Views
2 years ago

2008-26

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam
  • Onze
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 8 16

De Binnenvaartkrant 8 16 december 2008 Nieuwe Drifter-lijn van Aquanaut Havengeld Rotterdam 1 procent omhoog In 2009 worden de tarieven voor zeehavengeld, kadegeld en binnenhavengeld in de Rotterdamse haven verhoogd met 1 procent. De stijging ligt onder het niveau van de inflatie van 1,6 procent, dat het Havenbedrijf altijd als referentie aanhoudt. Omdat het stijgingspercentage beperkt is, geldt dat voor alle sectoren en is geen onderscheid gemaakt. “De aanpassing is tot stand gekomen na consultatie van marktpartijen, gecoördineerd door Deltalinqs”, aldus het Havenbedrijf in een toelichting op de bekendmaking. “De stagnerende economische groei als gevolg van de kredietcrisis heeft een belangrijke rol gespeeld bij de bepaling van dit gematigde stijgingspercentage. In tegenstelling tot de voorbije jaren blijft de stijging van de tarieven in 2009 duidelijk achter bij de inflatie. Ook zijn de concurrentieverhoudingen met de andere havens in de Hamburg-Le Havre range meegewogen.” Rotterdam wil niet het gevaar lopen zich uit de markt te prijzen. De nieuwe Drifter: groter, maar niet duurder. (foto Aquanaut Yachting) De Drifter-serie van Aquanaut Yachting krijgt een sportiever en eigentijdser uiterlijk. Bovendien wordt de boot langer en breder, wat binnen grotere verblijfsruimtes oplevert. Toch wordt het vaartuig niet duurder dan zijn voorgangers. De eerste Drifter CS, zoals de nieuwe lijn heet, is in het voorjaar van 2009 klaar. De opbouw wordt verder naar voren geplaatst, waardoor de salon groter wordt. En ander niet, onbelangrijk, voordeel van deze wijziging is dat het licht van de voorramen hierdoor direct op de ‘dinette’ valt. Groter en ruimer geldt ook voor het zwemplateau. Dat is in de nieuwe versie standaard voorzien van een vaste trap. De Eerste hoogleraar voor goederenvervoer Peter de Langen is aan de Technische Universiteit Eindhoven benoemd als hoogleraar Goederenvervoer en Logistiek. Hij is de eerste. In Nederland werd tot nu toe geen academisch onderwijs op het gebied van goederenvervoer gegeven. Volgens de EVO komt dat doordat de waarde en de betekenis van goederenvervoer en logistiek voor de maatschappij worden onderschat. Dat De Langen aan de Technische Universiteit van Eindhoven verbonden wordt, noemt de verladersorganisatie logisch: “Met name Brabant vormt vanwege de belangrijke achterlandverbindingen voor grote mainports als Rotterdam en Antwerpen een onmisbare logistieke schakel.” Het is volgens de EVO essentieel dat Nederland zijn logistieke voorsprong “ook daadwerkelijk ten volle benut om zo internationaal concurrentievoordeel te behalen. terugvallende ramen, de massieve reling, de pet, dakafwerking en de kabelaring met kopleguaan geven de Drifter CS een stoer uiterlijk. Overigens maakt de (standaard) kabelaring deel uit van de romp-/dekconstructie. In vergelijking met bijvoorbeeld de Drifter 1150 AK, die tot nu toe werd geleverd, is de lengte met 30 centimeter toegenomen tot 12,00 meter en de breedte gaat van 3,85 naar 4,00 meter. De Drifter CS is leverbaar in de maten 1100, 1200, 1300, 1400 en 1500. Slimme logistiek moet ervoor zorgen dat het Nederlandse bedrijfsleven competitief en topfit is. Academisch onderwijs voor Goederenvervoer en Logistiek zal hier zeker aan bijdragen.” “Het in het leven roepen van deze academische leerstoel toont aan dat er in de samenleving meer aandacht komt voor het belang van transport en logistiek. Daarmee is 2008 een goed jaar, want eerder bundelden belangenorganisaties en het hoger onderwijs de krachten in de campagne ‘Nederland is Logistiek’. Doel hiervan is onder andere de interactie tussen het bedrijfsleven en de hbo’s verstevigen om zo logistieke opleidingen aantrekkelijker te maken voor jongeren.” Aldus de EVO. Dé Specialist voor: Zakenreizen Incentives Groepsreizen Exclusieve vakantiereizen Cruises The Leading Hotels of the World Scheepmakerij 206 • 3331 MB Zwijndrecht T: 078 - 6255244 • F: 078 - 6255245 E: doublebusiness@planet.nl Een schone zaak! www.doublebusinesstravel.nl DRECHTTANKCLEANING Scheepscleaning en afvalstoffeniname Drechttankcleaning staat voor: - dé landelijke specialist in scheepscleaning - voor tankschepen, droge lading, passagierschepen, etc - afvoer van afvalstoffen - bilge inzameling volgens de SAB-voorwaarden in de Drechtsteden - noodstroomvoorzieningen tot 80KVA - bijstand leveren in crisissituatie of calamiteiten - cleanen van brandschade - hogedruk units - hydraulische kranen Milieuboten: Olieservice - 06 20 40 52 92 Olieservice I - 06 20 40 52 97 Olieservice II - 06 20 40 52 89 Olieservice III - 06 51 18 25 16 DRECHTTANKCLEANING BV Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel (kantoor) 078 612 09 76 Fax 078 651 14 78 E-mail info@dtcdordt.nl Website www.dtcdordt.nl NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren ... nieuw schip in de vaart? ... open dag? Wij verzorgen uw relatie-ontvangsten, bedrijfsfeesten, recepties en diners. Bel of mail ons voor een uitgebreid voorstel. Tel. 020 - 6007019 | www.kapiteinkok.nl Radersalonboot Kapitein Kok, voor al uw varende bijeenkomsten O OOSSE Maritiem B.V. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 Nieuwbouw casco tanker Turkije type New Experience afm. 135x11.45x 4.00/5.90m levertijd juli 2009 Nieuwbouw casco Turkije type Narvik afm. 135x11.45x4.25m levertijd maart 2009 Nieuwbouw casco Begej type Mondeo afm. 110x11.45x3.65m levertijd januari 2010 Nieuwbouw casco China afm. 135x11.45x4.25m levertijd december 2009 Nieuwbouw casco China afm. 135 x 14.20x4.80m levertijd april 2010 Nieuwbouw duwbak China afm. 88x11.45x4.30m levertijd september 2009 MVS 4000 ton, bj.2002 afm.135x14.20x3.18m 2 x 1380 pk Cat, containerstuurhut, 1080 pk kopschroef. MVS 3935 ton, bj. 2003 afm. 135x11.45x3.61m 2 x 1380 pk Cat, containerstuurhut, 1040 pk kopschroef. Duwbak 3500 ton bj. 1993 Polen, afm. 90x11.45x4.30m, kopschroef 410 pk cummins bj. 2006. Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. WIJ WENSEN ONZE RELATIES PRETTIGE KERSTDAGEN EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR

De Binnenvaartkrant 9 16 december 2008 Het kleine boekje over tafelmanieren “Handen wassen en aan tafel. We gaan eten”, zegt de schippersvrouw op ferme toon. De kinderen staan van de grond op en gaan aan tafel zitten. “Wat heb ik nu gezegd”, klinkt het. “Jullie moeten eerst je handen wassen.” Mopperend verdwijnen de twee naar de badkamer. Het meisje is als eerste terug maar de jongen is aan het kliederen geraakt. De schipper komt binnen en pas als die ook zit, is het knulletje klaar. Aan tafel speelt hij met zijn eten en hij is er niet toe bereid om een mes in de hand te nemen. De schippersvrouw zucht. Een bordje op schoot kan best makkelijk zijn voor een keer. En voor de televisie eten is geen doodzonde. Maar tafelmanieren horen er ook bij. Zeker als hij naar het internaat moet. In plaats van zijn best te doen om netjes te eten bladert hij in een boekje, dat hij pas na herhaaldelijk verzoek weglegt. Hij zal wel ooit een echte lezer worden, dat is nu al duidelijk. De schippersvrouw zucht want hier wordt ze toch een beetje moe van. ‘s Middags gaat ze er op uit. De kleine jongen is de volgende dag jarig en er moet nog een cadeautje komen. De schipper blijft met de VARELING door Irene Bruyninckx twee kinderen aan boord zodat ze in alle rust wat kopen kan. De jonge vrouw komt in een leuke zaak met kinderartikelen terecht. Ze vindt een mooie auto voor het ventje en neust daarna nog wat verder. Opeens valt haar oog op een boekje over tafelmanieren. Op de kaft staan grappige tekeningen van een eekhoorn, een vogel, een slang en een fles ketchup. Het boek heet: ‘Het kleine boekje over tafelmanieren’ en is geschreven door Christine Coirault. Er staan grappige tekeningen in met korte zinnen. Over het handen wassen vooraf. Het niet wiebelen aan tafel. En er is een plaatje waarop staat hoe je met je mes het eten op je vork moet schuiven. Het is een gebonden boekje en de kaft is zelfs afwasbaar. “Wat een leuk boekje”, zegt ze tegen de verkoopster. “Het is nog maar pas uit,” antwoordt deze. “Ik ben er wel blij mee want op dit gebied was er niets te krijgen. Terwijl er toch best vraag naar is.” “Dat geloof ik graag, want zo gemakkelijk is het niet om kinderen manieren bij te brengen. Het lijkt wel of dat compleet uit de tijd is. En soms vraag ik mijzelf af waarom ik daar zoveel moeite voor doe.” “Oh, maar daar kan ik dan toch wel een heel goede reden voor noemen”, zegt de verkoopster. “Ook al eet je niet altijd volgens alle manieren, zoals het schijnt te horen, dan is het toch wel handig als je het kunt. Ik heb het namelijk vroeger thuis niet geleerd. En toen ik bij mensen ging eten die wel waarde hechtten aan tafelmanieren, wist ik helemaal niet hoe het moest. Ik schaamde me dood!” Ze praten samen nog wat over opvoeden en dat het soms niet zo gemakkelijk is. Het boekje wordt mooi ingepakt en de auto ook. De volgende dag krijgt de jarige jongen zijn cadeautjes. Uiteraard is hij erg blij met de auto. Maar ook het boekje krijgt zijn volle aandacht. Vooral als hij het aan tafel naast zijn bordje leggen mag en papa de tekst voorleest. Hij rent snel naar de badkamer om zijn handen te wassen, want hij is benieuwd naar de volgende bladzijde. En zowaar: hij neemt ook een mesje in zijn knuistje net als het varkentje. “Met je mes schuif je het eten op je vork”, leest papa voor. Beide kinderen kijken geboeid naar het boekje, proberen hun mes en vork goed te gebruiken en lachen om de pelikaan die op een volgende pagina veel te veel vissen tegelijk in zijn mond propt. En ook de andere bladzijden worden met interesse bekeken. “Nou, dat boekje is zijn geld wel waard”, zegt de schippersvrouw die avond tegen haar man. Duwboot Danique meteen aan het werk Danique Fransbergen, dochter van Wilma en Cecille Fransbergen en kleindochter van Roelof, doopte zaterdag 29 november met een welgemikte zwaai ‘haar eigen’ duwboot, de Danique F. Daarmee is deze 24 meter lange en 6,22 meter brede duwboot (voorheen Matria-B van de te vroeg overleden Bennie van Duinen) de nieuwste aanwinst van de vloot van Fransbergen Shipping & Trading. De Danique F is uitgerust met een motor van MTU, die 1200 pk levert. De Danique F kreeg niet veel tijd te wennen aan haar nieuwe baas, want maandag 1 december kreeg ze al gelijk een interessant vrachtje voor zijn lieren. Via Kessenich en Weurt, waar de Danique F in totaal twee bakken oppikte, ging de eerste reis naar Heerenveen. Daar werden acht drijvende woningen geladen, die bestemd zij voor Center Parcs in Lommel (België). Het is de eerste keer dat Center Parcs zijn gasten drijvende woningen in een van de parken aanbiedt. Met de Danique F erbij beschikt Fransbergen Shipping & Trading over een vloot van vijftien duwboten (in eigendom en gehuurd) en zeventien duwbakken (eveneens eigen en gehuurd), met een totaal laadvermogen van 41.000 ton. Fransbergen Shipping & Trading staat ook in de startblokken voor de baggerwerkzaamheden van het Grensmaasproject die in het eerste kwartaal van 2009 van start gaan. Dan vervoert het bedrijf ook de baggermolens Merwede 28 en Rotterdam 3 richting Borgharen. (foto Jo Bindels) “Kun jij je nog herinneren, hoe die gegeven, zo’n sluis met een eigen, sluis daar-en-daar rook,” vroeg mijn specifieke geur. Misschien is het wel broer. Ik weet de naam van de sluis een idee een kortverhalenbundel te niet meer. Wat ik nog wel weet is hoe schrijven die alleen tussen de sluisdeuren is gesitueerd. Had Alfred sluiswater tijdens het schutten langs de kont van de Frankie-A kolkte. Ma Hitchcock tenslotte ook niet een film had een keer de ramen open laten gemaakt die zich geheel afspeelde op staan. Het water gutste zo de slaapkamer binnen. “Elke sluis heeft zijn twee camera’s gefilmd, vanuit een een zolderappartement? Met maar eigen geur”, ging mijn broer verder. vast standpunt. En die film, ‘Rope,’ Dat kan goed zijn, ik geloof het direct. uit 1948, blijft een spannende film Het is in ieder geval een interessant (met James Stewart in de hoofdrol). Dus waarom dan niet een hele bundel tussen de sluisdeuren schrijven? Ik besloot een eindje te gaan wande- ONDERSTROOM door Frank Antonie van Alphen De geur van sluiswater len. Om op het idee te broeden. Wandelen gaat prima door het woud van een beetje over de houdbaarheidsda- vond toch al dat Onderstroom nu wel de Mont Royal, 3 kilometer van het tum heen raakte. En gelijk hadden ze. wijndorpje Kröv aan de Moezel. Ik had Ik bracht het idee uit Kröv ter sprake. het voor elkaar gekregen via Omroep Misschien leuk voor een nieuwe serie? Gelderland een huisje in een bungalowpark te huren. De omroep heeft De geslepen pen van ‘Steken Onder namelijk een radioprogramma (Wiepke Nauta, Dromenvanger) waarmee een mooie titel: ‘Op en neer met’. Water’ wist scherp van tong gelijk wensen van mensen worden vervuld. Met een concept als volgt: we stappen met notitieblok en fototoestel in Ik dacht: “Leuk om er met moeder, broer en vriendinnen een midweekje eensluisaanboordvaneenschip.We tussenuit te knijpen.” Maar vooral leuk schutten mee en vragen waar de reis voor moeder. Is ze ook een keer het heengaat, hoe de vaart bevalt, hoe het dorp uit. leven aan boord is, dat soort dingen. En niet alleen was ma een plezier gedaan, ook bracht het uitstapje nieuwe gaan naar huis. Om verslag te maken. Dan stappen we weer van boord en ideeën met zich mee, die – eenmaal terug thuis – vruchtbare bodem vonden. dan wel beneden, in het nieuwe jaar. Met foto. Wij zien u hopelijk boven De redactie van de Binnenvaartkrant Fijne Kerstdagen! Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

Binnenvaartkrant