Views
2 years ago

2009-02

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Vaart

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 2 - 13 januari 2009 Wisseling van de wacht Na een uitstekend 2008 lijkt 2009 ook voor CFNR een moeilijk jaar te worden, maar dankzij het stevige fundament dat de afgelopen jaren is gelegd, ziet de kersverse directeur Luc Geerts, die op de nieuwjaarsreceptie Michel Haesen opvolgde, ook volop kansen. Al wordt het tekort aan kleine schepen en geschoold personeel steeds nijpender. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: 23 Ontmoeting met Dora Dora Janssen-Van Meegen is 90, maar haar geheugen werkt nog uitstekend. Ze kan tot in de kleinste details over vroeger vertellen, en dat komt goed van pas voor de ‘Ontmoeting op de Brug’, die Harrie van Eeuwijk met haar had. Ze vertelt over de jaren ‘20 en ‘30 aan boord bij haar ouders, en de tijd na de oorlog, met haar man Bernhard Janssen, op het ms Jolles. 13 “Nicht abweichen” Im Dezember kochte die Diskussion über die Donau zwischen Straubing und Vilshofen noch einmal richtig hoch, nachdem die bayerische CSU von ihrem bisherigen Kurs abzuweichen schien. Die Branchenverbände forderten die bayerische Staatsregierung auf ihre Koalitionsvereinbarung einzuhalten. In konvooi over het IJsselmeer 35 TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Vervoer zand en grind groeit, maar niet over water De behoefte aan zand en grind in de Randstad zal tussen 2010 en 2015 sterk toenemen door een groot aantal bouwprojecten. Ook na 2015 blijft de vraag groot, maar door het wegvallen van een aantal kleine schepen, minder mogelijkheden voor overslag langs vaarwegen en het verval van kleine vaarwegen is het maar de vraag of het wel de binnenvaart is die die lading gaat vervoeren. Dit staat te lezen in het rapport Toekomstvastheid van het zand en grindvervoer over water naar aanleiding van een onderzoek dat het bureau DHV uitvoerde in opdracht van GOVERA (Goederenvervoer Randstad, een samenwerking tussen de Randstadprovincies Utrecht en Noord- en Zuid- Holland, de vier grote steden Den, Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Rijkswaterstaat, Kvk’s en brancheorganisaties TLN, BVB en EVO). Het intensiever gebruik van de ruimte langs vaarwegen maakt het moeilijker op- en overslagactiviteiten te ontwikkelen voor zand en grind. “Deze ontwikkelingen belemmeren de zand- en grindvaart en de bereikbaarheid van asfalt- en betoncentrales, evenals zand- en grinddepots”, aldus DHV. ‘Natte locaties’ verdwijnen door de toenemende belangstelling voor woningbouw aan het water. Een “vanuit logistiek oogpunt onwenselijke ontwikkeling”, stelt GOVERA. “Dit is niet wenselijk want veel locaties waar zand en grind wordt gelost zijn niet te bereiken met grote(re) binnenvaartschepen. Op termijn kunnen bijvoorbeeld kleinere vaarwegen hun functie als aan- en afvoerroute voor zand en grind verliezen. Dit kan leiden tot meer vrachtverkeer over de weg. Zowel vanuit het oogpunt van leefbaarheid, veiligheid als congestie is dit onwenselijk.” De binnenvaart ondervindt steeds meer hinder van de bediening van bruggen en sluizen. op vaarwegen in de Randstad. Lees verder op pagina 3 >> Containerschip Eurotrans voert een konvooi aan dat achter een ijsbreker van Rijkswaterstaat over het Markermeer vaart van Amsterdam naar Lelystad. Op de vaarweg Amsterdam-Lemmer was de hele vorige week sprake van intensieve scheepvaartbegeleiding. RWS en Koninklijke Schuttevaer raadden nadrukkelijk aan om in konvooien te varen. Maandag trad weliswaar dooi in, maar de sterke wind deed het aanwezige ijs kruien, waardoor alsnog konvooivaart verplicht werd tussen Amsterdam en Lelystad. Tal van vaarwegen in Nederland en Duitsland ondervonden hinder of werden zelfs afgesloten voor scheepvaartverkeer. Lees verder op pagina 5. (foto Flying Focus) Rabobank Shipping steunt KSCC Welzijnsorganisatie KSCC in Nijmegen is binnenkort weer in staat computercursussen voor schippers te organiseren dankzij een donatie van € 9.000.- door Rabobank Shipping. Maandagochtend kwam landelijk aalmoezenier Bernhard van Welzenes (r) speciaal naar Rotterdam om directeur Gerard Gommers (l) van Rabobank Shipping hiervoor te bedanken. Gommers: “De Rabobank steunt veel maatschappelijke doelgroepen en ik vond dat ook de binnenvaart hiervoor wel een keer in aanmerking kwam. Dat heb ik ook tegen de aalmoezenier gezegd.” Lees verder op pagina 5. (foto MGR) www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren

De Binnenvaartkrant