Views
6 years ago

2008-25

  • Text
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Onze

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 25 - 2 december 2008 Jonge documentairemakers Een groep schipperskinderen legt met een videocamera vast wat zij boeiend vinden. Zo maken ze onder leiding van documentairemaker Chai Locher een film over de binnenvaart. Hij maakt met hun beelden de documentaire ‘Schipperen’. Volgend jaar april wordt die ook nog gebruikt in de nieuwe operavoorstelling ‘De Waterman’. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: 11 Brussel zet BILC door Ondanks bezwaren van buurtbewoners en milieugroeperingen laat de Brusselse regering geen nieuw onderzoek doen naar de gevolgen van het toekomstige logistieke centrum BILC op het milieu. Zodoende kan het vergunningstraject van start gaan. De Brusselse havengemeenschap vreesde dat de komst van het BILC twee jaar vertraagd zou worden. 13 280 Millionen Im nächsten Jahr stellt der Bund 280 Millionen Euro zusätzlich für den Erhalt und Ausbau deutscher Wasserstraßen zur Verfügung. Mit den Geldern sollen die dringendsten Maßnahmen an Flüssen und Kanälen in Angriff genommen werden. Beschlossen wurde außerdem die Schaffung eines Fördertopfs zur Modernisierung der Flotte. Jarige akte mag voor viering even uit de kluis 33 TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Normaal gesproken ligt hij veilig opgeborgen in de kluis van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. Woensdag 26 november werd de originele Akte van Mannheim bij wijze van grote uitzondering getoond aan de deelnemers van de viering van de 140e verjaardag van het voor de Rijnvaart en de Europese economie zo belangrijke verdrag. Dat gebeurde in het Palais du Rhin in Straatsburg, waar het secretariaat van de CCR is gevestigd. Tijdens de viering lieten vooraanstaande deskundigen uit de Europese scheepvaart- en transportwereld hun licht schijnen over het historische én het actuele Rinus de Korte pleit bij afscheid voor fusie van EBU en ESO “Stap over die drempel heen” ESO en EBU zouden samen als één organisatie verder moeten gaan, omdat het in het belang van de gehele binnenvaart is. Daarvoor pleit Rinus de Korte, de president van de Europese Binnenvaart Unie, in een interview in deze krant ter gelegenheid van zijn afscheid. De Korte, die gisteren (1 december) is opgevolgd door Philippe Grulois uit België, heeft zich er sterk voor gemaakt dat de binnenvaart met één stem spreekt tegen de overheid en de politiek. Door de goede samenwerking tussen EBU en ESO lukte dat de afgelopen jaren goed. Dat komt mede doordat hij qua visie op één lijn zit met ESO-voorzitter Johnny Conings. Eind 2007 opperde Conings een fusie tussen de twee Europese belangenbehartigers van de binnenvaart, vertelt De Korte in het interview. “De Verwaltungsrat van de EBU was aangenaam verrast en was unaniem voor. Jammer genoeg is Johnny door enkele leden van de ESO teruggefloten.” Angst is slechte raadgever “Dat vond ik teleurstellend. In de eerste plaats voor de binnenvaart in het algemeen. In de tweede plaats voor Johnny Conings zelf. Dit was een uitgelezen kans voor onze branche. Degenen die het tegenhielden, zouden zich achter de oren moeten krabben.” Hij noemt belang van de Akte van Mannheim. Die regelde in 1868 de vrijheid van scheepvaart, de gelijke behandeling van vervoerders en uniforme voorschriften op de Rijn – en zou daarmee de standaard voor alle Europese vaarwegen zou zetten. Na afloop poseerden CCR’s secretaris-generaal Jean-Marie Woehrling (links) en voorzitter Detlef Lingemann met de originele, in het Frans opgestelde akte. Zichtbaar met gepaste trots en eerbied. Want de Akte van Mannheim geldt als oudste volkenrechtelijk verdrag ter wereld. (lees ook het verslag van de viering op pagina 5) geen namen. “Wie de schoen past, trekke hem maar aan.” “Echter, de aanzet is gegeven. Daar moeten zowel de EBU en ESO mee verder. Enkelen zijn bang om de eigen identiteit te verliezen, maar angst is een slechte raadgever. Als je samengaat, kun je met een bepaalde structuur je identiteit heus nog wel behouden.” Een fusie is, vroeger of later, onvermijdelijk, meent De Korte. “Er is nog genoeg werk aan de winkel. Het zou goed zijn als de achterban, dus de varende ondernemers, hun bestuurders erop aanspreekt en erop aandringt dat die fusie er alsnog komt. “Er zijn een paar mensen die hun eigen stoel verdedigen. Dat is niet in het belang van de gehele binnenvaart. Bedenk hierbij dat de binnenvaartbranche in Europa, zowel politiek als maatschappelijk, behoorlijk aan aanzien heeft gewonnen ten opzichte van vijftien, twintig jaar geleden. Dat moeten we nu vooral met elkaar vasthouden.” “Dus, bestuurders en medewerkers van binnenvaartorganisaties: stap over de drempel heen, denk niet eerst aan uw persoonlijke belangen, maar dien de belangen van uw leden en de binnenvaart in zijn geheel.” Lees het volledige interview op pagina 19 en 21. BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! KOSTEN BESPAREN MET NTZ! 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00

Binnenvaartkrant