Views
2 years ago

2008-25

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 24 2

De Binnenvaartkrant 24 2 december 2008 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd OCEANWIDE VAN AANVRAAG TOT AFLOSSING ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 DRECHTTANKCLEANING Scheepscleaning en afvalstoffeniname Drechttankcleaning staat voor: - dé landelijke specialist in scheepscleaning - voor tankschepen, droge lading, passagierschepen, etc - afvoer van afvalstoffen - bilge inzameling volgens de SAB-voorwaarden in de Drechtsteden - noodstroomvoorzieningen tot 80KVA - bijstand leveren in crisissituatie of calamiteiten - cleanen van brandschade - hogedruk units - hydraulische kranen Een schone zaak! Milieuboten: Olieservice - 06 20 40 52 92 Olieservice I - 06 20 40 52 97 Olieservice II - 06 20 40 52 89 Olieservice III - 06 51 18 25 16 DRECHTTANKCLEANING BV Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel (kantoor) 078 612 09 76 Fax 078 651 14 78 E-mail info@dtcdordt.nl Website www.dtcdordt.nl W E G U A R A N T E E O P T I M A L C R E W S E R V I C E S De Gerlien - Van Tiem heeft een klinkende reputatie als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen. Onze moderne haven is ruimschoots op zijn taken berekend, compleet met werkpontons, stevendokken en torenkranen. Schepen met een lengte van 135 meter kunnen hier met gemak afmeren. Voor elke opdracht beschikt De Gerlien - Van Tiem over de gewenste kennis en ervaring. Daarnaast gaat kwaliteitszorg ons nooit te ver. Een krachtige organisatie, bestaande uit eigen vakmensen met jarenlange ervaring, zorgt ervoor dat er snel en vakkundig wordt gewerkt. Zo houden wij de vaart erin! SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 25 2 december 2008 GEA Grenco krijgt order voor supertrawler De Dirk Diederik krijgt milieuvriendelijke koel- en vriesinstallaties. GEA Grenco heeft van Rederij Parlevliet en van der Plas uit Katwijk de opdracht verkregen voor de nieuwbouw van milieuvriendelijke koel- en vriesinstallaties aan boord van de vistrawler Dirk Diederik KW 172. Het gaat om een order van “enkele miljoenen euro’s” en dat is daarmee één van de grootste orders aller tijden voor het Bossche bedrijf. Deze opdracht betekent maanden werk voor de gespecialiseerde afdeling Marine. De ombouw van het schip “zal op een nader tijdstip te benoemen werf in Europa gaan plaatsvinden”. GEA Grenco is “zeer verheugd dat Parlevliet en van der Plas wederom voor ons heeft gekozen”. De relatie tussen beide bedrijven bestaat al tientallen jaren. GEA Grenco heeft praktisch alle koelen vriesinstallaties voor alle schepen van Parlevliet en van der Plas gebouwd. Ondanks de huidige financiële crisis in de wereld is de orderportefeuille “prima te noemen”, stelt GEA GRenco, dat erop laat volgen dat het bedrijf “met deze order haar innovatieve marktpositie in de mondiale visserijwereld” bevestigt. GEA Grenco is marktleider in de koudetechniek. Als onderdeel van de mondiale technologiegroep GEA levert het “totaaloplossingen op maat voor koude- en besturingstechnische vraagstukken. Van advies en engineering tot montage en onderhoud van industriële koel- en vriesinstallaties, airconditioning en bedrijfskoeling”. Grenco Marine ontwerpt, installeert en onderhoudt installaties aan boord van schepen over de hele wereld. De omzet bedraagt 73 miljoen euro. Parlevliet & Van der Plas bestaat ruim vijftig jaar en is een internationale visserijonderneming met ongeveer 800 werknemers. Het bedrijf legt de nadruk voornamelijk op kwaliteit, duurzaamheid en zaken doen aan de bron. Momenteel bestaat de rederij uit twaalf hektrawlers, diverse koelhuizen, handelsvestigingen en een eigen wagenpark. TOS verhuist naar Waalhaven >> Vervolg van pagina 23 Kees Wagenaar: “Ons bedrijf is sterk in turnkey-opdrachten, zoals bij ship deliveries. Een volledige crew gaat aan boord van een bestaand of nieuw schip en levert het schip volgens opdracht af op wereldwijde bestemmingen. TOS zorgt voor de papierwinkel en faciliteiten. In China wachten op dit moment drie schepen op onze crew, die ze voor aflevering naar een haven in het Midden-Oosten zullen varen.” Zelf doorliep hij de zeevaartschool, om daarna op diverse schepen te varen. Het is juist als we raden dat ship deliveries zijn voorkeur hadden en het avontuurlijkst waren. Hij maakte zich zelfstandig als kompassteller, een activiteit die hij nog steeds koestert. Als de Rotterdamse havenman Kees Wagenaar toe is aan wat buitenlucht, hijst hij het zeil om te genieten van vrijheid en de zee. “Zoiets kan alleen maar met geluk en als je goede medewerkers in de firma hebt”, is zijn overtuiging. Het bedrijf is gecertificeerd voor ISM, NEN 4400 en VCU en werkt aan ISO9001. In dit pand aan de Waalhaven is TOS sinds gisteren gevestigd. Jachtbouw krijgt miljoen euro voor innovatie De Nederlandse jachtbouw kan komende jaren een miljoen euro besteden aan innovatieprojecten. De subsidieaanvraag die HISWA Vereniging en Technologie- VETH GENERATORSETS VOOR KRACHTIGE OPLOSSINGEN 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Centrum Noord-Nederland (TCNN) daarvoor bij het Maritiem Innovatie Programma (MIP) indienden, is gehonoreerd. Volgens HISWA Vereniging is innovatie voor de Nederlandse jachtbouwers en hun toeleveranciers essentieel om voorop te kunnen blijven lopen in de internationale markt. Maximaal 35 Nederlandse bedrijven kunnen zich inschrijven. De organisatie van het project is in handen van HISWA Vereniging en het TCNN. Doorbraak Michaël Steenhoff (manager jachtbouw bij HISWA Vereniging) die samen met Jan Ybema (regiomanager noord bij HISWA Vereniging) het traject gaat begeleiden, spreekt van een doorbraak. “Er zijn gelukkig al veel innovatieprojecten uitgevoerd, maar met één miljoen kunnen we breed uitpakken. Jachtbouwers krijgen nu de kans om innovaties te bedenken en uit te voeren zonder dat ze hiervoor zwaar financieel hoeven bij te dragen.” Als extra service verzorgen HISWA Vereniging en TCNN de vaak als omslachtig ervaren maar verplichte subsidieadministratie. De mondiaal kwakkelende economie vindt de Nederlandse jachtbouw geen reden om stil te zitten, is de ervaring van HISWA Vereniging. Steenhoff: “Juist nu moeten we onze leidende internationale positie behouden. Door jachten nog efficiënter te bouwen kunnen we de concurrentie voorblijven.” Hij vervolgt: “Maar ook het toepassen van nieuwe materialen en het maken van topontwerpen, krijgen met dit innovatieprogramma een geweldige impuls.” Nederlandse jachtbouwers en toeleveranciers staan positief tegenover innovaties. Maar de bedrijven zijn vaak klein en beschikken niet over grote onderzoeksafdelingen. Het innovatieproject en de subsidie kunnen dan uitkomst bieden. Een belangrijke voorwaarde is dat opgedane kennis meteen moet worden toegepast in de praktijk zodat direct resultaat zichtbaar is. HISWA Vereniging en TCNN organiseren in januari een voorlichtingsbijeenkomst. Voorlichtingsbijeenkomst De Nederlandse maritieme sector heeft samen met het Ministerie van Economische Zaken het Maritiem Innovatie Programma opgezet. Het programma is bedoeld om de internationale speerpunten van de Nederlandse maritieme industrie te versterken. Daarbij komen alle deelsectoren aan bod, waaronder ook de jachtbouw. Hetgeen met de toekenning van de subsidie wordt bevestigd. VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant