Views
2 years ago

2008-25

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 42 2

De Binnenvaartkrant 42 2 december 2008 GRONINGEN tel. 050 - 5255500 www.son.nl RIDDERKERK tel. 0180 - 487227 Wij verzorgen de verzekeringen van het ms Formosa en wensen familie de Leeuw van Weenen een behouden vaart. 100% BETROKKEN BIJ BINNENVAART Wij wensen familie de Leeuw van Weenen veel succes met het ms Formosa Rhijnspoor 253 2901 LB Capelle aan den IJssel Telefax 010-2120411 | Telefoon 010-2120404 email: info@kantoorvanhouwelingen.nl Wir Wünschen familie de Leeuw van Weenen mit ms Formosa allzeit Gute Fahrt. Auch hier lieferten wir das Ruderhaus einschl. Hubschacht und Innenausbau Wohnungsausbau inkl. Küchen, Möbel, Sanitär Alufenster- und türen Radarmasten und Treppen. Wij verzorgden de isolatie voor de accommodatie en uitlaatgassystemen en wensen familie de Leeuw van Weenen en bemanning een behouden vaart met het ms Formosa. Unisol Isolatietechniek BV Ramsgatseweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 TECHNISCH INSTALLATIEBUREAU OECHIES BV Wij wensen familie de Leeuw van Weenen en een behouden vaart met het ms Formosa Wij feliciteren familie de Leeuw van Weenen en wensen het ms Formosa en haar bemanning een behouden vaart! Wij leverden en installeerden o.a. de navolgende apparatuur: • De complete electrische installatie met Oechies tweedraads plc-systeem en touch-screen bediening • Airco installatie • Alphatron nautische pakket • Nufatron tachograaf • Alphatron camera systemen • Lading meter Sygo Poe Poe !!! Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 www.oechies.nl Argos Verschuren

De Binnenvaartkrant 43 2 december 2008 Eerste nieuwbouw-Formosa voor familie De Leeuw van Weenen In afwachting van de schipper zitten we op de Formosa aan de koffie met Hans Lischer van Schipkopen Nieuwbouw bv uit Zaltbommel. Samen met Patrick Hut heeft Lischer twee jaar terug het bedrijf opgericht. De heren kennen elkaar al heel lang en het idee om samen een onderneming te starten werd ingegeven door de toenemende vraag naar nieuwbouwschepen, zowel uit de makelaardij van Patrick Hut als die van vader Jan Hut. Hans heeft enkele jaren terug zijn carrière als binnenvaartondernemer afgesloten en is aan de wal gaan wonen. Lischer bracht al de kennis en ervaring mee die hij gedurende de vaart met verschillende schepen had opgedaan. Samen bedenken zij nieuwbouwschepen die afgestemd zijn op de praktijk en een economisch profiel De Mitsubishi S16R levert 1700 pk bij 1600 omwentelingen. hebben dat is gericht op verdiensten behalen uit een goede balans tussen zo veel mogelijk tonnen varen met zo min mogelijk gasolie. Dat alles zonder afbreuk te doen aan enigerlei kwaliteit, comfort of betrouwbaarheid. En ook met de uitsluiting om te vervallen in bestaande concepten. In overleg met de kandidaat-koper wordt een eerste uitgebreide tekening gemaakt die voldoet aan diens eisen. Als de definitieve ontwerpen gereed zijn, wordt de gehele deal in de vorm van een turnkey-project gegoten en wordt het schip voor de overeengekomen prijs en binnen de afgesproken termijn compleet afgeleverd. De Formosa is het tweede project. Het eerste was de Rean-L, en ondertussen wordt al weer een derde schip gebouwd. De Formosa was het tweede project voor Schipkopen Nieuwbouw. Inmiddels heeft Stephan de Leeuw van Weenen (33) zich eveneens kunnen vrijmaken voor de koffie en een snel gesprek. Hij vertelt ons dat dit zijn eerste nieuwbouw-Formosa is. Hij verkreeg zijn vorige schip met dezelfde naam in 2003 bij de overname van een onderneming van zijn schoonvader. Stephan heeft er tot vorig jaar met echtgenote Jennifer van de Wijgaart en hun kinderen Kimberly (4) en Amanda (2) op gevaren. Kandidaat-koper De Leeuw van Weenen had al eens in een gesprek met Jan Hut de woorden ‘verkoop’ en ‘nieuwbouw’ laten vallen. Kort daarop meldde Hut zich met de mededeling dat hij een kandidaat-koper had. De zaak werd gedaan en toen kwam voor Stephan hoofdstuk 2 aan de orde: een plan voor de nieuwbouw. Hij kwam op dat moment in contact met Schipkopen Nieuwbouw die de tekeningen en het verdere ontwerp hebben gemaakt. Nadat alles conform zijn wensen op papier stond, werd in december 2007 de kiel gelegd. Het casco is onder survey van Veritas gebouwd in Belgrado. In de derde week van juli 2008 begon Kouwenberg Scheepsafbouw uit Moerdijk aan de afbouw. Kees Kouwenberg vertelt dat hij met Kouwenberg Scheepstechniek in een brede relatiekring zijn naam heeft verankerd op het gebied van hermotorisering. Op grond van de contacten en het vertrouwen dat hij in de branche heeft, besloot Kouwenberg in 2008 tot oprichting van Kouwenberg Scheepsafbouw. De werkwijze van de onderneming is vrij uniek. De opdrachtgever bepaalt de ligplaats. Daarna komt een vaste ploeg van tien goed op elkaar ingespeelde medewerkers aan boord en wordt een aantal containers in het ruim gezet die ingericht zijn als mobiele werkplaats, kantoor, magazijn en schaftruimte. De route naar de materialen en machines is kort, evenals de communicatielijnen met de medewerkers. Bovendien is de voortgang van het werk overzichtelijk. Het schip heeft een lengte van 110 x 11,45 meter en een diepgang van 3,63 meter. De tonnenmaat is 3250. De Wärtsilä 5-bladsschroef met een diameter van 1850 millimeter wordt aangedreven door een Mitsubishi S16R van 1700 pk bij 1600 omwentelingen, geleverd door Koedood. De energie voor de Verhaar 4-kanaals stuurrooster boegschroef komt van een 620 pk Volvo Penta. Het stuurhuis en de betimmering werden geleverd door Wessels uit Haren (Ems). Primeur De Leeuw van Weenen vertelt tussendoor nog over een primeur aan boord van zijn schip. Het bedrijf KissTec uit Franeker heeft een watermaker aan boord geïnstalleerd die buitenboordwater inneemt en dat omzet in helder drinkwater. En dat scheelt ruimte, gewicht en geeft een constante kwaliteit water. Bovendien hoef je nooit meer voor drinkwater te betalen en heb je altijd voldoende voorraad. Aan boord niet langer een tank van 15.000 liter maar een kleiner exemplaar van 3.000 liter. De tank wordt tussendoor steeds automatisch bijgevuld. Na een aantal weken of maanden, afhankelijk van de kwaliteit van het buitenwater, moet een filter van 5 micron worden vervangen. De kosten daarvan bedragen minder dan tien euro. Het systeem komt uit de wereld van boorplatforms, visserij, cruiseschepen en luxe jachten. De proefvaart was succesvol waarna de Formosa meteen aan zijn eerste reis begon. Het schip is breed inzetbaar voor allerhande ladingen, waaronder dertien lengten containers van vier hoog en vier breed. De bevrachting is toevertrouwd aan DAP Barging uit Rotterdam. Wie leverden aan het ms Formosa Van Duyvendijk & Zn B.V Ontwerp casco Kouwenberg Scheepstechniek en machinefabriek Complete afbouw Rabobank Shipping Financiering Schipkopen Nieuwbouw BV Ontwerp en casco bouwer DAP Barging BV Bevrachting Schepen Onderlinge Nederland u.a. Verzekering SAA Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Koedood Dieselservice BV Mitsubishi S16R-C2MPTK 1700 PK / 1600 rpm, Masson keerkoppeling type MMW 7350 ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7350, 5,259:1, 24V solenoid t.b.v. elektrische bediening, PTO type 0, voor aandrijving van stuurwerkpomp Caldic Techniek bv Stamford generatoren type UCI224 G15 en UCM 274 C13 DBR Generatorsets Generatorsets Wartsila Nederland BV Schroef met dia 1850 mm 5-blad Cunial TipRake in een HR-straalbuis inwendige dia 1860 mm vol RVS binnenzijde Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Schroefasinstallatie IHC Lagersmit BV SUPREME LD220 schroefasafdichting voorzien van een ceramische loopbus. Tevens de witmetalen lagerbussen Verhaar Omega B.V. Boegschroef Omega 31130 -S, 650 pk, 1800 rpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhut incl. hefkolom, betimmering stuurhut, woning, keuken. Meubels, sanitair, aluminium raamlijsten, deuren, radarmasten en trappen Alphatron Marine B.V. 2 JMA609 Alphatron / JRC TFT radar, multifunction lijn, Alphachart, Alphacam RVS camerasysteem Tresco Engineering bvba AlphaChart OECHIES ELEKTROTECHNIEK Elektrische installatie Mastervolt BV Omvormer en acculader Sygo BV Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming Con-Air Airconditioning Airconditioning WindeX Engineering BV Ventilatoren ADT Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur Dijvler Materiaal bv Ankers, ankerlieren en kettingen Misti Scheepsreparatiebedrijf Autokraan uitschuifbaar 12- 18 mtr. Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 Derkiena en een hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 All Pumps Holland BV Victor pompen en appendages BP Nederland B.V. BP Smeerolie Argos Verschuren Gasolie en bunkerstation KissTec Watermaker ARGOS, Van der Linden Oliehandel Levering BP smeermiddelen en gasolie Sigma Coating BV Coating overig Hempel (The Netherlands ) B.V. Stralen en conservering Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Van Houwelingen Partners, administratie - en belastingadviseurs Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages

Binnenvaartkrant