Views
1 year ago

2009-02

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 36

De Binnenvaartkrant 36 13 januari 2008 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij leverden het stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek. Wij wensen mts Hans-Nico en haar bemanning een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Wenst Hans-Nico Tankvaart B.V. en familie Westerhuis veel succes en een behouden vaart met het mts Hans-Nico Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Biesboschhaven Zuid 10-11 - 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Website: www.veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 37 13 januari 2008 Hans Nico: kroon op het werk van Peter Westerhuis De tweede Hans-Nico kwam in 1987 van de tekentafel van George Rensen, Peter is met hem goed bevriend. De 3170-tonner werd gebouwd in Gdansk in Polen en vaart nu bij Van der Sluijs onder de naam Bernissestroom. In 2002 mocht Rensen opnieuw gaan bouwen, ditmaal in Orsova (Roemenië). Het werd een dubbelwandige tanker van ruim 3000 ton. Inderdaad, de Hans-Nico nummer 3. Het was daar dat Westerhuis voor het eerst contact legde met Peter Versluis, waarmee de basis werd gelegd voor twee afbouwopdrachten aan VeKa. In 2005 volgde in het Poolse Plock de vierde nieuwbouw voor de familie Westerhuis: een dubbelwandige tanker van gelijke afmeting en gelijke naam. Dit schip zal naar alle waarschijnlijkheid gaan varen onder de naam Visioen. De nieuwe eigenaar wordt neef Gerwin Westerhuis, die van zijn oom Peter het vak van de tankvaart in de volle breedte heeft geleerd. In de machinekamer wordt de laatste hand gelegd aan de afstelling van de ABC 6-cilinder, die 1800 pk levert bij 1000 omwentelingen. De uitnodiging voor de open dag van het mts Hans-Nico is op de achterzijde verfraaid met een aantal schitterende foto’s waarop te zien is welke schepen een bijdrage hebben geleverd aan het zakelijk succes van Peter Westerhuis. Op de werf van VeKa in Werkendam is de Hans- Nico snel gevonden. Dat kan niet gezegd worden van Peter Westerhuis, van wie iedereen weet te zeggen dat hij toch echt aan boord moet zijn. Uiteindelijk zien wij hem na verloop van tijd midscheeps uit een tank klimmen. “Ook dat nog”, is het eerste dat hij – met een glimlach – zegt als we handen hebben geschud. Even later zitten we met zoon Nico hoog en droog in de kantine van VeKa en is Peter tijdelijk afgeschermd voor een ieder die hem aan boord al lang weer aan zijn jas zou hebben getrokken met allerhande vragen. Nu is de beurt aan ons en we vragen meteen naar de geschiedenis van Westerhuis en zijn schepen die op de achterzijde van de uitnodiging zijn afgebeeld. Peter vertelt dat hij is geboren op de klipperaak Antonia Vegina. Dat schip staat als enige in zwart-wit op de uitnodiging. Hij is opgegroeid in de binnenvaart en zijn hart staat al 43 jaar open voor de tankvaart. Nadat hij als schipper voor rederij Humber had gevaren, nam hij in 1965 de tanker van 450 ton over en werd hij zelfstandig ondernemer. Het schip kreeg de naam van zijn echtgenote Reinie (Bosma). Ingebouwde tanks Westerhuis kan claimen dat hij met dat schip in die tijd één der eersten was die de dubbelwandige tankvaart bedreef. Wat voor schip was het dan wel? Een kempenaar met ingebouwde tanks. Precies zes jaar later kocht Westerhuis van Hendrik Johan Fongers een tanker van 1000 ton. Op de strakke boeg prijkte opnieuw de naam Reinie. De naam Hans-Nico verschijnt voor het eerst in 1978 op de ex- Byca, een tanker die na een aanvaring was uitgebrand. Het schip is nagenoeg als nieuwbouwschip aan een tweede leven begonnen nadat het bij Bodewes in Millingen van alle schade was hersteld. We schrijven 1985 als voor de eerste maal nieuwbouw wordt besteld. Eveneens onder de naam Reinie lag in dat jaar langs dezelfde werf in Millingen een feestelijk opgetuigde 110-meter gereed voor oplevering. Ook toen bedacht Westerhuis een toekomstgericht bouwplan: het schip vaart nog steeds met veel succes, onder de naam Somtrans VII. Dat is vijf... De oplevering van de vijfde nieuwbouw vraagt ten tijde van het interview nog even geduld; de open dag was 3 januari. Deze laatste Hans- Nico is eveneens gebouwd in Plock. Peter spreekt al een aardig woordje buiten de deur. Afbouwen vindt hij nog steeds leuk. “Er kleeft alleen het nadeel aan dat er zoveel vrije tijd in gaat zitten.” En omdat hij inmiddels 65 jaar telt, krabbelde hij in een onbewaakt ogenblik eens op zijn bolletje en dacht: “Als ik nog een keertje wil nieuwbouwen, moet ik het nu doen, anders mag het niet meer van mijn vrouw.” En wat dat plan heeft opgeleverd, mogen we kort daarna aanschouwen. We zien een schip van 110 x 11,45 meter met een tonnenmaat van 3016. Het heeft tien tanks met een gezamenlijke inhoud van 3800 m³ die geschikt zijn voor vervoer van een ruime range producten. Tussen het dekleidingsysteem (ook Pools) lachen de dolfijntjes van Marflex ons toe vanaf de welbekende blauwe hoezen. De laad-/ loscapaciteit is 800 m³ tot 1000 m³ per uur. Wie ook blij zal zijn met dit schip, is Jan Heijman van Tanker Chartering Antwerpen. Westerhuis heeft in de loop van de jaren een goede relatie met hem opgebouwd en dat heeft voor beiden zeker een rol gespeeld in de voorbereiding en uitvoering van alle plannen. We zullen de Hans-Nico overal kunnen tegenkomen; niet alleen in het ARA-gebied maar er wordt eveneens op Zwitserland gevaren. Wie leverden aan het mts Hans-Nico Veka Shipbuilding BV TurnKey Project ABN AMRO Zwolle Financiering Tanker Chartering Antwerpen TCA Bevrachting Gebr. Sluyter B.V. Verzekering ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. Motor ABC 6 DZC-1000-166, 1800 PK, 1325kWm Woodward Governor Nederland BV Regulateur Reintjes Benelux BVBA Reintjes keerkoppeling, type WGF 763, 3,007:1 Parker Hannifin bv Hydrauliekpompen Amco Compressoren B.V. Compressorinstallatie Unisol Isolatietechniek B.V. Isolatie woning en uitlaatgassensystemen Discom B.V. Uitlaatgassendempers Berghuis Maritiem Ingang machinekamer geisoleerd SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Afbouw van de complete achter machinekamer, alle leidingwerk en plaatsen componenten en als laatste de aluminium machinekamer vloer ANKO Piping-Holland Machinekamerleidingen van het complete voorschip De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset Cummins 660 kVA t.b.v. boegschroef- / ladingpompbedrijf, motor: Cummins QSK 19M, generator: Marathon 573 RSL 4034, generatorset 140 kVA t.b.v. boordnet- / noodladingpompbedrijf, motor: Cummins QSB 6.7C, generator: Marathon 431 PSL 6202, generatorset 93 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins QSB 5G3 en generator: Marathon 363 CSL 1607 Maralec b.v. Marathon Generatoren en Motoren Generatoren AMW-Marine BV H.I. Ambacht AMW scheepsschroef, Kaplan model Diameter 1810 mm, 5- blads Rechtse draairichting Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter 1.762 mm. Machinefabriek Voor den dag van der Stelt b.v. Schroefasinstallatie IHC Lagersmit BV SUPREME LD schroefasafdichtingen en witmetalen lagerbussen Verhaar Omega B.V. Omega 31130 Vertikaal met een vermogen van 375 kW, 1780 rpm Non-Ferro Gieterij Blokland B.V. Beunkoelers NRF BV Bunkoelers Kampers Scheepskonstruktie B.V. Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis Handelsonderneming Beerens B.V. Aluminium sierdakradarmast, voormast type Reintrade Diep, heklichtbeugel type Millennium, BX woningdeur, stuurhuistrap Radio Holland Netherlands B.V. 2 Furuno RHRS2005TFT Rivierradar, Radio Zeeland Sigma-120 echolood Radio Zeeland Sigma-700 intercom, Radio Zeeland Sigma-130 windmeter, Radio Zeeland Sigma-550 combipiloot PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Werkina Werkendam Leverden en installeerden: De complete elektrische installatie, incl. 2-draads data besturing. Het monitoring systeem met touch-screen bediening. Het complete nautischpakket. Het Orlaco camerasysteem. De Tankalarmering en radarmeting. De complete airco installatie. Het Travelvision antennesysteem en Tresco inland Ecdis Vieuwer Victron Energy B.V Omvormer en acculader RAFA B.V. Ramen De Leeuw bv, Scheepsinterieurbouw Betimmering Versteeg Keukens & Sanitair B.V. Keuken geleverd en gemonteerd Klaasen Sanitair Sanitair en tegels Hoko Installatiebedrijf Sanitair (levering) Tegelzettersbedrijf Ippel Tegelzetter Kersten Isolatietechniek B.V. Aluminium vloerplaten incl. montage en hoeklijnen Electric Comfort Stuurhuis, de badkamers, hal en keuken voorzien van vloerverwarming Baas - Werkendam Stoffering WindeX Engineering B.V Airconditioning en overdrukinstallatie Seafix Fire Fighting Systems Brandbeveiligingsapparatuur Polmai Brandbeveiliging Brandblusmaterialen, veiligheidsmiddelen en de bijboot Dijvler Materiaal B.V. Ankers, ankerlieren en kettingen Scheepsreparatiebedrijf Misti B.V. Autokraan Riwa Boating International Riwa 3500 reddingsboot in brandvertragende uitvoering. Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen en appendages em Sim ballastsysteem Shell Marine Products Smeerolie Schildersbedrijf Verhoeven Behang verzorgd voor de slaapkamer, kamer, keuken, hal en gang. Type glasfleece 1411, overige type 1645. Kleur RAL 9010. Huchem Special Products B.V HC-Roka, HC-Shipclean, HC- Shipshampoo, HC-Staluclean, HCglashelder, HC- Geleiclean, HC- Zinkaluspray, HC-ug400 (telfonvet)HC- Metalcleaner en HC- Strypeclean Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Dacom Telecommunicatie b.v Travelvision Q6 60 cm satellietantenne, GSM telefoon pakket met telefooncentrale en fax. Internet netwerkroutier geschikt voor meerdere providers Cornet Groep Schilderwerk buiten, spuitwerk, watertanks en machinekamers Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages

De Binnenvaartkrant