Views
2 years ago

2008-25

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 52 2

De Binnenvaartkrant 52 2 december 2008 Ons nieuws laat U niet koud! Wij wensen REDERIJ ENGELSMAN veel succes en een behouden vaart met de MSB STATUM. Op de msb Statum verzorgden wij hydrauliek systeem dekwerktuigen, hydraulische stuurmachine en hydrauliek systeem mastverstelling. Wij wensen het msb Statum een behouden vaart. Agent for: Krampe & Co: steering gears, capstans, windlasses. * COMPLETE HYDRAULIC SYSTEMS * STEERING GEARS * CAPSTANS * ANCHOR WINCHES * WINCHES Uw pompleverancier voor de scheepvaart! Sterling Fluid Systems (Netherlands) BV wenst Rederij Engelsman veel succes en een behouden vaart met de msb Statum. GEFELICITEERD! Havenstraat 22-28, 1948 NP Beverwijk. Postbus 27, 1940 AA Beverwijk. Tel. 0251 – 26 32 32 Fax. 0251 – 22 63 09 Email. info@sihi.nl www.sterlingsihi.com wenst de bemanning van de msb Statum veel succes en een behouden vaart. DOUBLE D marine equipment b.v. wenst Rederij Engelsman veel succes en een behouden vaart tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur Rabobank Shipping Rabobank Shipping feliciteert Rederij Engelsman met de msb Statum en wenst schip en bemanning een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl LANDINSTALLATIES SCHEEPSINSTALLATIES PANEELBOUW SPORTVELDVERLICHTING AVELINGEN-OOST 8, 4202 MN GORINCHEM POSTBUS 10, 4200 AA GORINCHEM TELEFOON 0183 - 63 29 55 TELEFAX 0183 - 69 05 64 WWW.STRAGO.NL

De Binnenvaartkrant 53 2 december 2008 Statum: 30 meter functie DOOR JOHAN DE WITTE Damen Shipyards Hardinxveld leverde aan Engelsman Towage & Salvage uit Makkum een Shoalbuster 3009. Op basis van uitvoering is het een Multipurpose Anchor- Handling Tugboat onder klasse Veritas, met wereldwijd vaargebied. Méér dan een sleepboot dus! Damen Shipyards maakt van Shoalbusters bouwen een intensieve gewoonte, waardoor uniek routine wordt. Niettemin blijft een scheepsoverdracht voor makers en ontvangers altijd een bijzonder moment als met zo’n stukje magnifieke scheepsbouw zoveel aandacht en werkuren wegvaart om ergens in de wereld aan de slag te gaan. Op de valreep van oktober maakt de nieuwe Statum vast in Makkum om er de open dag te vieren. Wanneer de gasten van boord zijn en op voorwaarde dat de mannen van wacht nuchter zijn, vertrekt de Statum naar Rotterdam om een werkbak en materiaal op te pakken voor Schotland. De eerste veertien dagen is er werk: een driepoot over een oliewel op de zeebodem zetten. Of dat in die tijd lukt op de noordelijke Noordzee in dit jaargetijde blijft nog even onzeker. Veel tijd om een kabeljauw over de boeiing te halen blijft er niet; meestal vangen ze daarbij bot. Extra dek De Statum meet 30,08 x 9,10 x 4,40 meter en zet met tweemaal 3512 Cat (samen 2460 kW), Reintjeskoppelingen en Promarin-schroeven van 2,20 meter diameter in Van de Giessen Optima-buizen 47 ton trekkracht op de klok. Met die grote trekkracht in combinatie met een Ridderinkhof-lier inclusief 850 meter sleepdraad van 42 millimeter plus nog een 600 meter lange van 40 millimeter en Heila HLRM 170- 3sl kraancapaciteit is de Statum multifunctioneel en gewapend voor elk voorkomend karwei. Deze 3009 heeft een extra dek, zoals zijn voorganger Giessenstroom van Van Wijngaarden. Een aspirantkoper die afdaalt in de machinekamer is verkocht voor hij weer aan dek staat; inbouw zonder aanmerking. Strago installeerde de elektrische equipement, Radio Holland deed het nautische en de communicatie. Heinen Hopman leverde de luchtverversingsinstallatie. Damen Shipyards Hardinxveld biedt standaard, maar luistert goed naar de klant. Wat functioneel is zit erop. Sterker nog: de Statum heeft 30 meter functie! Directeur Jos van Woerkom: “Deze Shoalbuster is de vierde in de 3009-serie, onze orderportefeuille is comfortabel vol.” Oorzaak en gevolg In het ‘journaal’ van Rob Engelsman lezen we dat hij tot 1980 bij familie sleepboten bestudeerde en daarna met zijn plunjezak bij Muller aanmonsterde. Wat pagina’s verder zitten we al in de Carib en Zuid-Amerika, druk bezig voor een Noorse club. “Mooie tijd”, zegt hij. “Een korte broek, meer had je niet nodig!” Er was altijd wat te slepen met de Groenland en Schotland, de 8000 pk-serie van Muller. Het hoofdstuk-Kooren laat zich lezen als het avontuur op de Kotugs en daarna vast op de Antonie Junior, die Rob eind 1996 van Kooren overnam, waarna hij nog drie jaar met de Kooren-vlag in top voer. Ton Kooren self hielp hem in het zadel. De 1580 pk sterke Junior verkocht hij naar Spanje en toen werd Rob eigenaar van de Dutch Pearl van Hubregtse. In 2004 liep bij Kooiman zijn Dutch Partner van stapel. Tijdens een klus in de Kaspische zee verwisselde de Pearl eind 2007 van eigenaar, zodat Rob zijn koers verlegde naar de Statum. Zonder het ‘boek’ te sluiten kijken we hem aan en we begrijpen dat hij het in de omschreven periode behoorlijk naar zijn zin heeft gehad. Een zeeman die met de formule van zijn bemanning, goed materiaal en op de lange trek voor een royale gage het ‘boek’ wel vol krijgt. De Statum is multifunctioneel. twee sluizen die het eigendom van een klooster waren. Makkum kon zich hierdoor ontwikkelen tot een strategisch handelscentrum, waaraan door verzanding van de Zuiderzee een einde kwam, doordat Makkum voor grote schepen onbereikbaar werd. In scheeps(jacht)bouw en aardewerk is het Friese dorp – met stadse bedrijvigheid – nog altijd wereldberoemd. ‘Statum’, eens de naam voor Makkums havengebied, spreekt op de kont van een sleepboot over affiniteit met de plaats. Statum hoort bij Engelsman zoals Makkum bij Statum en sleepboten bij IJsselmeer of Engelsman. (foto’s Johan de Witte) Makkum In de Middeleeuwen had Makkum de naam ‘Poort naar de Zuiderzee’ te zijn. Die naam dankte het aan Wie leverden aan de shoalbuster Statum Rabobank Shipping Financiering DAMEN SHIPYARDS HARDINXVELD Ontwerp van casco en complete afbouw Strago Electro Installatietechniek b.v. Gehele elektrotechnische installatie Schilderbedrijf Den Breejen Compleet schilderwerk Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Kalkman Scheepstechniek B.V. Tunnelboegschroef type Bèta 250H, 250 pk, hydraulisch aangedreven Viking Life Saving Equipment Reddingsvlotten Datema Delfzijl bv Nautische inventaris Damen Marine Components 2 straalbuizen type Van de Giessen Optima, diameter 2.262 mm G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers en kettingen Ajax-Chubb Brandbeveiliging BV Co2 installatie voor machinekamer Rob Snel B.V. Waterdichte deuren All-fit Benelux BV Compressoren Nadrecon Naval Architects BV Engineering Straathof Controls Motorbediening WK Hydraulics Stuurmachine, alle hydrauliek van dekwerktuigen, hydraulische aandrijving boegschroef, hydraulische sleeppennen en mastverstelling. Ridderinkhof B.V. Anchor handling winch AHW-H-1000, ons ON 8838 in waterfall opstelling trekkracht van de ankerbehandelingstrommel, 100 ton bij 5 m/min slappe draad ca.12,5 m/min, rem van 100 ton, trekkracht v.d. sleeptrommel 50 ton bij 10 m/min slappe draad ca. 25 m/min. Rem van 105 ton, hydraulisch aangedreven en ankerlier CAW-H-136, ons ON 8845 – met dubbele kettingschijf 17.5 damk, hydraulisch aangedreven Constructiewerkplaats H.K. van Wingerden en Zn. BV Ramen Double D Marine Equipment bv Kraan type HLRM 170-3 SL Radio Holland Netherlands B.V. Jotron TRON-40S EPRIB, Jotron TRONSART radar transponder, 2 Furuno FAR-2117 zeeradars, Cassens & Plath Reflecta-1 magnetisch compass, Radio Zeeland SEAPILOT-75 autopiloot, Tokimec ES-160 gyrocompass, Transas NAVI SAILOR kaart softwarepakket, Furuno GP-150D DGPS ontvanger, Furuno FA-150 AIS, Furuno FE-700 echolood, Radio Zeeland SIGMA-120 echolood, Ben Marine ANTHEA snelheidslog, Radio Zeeland SIGMA-700 intercom, Marble MS-421 wachtalarm, 3 Sailor RT-5022 marifoons met DSC, 2 Jotron TR-20 VHF porto, 2 Motorola GP- 340 VHF porto, Sailor SYSTEM-500 MF/ HF zendontvanger met DSC, 2 Sailor H- 2095C Inmarsat-C terminals, Sailor FLEET-55 Inmarsat Fleet Terminal, PC Voor Inmarsat Fleet, Furuno NX-700A NAVTEX ontvanger, Sagem RT-3000 GSM, SeaTel COASTAL-24 Satellite TV antenne en Observator OMC-115 ultrasoon windmeetsysteem Sterling Fluid Systems ( Netherlands) BV Pompen Pon Power BV 2 voortstuwingsmotoren type 3512B TA, 1231 kW, 1600 RPM, 2 generatorsets type C4.4 TA, 86 ekW, 1500 RPM en hydrauliekset type C18 TA, 357 kW, 1800 RPM Leroy Somer Generatorleverancier Bureau Veritas Classificatie Reintjes Benelux BVBA 2 Reintjes keerkoppelingen, type WAF 773 L, reductie: 6,440:1 Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioning en mechanische ventilatie Isolatiebedrijf Franssen Isolatie accomodatie en uitlaatgassensysteem Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2 schroeven, 2250 mm De Waal Machinefabriek B.V. Seals Trellenborg Bakker BV Fenders duwsteven Theunissen Technical Trading Ballastpomp H. Veder BV – Rdam Stuurstoel Clean BV Levering en plaatsing van houten werkdek Shell Marine Products Shell smeermiddelen

Binnenvaartkrant