Views
2 years ago

2008-25

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 20 2

De Binnenvaartkrant 20 2 december 2008 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie stuurhuizen roefdeuren radarmasten AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening Mient14a,2903LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact.

De Binnenvaartkrant 21 2 december 2008 Overheid dekt niet alle restrisico’s af bij vervoer gevaarlijke stoffen “We liegen niet meer” Don Berghuijs, directeur Veiligheidsregio Rotterdam gaf bij de CTGG-voorlichtingsdag vervoer gevaarlijke stoffen in de Cruise Terminal in Rotterdam, vrijdag 28 november, een treffend overzicht van de stand van zaken in de discussie over het ‘maatschappelijk geaccepteerd veiligheidsniveau’. Immers, er moeten regels worden vastgesteld voor de 200 miljoen ton gevaarlijke stoffen die jaarlijks door Nederland worden vervoerd. Het vervoer neemt toe en de bebouwing ook. Dat geeft een enorm spanningsveld, temeer daar de ‘veiligheidsbeleving’ van mensen geen constante factor is. “Hoe veilig is veilig genoeg?” aldus Don Berghuijs, die lid is van de Commissie Noordzij, ingesteld om de regeldruk in het vervoer van gevaarlijke stoffen omlaag te brengen. Deze commissie constateerde onder andere dat die hoge regeldruk vooral wordt gevoed omdat er wordt ingegrepen als mensen iets fout doen in plaats van dat ze automatisch beloond worden als ze het goed Havenmeester Jaap Lems bij de CTGG. “Coaching van bemanningen is belangrijk.” (foto MGR) doen. Ook de regels zelf zijn vaak te specifiek. Een voorschrift dat een bepaalde stof in een bepaalde tank ‘zoveel graden’ mag zijn zou volgens Berghuijs beter kunnen luiden: “De constructie mag niet bezwijken”. Het doel van regels die de overheid opstelt, moet zijn dat de kaders duidelijk worden aangegeven. “Er moet een perspectief zijn voor de ondernemer om risico te kunnen nemen.” Hij erkent dat de zorg over de veiligheid op bepaalde routes voor het vervoer (vooral per spoor) van gevaarlijke stoffen toeneemt en dat dit een lastig gegeven is. Er wordt gestreefd naar een duurzaam evenwicht tussen kosten en een aanvaardbaar risico als de kans op een incident klein genoeg is, legde hij uit. “Echter, zo gauw er een incident Blussen van de Stolt-Rom na de explosie van de ethanol. (beeld uit filmpje Stolt) plaatsvindt, is die kans plotseling 1. Dan is de vraag: kan de overheid Rinus de Korte zegt binnenvaart vaarwel >> Vervolg van pagina 19 Denkt u nog wel eens terug aan die tijd op de Onderneming II, die spits? “Ja, dat waren toch ook wel mooie tijden, vooral minder gejaagd. Misschien heb ik in die tijd dat saamhorigheidsgevoel wel meegekregen, denk ik wel eens. Als je bijvoorbeeld de Leie of de Schelde af kwam, met een sterke stroming in je kont, was je blij dat je voor de sluis werd opgevangen door de collega voor je. Met die schuine kanten en stortsteen langs de oevers was het moeilijk om een draadje aan de wal te krijgen en af te meren. Op jouw beurt wachtte je in de stuurhut weer op de buurman die achter jou aan kwam. Ja, je was daar dan echt op elkaar aangewezen. En samen met je collega’s op de brommer van de ene naar de andere beurs. Soms tot 70 kilometer verderop.” U bent niet het type dat thuis achter de geraniums gaat zitten. Hebt u nog functies buiten de binnenvaart? “Ik ben lokaal actief voor de VVD in mijn woonplaats Tholen. En ik ben ondermeer gevraagd om voorzitter te worden van de plaatselijke tennisvereniging. Daar denk ik nog over na. Ik ken de club, ben een aantal jaren lid – al ben ik de laatste twee jaar, door mijn werkzaamheden, niet aan tennissen toegekomen.” Zult u de scheepvaart missen? “De binnenvaart met alles wat erbij hoort, is echt helemaal mijn wereld en mijn leven. Ongetwijfeld zal ik zeker schippers, klanten en relaties heel erg missen. Maar geestelijke bijstand heb ik niet nodig hoor, ik overleef het wel. Al mag aalmoezenier Van Welzenes me natuurlijk wel eens bellen of opzoeken. Hij is van harte welkom in het overwegend calvinistische Tholen.” wel adequaat optreden bij incidenten? We herkennen de vraag wel na een incident: Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Vroeger beweerden we allemaal dat de overheid het restrisico wel afdekte. Dat was een grote leugen. Dat zeggen we niet meer. Het effectrisico moet transparanter – niet aanvaardbaar, maar ‘te aanvaarden’. De bevolking van een google-maatschappij weet donders goed hoe met informatie om te gaan.” Veiligheidsadviezen hebben volgens de directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam een volwaardige plaats gekregen in de samenleving. Hij wijst op het belang van de mate van hulpverlening en zelfredzaamheid, maar is het niet eens met Brandweer Nederland dat de adviezen van deze brancheorganisatie bindend moeten zijn. “Regelgeving kan alleen op basis van integrale afwegingen en dat doen de politiek en de bestuurders. De brandweer is competent voor een advies bij aspecten van veiligheid.” Controle Een goed voorbeeld van zelfredzaamheid door een scheepsbemanning gaf Rotterdams en nationaal havenmeester Jaap Lems op de CTGG-bijeenkomst. Hij vertelde over het ongeluk aan boord van de Stolt-Rom in de ochtend van 27 juli 2006 in de Rotterdamse Derde Petroleumhaven. Tijdens de overslag van ethanol naar de Maltese zeetanker Montauk raakte (zoals later bleek uit onderzoek door Toezichteenheid Binnenvaart van Inspectie Verkeer en Waterstaat) de doorvoer van een ladingpomp oververhit en er vond een explosie plaats, deflagratie van de ethanol. Daardoor werd razendsnel een keten van maatregelen geactiveerd. “De melding dat de vlammen tot boven de stuurhut reikten kwam om 10.15 uur binnen.” De boten RPA 13 en RPA 2 werden ingeschakeld. De kleine boot RPA 2 was al na enkele minuten ter plekke. De RPA 13 haalde een ‘peloton brandweerlieden’ van het kerntakenteam op en was binnen een half uur bij de Stolt-Rom. De sprinkler op de Stolt-Rom en het blusmateriaal van de Montauk waren door de bemanning van de schepen gebruikt om de brand te blussen. Een koelbloedige actie. “Velen van u waren waarschijnlijk van boord gesprongen”, aldus Lems die vervolgens een met de mobiele telefoon opgenomen filmpje toonde van de blussende bemanningsleden. “Wat hebben we geleerd? Dat bij de controles meer de nadruk moet worden gelegd op de human resources aan boord dan op de technische aspecten.” Er zou te gemakkelijk te veel vertrouwd worden op de veiligheidstechnieken. “Coaching is belangrijk, want ik ben er niet gerust op dat de kennis en de ervaring wel toereikend zijn.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant