Views
4 years ago

2008-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Pompen
  • November
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 18 november 2008 Wij feliciteren Verenigde Tankrederij B.V. van harte met het mts Volendam. VERHAAR OMEGA AIR & NITROGEN B.V. www.verhaar.com

De Binnenvaartkrant 45 18 november 2008 Uitvoering Volendam sterk beïnvloed door wensen klanten >> Vervolg van pagina 43 In Orsova (Roemenië) werd het casco gebouwd voor de Volendam, die werd afgebouwd op de IJsselwerf Van Smits Machinefabriek. Een voorspoedige afbouw. “Gepland was zeventien weken, het werden er negentien. Dat is heel aanvaardbaar, gezien de druk op de toeleveranciers.” Het personeel aan boord van de Volendam komt van andere schepen van VT, maar dat wil niet zeggen dat er geen nieuw personeel moest worden geworven. “Er werken nu 185 mensen op de vloot en 27 op kantoor.” De stuurhut op de Volendam. Het strakke ontwerp en de kleurkeuze geven duidelijk weer dat VT waarde hecht aan de vormgeving. Dat geldt ook voor de woning aan boord. Dat wordt op prijs gesteld door de bemanning. (foto MGR) 150 meter VT heeft nog vier schepen in aanbouw: nog dit jaar komen de Veeningen (4200 ton) en de Vilsteren (4.200), en volgend jaar de Voerendaal (4.200) en de Vorstenbosch (12.000). Die laatste zal het eerste binnenschip van 150 meter lengte worden. Dat zijn alle nieuwe bunkerschepen. De wereldeconomie lijkt te stageneren. De bunkerwereld moet daar iets van merken. Niels Groenewold: “Je merkt dat de zeereders zoeken naar manieren om de kosten te drukken en dat kan natuurlijk door brandstofbesparing. Brandstof is de helft van de kosten van de zeeschepen. Het is niet langer ‘the sky is the limit’ voor de deepsea-reders. Financieringen komen ook niet meer zo gemakkelijk rond. Iedereen anticipeerde op geschatte overwaarde van schepen, maar dat is voorbij. Overigens merk je aan de andere kant dat de staalprijzen zakken en de olie zelf daalt ook aanzienlijk in prijs. We verwachten al met al een stabilisering.” Over de wereldmarkt: “Het gaat om vertrouwen. De vraag is of het om een tijdelijke dip gaat; de lucht moet eruit worden gelaten.” Zware chemie Het nut van de investering in een schip als de Volendam is boven elke twijfel verheven. “Heel functioneel, je kan er overal mee komen. Het doorbreekt een beetje het ‘groot, groter, grootst’.” Het vervoer van producten in de zware chemie was al een belangrijke poot onder VT, maar wordt ook steeds belangrijker. De bouw van een schip als de Volendam wordt sterk beïnvloed door de wensen van de klanten van VT. De keuze voor de coating, de flexibele logistiek, het multifunctionele karakter van de schepen. “We luisteren goed naar wat de klant wil”, aldus Niels Groenewold. Rensen Shipbuilding B.V. Een behouden vaart Rensen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en afbouw van het casco voor VT Chemicals B.V. mogen verzorgen. Wij wensen de bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Volendam Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Verenigde Tankrederij B.V. Postbus 59005 - 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 - 3087 CD Rotterdam Tel. +31-10-4876200 - Fax +31-10-4876219 E-mail vt@vtr.nl Website : www.vtr.nl

Binnenvaartkrant