Views
2 years ago

2008-25

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 18 2

De Binnenvaartkrant 18 2 december 2008 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be WIJ VRAGEN: • Kapitein Rheinpatent min. Mannheim-Radar ADNR/C–Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent • Steuermänner ohne Patent • Matrozen • Deksmänner Imperial - De Grave B.V. - Scheepmakerij 120 - 3331 MA Zwijndrecht WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung von Ihrem Lohn - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele doppelhülle Schiffe - Zahlung von Ihre Kursüssen für Zertifikaten und Patenten - Möglichkeiten um Patentinhaber und nachher Schiffsführer zu werden. Het motto ‘Water is onze drijfveer’ loopt als een rode draad door onze onderneming. Wij bieden dan ook voor ondernemers, die met dit motto bekend zijn, een breed scala aan mogelijkheden, waarbij bevrachting naar alle bestemmingen in Europa slechts een onderdeel is. Wenn du im Besitz eines Rheinpatent bist und suchst nach Entwicklungsmöglichkeiten ruft uns an. Wir bitten Beschäftigung in der Tankschifffahrt: Bent u geïnteresseerd in een gesprek met één van onze medewerkers, bel dan: +31 78 7501 264 • Arbeit im System 21/21 • Essen und Reisen Frei • Sehr gute Bezahlung Tel. 00491729527932 e-mail: wieslaw@marcinkowski-privat.de Jesli posiadasz patent renski i szukasz szans na rozwoj zadzwon do nas. Proponujemy prace na tankowcach: • System pracy 21/21 • Jedzenie i zwrot kosztow podrozy • Bardzo dobre zarobki www.huizinga-snijder.nl Van Wijk Stuurhuizen Beatrixhaven 3B 4251 NK, Werkendam T: 0183-502184 F: 0183-501178 E: info@roefdeuren.nl W: www.roefdeuren.nl Kijk eens op onze nieuwe website: WWW.ROEFDEUREN.NL Of bezoek onze werkplaats voor vakmanschap op maat! WIJ BIEDEN U: • Snelle levertijd • Gestraald-glas • LED-verlichting • Maatwerk • Code-sloten • Verlichte deurbeldrukker “ “Van Wijk Stuurhuizen heeft er een broertje bij, WWW.ROEFDEUREN.NL voor u de leverancier op het gebied van deuren! www.kika.nl Giro 8118 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.350,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP 130,- excl 200 AMP 195,- excl 230 AMP 225,- excl EXIDE 900 CCA 185,- excl 2 JAAR GARANTIE GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547

De Binnenvaartkrant 19 2 december 2008 Scheidend EBU-president Rinus de Korte over samenwerking: “Wat levert het op? Invloed!” Op 1 december heeft Rinus de Korte de voorzittershamer van de Europese Binnenvaart Unie neergelegd. Hij is opgevolgd door Philippe Grulois uit België, voorzitter van de Unie der Continentale Vaart. Op 14 november trad hij ook al terug als bestuurslid van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en de ledengroep Varende Ondernemers. Een interview over en samenwerking en saamhorigheid. De Korte was president van de EBU sinds 2006. Het voorzitterschap van de EBU rouleert: elke twee jaar is een ander land aan de beurt. Het aldus geplande aftreden was voor de 67-jarige Tholenaar meteen een mooi moment om met alle activiteiten in en voor de binnenvaart te stoppen. Het is een weloverwogen beslissing, maar het laat hem niet koud. Het gaat niet alleen om zijn bestuurlijke werk, ook bij Gebr. De Korte Handel- en Transportmaatschappij zet Rinus er een punt achter. Sinds hij zijn aandelen in 2004 verkocht aan zijn broers Simon en Piet, en aan compagnon Maarten van Pelt, werkte hij nog twee dagen per week als adviseur voor het familiebedrijf. “Eind dit jaar stop ik met alles. Ik ben net 67 geworden, al voel ik me in mijn hart soms nog steeds een kwajongen. Maar je moet weten wanneer het tijd is.” Hij begon na zijn schooltijd in 1957 bij zijn vader aan boord. “Ondanks een Mulo-diploma, in die tijd. Vrienden zeiden toen vaak tegen me: ‘Nu ga jij toch zeker niet meer naar boord?’” Wel dus en in 1963 ging hij samen met zijn vrouw Willy op de spits Onderneming II varen. Na op grotere schepen overgestapt te zijn, ging Rinus in januari 1984 aan de wal. Hij werd verantwoordelijk voor Gebr. De Korte Handel- & Transportmij, dat hij samen met zijn drie broers opzette. Inmiddels zijn veel van de medewerkers op het kantoor jonger dan dertig jaar. Ze weten echter nu al veel meer dan ik op 43-jarige leeftijd in 1984. Ik laat dan ook ‘mijn baby’ met het grootst mogelijke vertrouwen achter.” “Overigens ben ik veel dank verschuldigd aan ons bedrijf; daar ik de vrijheid kreeg om me ook bestuurlijk in te kunnen zetten voor de binnenvaart.” De Korte werd in de jaren ’90 bestuurlijk actief. “Na het plotseling overlijden van mijn neef, ‘roestvrijstalen Piet’ in 1995, ben ik er verder en dieper ingerold. We waren met een groep ondernemers die na de toestanden met Granaria in 1988 wilden laten zien dat het ook nog anders kon. Piet was daar de initiatiefnemer en voortrekker van. Bij het CBRB werden we door de meerderheid van de bestuursleden met open armen ontvangen. Toen Piet plotseling overleed, keek iedereen in mijn richting; ik zat immers al sinds 1984 aan de wal.” Rinus nam de handschoen op en trok samen met inmiddels zo’n tien à vijftien collega’s de kar van de Groep Varende Ondernemers. Met de term ‘varende ondernemers’ raakten de initiatiefnemers blijkbaar een gevoelige snaar: binnenvaartondernemers meldden zich massaal aan als lid. “Samen met de enthousiaste Ton Roos (directeur van het CBRB, red.) erbij trokken we er flink aan. Vaak kwamen we met nieuwe leden terug. In ruim vijf jaar tijd hadden we circa 250 leden.” De afgelopen jaren lijkt de samenwerking tussen de Europese Binnenvaart Unie (EBU) en de Europese Schippers Organisatie (ESO) enorm verbeterd te zijn. Hoe komt dat? “Je moet als branche met één stem spreken. Ook dan is het al moeilijk genoeg iets te bereiken bij de overheid en de politiek. Als iedereen wat anders roept, dan ben je weg. Dus het komt vooral op persoonlijk en onderling vertrouwen aan. In Brussel bij de Europese Commissie en in Straatsburg bij de CCR vormen we één front, en huldigen we één gezamenlijk standpunt.” U kunt het ook persoonlijk goed vinden met Johnny Conings, de voorzitter van de ESO. “ Zoals zo-even gezegd: het gaat altijd om het vertrouwen tussen mensen. Johnny Conings en ik hebben dezelfde visie, Johnny is heel belangrijk en waardevol voor de ESO en de binnenvaart. Eind vorig jaar kwam Johnny naar me toe met het voorstel om te fuseren. De Verwaltungsrat van de EBU was aangenaam verrast en was unaniem voor. Jammer genoeg is Johnny door enkele leden van de ESO teruggefloten.” “Dat vond ik teleurstellend. In de eerste plaats voor de binnenvaart in het algemeen. In de tweede plaats voor Johnny Conings zelf. Dit was een uitgelezen en gouden kans voor onze binnenvaartbranche. Degenen die het tegenhielden, zouden zich achter de oren moeten krabben. Nee, namen noem ik niet. Wie de schoen past, trekke hem maar aan.” “Maar de aanzet is gegeven. Daar moeten zowel de EBU en ESO mee verder. Enkelen zijn bang om de eigen identiteit te verliezen, maar angst is een slechte raadgever. Als je fuseert, kun je met een bepaalde structuur je identiteit heus nog wel behouden. Kijk naar het CBRB met diverse groepen: we dragen met z’n allen de gezamenlijke standpunten uit, maar als Groep Varende Ondernemers kunnen we heel goed onze Degenen die de fusie tegenhielden, zouden zich achter de oren moeten krabben Rinus de Korte: “Van de tijd dat we met een spits op Frankrijk voeren, heb ik het saamhorigheidsgevoel meegekregen.” (foto Ben Wind) eigen argumenten inbrengen. Dat zou binnen EBU/ESO ook zo kunnen werken.” Hoe moet het straks verder, als u bent teruggetreden en ook Conings volgend jaar stopt als ESO-voorzitter? “Het zal misschien in het begin iets moeilijker worden, maar het hangt van het vertrouwen tussen mensen af. Er is nog genoeg werk aan de winkel. Het zou goed zijn als de achterban, dus de varende ondernemers, hun bestuurders erop aanspreekt en erop aandringt dat die fusie er alsnog komt. Er zitten, jammer dat ik het moet zeggen, een paar mensen hun eigen stoel te verdedigen. Dat is niet in het belang van de gehele binnenvaart. Bedenk hierbij dat de binnenvaartbranche in Europa, zowel politiek als maatschappelijk, behoorlijk aan aanzien heeft gewonnen ten opzichte van vijftien, twintig jaar geleden. Dat moeten we nu vooral met elkaar vasthouden.“ Geldt dat ook voor de samenwerking op nationaal niveau? “Op het Vasteland gaat het tussen de nationale organisaties stukken beter dan twintig jaar geleden. Kijk ook maar naar wat binnen het CBRB zelf is bereikt. Hubert-Jan van der Wyck (de voorzitter die op 14 november ook aftrad, red.) heeft er altijd op gewezen dat de varende ondernemers de toekomst van de Rijn- & Binnenvaart vormen. De overgebleven rederijen en varende ondernemers kunnen niet zonder elkaar.” “Daarom was het goed mensen dichter bij elkaar te brengen. Dat geldt ook voor de organisaties. Je bent immers allemaal met elkaar voor de binnenvaart in de weer. Dus doe het dan ook samen.” “Dus zeg ik nogmaals: bestuurders en medewerkers van de diverse binnenvaartorganisaties stap over die drempel heen denk niet eerst aan uw persoonlijke belangen, maar dien de belangen van uw leden en de binnenvaart in zijn geheel.” Hebt u een advies aan uw opvolger bij de EBU? “Tijdens mijn voorzitterschap is Schuttevaer toegetreden tot de nautisch technische commissie van EBU-ESO en is Roemenië lid geworden van de EBU. Hopelijk weet Philippe Crulois ook de lobby met de binnenvaartorganisaties in Bulgarije en Hongarije te continueren zodat zij ook deel gaan uitmaken van de EBU. Maar iedereen doet het vanzelfsprekend op zijn eigen manier. Philippe heeft de vereiste souplesse, dus dat komt goed. Wel hoop ik dat hij zich ook blijvend in zal zetten voor ondernemers met problemen in onze binnenvaartbranche.” En wat zou Anton de Velde (ms Bolero), uw opvolger bij de Ledengroep Varende Ondernemers en in het bestuur van het CBRB, moeten doen? “Vooral zichzelf blijven. Hij zal de belangen van de groep varende ondernemers met verve verdedigen, zonder de gezamenlijke belangen van het CBRB uit het oog te verliezen. Daar ben ik voor honderd porcent van overtuigd! Lange tijd geleden heb ik hem leren kennen als concurrent. Hij heeft visie en ik heb altijd respect voor hem gehad. Hij heeft bijvoorbeeld een belangrijke rol gespeeld in de recente CAO-onderhandelingen. En niet te vergeten: Anton is iemand die ook ‘nee’ kan zeggen. Want als je voor de goede vrede in een bestuur overal maar “ja” op zegt, dan kom je een keer in de problemen.” Hebt u ook nog een advies aan de binnenvaartondernemers in het algemeen? “Alle hardwerkende ondernemers, mannen en vrouwen, zouden hun bestuurders moeten aanzetten om nog meer samen te werken en uiteindelijk te komen tot een fusie op Europees niveau. Denk hierbij aan onderhandelingen met de Donaulanden. Voor ondernemers die varen is het onmogelijk om in te schatten wat er allemaal gebeurt op politiek en ambtelijk niveau. Als ze zouden weten wat en hoe er over hen wordt beslist, zouden er meer ondernemers lid worden van een organisatie en dan zouden ze zich binnen deze organisaties ook kunnen laten horen.” “Dus de organisatiegraad moet omhoog. Meestal reageert men echter direct met: ‘Wat levert het mij dan op?’” Dat is toch een legitieme vraag? “Jazeker, maar je moet niet kortzichtig zijn. Kijk naar de lange termijn. En over de vraag ‘wat levert het dan op?’ Invloed! En invloed is cruciaal, ook al is dat niet direct in geld uit te drukken.” >> Lees verder op pagina 21

De Binnenvaartkrant