Views
3 years ago

2008-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Pompen
  • November
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 4 18

De Binnenvaartkrant 4 18 november 2008 [ Familieberichten] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,75 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot vrijdagmiddag 12:00 uur, in de even weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Thadé Driessen Thadeüs Arnoldus Maria Hermien Heijmen GEVRAAGD Op duwboot een stuurman i.b.v. geldig dienstb. en een matroos i.b.v. geldig dienstb. Inl: 06-53326791 of 0495- 222166 SEA LUX SÀRL ZOEKT Voor het mts Stolt Oslo een matroos of lichtmatroos ibv dienstboekje, 2 jaar erv. CAO loon. Tel. 0035 226 119 232 MS TORENVALK ZOEKT: 1 matroos, Int. vaart, vaar/ verlof i.o. niet op Zondag. Info: 06-53147939 / 0049- 15114248407 VOOR MTS TOURMALINE GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder: nr. 2000-04 TE KOOP Ponton L: 22 x B: 9 x H: 1,5 meter. BJ 2006 Tel 06-51809092 / 06- 20704015 GEZOCHT ZIJN WIJ OP ZOEK naar stuurmannen en matrozen, met erv. in de Binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem 4/4, salaris vlgs. CAO Binnenvaart. MAAS RECREATIE BEDRIJFSMAKELAARDIJ Regelmatig diverse jachthavens, campings en bungalowparken te koop. www.maasrbm.nl Tel. 035- 6236212 Schipper en stuurman voor mts (bunkering), week/week. Loon overeen te komen. Tel. +32 495 242 848 PLAATS UW SCHIP MET FOTO voor verkoop, vrijblijvend op: www.shipned.com Voor meer info tel. 06-22424148 KABINEN und FRACHTSCHIFFE ACHTUNG! NIKO CORP. bietet Nautik (Steuermänner, Matrosen, Maschinisten, Decksmänner) WIJ ZOEKEN voor één van de opleidingsschepen STC een stuurman. Circa 240 bezoekers per dag. Adres; shipsale@shipned.com und Hotelpersonal mit Praxis, deutsch/englisch sprechend an. Günstige Preise! Vast dienstverband mogelijk. U COMPRESSOREN Info: moet in het bezit zijn van een geldig dienst-boekje, medische keuring en een verklaring van goed gedrag. Tel. 010-4876780 Piston/schroef/mobile/ industrie. Tel: 0115-454367, Fax: 0115- 450040 Belg: 0032-92535104, info@ studinav.com Tel+421903453157,Email: nikocorporation2@gmail.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Carla 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. KABINEN und FRACHTSCHIFFE ACHTUNG! NIKO CORP. bietet Nautik (Steuermänner, Matrosen, Maschinisten, Decksmänner) und Hotelpersonal mit Praxis, deutsch/englisch sprechend an. Günstige Preise! Info: Tel+421903453157,Email: nikocorporation2@gmail.com GENERATORSETS: 2 tot 7000 kVa. Volvo/Deutz/ Lister-Petter/Yawa. 230 – 400 V. Open-Silenced. Tel: 0115-454367, Fax: 0115- 450040 Belg: 0032-92535104, info@ studinav.com met functie lichtmatroos/ matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i. o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 OCEANWIDE NETHERLANDS Heeft de oplossing voor uw personeelsprobleem in de Binnenvaart. Wij bieden Poolse stuurmannen, volmatrozen, matrozen en lichtmatrozen. Legale werkmethodes binnen een professionele organisatie! Voor meer informatie Tel. 0118-429516 of 06- 13370771 VEILIGHEIDSADVISEUR!? IVW gaat bedrijven en transporteenheden controleren of deze adviseur is aangesteld. OK MARITIME kan deze diensten verlenen, zodat uw bedrijf op korte KABINEN und FRACHTSCHIFFE ACHTUNG! NIKO CORP. bietet Nautik (Steuermänner, Matrosen, Maschinisten, Decksmänner) und Hotelpersonal mit Praxis, deutsch/englisch sprechend an. Günstige Preise! Info: Tel+421903453157,Email: GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Anaconda 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEZOCHT VOOR MVS-INARO matrozen en stuurmannen termijn aan de wet voldoet. Informeer nu voor een aanbieding. info@okmaritime.nl Tel. 010-2344302 BIED ZICH AAN afloskapitein, in bezit van alle papieren. Ik vaar geen Bovenrijn en geen nikocorporation2@gmail.com met ervaring in de binnenvaart, i.h.b. van koppelverband op de Moezel. Tel. 06-50283792 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Nova Zembla 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstboekje, het vaarsysteem 4/4, het salaris vlgs. CAO Binnenvaart. GEVRAAGD Bunkerkapitein op MTS ANTON dienstb. met functie lichtmatroos/ Voor meer info - 3.200 T. matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Basta 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578 tel: 06-22424148 INTERFLUVIAL IN OPDRACHT VAN… mts Dordogne zoekt 3 matrozen met boekje 8 wk op / 4 wk af beloning volgens CAO reactie aan interfluvial@hotmail.com of Tel. 0031-618465147 2 wkn op/af, vaargebied meestal Antwerpen Tel. +32(03)23.67.456 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax.: 0111- 450446 Specialist vervoersrecht NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision Q6 - Orlaco Novio Nautic BV Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl Verkoop Service Diverse aanbiedingen • Radar JRC JMA609 • Radar Swiss JFS364C • TravelVision Q6 • Rivierpiloot • Ook gebruikte radars en schotels! Aanbod : Diverse vracht- container- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken. Sinds kort ook aanbod in de kustvaart ! Ms TBN, L/B/D 105 x 10.50 x 3.18 mtr, 2380 ton, 111 teu 3 lagen, Caterpillar 1380 PK, bj 1994, inruil mogelijk Ms TBN, L/B/D 135 x 14.20 x 4.00 mtr, 5518 ton, 324 teu 4 lagen 405 teu 5 lagen, 2 x Cummins 1600 PK. bj 2008, inruil mogelijk KvB Kruier I & II, L/B/D 95.32/76.36 x 11.45 x 3.56 mtr, 2834/2415 ton, 332 teu 4 lagen, bj 2005, 2 x Caterpillar 1379 PK. Tevens groot aanbod in de stille verkoop. (te bezichtigen op de website) Voor diverse relaties te koop gevraagd : Vracht- containerschepen van diverse afmetingen. Tankschepen Type N of C 110, 125 en 135 x 15 mtr. Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: • Chemicaliëntanker • Bunkertanker • Motorcontainerschip: • Vrachtschip: • Koppelverband: • Multi Purpose zeeschip 3300 tdw Deze nieuwbouw wordt compleet geleverd, levering 2009/2010 Gezocht enthousiaste binnenvaartschippers voor tankvaart en container/vrachtvaart om voor zichzelf te beginnen. Kriesels Scheepsmakelaar helpt u hier graag bij op weg ……………. Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl Atlas Oil Shipping zoekt voor mts Explorer een kapitein en een stuurman i.b.v. vaarbewijs. Vaarsysteem week/week, vrij van reiskosten. Voor meer info: 0180-465157 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Gespecialiseerd in ballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camerasystemen, Intellian satellietvolgsystemen, importeur van Elca en OLP draadloze systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.wbhandel.nl

De Binnenvaartkrant 5 18 november 2008 Markt keldert nu over hele breedte Het was tot vorige week dinsdag hosanna in de binnentankvaart, maar dat was ineens over. Er worden niet of nauwelijks nog nieuwe reizen voor de Rijn afgesloten. In de droge lading begint de recessie zich af te tekenen. Het was twee weken geleden nog heel gunstig voor de binnentankvaart op de Rijn, met vrachtprijzen tot 95 Zwitserse frank per ton voor de gasolie. De handel was enorm opgeveerd als gevolg van de lagere olieprijzen. Het leek er heel sterk op dat hier een anticyclische actie plaatsvond en dat de tankvaart dus profiteerde van de dalende wereldhandel. MARKTINZICHT Er waren ook nog positieve geluiden uit de chemiesector, maar dat is nu eveneens verleden tijd. Voor een vrachtenniveau van de minerale producten naar de Zwitserse Rijnhaven zijn geen gegevens beschikbaar, omdat er geen lading is op de spotmarkt. De voorraden zijn aangevuld en dus valt de aanvoer stil. Dat geldt ook voor verschillende Duitse bestemmingen. De wereldwijde economische crisis krijgt nu wel heel duidelijke contouren. Autofabrieken en toeleveranciers van die industrie kampen met geannuleerde opdrachten, overcapaciteit en dus met ontslagen. De tijdelijke krachten worden bij bosjes ontslagen en als het vaste personeel nog niet gedwongen wordt om op te stappen, dan mag een groot deel nu toch wel alle vrije dagen van 2009 alvast opgebruiken. De grondstoffentoevoer voor alle luxe artikelen zakt ook in en daarmee kampen de chemische bedrijven plotseling ook met een overschot. Containers De vervoerssector blijft niet langer buiten schot. Gisteren (maandag 17 november) maakte de grootste rederij ter wereld, het Deense Maersk, bekend dat vijftien containerschepen worden opgelegd. Dat is een vreemde situatie, daar de vloot containerschepen wereldwijd nog steeds flink uitbreidt, gezien alle nieuwbouworders. Voor 2009 was al een groei voorzien van die vloot met 13 procent. De groei in het containeraanbod op zee is er echter helemaal uit, zo meldt Maersk, dus kampt dat concern nu met overcapaciteit. Uiteraard is Maersk niet de enige. Er wordt zelfs gesproken van 25 procent van de containerschepen, die zouden worden opgelegd. Een enorme en vooral kostbare ingreep, waardoor echter min of meer kunstmatig wordt geprobeerd de verhouding tussen vraag en aanbod in stand te houden. De binnenvaart heeft hier natuurlijk ook mee te maken. Daar wordt echter niet gesproken over een oplegregeling. Die vloot blijft echter ook groeien, zowel in de droge lading als in de tankvaart. Naar verluidt is al een aantal opdrachten voor nieuwe casco’s geannuleerd, maar vast staat dat er het komende jaar nog zeer veel nieuwe schepen in de vaart komen. Containerschepen zijn echter multifunctioneel en kunnen vrij eenvoudig ook worden ingezet in het kolen- en ertsvervoer. Zeker het kolenvervoer biedt gelukkig nog wel perspectieven de komende jaren. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie meer dan 500 binnenvaartschepen 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Spanning aan Zomerlust voor Sint en Piet Volop spanning aan het Zwijndrechtse Zomerlust, afgelopen zaterdag (15 november). Een RWS-boot met Pieten die de Sint onderweg schijnbaar uit het oog verloren, vragen vanaf de voorplecht: “Waar is Sinterklaas nou?” Burgemeester Antoine Scholten, ouders en natuurlijk alle kinderen met een ‘rein geweten’ op de kade zien vol verwachting uit naar de goedheiligman. Plotseling klinkt een ijle stoomfluit over de rivier. De spanning breekt. Onrust aan de waterkant. Daar komt de stoomboot Pieter Boele, regelrecht uit Spanje en kijk: Sinterklaas staat aan dek! De Dordtse dom verschuilt zich achter fluimen stoom als de pakjesboot afmeert en Sint zich wegens een ‘heupblessure’ ditmaal zonder schimmel onder zijn bewonderaars begeeft. Uitbundige Pieten bovenop de daken aan het Veerplein maken de komst van Sinterklaas voor kinderen en volwassenen weer extra onvergetelijk. (foto Ineke de Witte) Huizinga: “Nieuwe Meppelerdiep schutsluis is boost voor binnenvaart” Van links naar rechts gedeputeerde Job Klaasen van Overijssel, staatssecretaris Tineke Huizinga, gedeputeerde Rob Bats van Drenthe, burgemeester Arco Hofland van Zwartewaterland en wethouder Ton Dohle van Meppel. (foto Jan Johan ten Have) DOOR JAN JOHAN TEN HAVE “Een boost voor de binnenvaart.” Zo noemde staatssecretaris Tineke Huizinga de ombouw van de keersluis in Zwartsluis tot schutsluis. Huizinga zei dat bij de ondertekening van de bestuursovereenkomst die de ombouw definitief maakt. De werkzaamheden beginnen in 2010 en moeten in 2013 helemaal zijn afgerond. Hiermee wordt het Meppelerdiep het hele jaar bereikbaar voor binnenvaartschepen tot 110 meter. De huidige keersluis in het Meppelerdiep voorkomt dat het traject tussen Meppel en Zwartsluis ‘leegloopt’ als het waterpeil in het Zwarte Water laag staat en dat het kanaal overstroomt als het peil hoog staat. Bij waterstanden van meer dan een halve meter boven en minder dan een halve meter onder NAP is de keersluis dicht en is scheepvaartverkeer tussen Meppel en Zwartsluis niet mogelijk. “De sluis is te klein, te ondiep en te vaak dicht”, vatte gedeputeerde Rob Bats van de provincie Drenthe de problemen met de huidige keersluis samen. 47 miljoen euro Niet alleen is de keersluis te krap voor de schepen die er nu al varen, ook bestaat er vraag naar de inzet van grotere schepen. Bij de ombouw wordt een tweede sluishoofd gebouwd en er wordt een sluiskolk aangelegd tussen de beide sluishoofden. Met het project is een investering gemoeid van 47 miljoen. Van het tekort van 15 miljoen wordt 10 miljoen opgehoest door het rijk en 5 miljoen door regionale overheden. De bestuursovereenkomst werd ondertekend door vertegenwoordigers van vijf overheidsinstanties. Naast Huizinga tekenden gedeputeerde Job Klaasen van Overijssel, gedeputeerde Rob Bats van Drenthe, burgemeester Arco Hofland van Zwartewaterland en wethouder Ton Dohle van Meppel. Rijkswaterstaat onderzocht diverse mogelijkheden voor de aanleg van een schutsluis. Gekozen is voor de optie waarbij de bestaande keersluis en brug in de Hasselterdijk worden vervangen en er een bredere en diepere doorvaart wordt aangelegd. Dit is een van de maatregelen waarmee het Meppelerdiep – zoals gepland in de Rijksnota Mobiliteit van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat – wordt opgewaardeerd naar klasse IV, geschikt voor 3-laags containervaart. (Lees meer over de plannen en de gevolgen van de ombouw op pagina 25.)

Binnenvaartkrant