Views
2 years ago

2008-25

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 12 2

De Binnenvaartkrant 12 2 december 2008 Damen Shipyards Gorinchem wint Heineken Trophy Hatenboer-Water vervult wens Jan De Nul Eigen waterproductie op locatie De Jan De Nul Group is één van de grootste baggermaatschappijen ter wereld. Het Belgische bedrijf is onder meer bekend geworden met het creëren van de palmeilanden voor de kust van Dubai. Jan de Nul realiseert projecten over de gehele wereld. Bijvoorbeeld op het gebied van baggeren, landaanwinning, maritieme engineering en zware hijswerkzaamheden. Vooral voor offshore- en afgelegen projecten is het essentieel dat er op locatie voldoende en betrouwbaar drinkwater beschikbaar is. Jan De Nul heeft daarom aan Hatenboer- Water gevraagd twee mobiele waterzuiverings- en distributiesystemen te ontwerpen en bouwen. Met als doel om deze systemen flexibel in te kunnen zetten. Voor een project in Venetië is een container ontworpen voor de opslag en distributie van koud en warm water. Het systeem is opgebouwd uit twee voorraadtanks, een hydrofoorpompunit, een heetwaterboiler en een Demitec-UVdesinfectiesysteem. Voor een project in Saoedi-Arabië heeft Hatenboer-Water een waterproductie- en distributiesysteem ontwikkeld voor de productie van 20 tot 30 kuub drinkwater per dag. Dat drinkwater is afkomstig uit zeewater. Het systeem is opgebouwd uit een heavy duty voorfiltratie, twee omgekeerde-osmosesystemen en een neutralisatiestap om het zeewater drinkbaar te maken. Om er ook voor te zorgen dat het water drinkbaar blijft, is het distributiesysteem, na de hydrofoorinstallatie, voorzien van een Hadex-desinfectiedoseerunit en een Demitec-UV-systeem. Beide projecten zijn in een 40- voetscontainer samengebouwd en opgeleverd. Dankzij het ontwerp en de bouw door Hatenboer-Water zijn de waterunits eenvoudig te bedienen en onderhouden. De containers zijn voorzien van speciale isolerende bekleding en airconditioning, zodat de waterbehandeling ook onder zware omstandigheden blijft functioneren. Op dinsdag 25 november heeft Damen Shipyards Gorinchem de prestigieuze Heineken Trophy gewonnen. Erik van der Noordaa, COO van de Damen Shipyards Group, nam de trofee in ontvangst van Jean-François van Boxmeer, de CEO van Heineken. De prijs, een initiatief van de Nederlands-Britse Kamer van Koophandel, is aan Damen toegekend voor het stijgend aantal verkochte schepen aan diverse klanten in het Verenigd Koninkrijk. Mede door de grootte van de werf en de organisatiestructuur blijkt Damen in staat zowel kleine als grote projecten aan te kunnen voor een diverse kopersgroep van zowel particuliere klanten als overheidsinstanties. “Een flexibele benadering en juiste mentaliteit hebben ertoe geleid dat Damen de juiste aantrekkingskracht op Britse klanten kon hebben in een wereldwijde markt, waarin talloze werven hun diensten aanbieden. Mede door een uitgebreide reeks van standaardvaartuigen is de werf in staat beproefde ontwerpen aan te bieden met relatief korte levertijden en een concurrerende prijsstelling.” Aldus het Gorkumse concern in een reactie. De prijs is een wisseltrofee. Het beeld is gemaakt door zilversmid John Wilmin. Een van de containers om op locatie drinkwater te maken. (foto Hatenboer-Water) DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour les clients francophone: Walter Poppe Tel +32 (0)484-21.61.81 Für die Deutschsprachige kunden: Jacob Barelds Tel +49 (0) 175-590.75.53 fax +49 (0) 5932-903.888 GSK Brokers biedt Europese ondernemers de totaaloplossing voor aan- en verkoop van nieuwe en bestaande binnenvaartschepen !! M/s San Remo - 2665 ton, bj 98, 110 x 11.45 x 3.24, 3550 m³, 2038 pk, nautisch compleet, 2 x Veth boegschroef 360 pk, duwcertificaat voor 3 bakken. M/S SAN REMO M/s Mirivo - 377 ton, bj 57, 39.54 x 5.07 x 2.53, 499 m³, 190 pk bj’ 83, woning voor compleet in Teak. Nr. 3040 - 725 ton, bj 58, 65 x 7.10 x 2.38, 1100 m³, 375 pk. M/s Astrakhan - 1015 ton, bj 62, 67 x 8.23 x 2.73, 1426 m³, 650 pk, 4 slpk. M/s La Provence - 1255 ton, bj 61, 85 x 8.20 x 2.72, 1750 m³, 1000 pk, 3 slpk Nr. 6090 - 1509 ton, bj 61, 85 x 9.08 x 2.86, 2000 m³, 2x 640 pk bj 04, gezandstraald. Nr. 6200 - 1645 ton, bj 02, 86 x 10 x 3, 2040 m³, 2x 816 pk, 3 slpk, nautisch compleet, duwsteven. M/s Factotum - 1707 ton, bj 69, 84 x 9.50 x 3.17, 1900 m³, 900 pk, 4 slpk. Nr. 8010 - 1974 ton, bj 87, 89.20 x 11 x 3.10, 2x 1000 pk – bj ’00, koppelverband, enkel te koop met duwbak nr. 7035, geleverd met nw. woning en stuurhuis. Nr. 7035 - 1994 ton, bj 96, 76.49 x 10.96 x 3.10, geleverd met nw. boegschroef, koppelverband, enkel te koop met duwschip nr. 8010. M/s Jaguar - 2906 ton, bj 07, 110 x 11.45 x 3.30, 4100 m³, 1700 pk, luxe woning, luxe afwerking inox, spudpalen, nautisch compleet, arp schroef systeem. M/S JAGUAR M/s Tamaris - 2159 ton, bj 73, 105 x 9.50 x 3.02, 2600 m³, 1600 pk rev.’06, slpk, vernieuwde woning ’01. DB Bourgogne - 2510 ton, bj 02, 79 x 11.40 x 3.60, 3155 m³, containerstekkers voor reefers containers. DB Camargue - 2510 ton, bj 02, 79 x 11.40 x 3.60, 3155 m³, containerstekkers voor reefers containers. M/s Wilina - 2550 ton, bj 72, 109.89 x 10.06 x 3.32, 1600 m³, 1600 pk, 3 slpk, nw stuurhut maart ’09 en nw radarmast. M/s Marino - 2592 ton, bj 75, 110 x 10.06 x 3.32, 3250 m³, 1177 pk Nr. 6145 - 3555 ton, bj 99, 135 x 11.45 x 3.23, 4200 m³, 2x 1198 pk, 3 slpk, nw ballastpomp, nautisch compleet. NIEUWBOUWPROGRAMMA: • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf China, Levering: Oktober 2009 Compleet, 2x 1500 pk ABC, 2x Veth boegschroef, Kampers stuurhuis, spudpalen, luiken. • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Innuendo, bouwwerf China Levering: December 2008 Compleet, 2x 1300 pk Cummins, 2x Veth boegschroef, Kampers stuurhuis, spudpalen, luiken. • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf Turkije Levering: Oktober 2008 Compleet, 2x 1278 pk Mitsubishi, 2 x Kalkman boegschroef, spudpalen, luiken. • Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 nieuw model, bouwwerf China Levering: januari 2010 • Nieuwbouw 86 x 10,00 x 3,20 Type Aspasia, bouwwerf China Levering: Januari 2010 Te koop gevraagd: 80 x 9,50 – vanaf de jaren ’30. 105/110 x 9,50 - vanaf de jaren ‘70. Mogelijk “Turn Key” project i.s.m. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij zijn ook bereid om bij U langs te komen! Wij doen net iets meer voor U!

De Binnenvaartkrant 13 2 december 2008 Regering weigert milieueffectenstudie Logistiek centrum Brussel nu toch in stroomversnelling Ondanks bezwaren van buurtbewoners en milieugroepen laat de Brusselse regering geen bijkomend onderzoek verrichten naar de impact van het toekomstige logistieke centrum BILC op het milieu. Daarmee kan het vergunningstraject voor het centrum van start gaan. Onlangs had de overlegcommissie de Brusselse regering aangeraden een milieueffectenstudie naar het BILC uit te voeren. Dat leidde onder andere bij Sogaris, de Franse privépartner die in BILC wil investeren, tot consternatie. Het bedrijf heeft al ruim een miljoen euro in het project gestopt en eiste duidelijkheid over de toekomst ervan. Sogaris kreeg de ondersteuning van de Brusselse havengemeenschap, die vreest dat een milieueffectenstudie de komst van het BILC met twee jaar zou vertragen. Het niet of niet tijdig realiseren van BILC wordt door de havengemeenschap als een gemiste kans beschouwd. Daardoor zou toegevoegde waarde naar andere regio’s verschuiven. Niet iedereen is echter blij met de plannen voor het Brussels International Logistic Center aan de Havenlaan. De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (BRAL), een netwerk van bewonerscomités, vreest dat het centrum “ondanks de goede intenties” vooral een vrachtwagenverhaal zal worden, terwijl het juist bedoeld is om de stad van vrachtwagentransport te ontlasten. Palletvervoer BRAL refereert aan tests met palletvervoer per binnenschip die in september plaatsvonden. Wanneer de goederen van ver genoeg komen en er met grote vrachten wordt gewerkt, is palletvervoer via het water doorgaans haalbaar, zegt BRAL, maar volgens de raad is de ligging van het BILC problematisch. “De Havenlaan ligt nog steeds tussen het kanaal en het toekomstige centrum. Voor het transport naar het BILC zouden de goederen moeten worden overgeladen op vrachtwagens.” Ook de haalbaarheid van treinverkeer van en naar het BILC wordt Nog volop kansen voor binnenvaart in Brussel, stelt Cathy Macharis. Nieuwbouw aan het water in Brussel. door BRAL ter discussie gesteld. Tegen 2010 zou er een spoorontsluiting komen, maar volgens BRAL is niet duidelijk wie dat gaat betalen. De Brusselse overheid lijkt echter gevoeliger voor de kritiek van Sogaris, dat al aangaf zich te zullen terugtrekken als het project vertraging oploopt. De komst van het BILC zou daarmee op losse schroeven komen te staan. Daarom komt er geen extra milieueffectenonderzoek. Volgens staatssecretaris voor de haven Brigitte Grouwels (CD&V) kunnen de stedenbouwkundige en milieuvergunning worden aangevraagd. Alleen al dit vergunningstraject kan nog enkele maanden duren. BRAL wil alsnog proberen een milieueffectenstudie af te dwingen. Ook de groenen in Brussel reageren onthutst op het besluit. “De Brusselse regering beseft zelf dat ze het BILC op de verkeerde plaats wil leggen, maar ze kiest er bewust voor die wetenschap te verdringen.” Groen! vraagt de regering zijn plannen te herzien. Kansen binnenvaart Ondertussen heeft prof. dr. Cathy Macharis (Vrije Universiteit Brussel) de impact van de haven op de werkgeegenheid en het leefmilieu onderzocht. Uit haar onderzoek blijkt dat de binnenvaart het aantal vrachtwagens dat jaarlijks Brussel binnenrijdt met 700.000 kan terugdringen. De studie houdt ook rekening met besparingen op de externe kosten. Op basis van het aantal lossingen en ladingen stelt Macharis dat de haven vorig jaar 11,5 miljoen euro heeft bespaard. Deze besparing zit vooral in het feit dat binnenvaart minder vervuiling en ongevallen veroorzaakt dan wegvervoer. Rekent ze er de kosten van files bij, dan komt Macharis op een besparing van 27,5 miljoen euro. De haven van Brussel verwacht in 2015 een eigen trafiek van 5,7 miljoen ton te realiseren. De besparingen zouden daardoor toenemen tot ruim 15 miljoen euro. Of 81,6 miljoen euro, als men er de filekosten bij rekent. Verder becijferde Macharis het rendement van nieuwe kaaimuren in de Brusselse haven. Per geïnvesteerde euro zou er ruim 9,3 euro kunnen worden terugverdiend. Met filekosten erbij wordt dit bijna 12 euro. “Doorvaartbeleid in Antwerpse haven is achterhaald” De VBR dringt erop aan dat de regels voor de doorvaart in de haven van Antwerpen worden aangepast. De vereniging heeft hierover een dossier samengesteld en overhandigd aan de afdeling binnenvaart bij de Kamer van Koophandel in Antwerpen. Binnenschepen die door de haven van Antwerpen varen zonder er te laden of te lossen, hebben hiervoor 18 uur de tijd. Daarbij moeten ze volgens de reglementen de kortste vaarroute nemen. Dat laatste is volgens VBR vaak onmogelijk geworden, mede door de invoering van de ISPS-code. In het dossier noemt de vereniging enkele voorbeelden. Zo mogen schepen die vanaf Vlissingen via het sluizencomplex binnenkomen in doorvaart naar het Albertkanaal in principe niet meer aanmeren aan de onlangs geplaatste meerpalen in kanaaldok B1. In dat geval wijken ze immers af van de kortste vaarroute. Lege tankers die rond het Marshalldok geen ligplaats vinden en waarvoor wachttijden om te laden steeds langer worden, komen in doorvaart de haven binnen om door te varen naarhetStraatsburgdok.Opzich geen probleem, maar als ze het Marshalldok invaren om even te melden bij Esso of Total wijken ze eveneens af van de kortste vaarroute. Wanneer ze vervolgens door de scheepscoördinator van de Petroleumbrug genoteerd worden, wordt het doorvaartrecht omgezet in verblijfsrecht en dat is een stuk duurder. Vaste brug Ingelmunster blijft omstreden Grootste schip ooit in Gentse haven Bij wijze van test heeft de haven van Gent het grootste schip in zijn geschiedenis ontvangen. De 36,50 meter brede Alam Permai bracht een partij ijzererts naar ArcelorMittal in de Gentse haven. De testvaart was bedoeld om te kijken of er ook bredere schepen door de sluis van Terneuzen passen. Tussen 2010 en 2012 wordt in Ingelmunster een nieuwe brug over het Kanaal Roeselare-Leie gebouwd. Ze vervangt de bestaande brug, die te laag is voor de doorvaart van grote containerschepen. De brug maakt deel uit van de dorpskernvernieuwing en is ook meteen het meest omstreden onderdeel uit dit project. Op 19 november, de dag waarop verschillendepartijeneenintentieverklaring ondertekenden over de dorpskernvernieuwing, stuurde oppositiepartij De Brug nog een brandbrief rond. Daarin verzet de groep zich tegen de plannen om de oude brug te vervangen door een vaste, hogere constructie. Dat is in de ogen van De Brug een ‘mastodont’ die een enorme visuele impact zal hebben. De partij pleit zelf voor een platte ophaalbrug, maar dat idee werd destijds afgewezen omdat de realisatie veel te duur zou worden. Verwacht wordt tevens dat de binnenvaart op het kanaal de komende jaren flink zal toenemen. Daardoor zou een ophaalbrug per uur 30 tot 40 minuten openstaan. Voor De Lijn, de brandweer en de politie is dat onacceptabel. Bovendien wordt het kanaal ter hoogte van het centrum fors verbreed. Een ophaalbrug zou – in geopende toestand – één hoge muur in de dorpskern zijn. Tot nu toe mogen alleen 34 meter brede schepen door de 38 meter brede sluis. Het waterkundig laboratorium in Borgerhout en de Nederlandse en Vlaamse loodsen hebben de proefvaart een jaar lang voorbereid. Er staan nog twee andere proeven met brede schepen op het programma. Als ook die probleemloos verlopen, wordt de sluis in Terneuzen binnenkort opengesteld voor schepen tot 37 meter breedte. Zij kunnen zo’n 10.000 ton meer vervoeren dan de smallere schepen. Als er ooit een nieuwe zeesluis in Terneuzen komt, zal die geschikt zijn voor schepen tot 49 meter breedte.

De Binnenvaartkrant