Views
1 year ago

2008-26

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam
  • Onze
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 17

De Binnenvaartkrant 17 16 december 2008 Transafe: lexicon voor risico aan boord DOOR JOHAN DE WITTE Transafe zit op de eerste verdieping van Park Langesteijn en heeft daar de ruimte en faciliteiten om cursisten te onderrichten op het gebied van wet- en regelgeving, praktijken productenkennis. Dat suggereert een educatief dagje uit, aan de rand van Hendrik-Ido-Ambacht en de Zwijndrechtse metropool. Vanuit Rotterdam bij de eerste afslag ‘Zwijndrecht’ staat het grote witte kantoorpand aan bakboord van de rotonde. Architecten gaven er met vorm, glas, accenten en een wereldse entree, grandeur aan. Transafe, kenniscentrum voor de binnenvaart in arbo, veiligheid en kwaliteit, was uit zijn jas gegroeid aan het Noordeinde en vond hier zijn plek, dicht bij de snelweg en met parkeerplaatsen. Het bedrijf wordt aangestuurd door Marcel Kind en heeft inmiddels zes medewerkers. Nooit schromen Nu mankeert er aan de uitvoering van schepen als het op wetgeving aankomt soms niet het geringste. Ook al lopen ondernemers soms met veiligheid voor de muziek uit en voeren ze procedures, structuur en wetgeving stipt uit. Echter: wisselend instromend of onvoldoende opgeleide medewerkers aan boord maken van veiligheid mogelijk een potje en dat is gevaarlijk. Bovendien is productkennis een uitgebreid complexe materie, waarvoor zelfs een ADNR-diploma niet toereikend is. Transafe is nu gevestigd op de eerste verdieping van Park Langesteijn. Transafe-cursussen zijn voor kapiteins, stuurlui, matrozen, bevrachters, kortom iedereen die zich met gevaarlijke stoffen bemoeit en niet zeker weet hoe ermee om te gaan. De cursussen zijn niet verplicht, maar wel sterk aan te bevelen. De kosten van een tweedaagse cursus zijn al terugverdiend bij het minste of geringste incident. Transafe-employé Hans Cranen is een gecertificeerde veiligheidsadviseur conform AD(N)R. Hij geeft trainingen aan boord, simuleert een calamiteit en geeft daarbij voorlichting hoe te handelen. Het klaslokaal op je eigen trunkdek creëert bewustwording die vanaf een schoolbord niet overkomt. Veilige bedrijfsvoering vraagt investering in de kennis van medewerkers. Wie (078) 682 43 00 belt bij een calamiteit wordt door Ria Kinds onmiddellijk geholpen. In de praktijk van ongelukjes geldt het ijsbergeffect: 80 procent zit onder water. Nooit schromen bij twijfel, alleen zeker weten is veilig. Bellen of naar internet: www.transafe.info. Transafe is een lexicon voor risico aan boord. Zorgsysteem “Transafe is sterk in het vertalen van wet- en regelgeving, alsmede praktijkervaring in procedures en instructies”, zegt Marcel Kind. “Op deze manier is een compleet zorgsysteem ontstaan dat een bruikbaar hulpmiddel is aan boord alsook voor bedrijfsmanagement. Daarnaast is Transafe voor veel scheepvaartondernemingen veiligheidsadviseur conform het ADNR. Voordeel voor de ondernemer is dat Transafe nieuwe regelgeving automatisch doorvoert, waardoor hij een zorg minder heeft. Eveneens kan men bij twijfels of conflictsituaties terugvallen op een aantal experts met jarenlange ervaring.” Marcel Kind is een breed adviseur met een grote hoeveelheid parate kennis van het AD(N)R en arbo. Hij studeerde een mix van rechten en economie en werkte daarna in het bankwezen op het gebied van risicoanalyses. De kosten van de noodzakelijke cursussen voor zijn expertise hebben hem ‘bescheiden’ gehouden, zodat hij zich bezig houdt met de organisatorische kant van zijn bedrijf maar ook nog aan boord komt. Daarnaast is hij een gecertificeerde auditor voor het International Safety Managementsysteem (ISM) voor de zeevaart. Marcel Kind wijst zijn collega’s op nieuwe informatie die op de website staat. (foto’s Johan de Witte) Klanten van Transafe die een volledig Anker Verzuim Pakket van Anker Verzekert afnemen, kunnen hun ziek- en herstelmeldingen vanaf januari direct invoeren op www.transafe.info. Daar kunnen ze ook de status van een ziektegeval volgen. Anker Verzuim Pakket Het Anker Verzuim Pakket is een complete verzuimverzekering met actieve preventie- en arbozorg. De uitkering wordt gegarandeerd binnen één maand na het opgetreden verzuim uitbetaald. De Poortwachtergarantie houdt in dat een werkgever met dit verzuimpakket nimmer een derde jaar loon hoeft door te betalen. Verhaalsrechtsbijstand is inclusief. Bijzonder is dat de directeur-eigenaar zelf ook mee te verzekeren is. Transafe is een onafhankelijk bedrijf in dienst van de scheepvaart en derhalve verkoopt het ook geen verzekeringen, maar moet een klant dat doen via zijn vertrouwde assurantietussenpersoon, vertelt Kind. Via dit concept wordt een ‘win-winwin-situatie’ gecreëerd, waarbij de binnenvaartondernemer weet dat hij een goede verzekering heeft, aan de wet- en regelgeving voldoet en op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast biedt Transafe korte communicantlijnen met deskundige medewerkers die de taal van de ondernemer spreken. Naast genoemde dienstverlening heeft Transafe een breed scala aan diensten voor de binnenvaart. De website geeft derhalve een goede impressie: www.transafe.info. Dit jaar gestarte werf Trico heeft volop werk Wat nou crisis? Richard Kruisinga van de Duricha. DOOR JOHAN DE WITTE Duricha als laatste van het ponton en als eerste in de vaart. Op 4 september kwam het casco voor de wal bij Shipyard Trico. Twaalf dagen gebruikten de Chinese specialisten om het schip van zeevasten te ontdoen. Onder de waterlijn verwijderde Damen Ship Repair op zijn helling de zeevasten in veertien dagen. De volgende vier dagen zat het schip in een droogdok voor extra conservering buitenboord. Aansluitend installeerde Den Breejen binnen twee weken de onderwaterequipement. Intussen waren bij Trico Sluisjesdijk de mouwen al opgestroopt om het casco aan te kleden, zodat het op ‘elke party’ gezien mag worden. Op 4 december volgde een vlekkeloze technische proefvaart. De volgende avond hing er een grijper kolen boven het ruim, bestemd voor Antwerpen. De IVW-proefvaart was 8 december. Startklaar in 3 maanden! “De spelregels van het ‘No Problem Contract’ (NPC) worden nauwlettend gehandhaafd”, aldus Shipyard Trico in juni van dit jaar. “Afbouw binnen vier maanden; daar mogen we op afgerekend worden.” Spierballentaal van een beginnende firma, die is waargemaakt! Een unieke locatie vinden, opstarten, goede mensen om je heen organiseren in De Duricha kwam begin deze maand in de vaart. (foto’s Johan de Witte) een vakgebied waarin je destijds opdrachtgever was en nu de eerste binnen de tijd opleveren, is niet onverdienstelijk. Swintrans Shipyard Trico, ontstaan uit een impuls voor onafhankelijkheid, in combinatie van opmerkelijk ondernemerschap, startte afgelopen voorjaar. Begonnen op het voordek, daarna in de stuurhut, handel en als reder en nu aan het stuur… dat is de carrière in miniatuur van de Trico-roergangers: Alexander Durinck, John en Addie van de Wijgaart. Intussen wordt er gewerkt met dertig medewerkers, die doen wat ze zeggen. Twee identieke tankers voor Swintrans worden op dit moment geïnstalleerd (opleveren in maart). Nummer 3 ligt in de derde Werkhaven in de wachtkamer. Eveneens in maart loopt de Sainty 8 uit China binnen met op zijn rug onder andere zes casco die worden geïnstalleerd door Trico. Ondanks zwaar weer in de sector loopt er het komende jaar geen ponton binnen of er staan casco’s op voor Trico aan de Sluisjesdijk in Rotterdam. Wat nou crisis? Kom op zeg. HET SPEL "DE BINNENVAART" NU IN PRIJS VERLAAGD Voor slechts € 20,00* per stuk. Kijk op www.binnenvaartkrant.nl. *exclusief 19% btw en € 7,50 administratiekosten per spel

De Binnenvaartkrant