Views
2 years ago

2008-25

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 40 2

De Binnenvaartkrant 40 2 december 2008 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax0180-515533 Medicall Life Support AED • EHBO/BHV/LPEV Opleidingen • EH/BHV artikelen • Verbandkofferservice * Eerste Hulp-BHV artikelen * Opleidingen: BHV-BMI-LPEV-EHBO * Beschermingmiddelen * AED systemen en trainingen: PBLS-BLS-AED * Spatwaterdichte AED koffers Tel: 0488-484350 - E-mail: info@medicalllifesupport.nl - www.medicalllifesupport.nl Defibtech - ruggidized behuizing - voldoet aan IPX4 en 5 (water- en stofbestendigheid) - batterij: 7 jaar - gratis safeset LifeLine AED Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Wij zijn op zoek naar (door)startende ondernemers in de drogelading, container-, beun- en tankvaart (minerale-, en eetbare oliën, chemicaliën, etc.). Altijd al voor jezelf willen beginnen in de binnenvaart en in het bezit van de vereiste papieren? Bel ons! Wilt u uw huidige schip verkopen en/of een ander schip kopen? Bel ons! Wij verzorgen/begeleiden voor u onder andere: opmaken contracten, etc,); Kortom: het gehele traject vanaf de aan-/verkoop tot en met de overdracht bij de notaris regelen wij voor en met u en desgewenst blijven wij ook daarna uw adviseur. Afspraak maken? Bel met Tiemen Kamphuis 0031 (0)6 22 92 98 79 of Henk Schoonderwoerd 0031 (0)6 13 49 90 22. OfficieelWärtsilä-Deutzdealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 41 2 december 2008 Waterslag: grotere vrachten via kleinere waterwegen DOOR COR SPEK De kleinere waterwegen in Vlaanderen en Zuid-Nederland worden door verladers en logistieke dienstverleners niet optimaal benut. Dat heeft alles te maken met de geringe laadcapaciteit van deze vaarwegen. Het project Waterslag (ECSWA) is opgezet om deze trend te keren. Met een duwbak die zelfstandig door de sluizen vaart, kan een schip twee keer zoveel lading meenemen. “Vervoer van goederen over water wordt zo interessanter en goedkoper. Dit levert winst op voor mobiliteit, economie en milieu”, aldus projectmanager Willy Robijns bij de afsluiting van Waterslag op 26 november in Den Bosch. Het project Waterslag (ECSWA – Enhancement of Containerised freight flows over small Waterways) werd in 2006 gestart door Waterwegen en Zeekanaal NV en NV De Scheepvaart uit België. De Nederlandse partners zijn Incodelta en het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum. Er is ook een aantal private ondernemers uit Vlaanderen en Zuid-Nederland. In zijn betoog ging Robijns (Waterwegen en Zeekanaal NV) in op de achtergronden van het project: “Kleine waterwegen, klasse II en III, boeten in aan economisch belang door de geringe schaalvoordelen (voordeliger vrachttarieven door grotere laadcapaciteit dan weg en rail, red.) en het verdwijnen van kempenaars en spitsen. Een verbreding en verdieping van de kleinere kanalen vergt een grote financiële inspanning van de overheid. Bovendien is dit een oplossing op langere termijn.” Dubbele laadcapaciteit Het project Waterslag stelde zich daarom ten doel de bestaande capaciteit van kleine waterwegen beter te laten benutten, modal shift naar de binnenvaartte stimuleren en terreinen langs kleine waterwegen aantrekkelijk(er) te maken als vestigingslocatie voor bedrijven. Daarnaast wil men de verbindingen tussen mainports en achterland versterken en promoot het project het innovatieve karakter van het duwbakconcept. De duwbakken beschikken over een boegschroef en kunnen zelfstandig de sluizen in- en uitvaren. Het (ont)koppelen vergt maximaal tien minuten. Robijns: “Door een eenvoudige duwbak aan een binnenschip te koppelen, verdubbelt de laadcapaciteit van 600 ton naar 1.200 ton. Het concept biedt grote voordelen met minimale investeringen en biedt zowel de container- als de bulksector langs kleinere waterwegen goede perspectieven.” De spreker wees tevens op de milieuvoordelen: “Het project Waterslag biedt bijgevolg tal van voordelen. Het vervoer van lading over Beide eenheden hebben hun eigen aandrijving en kunnen afzonderlijk door de sluis. (foto’s TekstAtelier) kleinere waterwegen levert winst op voor mobiliteit, economie en milieu. Want wat over water kan worden vervoerd, moet niet over de weg. Transport over water is nog steeds de meest milieuvriendelijke transportmodus, zowel wat brandstofverbruik, CO 2 -uitstoot, als geluidshinder betreft.” Gedurende de looptijd (januari 2006 – december 2008) doorliep het project een aantal stadia. Begonnen werd met het in kaart brengen van waterwegen en kanalen in Zuid-Nederland en Vlaanderen, inclusief bruggen en sluizen. Vervolgens werd het marktpotentieel bepaald: volume, aard en de modal shift-potentie van (nieuwe) vrachtstromen in het vaargebied. In de derde fase werd het duwbakconcept ontwikkeld en werd aansluitend de regionaal-economische meerwaarde daarvan nauwkeurig in kaart gebracht. Op jaarbasis kunnen er 185.000 vrachtautoritten van de weg gehaald worden, aldus de uitkomsten. Gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen: “Het is de ‘sense of urgency’ die zegt dat er wat moet gebeuren.” In maart 2008 startten de proefvaarten in Vlaanderen; in Nederland gebeurde dat in juni 2008. Deze pilots tonen het succes van het project Waterslag, aldus Robijns. “De proefvaarten waren technisch en commercieel een succes. Zij bewijzen ook dat twee bemanningsleden, schipper en stuurman, volstaan voor een veilige bediening. De besparingen op bemanning en brandstof bedragen zo’n 25 procent en is commercieel ook zeer interessant.” De projectmager sloot zijn betoog af met de conclusie dat “gekoppeld varen vooral lonend is als de afstand voldoende groot is.” Michiel van Dijk (Inland Terminal Veghel/Van Berkel Shipping) draaide mee in de drie maanden durende Nederlandse pilot. Hiertoe werd ondermeer gevaren op de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal. “Het project is een succes. Wij gingen van 28 naar 52 TEU per reis en bespaarden zelfs 35 procent aan brandstof.” “Het rendement werd dus verbeterd en de kosten werden verlaagd. Je kunt beter plannen en je bent minder tijdsafhankelijk. Bovendien bied je met dit concept een grotere callservice bij zeehavens.” Waarom niet eerder? Ook Noord-Brabants gedeputeerde Cora Steffens-Van Nieuwenhuizen (VVD - portefeuille Mobiliteit en Infrastructuur) was aanwezig op het slotevenement en zij brak een lans voor het duwbakconcept. “Het goederenvervoer gaat enorm groeien en die slag gaan wij niet op de weg alleen maken, die moet vooral op het water gewonnen worden. Waterslag is dan ook symbolisch heel sterk. Op het water is er nog veel winst te halen. Waterslag laat zien dat er niet altijd grote investeringen hoeven te worden gedaan, zoals de omlegging van de Zuid- Willemsvaart en het aanpassen van sluizen. Het is goed dat er innovatie projecten zijn met beter benutten te maken hebben. Er wordt daarmee ingezet op de innovatieve kracht van de sector.” Van Nieuwenhuizen vroeg zich hardop af waarom dit concept niet eerder is bedacht. “Zo eenvoudig komt het over. Ik zie een goede toekomst voor dit project. Er is vraag naar, de tijd is rijp. De slag om de bereikbaarheid gaan wij niet op de wegen winnen. Een keer een sneeuwbui en het land is ontregeld. Het is de sense of urgency die zegt dat er wat moet gebeuren. Daarmee nemen de kans van vervoer over water toe. Ik heb er alle vertrouwen in. Ik feliciteer dan ook Vlaanderen zowel als Nederland, omdat dit project ons helpt de bereikbaarheid in beide landen te verbeteren.” Aansluitend aan de persconferentie werd in de sluis van Engelen een demonstratie gegeven met de Berkel 01 en duwbak ITV 01. Het koppelverband werd in één keer geschut waarbij beide schepen naast elkaar in de sluis kwamen te liggen. Het ontkoppelen nam nauwelijks extra tijd in beslag. Het ms Linquenda schoof soepeltjes tussen de beide vaartuigen in waarmee de schutting vlekkeloos werd voltooid. Wat nog wel rest, is het opstellen van een businessplan dat andere verladers en logistieke dienstverleners over de streep moet trekken om met de exploitatie van het Waterslag-concept te beginnen. In België moet er dan nog wel wat water door de kleine vaarwegen. De bemanningsvoorschriften bij de zuiderburen staan immers nog niet toe dat er met twee personen gevaren kan worden. Wellicht kan Waterslag ook hier zijn symbolische waarde laten gelden om uiteindelijk ook die slag te slaan.

Binnenvaartkrant