Views
2 years ago

2008-26

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam
  • Onze
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 4 16

De Binnenvaartkrant 4 16 december 2008 [ Familieberichten] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,75 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot vrijdagmiddag 12:00 uur, in de even weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. “Als ge in nood gezeten geen uitkomst ziet, wil dan nooit vergeten: God verlaat mij niet” (naar Joh. de Heer lied 7) Na een leven vol zorg en aandacht voor allen die hem dierbaar waren, heeft de Heer tot Zich genomen mijn lieve man, onze vader, mijn schoonvader en onze opa Tjibbele de Vries Tjib “ms Elwy” Rotterdam, Amsterdam, 20 februari 1924 15 december 2008 Amsterdam : S. de Vries-Mandemaker Haarlem : Wyp de Vries en Elmy de Vries-Scheltens Alida Sophia en Chris Willemijn en Ludo Tjibbe Koog aan de Zaan : Els de Vries Correspondentie- (en tevens nieuw) adres: Zorgcentrum De Schutse Commeniusstraat 20 (k 325) 1065 BH Amsterdam Tel: 020-5186456 BIEDT ZICH AAN Stuurman, wk op/wk af, dagvrt, woonomg. Frl. Tel. 06-51770885 GEVRAAGD op kvb Inge, Nederlandse matroos, 2wk/2wk. Tel. 06-24560483 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Lieve mensen, Wij willen u hartelijk bedanken voor de warme belangstelling tijdens de ziekte en het overlijden van Thadé. U was voor hem en voor ons een grote steun. Dank! Tevens wensen wij u allen een zalig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar. Mozartstraat 48 6566 DP Millingen a/d Rijn LUXE MOTOR, 24.6 x 4.2 x 1.1 m. bj 1925, Perkins 125 pk, varend wonen, professionele techniek, verlaagde prijs € 195.000,- ref 2426, www.fikkers.nl Tel. 050- 3111404 ZEEUWSE KLIPPER, ca. 25.4 x 5.3 x 1.1/1.3 m., bj 1894, Daf 615, zeer goed onderhouden, vernieuwd, € 245.000,- ref 3009, www.fikkers.nl. Tel. 050-3111404 B.Z.A. AFLOS. i.b.v. alle papieren. Tel. 06-53422414 Hermien Driessen-Heijmen Wim & Eline MOTORFIETS VEILIG EN DROOG AAN BOORD? RVS kooi met zeil. Tel. 06-55143348 BRIGANTIJN, ca.15 x 4.2 x 1.7 m. bj. 1970, dwarsgetuigd juweeltje vanaf romp alles nieuw in 2006, vr.pr. € 220.000,- ref 1481, www.fikkers.nl. Tel. 050-3111404 DIRECTIESLEEPBOOT, ca. 15.2 x 2.8 x 1.5 m. bj 1913, Scania 150 pk, ruime accommodatie, vr.pr. € 73.000,- ref 1943, www.fikkers.nl Tel. 050-3111404 Er is gelegenheid tot afscheid nemen op donderdag 18 december van 10.45 tot 11.10 uur in de Nieuwendammerkerk, Brede Kerkepad 8 te Amsterdam. De begrafenisplechtigheid zal aansluitend plaatsvinden om 11.15 uur in voornoemde kerk. Na afloop van de begrafenis is er gelegenheid tot condoleren. Geen bloemen. MOTORSCHIP, ca. 18 x 3.8 x 1.5 m. bj. 1922, Volvo Penta 155 pk, ex. Rijksw. st., perfect woon/reisschip, riant stuurhuis, vr.pr. € 225.000,- ref 2433, www.fikkers.nl Tel. 050-3111404 SLEEPBOOT, ca. 16.1 x 3.75 x 1.4, bj. 1887, Skoda 135 pk, veel vernieuwd, recreatie en/of bewoning, € 47.500,- ref 1984, www.fikkers.nl Tel.050-3111404 TMS STADT BREISACH such Schiffsf. Mit Rheinpatent bis Mannheim/ Radar, ADNR, Schicht u. Lohn Verhdl. Tel. 0171-7013677 GEZOCHT 2DE KAPITEIN OP MTS ANNIKI Rijnpatent vereist, 2 wk op / 2 wk af Tel. 0032-475285395 Gespecialiseerd in ballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camerasystemen, Intellian satellietvolgsystemen, importeur van Elca en OLP draadloze systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.wbhandel.nl WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision Q6 - Orlaco Novio Nautic BV Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl Verkoop Service Met dank aan alle relaties voor het vertrouwen. Dankzij u was 2008 voor ons succesvol en hopen wij u in 2009 weer van dienst te mogen zijn. Wij staan voor een perfecte service 24/7 Namens alle medewerkers wensen wij u Prettige Kerstdagen en een Voorspoedig 2009 Rijn Service B.V. Scheepvaartbedrijf ‘Renate‘ B.V. Waal Service B.V. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en gemeente Castricum publiceren de opdracht Motorveerpont Akersloot Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft met gemeente Castricum op 10 december 2008 de opdracht voor de Motorveerpont Akersloot gepubliceerd. De publicatie is o.a. te vinden op onze eigen website www.hhnk.nl en op www.aanbestedingskalender.nl Om de publicatie te vinden gaat u als volgt te werk. Open in de volgende volgorde de verschillende kopjes op de site. Loket > Ondernemers > Inkoop en aanbestedingen > Actuele aanbestedingen In de lijst die dan naar voren komt zal de publicatie van de Motorveerpont Akersloot te vinden zijn. Bij eventuele vragen en of onduidelijkheden kunt u contact opnemen met Fred Wijman: f.wijman@hhnk.nl en in c.c naar: l.harmsen@hhnk.nl Oude Heijningsedijk 207, 4794 AK Heijningen Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Postbus 130, 1135 ZK Edam, tel. (0299) 66 30 00, www.hhnk.nl

De Binnenvaartkrant 5 16 december 2008 Nu al meer aanmelders MIS-Cobiva >> Vervolg van voorpagina. “De invloed van de binnenvaartoperators op de wachttijden bij de terminals is zeker niet marginaal. Er zijn tal van systemen in gebruik. We hebben RIS gehad, Bargeplanner; er is BICS en er is Port Infolink en allemaal hebben ze veel informatie beschikbaar. Bijvoorbeeld Port Infolink is in de haven een belangrijke speler, maar vanuit het perspectief van de binnenvaart is het slechts één van de spelers. De binnenvaart heeft met alle te maken en wij kunnen ze met elkaar verbinden. Dat is niet marginaal; dat is cruciaal om de gegevens op het juiste moment op de juiste plaats te hebben.” Vorige maand besloten de containeroperators – met hun vloten samen goed voor ruim 40 procent van de containerbinnenvaart op de Rijn – het systeem te presenteren. Er varen nu tien testschepen rond met GPS (Global Positioning System). “Eigenlijk is het niet veel meer dan een Tom-Tom zoals je die in een auto gebruikt. Het is niet hetzelfde als een combinatie van radar en inland Ecdis.” Het GPS-systeem aan boord is noodzakelijk voor de operator om de plaats van het schip op elk moment te kunnen zien. “Een vorm van tracking and tracing zoals die in het wegvervoer al langer wordt toegepast.” Een containerschip passeert de Erasmusbrug in Rotterdam. De wachttijden voor de binnenvaart moeten omlaag. (foto MGR) Planning Operators kennen de precieze locatie en snelheid van het schip en delen die informatie ook met de stuwadoor. Die kan op basis daarvan een betere planning maken. Maar er zijn nog meer mogelijkheden, onder andere voor de vaarwegbeheerder. “Alle betrokkenen kunnen er hun eigen voordeel uit halen. Daarom worden er onafhankelijk gesprekken gevoerd met stuwadoors, zeereders en met Rijkswaterstaat. Met RWS Zeeland bijvoorbeeld praten we over de mogelijkheid om de GPS-gegevens te gebruiken voor de planning van de sluizen. De komende tijd werken we uit hoe we het beste verder kunnen met het systeem. Dan halen we ook de kinderziektes eruit.” Intussen breidt het aantal deelnemende schepen uit. “De initiatiefnemers zullen de voor hen varende schepen uitrusten met GPS aan boord. Dat zijn meer dan zestig schepen.” MARKTINZICHT De GPS-navigatiesystemen die worden gebruikt, zijn niet zo kostbaar. De investering is dan ook niet te vergelijken met die van een transponder aan boord, zoals noodzakelijk is voor de AIS-toepassing (Automatic Identification System). AIS wordt binnen enkele jaren verplicht gesteld in de binnenvaart. Maira van Helvoirt sluit niet uit dat AIS ook kan worden toegepast als middel om de plaats van schepen te bepalen. “Maar de invoering daarvan liet te lang op zich wachten.” Ook ligt er een logische link met de verplichting om elektronisch te melden voor containerschepen, zoals die eerder dit jaar door de CCR werd afgekondigd, en later weer ingetrokken omdat de nieuwste BICS-versie nog niet voldoende was getest. “Maar dat betreft vooral de lading en dan nog alleen gevaarlijke stoffen. MIS-Cobiva gaat alleen over de positie van schepen.” Het zijn niet alleen de stuwadoors in de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen die daarvan kunnen profiteren. Ook Amsterdam en tal van inland terminals langs de Rijn hebben last van enige congestie en kunnen hun planning optimaliseren als ze precies weten wanneer welk schip beschikbaar is voor laden en/of lossen. “Daar is zeker ook voor de containerbinnenvaart winst te behalen”, aldus Maira van Helvoirt. Huizinga somt alles nog maar eens op Marktaandeel De containerbinnenvaart raakt de afgelopen jaren marktaandeel kwijt, vooral aan het wegvervoer. Een ontwikkeling die haaks staat op de wenselijke verschuiving van de weg naar het water. De reden daarvan lijkt louter te liggen in de terugvallende betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart als gevolg van de congestie in de zeehavens. Enkele dagen wachten is geen zeldzaamheid voor binnenschepen. Dat heeft een verwoestende werking op de reputatie van de binnenvaart die juist prat ging op het strak werken volgens een spoorboekje en de just in time-leveringen in plaats van de snelste vervoerder te zijn. Verladers werden bovendien geconfronteerd met verhoging van de kosten omdat binnenvaartoperators een congestietoeslag gingen heffen ter compensatie van gederfde inkomsten als gevolg van de verlaging van de omloopsnelheid van de schepen. Een kostenpost voor de verladers, die intussen al in de tientallen miljoenen liep. Voor deelname aan MIS-Cobiva hebben zich ook al andere containeroperators gemeld. Daaronder Haeger & Schmidt en Imperial de Grave. Er waren al vergelijkbare systemen uitgeprobeerd, onder andere door de VITO (Vereniging Inland Terminal Operators), maar die beperkten zich tot één stuwadoor (ECT), terwijl MIS-Cobiva zich richt op alle 25 stuwadoors in de Rotterdamse haven, in Antwerpen, Amsterdam en alle terminals langs de Rijn. Staatssecretaris Tineke Huizinga is het in sommige opzichten wel eens met de SP als het over de toekomst van de binnenvaart gaat. Maar een nieuwe toerbeurt zit er bij deze bewindsvrouwe niet in. Ook Huizinga deelt (zoals bekend) de zorgen over de toekomst van de kleine schepen, maar ziet daarin geen aanleiding om meer of eerder geld te pompen in het inlopen van achterstallig onderhoud van de vaarwegen. Het uitgebreide rapport van de SP- Kamerleden Emile Roemer en Paulus Jansen werd door haar handig gebruikt om nog maar eens op te sommen wat voor plannen zij heeft om de binnenvaart te stimuleren. Dat de vaarwegen in 2012 weer op orde zijn is volgens de staatssecretaris niet realistisch. Volgens haar wordt echt alles uit de kast getrokken om dit in 2016 te realiseren. Ze benadrukt nog maar eens dat het haar verdienste is dat dit vier jaar vroeger is dan minister Karla Peijs had gepland. Geen nieuwe toerbeurt Ze wijst op de stimulering van vervoer over water door de quick wins te financieren waardoor binnenhavens zich kunnen verbeteren en indirect dus de binnenvaart wordt bevorderd. Ze wijst bovendien op haar beleidsbrief Varen voor een vitale economie waarmee ze eind 2007 kwam, waarin globaal staat aangegeven wat ze met de binnenvaart wil. Ook het beleid voor een schonere binnenvaart klopt volgens haar met het rapport van de twee SP’ers. Fijntjes merkt ze op dat haar initiatief is om het platform Voortvarend Besparen te lanceren. De problemen met de kleine schepen erkent ze wel, maar ze ziet niets in een oplossing in de vorm van een nieuw toerbeurtsysteem. Volgens haar wil het overgrote deel van de binnenvaart dat ook helemaal niet. Zelfs het niet heffen van havengeld voor kleine schepen vindt ze al een brug te ver. Ze steunt de CCR-regels voor kleine schepen (die aan de veiligheidsregels voor nieuwe schepen moeten gaan voldoen) en vindt de hardheidsclausule (als het echt niet anders kan, kan een schip ontheffing krijgen) voldoende. Tineke Huizinga vindt tenslotte dat ze zich sterk genoeg maakt voor de sociale aspecten van het schippersbestaan door meer autoafzetplaatsen te creëren en ligplaatsen. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie meer dan 500 binnenvaartschepen 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant