Views
2 years ago

2008-25

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 8 2

De Binnenvaartkrant 8 2 december 2008 SLEEPSCHIP 1700 t. 3000 m3 – al.schuifluiken Boegschroef 300 PK. SI 2013 / 010 – 4667106 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee.Tel.0111-450445 Fax.0111-450446 Specialist vervoersrecht GEZOCHT Schipper en stuurman voor mts (bunkering), week/week. Loon overeen te komen. Tel. 0032-495242848 PLAATS UW SCHIP MET FOTO voor verkoop, vrijblijvend op: www.shipned.com Circa 240 bezoekers per dag. Adres: shipsale@shipned.com GENERATORSETS 2 tot 7000 KVA. Volvo/ Deutz/ Lister-Petter/ Yawa 230-400v, open-silenced. info@studinav.com Tel. 0115-454367, fax. 0115-450040, Belg.0032-92535104 TE KOOP Draadlieren te gebruiken als anker- verhaal of spudpaallier, ook nieuwe dubbele trommellieren op maat gemaakt! Tevens nieuwe ankers uit voorraad, 10 tot 1500 kg in zwart of gegalvaniseerde uitvoering. Alles aan zeer concurrerende prijzen!! Tel.06-51053686 VOOR MTS TOURMALINE ZIJN WIJ OP ZOEK naar stuurmannen en matrozen, met erv. in de Binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem 4/4, salaris vlgs. CAO Binnenvaart. Voor meer info. Tel. 06-22424148 GEZOCHT OP MVS LINGE Matrozen en stuurmannen met ervaring in de binnenvaart, i. h.b. van dienstboekje, het vaarsysteem 8/4, het salaris vlgns. CAO binnenvaart. Voor meer info: Tel.06-22424148 GEZOCHT OP MVS ROBIN EN MVS EMMA Matrozen en stuurmannen met ervaring in de binnenvaart, i.b.v. van dienstboekje, het vaarsysteem is 4/4, het salaris vlgns CAO binnenvaart voor meer info: Tel.06-22424148 TER VEILING AANGEBODEN WOONARK met ligplaats Maastricht EX-MIJNENVEGER (42m.) wgs. privé omstandigheden. VOOR DE ONLINE VEILINGEN ZIE: www.bootveiling.com commissie “Open Havendag Werkendam” is onderdeel van ‘Scheepsgroep Werkendam” Sponsoren bedankt De commissie “Open Havendag Werkendam” had deze 4e Open Havendag niet kunnen organiseren zonder sponsoren, deelnemers en vrijwilligers. Zij zijn voor ons van onschatbare waarde. Het bestuur wil langs deze weg alle personen die meegewerkt hebben aan deze “4e Open Havendag” hartelijk bedanken. De volgende Havendag, het eerste lustrum is op 26 juni 2010. Commissie “Open Havendag Werkendam” Ton Cornet, Voorzitter Hoofdpartner: Rabobank Hoofdsponsor: L. deWaardt Scheepsmakelaardij B.V. Dbo “Dageraad I”, bjr. 1931. 20,44 x 4,85 x 2,26 m. Motor Caterpillar 720 pk, bjr. 1996/revisie 2004. Duwcertificaat. Beunbak “Dageraad II” 2005 ton, bjr. 1983. 76,45 x 11,00 x 3,13 m. Ruiminhoud 1200 m³ met stoepen. Beun van 2002. Mbs “Amphora” 620 ton, bjr. 1955. 57,00 m x 6,65 m x 2,67 m. Motor Volvo Penta 600 pk, bjr. 2000. Mbs “Claudia” 819 ton, bjr. 1963. 64,02 m x 7,32 m x 2,76 m. Motor Detroit Diesel 475 pk, bjr. 2005. Éen deel vlak bjr. 2007. Mbs “Wending” 907 ton, bjr. 1966. 70,00 m x 7,25 m x 2,75 m. Motor Caterpillar 705 pk, bjr. 1996. Jonge stuurhut, goede motor. Mbs “Tuimelaar” 1903 ton, bjr. 1975. 86,00 m x 9,03 m x 3,71 m. Motor SKL 999 pk, bjr. 1975 revisie 1999. Inclusief spudpalen. Mvs “Ferox” 862 ton, bjr. 1948. 70,00 m x 7,06 m x 2,74 m. Motor GM 675 pk, bjr. 1980/revisie 2004. Eventueel met inruil. Mvs “Janjo” 1076 ton, bjr. 1953. 80,00 m x 8,20 m x 2,51 m. Motor Mitsubishi 950 pk, bjr. 1994. Kanaalgangenschip, lage kruiplijn. Mvs “Matthinge” 1454 ton, bjr. 1954/1982. 86 m x 9,07 m x 2,7 m. Motor Cummins 760 pk, bjr. 2008. Eventueel met werk. Mvs “Manta” 1848 ton, bjr. 1971. 100 m x 9,50 m x 2,72 m, Motor MTU 1196 pk, bjr. 2005. Zeer gunstige lader. Mvs “Rasta” 2380 ton, bjr. 1994. 105 m x 10,50 m x 3,18 m. Motor Caterpillar 1380 pk, bjr. 1994. Eventueel inruil. Nieuwbouw Mbs casco 86 x 10,50. Uit Oekraïne, levering in 2009. Mvs casco 110 x 11,45. Uit Polen, snel leverbaar. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen. Mobiel: 06-53185636 W: www.ldewaardt.nl Kantoor: 0610-977351 E: makelaardij@ldewaardt.nl Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. ABN/AMRO Het Kontakt VEKA Group BV VIP: sponsor: Ahoy/Europort Concordia Shipyard BV Hoogendoorn MBI BV Scheepsgroep Werkendam Sponsoren: Alphatron 4COM BV A. den Breejen ms. Amaris A. Kuup ms. Quo Vadis A.J. Wemmenhoven ms. Lena Aann. bedr. De Klerk BV ADS van Stigt Adviesburo Kap Ankro Aqua Solar Ardea Auto Autobedrijf L. Potters en Zn. BV Autobedrijf Vos Gorinchem BV B. Brijder ms. Passant B.A. Bastiaanse ms. Prorata Baars Confloat BV Baas sfeervol Wonen Blommaert scheepsluiken Bouwteam Variant Bureau Voorlichting Binnenvaart C. de Waal ms. Crigee Car Centre Sleeuwijk Chayenne Scheepvaart Clean BV Cornet Service BV Cornet Shipping BV Cummins D.C. Hovestadt ms. La Providence D. Koek Sleeuwijk D.C. Hovestadt ms. Vita Nova D.C. Kuup ms. Tyda Kyra Dacom Werkendam BV Dalm Werkendam BV De Scheepsbouwers De Waal BV Deco Visie den Bosch BV Duikver. OSCG Eendracht Overslag EFM Fa. P.A. Paans & Zn Galle Makelaars in schepen Gebr. KAS Gemeente Werkendam W. van der Giessen H.P. Versluis ms. Christina Hakkers Werkendam BV Handelsond. Rocimata H.O. Beerens BV IMS Werkendam BV J. vd Stelt VOF ms. Mon Desir J.H. Boerman ms. Linquenda Joh. Visser ms. Carina Kieboom Werkendam BV Klaassen Sanitair Kornet VOF ms. Navigatie Kraanverhuurbedrijf Verhoeven BV KSV Schuttevaer afd. Werkendam Rederij Dijkhuizen Voor de verzorging van rondvaarten en al uw festiviteiten op het water. heeft plaats voor: Kapitein/Stuurman m/v (in bezit van groot vaarbewijs en marifoondiploma, eventueel radardiploma) & Matroos m/v (in bezit van dienstboekje) Vaargebied voornamelijk Provincie Zeeland: Oosterschelde, Westerschelde & Veerse Meer. Functie-eisen: Naast de vereiste diploma’s Communicatief vaardig; representatief; klantvriendelijk en een Flexibele instelling t.a.v. werkplek en werktijden. Interesse: reacties (incl. CV) graag naar: info@rederij-dijkhuizen.nl, of Postbus 2, 4380 AA Vlissingen. Info: 0118-419367 (alleen tijdens kantooruren) Move Handel & Scheepvaart zoekt een echtpaar of stel voor KEMPENAAR met vast werk Ned. weekenden vrij. Tel. 078-6199021 06-22701806 Transito bevrachting Damen Marine Components, Instalho BV Rijnaarde BV Handels en transportcentrum Kuup ms. Con Amore L. vd Stelt ms. Geertje Lagrouw Strategische communicatie L.A. vd Heuvel Lastechniek Rijnmond Buhler Thyssen M. Koek en Zonen Werkendam BV M. vd Stelt ms. Avensis M.T. Wemmenhoven ms. Matthinge Maksor Diving BV Oechies Electrotechniek Oranje verzekeringen Paans Verwarmings Ind. BV Leerdam P. Cornet ms. Challenger P. Versluis ms. Vitesse Parcon BV Partyship De Princehof Pon Power Quality Wins Rafa Scheepsramen Red Ch. Kornet & Zn. Ribrandy De Binnenvaartkrant Roza Accountants BV Ruytenberg Transport en Duwwerk Ruijven BV Scheepsrep. Bedr. Haveruy Scheepswerf H. Poppen BV Scheepvaartkrant Schepen Onderlinge Nederland Schouten Gorinchem BV Smits Transport Service BV Studio Aktief Werkendam SW Gebr. Jooren BV Tegelzetbedrijf vd Stelt TMS BV Triton Lastechniek BV Van den Heuvel Werkendam Van der Sluijs Groep Van Tilborg Maritiem VanWijkBV Van Wijk Stuurhuizen BV Ass. Kantoor vd Straaten Ass. Kantoor Verhagen Verhoeven Andel BV Versteeg Keukens Veth Motoren BV Visscher Scheepsreparatie BV VOF A.A. Cornet ms. Govert Sr. VOF Kortrans ms. Vectura VOF Steltrans ms. Leendert Sr. W.J. Leenman ms. Virage Weeltrans VOF ms. Discovery Werkina Werkendam BV Windex Engineering BV Wirtgen YES BV V Scheepsbemiddeling Vosseschijnstraat Kaai 140, B-2030 Antwerpen erwin@venneman-co.com www.venneman-co.com BE 0473 271 314. Venneman & Co BVBA Mob.: 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 543 91 00 Fax.: 0032 3 226 28 11 TE KOOP AANGEBODEN: Motorvrachtschepen: 5.500 ton 9.000 m³. Bj.’ 08, 135 x 14,20 x 4,00 m. 2 x 1.600 PK Cummins, kopschroef 2 x 4 kanalen 520 PK Cummins. geen luiken, autokraan 13 m. tot 19 m. 5.149 ton. Bj.’ 07, 135 x 14,20 x 4,01 m. 2 x 1.521 HP Cat. 3512 1.600 rpm., kopschroef 2 x 608 PK Omega 4. geen luiken, autokraan uitschuifbaar tot 21 m. 3.152 ton 3.100 m³. Bj.’ 73, 100 x 11,40 x 3,83 m. 2 x 870 PK SKL vernieuwd bj.’ 05 en ’06, kopschroef 480 PK Cummins. Alu. rolluiken stapelbaar, 3 slaapkamers inruil mogelijk. 3.000 ton 3.800 m³. Bj.’ 08, 110 x 11,40 x 3,40 m. 1.600 PK Cummins, kopschroef 650 PK Cummins. Luiken Friese kap + hydr. luikenwagen, 3 slaapkamers, autokraan 16 m. 2.011 ton 2.850 m³. Bj.’ 73, 105 x 9,50 x 3,33 m. 1.150 PK SKL, kopschroef 400 PK DAF Van Wijk. Luiken Friese kap + luikenwagen elektr. hydr., stalen buikdenning 12 mm. 1.851 ton 2.250 m³. Bj.’ 96, 85 x 9,50 x 3,29 m. 1.560 PK GM V12 rev.’ 07, kopschroef 350 PK GM Van Wijk bj.’ 96. Friese dolfijn kap + elektr. hydr. luikenkar, buikdenning ijzer 12 mm. 1 x Stille verkoop 86 x 9,50 m. 1.398 ton 1.650 m³. Bj.’ 73, 85x9x2,73 m. 900 PK Deutz type 545 omkeerbaar bj.’ 04, Friese kap kar hydr. bj.’ 98 Blommaert, buikdenning staal bj.’ 95. 2 slaapkamers, autokraan 17 m. hydr bedienbaar 2.000 kg. 1.273 ton 1.500 m³. 80 x 9,00 x 2,70 m. 1.179 PK MTU type 8V 40060 bj.’ 05, kopschroef 320 PK DAF rev.’ 03 Ballegooy bj.’ 07. 1.075 ton 1.450 m³. Bj. 66, 73 x 8,20 x 2,62 m. ABC 8 MDX vernieuwd in bj.’ 00, kopschroef 272 PK DAF Ballegooy. 3 slaapkamers, Friese kap met luikenkar elektr. 1.020,948 ton 1.296 m³. Bj.’ 62, 71,10 x 7,21 x 2,82 m. 2 x 220 PK GM bj.’ 96, kopschroef 220 PK Daewoo. Luiken Friese kap, autokraan 11,40 m., Azobé buikdenning. 985,518 ton 1.480 m³. Bj.’ 59, 70,90 x 8,20 m. 634 KW Cummins KTA 35 mc. 1.800 t. (bj.’ 05). Luiken Blommaert, autokraan 9,00 m. 887 ton1.200 m³. Bj.’ 64, 67,61 x 7,25 x 2,61 m. 620 PK Bam Deutz type 816, kopschroef 260 PK DAF 3 slaapkamers, luiken Friese kap. 682 ton 980 m³. Bj.’ 59, 61,92 x 7,40 x 2,40 m. 600 PK Deutz type 816 bj.’ 81 rev.’ 02. Alu. luiken., Azobé buikdenning van bj.’00 + nieuwe T-ijzers. 537 ton 750 m³. Bj.’ 59, 55 x 5,10 x 2,60 m. 400 PK Volvo, kopschroef 150 PK DAF. Luiken 16 panelen + luikenkar, 1 slaapkamer. 460 ton 600 m³. Bj.’ 62, 49 x 5,10 x 2,46 m. 360 PK Daewoo 4.600 uren, kopschroef 160 PK DAF. 6 stuks schuifluiken, Azobé buikdenning. Koppelverband: Bj.a.; ‘ 00 v.; ‘ 80, 110 x 12,55 x 4,00 m.(4,30 m.). 4 hoogtes 212 Teu 5 hoogtes 265 Teu. 2 x 1.520 PK 3512 koprev.’ 08, kopschroef 480 PK Scania. Schuifluiken, woning achter 3 woningen. Duwbak: 79,25 x 12,55 m. 4 hoogtes 144 Teu 5 hoogtes 180 Teu, schuifluiken. Bj.’ 08, 93 x 11,45 x 3,68 m. 2 x 1.700 HP Cummins., Friese kap + luikenwagen. Bj.’ 08, 79 x 11,45 x 3,68 m. Kopschroef: 560 HP Cummins Motortankschepen: Bj.’ 86, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj.’ 85 (Deutz – Diesel). Duwboten: Bj.’ 64, 16 x 9,20 x 2,20 m. 2 x 720 PK Caterpillar bj.’ 03. Zeer goed onderhouden. Bj.’ 61, 13,53 x 2,85 m. 110 PK Mercedes. Duwbakken: 70/76/90m. 3 x containerbakken. Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. SCHEPEN GEZOCHT VANAF 85 M. / 135 m. x 9,50 m. / 11,40 m.

De Binnenvaartkrant 9 2 december 2008 Nooit vergeten Ze was nog maar een schoolmeisje toen haar ouders stopten met varen en aan de wal gingen wonen. Een totaal ander leven kwam voor de bekrompen overbescherming van de nonnen in de plaats. Vanuit het klooster werd ze in de grote stad gedumpt. In het begin was ze zo verlegen dat ze nog geen winkel in durfde. Het was wennen, heel erg wennen zelfs, en het duurde lang voor ze vriendinnen maakte. Maar toen ze die eenmaal had kon ook zij zich aansluiten bij het groepje jongelui dat bij haar in de buurt woonde en leerde ze hém kennen. Hij was lang, had blond haar met blauwe ogen, en reed op een brommer. Op zaterdag werkte hij met zijn vriend op de groentekar. Als zij met de bus naar school ging zag ze hem soms met zijn brommer naar zijn werk rijden en dan verdraaide ze haar hals in de overvolle bus om maar een glimp van hem op te vangen. Ze vond hem leuk. Heel erg leuk zelfs. Toen hij op een avond met zijn brommer bij haar op de stoep stond en zij in haar meisjeskamer uit het raam hing, werd het eerste echte contact gelegd. Zij voelde wat fladderen in haar buik waardoor ze een weeïg gevoel kreeg. Als het aan haar gelegen had, zou ze nu nog steeds VARELING door Irene Bruyninckx uit het raam hangen, maar helaas voor haar had haar vader dit in de gaten en stuurde hij de jongen weg. Op een zondag, toen de jongelui met zijn allen bij het veerpontje rondhingen, kwamen ze samen op een bankje terecht. Hij was best ervaren en zij zo bleu als wat. Toch kwam het tot een eerste kus en daarna zagen ze elkaar steeds vaker. Ze leerde het verschijnsel man kennen. Hoewel het van haar uit gezien liefde tot in de eeuwigheid had mogen zijn, werd het helaas iets tijdelijks. Ze waren beiden nog vrij jong en ja, zo gaat dat nu eenmaal in het leven. Voor haar was hij de eerste liefde en ze liep nog vaak ‘toevallig’ een rondje langs zijn huis! Het bracht echter niet wat ze er van hoopte. Toen in hun wijk jongelui avonden begonnen te organiseren waar bandjes kwamen spelen, ontstonden er meer mogelijkheid tot spontaan contact. Haar vader kreeg echter een andere baan en het exschippersgezin verhuisde weer. Hierna werd de kans dat het met die jongen misschien toch nog wat zou worden, natuurlijk wel heel erg klein. Afstanden waren veel moeilijker te overbruggen dan nu. En internet was er nog niet. En als men elkaar niet meer ziet slijt zelfs het grootste liefdesverdriet. Nieuwe liefdes kwamen op haar pad. Nog maar zelden dacht ze aan de blonde jongen op zijn brommer terug. Immers haar eigen leven werd steeds gevulder. Ze ging zelf ook varen en kreeg een gezin. Toch, vele jaren later, als ze langs het bankje bij de pont voeren, vroeg ze zich soms af wat er van hem geworden was... Tijden veranderen en communicatiemiddelen ook. Internet deed zijn intrede en op die manier probeerde ze hem te vinden. Zonder enige vorm van succes helaas en daarom gaf ze de zoektocht op. Maar toen ze op een dag, via de digitale snelweg, een bericht over de tijd van toen ontving was ze blij verrast. Het was van iemand die vroeg of zij degene was die hij dacht dat ze was, en hij stelde zich voor als de vriend van haar toenmalig lief. Eindelijk zou ze dan weer eens iets over hem horen. Maar de vreugde was van korte duur, want in het daaropvolgende bericht vernam ze dat hij al heel wat jaren geleden overleden was. En dat de man die haar dit schreef, het daar heel moeilijk mee had gehad. Ze ging terug in de tijd en werd weer het meisje dat verliefd was op een lange blonde knul met een brommer. Tegelijkertijd besefte ze hem nooit meer te kunnen vragen hoe hij dit alles ervaren had. En dat was een heel raar gevoel. Nieuw onderzoek naar verbreding Julianakanaal DOOR JO BINDELS Donderdag 20 november heeft staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat met de Koninklijke Schuttevaer en het Centraal Overleg Vaarwegen in een ‘herenakkoord’ afgesproken dat er een nieuw onderzoek komt naar een mogelijke verbreding van het Julianakanaal tussen Elsoo en Limmel. Enkele maanden geleden publiceerde het ministerie een ontwerp-tracébesluit om de bocht bij Elsoo te verbreden en twee passeerstroken aan te leggen. Doel was om tweebaksduwvaart tot een lengte van 190 meter, een breedte van 12 meter een diepgang van 3,50 meter mogelijk te maken. De plannen stuitten op veel kritiek. Nico Evens van het ms Romani en voorzitter van Koninklijke Schuttevaer afdeling Limburg Noord-Brabant kraakte de plannen in deze krant finaal af: “Mijn inziens foute, slechte en onveilige plannen. Op het traject Limmel-Born kan zo geen veilige scheepvaart plaatsvinden van 190 bij 12 bij 3.50 samen met andere schepen.” Het ministerie enerzijds en Koninklijke Schuttevaer en het COV anderzijds verschillen van mening over de manier waarop het traject Limmel-Elsoo moet worden opgewaardeerd. Waar het ministerie kiest voor passeerstroken zijn Koninklijke Schuttevaer en COV van mening dat het kanaal moet worden verbreed. Essentie van de opwaardering is een gegarandeerde veilige scheepvaart, zowel op de passeerstroken als op de andere delen van het traject. Passeerstroken Simulatieonderzoek heeft uitgewezen dat ontmoetingen tussen lege tweebaksduwstellen op het kanaal met passeerstroken in beginsel veilig en zonder al te veel oponthoud kunnen verlopen. Naar ontmoetingen tussen tweebaksduwstellen en ander schepen op het kanaal buiten de passeerstroken is geen onderzoek gedaan. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is van mening dat tweebaksduwvaart pas zal worden toegelaten als vaststaat dat dit veilig kan. Daarom is V&W bereidt nader te onderzoek te doen naar het samengaan van tweebaksduwvaart en de overige beroepsvaart op het Julianakanaal in het niet verbrede deel van het kanaal. Daarbij zal men ook schippers betrekken die regelmatig op het kanaal varen. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om de invulling van het toelatingsbeleid en de verkeersmaatregelen nader te bepalen. Afgesproken is dat als tweebaksduwvaart wordt toegelaten deze uitgerust moeten zijn met kopbesturing en bij verkeersmanoeuvres moet wijken danwel wachten. Als dit onderzoek leidt tot nieuwe inzichten over de verruiming van het kanaal gaan partijen weer om tafel om opnieuw maatregelen te bespreken. Verdere verbreding van het kanaal is daarbij niet uitgesloten. Om de verruiming van het kanaal niet op te houden gaat het ministerie wel door met verruiming van de bocht van Elsoo en de aanleg van de twee passeerstroken. Nico Evens stelt dat hij voor 50 procent tevreden is met de afspraken. Het is de doelstelling van V&W om het onderzoek voor het einde van 2009 af te ronden. Doodwatermuziek (slot) Terwijl Jef zweeg en Buk bleef praten, kinderen wilden in het standbeeld probeerde ik mij te herinneren van met de afgehakte hand klimmen. Jef welk schip ik was gekomen. Schip? lachte. Mijn dronken hoofd was niet erg behulpzaam. Kinderen speelden op het gens. Ik slofte door een idiote droom. Als we zo doorsloften kwamen we ner- plein waarover we richting rivier liepen. Hun gekrijs was hard. Een paar Antwerpen leek. Ik pijnigde mijn Door een stad die nog het meest op hoofd. Gedachten begonnen paniekerig over elkaar heen te struikelen. Geen herinnering. Grote trage vogels ONDERSTROOM door Frank Antonie van Alphen vlogen krijsend over, terwijl Bukowski de schrijver, de matroos, Buk de drinker, maar doorbrabbelde. Over Jules, over de barman in de Congo die een hekel aan Jef had. Black Lemon Jefferson uit de ‘Estadas Unitas’. Black Lemon. Vreemde naam. Blues ook. Ik keek de lange zwarte man aan. Hoe lang liepen we nou al richting water? Een uur of zo? In de verte doemde een rij kraanarmen op, die lui boven de havens hingen. “Hoe heet die Noorse god ook weer, die twee raven had die voor hem als verkenners de wereld rondvlogen”, vroeg Buk, dronken zijn woorden jonglerend. Jef snoof alleen maar. “Weet jij het dromertje?” Ik wist het niet. Ik wist niets. Ik stelde mij Bukowski voor met een vogel op zijn schouder. De vogel was opgezet. En hij probeerde de opgezette vogel te dresseren voor hem de wereld rond te vliegen. Buk had een ooglap voor, dus kon wel een extra oog gebruiken. Hij had gelijk: ik was een dromer. Het zou niets worden met dat schrijven van mij. Jef lachte. Alsof hij gehoord had wat ik dacht. “Daar ligt de Odessa”, bromde hij. “Ik ga pitten. Als ik de kans krijg tenminste, want we gaan laden zo te zien.” Kranen waren in beweging gekomen. Ik kreeg een stekende pijn in mijn hoofd. Kraanarmen zwaaiden. De kade onder mij bewoog. Buk en Jef riepen iets, geloof ik. Maar ik hoorde niets. Te laat. Het zonlicht was verblindend. Jules gezicht flitste door mij heen. Gekrijs. Ik heb de lading stalen platen aan de kraanarm nooit aan zien komen. Mijn hoofd werd van mijn romp gehakt, rolde naar de kaderand, en viel in het water. Het heeft even mogen duren voordat ze mij weer vonden. Maar dat was niet erg. Het was toch allemaal maar een droom. Het moest iemands droom zijn, toch?

Binnenvaartkrant