Views
6 years ago

2008-26

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam
  • Onze
  • Wensen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 26 - 16 december 2008 Winterslaap Op zondag 28 december sluit het Nationaal Scheepvaartmuseum in Antwerpen voorgoed zijn deuren. Daarna verhuist de collectie naar het Museum Aan de Stroom, dat in 2010 officieel open gaat. Vlak voor de winterslaap van de collectie mag journalist Frank Antonie van Alphen er nog even tussen de historische schepen rondsnuffelen. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 15 Ausbau der Elbe gefordert In einer ‘Hamburger Erklärung’ hat der Elbschifffahrtstag 2008 den Bund aufgefordert die Schiffbarkeit auf Mittel- und Oberelbe zügig zu verbessern, damit der Anteil der Binnenschifffahrt im Hinterlandverkehr des Hamburger Hafens zunehmen kann. Im Hinterlandverkehr des Hamburger Hafens spielt die Binnenschifffahrt lediglich eine Nebenrolle. 53 Kerstspecial De traditionele Kerstspecial. Met het jaaroverzicht van 2008, kerstverhalen en nog veel meer. 54-96 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Met nieuw elan naar 2009 In deze in hoog tempo veranderende wereld is het goed om kort voor de jaarwisseling even stil te staan bij wat er allemaal gebeurd is dit jaar. Vandaar weer een terugblik in deze Binnenvaartkrant. Al was het maar omdat vooruitkijken zeker nu een hachelijke zaak is. De donkere dagen rond de Kerst lenen zich bij uitstek voor een moment van rust. Niet te verwarren met stilstand; die betekent zeker in de binnenvaart toch al snel achteruitgang. De Binnenvaartkrant staat niet stil, is volop in beweging op de golven van het nieuws en maakt ook zelf een ontwikkeling door. Het is namelijk een dynamische krant en u zult het komende jaar zien dat we enkele subtiele wijzigingen hebben aangebracht in de redactionele formule, zonder dat we onze doelstelling uit het oog verloren om u degelijk te informeren over ontwikkelingen in de maritieme sector en elke twee weken zo veel mogelijk leesplezier te gunnen. Ook de voorpagina van deze Kerstspecial straalt frisse ideeën en vernieuwing uit, met respect voor de oude waarden en dat geeft precies weer wat we u toewensen. Geniet van de feestdagen en steek met nieuw elan van wal in 2009. Alle medewerkers van de Binnenvaartkrant Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Nauwelijks effect van afgenomen aanvoer containers op handling binnenvaart Wachttijden moeten omlaag! De gevolgen van de kredietcrisis zijn ook merkbaar in de overslag van containers in de Rotterdamse haven. De verminderende aanvoer heeft echter niet direct een gunstig effect op de wachttijden voor binnenschepen. Binnenvaartoperators introduceren gezamenlijk een nieuw ICT-systeem om die wachttijden te bestrijden. Het terugvallende containeraanbod is voor de stuwadoors in de zeehavens aanleiding om anders met de inzet van (ingehuurd) personeel om tegaan.Daardoorkomternietautomatisch meer ruimte voor de handling van binnenschepen. Het aanbod van binnenschepen neemt ook al iets af, aangezien de binnenvaart containeroperators minder schepen inhuren. Dit is vooral merkbaar bij de schepen die incidenteel worden ingezet voor het containervervoer. Niettemin houdt de congestie bij de terminals aan en dus wordt onverminderd gezocht naar oplossingen om die congestie in vooral Antwerpen en Rotterdam tegen te gaan. Het geheim van de nieuwe oplossing die wordt aangedragen door de containeroperators Alcotrans, Bulcontrans, Contargo, Danser en Rhinecontainer (de ABCDR-combinatie) zit hem in de transparantie. De juiste gegevens over welk schip wanneer waar beschikbaar is, zijn essentieel voor een correcte planning op de terminals. Daarvoor is een gezamenlijk ICT-systeem ontwikkeld: MIS- Cobiva. Dat staat voor ‘management informatie systeem containerbinnenvaart’. MIS-Cobiva komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar oktober werd al met de voorbereidingen gestart door de initiatiefnemers. “In de loop van dat jaar werden gaandeweg terminals, het Havenbedrijf, Rijkswaterstaat, Port Infolink, de zeereders en andere betrokkenen Geen grootspraak ingelicht en bij het systeem betrokken”, aldus Maira van Helvoirt. De secretaris van het CBRB treedt op als woordvoerder van MIS-Cobiva. >> Lees verder op pagina 5 De eigenaren van het dit jaar opgerichte bedrijf Trico beloofden met hun ‘No Problem Contract’ dat afbouw van casco’s binnen vier maanden klaar zou zijn. Met hun eerste schip, de Duricha, bewijzen Alexander Durinck, John en Addie van de Wijgaart dat het geen grootspraak was. Het drogeladingschip kwam op 4 september voor de wal aan de Sluisjesdijk in Rotterdam en exact drie maanden later kon de – geslaagde – technische proefvaart worden gehouden. Vorige week konden schip en bemanning aan het echte werk beginnen. Lees meer over Trico op pagina 17. www.olthof.eu Prettige feestdagen BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren

Binnenvaartkrant