Views
3 years ago

2008-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Pompen
  • November
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 18 november 2008 Wij feliciteren F.V. Ryckebusch - Devos van harte met het ms Liga. TEGELZETTERSBEDRIJF v. NOORLOOS KRAAIJVELD

De Binnenvaartkrant 29 18 november 2008 Varend erfgoed zit in de verdrukking (Vlnr) Kees Pette, Eise Mulder en Hendrik Boland. Tijdens de Beurs voor Klassieke Schepen (zie het artikel daarover op pagina 24) in Enkhuizen vond op 7 november een symposium van de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen (FONV) plaats. Centrale vraag was: Hoe behouden we het varend erfgoed? De FONV is de vrijwilligersorganisatie die de belangen van de verschillende behoudsverenigingen vertegenwoordigt bij overheden. Verder geldt de federatie als kenniscentrum en is zij behulpzaam bij het werven van fondsen voor bijvoorbeeld restauraties. Het gehoor op het symposium bestond uit vertegenwoordigers van verenigingen die het behoud nastreven van varend erfgoed en beleidsmedewerkers op gemeentelijk, provinciaal, nationaal en Europees niveau. FONV-voorzitter Kees Pette schetst de gevolgen van de nieuwe Binnenvaartwet, het Binnenvaartbesluit en de nieuwe Europese richtlijn voor de binnenvaart. De gewijzigde wetgeving zal vérstrekkende gevolgen hebben voor het varend cultureel erfgoed van Nederland en raakt iedereen die op deze ruim 2500 schepen zijn vrije tijd besteedt of daarmee zijn brood verdient. Andere sprekers waren Eise Mulder, internationaal beleidsmedewerker van de afdeling Binnenvaart van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, en Hendrik Boland, vicevoorzitter van de European Maritime Heritage, de Europese koepelorganisatie van maritieme behoudsorganisaties. Boland is tevens wethouder van de gemeente Enkuizen. Overdreven De Europese richtlijn is bedoeld om de technische eisen voor de binnenvaart in Europa op één lijn te krijgen. De richtlijn wordt in Nederland met de nieuwe Binnenvaartwet tot nationale wetgeving verheven. Dat gebeurt op 30 december. In de recreatievaart met historische schepen worden de gevolgen van de wetgeving “vérgaand” tot “overdreven” genoemd. Vrij vertaald komt het er op neer dat pleziervaartuigen langer dan 20 meter (waaronder voormalige bedrijfsvaartuigen van de binnenvaart, zeevaart, visserij, marine, sleep- en duwboten) moeten voldoen aan hoofdstuk 21 van de Europese richtlijn voor de binnenvaart. Dat betekent dat ze een geldig certificaat van onderzoek moeten hebben om door Europa te mogen varen. Voldoen ze daaraan niet, dan mogen zij uitsluitend hun vaargebied hebben in Nederland. Dus kun je dan niet langer meer met passagiers met een klassiek schip naar Denemarken zeilen omdat je de kans loopt aan de ketting te worden gelegd doordat het gangboord 5 centimeter te smal is of de maten van de ramen van het stuurhuis niet voldoen aan de nieuwe eisen. Het is een geweldige verdienste van de FONV-vrijwilligers dat zij veel voorbereidend werk hebben verricht met praktische adviezen aan de commissies die bij de totstandkoming van de nieuwe regelgeving betrokken zijn. Het is eveneens knap dat zij in deze juridische arena al zolang overeind blijven en het gevoel voor evenwicht en realiteit nog niet hebben verloren. Alleen al over de definitie van ‘historisch’ kun je oeverloos discussiëren. Nog moeilijker is het om er ‘zwart op wit’ een sluitende beschrijving van te maken. Historisch vanwege de gebruikte materialen Historisch vanwege een periode? Historisch vanwege het gebruik tijdens een bijzondere gebeurtenis? De FONV richt zijn pijlen op de mogelijkheden die hoofdstuk 19 van de richtlijn nog biedt. Het is het ‘blanco hoofdstuk’ waarbinnen zij ter behoud van het gebruik of het vaargebied van het schip nog afwijkende bepalingen of dispensaties voor het certificaat kunnen voorstellen. De periode waarbinnen een beroep op artikel 19 kan worden ingesteld loopt af in 2015. Daarna wordt iedere aanvraag voor een certificaat beschouwd alsof het een aanvraag van een nieuw schip is. Wordt het varend erfgoed aan de ketting gelegd? DA-CAPO Rivierdijk 423 - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl - info@da-capobv.nl ruim Kijk eerst elders, dan bij de Groot keukens, met meer dan 100 keukenopstelling ENKELE SHOWROOMKEUKENS tot 75% korting Op het ms Liga leverden wij: Stuurhuis met hefkolom Wij wensen F.V. Ryckebusch - Devos en haar bemanning veel succes en een behouden vaart met het ms Liga. MAAIKE ALIE ZO VINDT U ONS BEP AART Keukencentrum ”Midden Nederland” (voorheen leerbroek) Dirk de Groot B.V., HANDELSWEG 1, 4231 EZ MEERKERK 0183-352244 Fax 0183-353232 OPENINGSTIJDEN: di. - wo. - vr.: 9.00 - 17.00 uur do. 9.00 - 20.00 uur • za. 10.00 - 16.00 uur zo./ma. de gehele dag gesloten Kies voor betrouwbaarheid, kwalitiet en service

Binnenvaartkrant