen tijd. Een paar grote, zwartvuile handen maken duidelijk waarom: er wordt in OP EN NEER gesprekken rondom de sluis | door Frank Antonie van Alphen de machinekamer gesleuteld. En hij moet ook even naar de stad. ”Om onderdelen te halen. Maar komen jullie vanavond maar terug. Ik heb genoeg leuke verhalen te vertellen”, zo worden wij enthousiast gemaakt. Rond achten vanavond zullen we elkaar weer zien. Door een jakkerende wind fietsen we terug naar huis. Het begint te regenen. Tijd voor een warme bak koffie. En dan straks met slappe knieën door de harde wind terug naar de schipper met zijn leuke verhalen. Het zal inderdaad een leuk verhaal worden. Als we eenmaal weer bij sluis Weurt arriveren, ligt de zandschipper niet meer daar waar hij zou moeten liggen. Kan. Geen paniek. Die heeft natuurlijk even verhaald. Maar hoe meer schepen we tellen, hoe minder zandschipper we zien. We vragen even na bij een collega. “Nee, die is zojuist vertrokken om te gaan laden”, wordt ons verteld. “Rot weer heb je meegebracht trouwens.” De regen kletst met bakken op ons neer. Leuk verhaal om te vertellen, ja. Het leuke verhaal zijn wij: een stelletje doorwaternatgesopte journalisten van de Binnenvaartkrant, op zoek naar de schipper van de Vliegende Hollander. Misschien was het wel slim geweest hem mijn visitekaartje te geven. Had hij af kunnen bellen. Had een jas gescheeld. Een natte jas. Schipper van de Vliegende Hollander, meldt u ... (foto Manon Bruininga) Hoeuervandaagvoorstaat,datweetu.Maarwaarbentumorgen? MetdearbeidsongeschiktheidsverzekeringvanProFinancevaltunooit tussenwalenschip.Maakdaaromvandaagnogeenafspraakmet adviseurArnoutPunt.Wievoor1februari2009reageert, wordtgegarandeerdgeaccepteerdenprofiteertbovendien vanfiksekortingenopdepremie.Bel(020) 46 32 990 of kijk voor meer informatie op www.ProFinance.nl.

Binnenvaartkrant