Views
3 years ago

2008-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Pompen
  • November
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 2

De Binnenvaartkrant 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah 130 150 Ah 155 200 Ah 195 230 Ah 225 Optima CCA 815 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 520 Ah 1350 620 Ah 1495 720 Ah 1695 820 Ah 1850 920 Ah 2050 1040 Ah 2325 1160 Ah 2550 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl 18 november 2008 GEVRAAGD OP MTS GEVRAAGD OP MS LAMIRAL GYRON CREW ZOEKT HOLLANDIA Stuurmannen en matrozen i.o.v. MS Everdina 1 OOK SCHEEPS- matroos, 4/4 loon, CAO. met erv. in de binnenvaart, lichtmatroos en/of matroos JACHT- BETIMMERING BETIMMERING Tel. 0651-840631 i.h.b. van dienstboekje, het i.b.v. dienstb. met functie Timmer- & Scheepstimmerbedrijf, Meubelmakerij vaarsysteem 4wk/4wk, het lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. ARIE VAN LOENEN BV TE KOOP BOEGSCHROEVEN salaris volgens het CAO Vaar/verlof i.o. loon conform Molenvliet 65, 3335 LH Zwijndrecht schroef 1200mm, 500pk, binnenvaart. CAO. Telefoon (078) 610 39 39 schroef 1000mm, 400pk, Voor meer info Tel. 015-2578294 schroef 800mm, 300pk, tel. 06-22424148 schroef 610mm, 180pk, GEVRAAGD STUURMAN AL 80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART www.botermantechniek.nl GERWIL CREWING ZOEKT op mts Febe salaris conform Tel. 06-54287373 i.o.v. ms Oranje Nassau 1 cao, loon n.o.t.k. DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE lichtmatroos en/of matroos Tel. 078-6816000 Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk GEVRAAGD OP MS SCORPIO i.b.v. dienstb. met functie 20 uur LxBxH (vanaf 15-06-2008) Stuurmannen en matrozen lichtmatroos/matroos. 2 jr. Vrt. GYRON CREW ZOEKT PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- met erv. in de binnenvaart, Vaar/verlof i.o. loon conform i.o.v. MS Ee-tru-je 1 lichtmatroos PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- i.b.v. dienstboekje, het CAO. en/of matroos i.b.v. dienstb. met PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- vaarsysteem 4wk/4wk, Tel. 0527-690032 functie lichtmatroos/matroos PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.600,- het salaris volgens CAO 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 150,-- per stuk, exclusief BTW. Dealer Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. binnenvaart. GERWIL CREWING ZOEKT conform CAO. Levering in Nederland + België + Duitsland. Voor meer info i.o.v. MS Torenvalk 2 Tel. 015-2578294 Volautomatische tractielader: tel. 06-22424148 lichtmatrozen en/of matrozen passende type c.q. prijs: op aanvraag. i.b.v. dienstb. met functie GEVRAAGD Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. GEVRAAGD OP MTS lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. 3 matrozen voor koppelverband. Prijswijzigingen voorbehouden. COMMANDER Vaar/verlof i.o. loon conform Voor info 06-53889081 Aankoop/verkoop 2 medewerkers in de functie, CAO. Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem Zeeschepen stuurman, i.b.v. Rijnpatent tot Tel. 0527-690032 - + P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Mannheim. 4 wkn. op, 4 wkn. DSM shipbrokers af. Beloning vlgns. CAO. GYRON CREW ZOEKT Kost en reizen vrij. Solliciteren i.o.v. MS Alja 2 lichtmatrozen KICKERS bij voorkeur per e-mail en/of matrozen i.b.v. dienstb. Tel 0646-222111 info@vof-commander.nl met functie lichtmatroos/ www.shiptrade.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of Tel. 0031-654 228795 matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als OP MS ENGELINA zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de binnenvaart, VOOR MTS EDISON zijn wij op zoek naar erv. kok, machinisten, matrozen, stuurmannen en kapiteins met i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Novum 1 bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? i.b.v. van dienstboekje, het erv. in de Binnenvaart. In het lichtmatroos en/of matroos G E B R U I K V O O R I E D E R E L vaarsysteem 4/4, het salaris bezit van dienstboekje, het i.b.v. dienstb. met functie E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D vlgns CAO binnenvaart. Voor vaarsysteem 8/4. Salaris vlgns lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. T U S S E N I E D E R W O O R D E meer info. CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. loon conform E N H O K J E L E E G . Tel. 06-22424148 Meer info tel. 06-22424148 CAO. Tel. 015-2578294 Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) TMS STADT BREISACH TE KOOP such Schiffsf. Mit Rheinpatent Dagtocht Zeilklipper SI 150p. GYRON CREW ZOEKT 1x 3x 9,25 21,50 bis Mannheim/ Radar, ADNR, Dagomzet 5500 euro i.o.v. MS Dortsman 1 Schicht u. Lohn Verhdl. Pr 398000. lichtmatroos en/of matroos 14,25 31,50 Tel. 0171-7013677 Tel. 06-5322323 i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. GEZOCHT 2DE KAPITEIN OP TE KOOP Vaar/verlof i.o. loon conform 19,50 42,75 MTS ANNIKI Motortjalk varend woonschip CAO. Tel. 0032-475285395 29x5x1m Ligpl. 20min. A’dam Tel. 015-2578294 23,50 53,00 Rijnpatent vereist, Pr 185000 2 wk op / 2 wk af Tel. 036-5322323 GYRON CREW ZOEKT 28,50 63,00 i.o.v. MS Mondial,1 TE KOOP GEVRAAGD OP M/S VECTOR lichtmatroos en/of matroos Zon / lichtpanelen, 12-24 Volt, Stuurman / matroos met i.b.v. dienstb. met functie 33,75 73,25 omv. 230 Volt. Accu’s compr. dienstboekje. Intern. vaart lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Koelkasten LED verl. droge lading. Vaar/verlof i.o. loon conform 38,75 84,50 Tel. 051-5431920 www. Vrije tijd: 14/14. CAO. aquasolar.nl Franko in Ned. Telefoon: 06-53666543 Tel. 015-2578294 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,50 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 18 november 2008 Acht miljoen TEU per binnenschip SERVICE... pon-cat.com/scheepvaart >> Vervolg van pagina 1 Eerder had Toet als één van de sprekers tijdens de jaarvergadering een verdere uitleg gegeven van de politiek van het Havenbedrijf om in 2035 de afvoer van containers voor 45 procent door de binnenvaart uit te laten voeren. Bij de uitgifte van terreinen voor Maasvlakte 2 is dit aandeel van de binnenvaart ook een eis geweest aan de exploitanten Vaardocumenten goedkoper; examens duurder Vanaf 1 januari zijn de tarieven van de vaardocumenten en de examens binnenvaart niet meer aan elkaar gekoppeld. Het CBR, waar examenorganisatie CCV onderdeel van is, valt namelijk straks onder de kaderwet ZBO en moet dan voldoen aan de eis dat producten worden aangeboden voor de reële kostprijs. Tot nu toe worden de examens binnenvaart gedeeltelijk bekostigd uit de opbrengstenvandevaardocumenten. Aan die situatie komt per 1 januari dus een einde. De tarieven van de vaardocumenten worden daardoor lager. Een verlenging kost straks € 20,45 (nu € 54,95). Het tarief voor de eerste afgifte van vaardocumenten wordt € 40,90 (nu € 65,95). Logische consequentie is dat de schriftelijke examens voor de schippersdiploma’s duurder worden. Per schriftelijk onderdeel voor Schipper Rijnvaart moet nu nog € 32,05 worden betaald; dat wordt straks € 66,55. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag van containerterminals. “Dat betekent dat de binnenvaart moet groeien van de huidige 1,7 miljoen TEU naar 8 miljoen TEU. Voor het spoor is de opgave nog groter. Die moet groeien van 0,5 miljoen TEU naar 4 miljoen TEU.” Toet beaamde dat er nog een lange weg te gaan is om deze modal split te verwezenlijken. “De modal shift gaat nu de verkeerde kant op.” Voorts gaf Toet aan dat nu voor 30 De nieuwe tarieven van Radar en ADNR kennen alleen de jaarlijkse indexering. (Kijk voor het nieuwe tarievenoverzicht op ccvexamenhuis.nl.) Verder heeft het CVV in overleg met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de binnenvaartorgsnissties ervoor gekozen om bij de verlenging van een vaardocument standaard een pasje af te geven en niet te werken met een medische beschikking die bij een pasje gedragen moet worden. “Het werken met een pasje is voor alle betrokkenen duidelijker en minder fraudegevoelig. Bovendien zijn de kosten voor een door CCV afgegeven en geautoriseerde medische beschikking ongeveer gelijk aan die van een nieuwe pas.” Iedereen weet al zeker twintig jaar wat er mis is in de containerbinnenvaart. De rolverdeling is oudbakken. De consequenties waren in 1993 niet zo duidelijk zichtbaar als nu en reken maar dat die zichtbaarheid alleen nog maar toe zal nemen. De absurde schaalvergroting van het over de wereld rondpompen van containers heeft een aantal havens geen windeieren gelegd. Hamburg probeert van z’n bulkoverslag af te komen zodat er meer plek is voor containers. In Rotterdam gooien we er weer gewoon een schepje bovenop, maar die weeffout in de binnenvaartlogistiek in de haven wordt niet hersteld. Ik hoor letterlijk al zeker vijftien jaar dat ‘partijen met elkaar in overleg zijn’, dat ‘we er alleen samen uit kunnen komen’, dat ‘ECT nu toch echt luistert naar de binnenvaart’ en ‘dat er nu een slim programma van voormelden en goede afspraken met de stuwadoors en operators zijn gemaakt’. Maar helaas, niets helpt. De binnenvaart blijft aan de laatste mem bungelen in de haven, als er al een mem beschikbaar is. In 1993 werd nadrukkelijk gesignaleerd dat de machtige conferences schuldig waren. In de onderlinge afspraken tussen deepsea-rederijen – toen nog opdrachtgever voor de helft van het achterlandvervoer – werd procent van de binnenvaart walstroom beschikbaar is. “In 2012 moet dat 100 procent zijn.” André Toet bevond zich bij de CBRB jaarvergadering in een opmerkelijke positie. Hij was tot vorig jaar directeur van Maersk en voordien bij P&O Nedlloyd. Vertrekkend voorzitter Hubert-Jan van der Wyck was begin jaren ’90 zijn directe chef bij Nedlloyd Lijnen. Bij het Havenbedrijf volgde André Toet Pieter Struijs op, die afgelopen vrijdag werd gekozen tot voorzitter van het CBRB, als opvolger van Hubert- Jan ver der Wyck. Maatwerk in nieuwe CAO De binnenvaart krijgt op 1 april 2009 na ruim drie jaar weer een CAO. De vorige liep af op 31 december 2005. Namens de werkgevers spraken het CBRB, de vereniging voor Duw- en Sleepboten Rijn & IJssel en vertegenwoordigers van ONS en CBOB met de werknemersorganisaties Nautilus NL en de SNV Bedrijvenbond. Deze partijen zijn op hoofdlijnen overeengekomen hoe de nieuwe, gemoderniseerde bedrijfstak-CAO voor de binnenvaart eruit zal zien. De looptijd van de nieuwe CAO is van 1 april 2009 tot en met 31 gecalculeerd met een overslagtarief naar binnenschepen alsof het met de zeekranen moest gebeuren. Zo werd de verticale handling van een container (de overslag) zelfs duurder dan de horizontale handeling (het achterlandvervoer). Vorige maand zijn de conferences ter ziele gegaan. De Europese Unie heeft ze verboden (tot grote opluchting van de EVO). Containerrederijen mogen geen onderlinge prijsafspraken meer maken. Er verandert niet zoveel want het grootste deel van de containers is tegenwoordig ‘merchant haulage’, en de weeffout blijft. De binnenvaart heeft een geweldige power om te vervoeren, maar is volslagen machteloos in de haven. ECT praat wel met de binnenvaart, maar dat is niet de partij met de macht. Dat is namelijk de ver- maart 2012. Er is heel duidelijk gesteld dat als voorwaarde is overeengekomen dat de CAO gedurende de gehele looptijd algemeen verbindend verklaard (avv) zal zijn. Daarom zal de CAO pas na honorering van het avv-verzoek ingaan. Lang onderhandeld Het akkoord voorziet, naast de voortzetting van de prijscompensatie, in initiële loonsverhogingen van 1 procent per 1 april 2009 en 0,5 procent per 1 april 2010 en 1 april 2011. Tevens wordt in de jaren 2010 en 2011 1 procent van de loonsom beschikbaar gesteld voor de pensioenen. lader. Nu zijn steeds meer terminals eigendom van of gelieerd aan deepsea-reders. Als die niet zelf de regie van het achterlandvervoer in handen hebben (‘carrier haulage’) dan zijn zij toch degene die over zee vervoeren voor die verlader. Dat maakt deepseareders – zeker die al met één been in de haven staan – de aangewezen partij ...KENT GEEN TIJD! Generating Powerful Solutions PON POWER BV T +31 (0) 78 6 420 420 I www.pon-cat.com Kolen Erich Staake had nog een aardige belofte voor de binnenvaart in petto. De kolenimport in het Ruhrgebied zal de komende jaren met nog eens 25 miljoen ton toenemen. Dat is momenteel de hoeveelheid kolen die nog worden gewonnen in het Ruhrgebied. Die winning stopt en er komt een geheel nieuw overslagcentrum voor de miljoenen tonnen importkolen. Ook Toet gaf aan dat – ondanks alle recessievoorspellingen – de verwachting is dat erts en kolen door zullen groeien. Alle sprekers bij de jaarvergadering van het CBRB in het Rotterdamse gebouw Hulstkamp waren vrijdag voor de lange termijn heel optimistisch. Vertrekkend voorzitter Hubert-Jan van der Wyck: “Niemand weet hoe lang deze recessie zal duren – twee, drie of vier jaar – maar daarna zal de economie weer opleven.” De recessie heeft wel directe gevolgen voor de wereldwijde logistiek. André Toet vertelde dat in de zeevaart 20 tot 25 procent van de vloot wordt opgelegd, omdat de ladingstromen teruglopen. Voor de Rotterdamse haven zal dat op lange termijn niet zoveel uitmaken. Het Havenbedrijf rekent met 800 miljoen ton overslag in 2030. En tien jaar eerder zou het huidige aantal van 11 miljoen TEU per jaar al zijn opgelopen tot 27 miljoen TEU. Er zijn langdurige onderhandelingen voor nodig geweest om het eens te worden over een nieuw beloningsmodel dat door alle bedrijven in de bedrijfstak kan worden toegepast. Daarmee is een arbeidsvoorwaardenpakket tot stand gebracht dat rekening houdt met de toegenomen behoefte van werkgevers en werknemers aan maatwerk op ondernemingsniveau. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in een akkoord dat de werkgevers- en werknemersorganisaties met een positief advies aan hun leden zullen voorleggen. Weeffout om de regie van overslag en achterlandvervoer naar zich toe te trekken. Is die regie eenmaal in één hand, dan is eindelijk die weeffout hersteld. Vertrekkend CBRB-voorzitter Hubert-Jan van der Wyck noemt dat één van de grootste bedreigingen voor de binnenvaart. Ik denk dat het een zegen zou zijn.

Binnenvaartkrant