Views
3 years ago

2008-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Pompen
  • November
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 18 november 2008 Diverse schepen 110 x 11,45 met of zonder luiken Nieuwbouw of bestaand, bouwjaren 1973 – 2007 AANGEBODEN Zeer goed onderhouden ex beurtvaartschip Afm. L: 19.30 B: 4,06 D: 1,20 Ligplaats: Groningen Volledig uitgerust om permanent op te wonen of voor lang verblijf. Motor DAF 615, 120 PK. Volledig gereviseerd, thans 250 dr.uren. Uitgebreide informatie aan te vragen op pkielgmulder@hetnet.nl of tel.0646016381 Vraagprijs € 129.000,-. Ook nieuwbouwprojecten (deels snel leverbaar) MVS 135 x 11,45 / MDS 95 x 11,45 / KVB 181 x 11,45 / MTS 110 x 11,45 Bel ons voor een compleet overzicht. Kleine Landtong 27 - 4201 HL Gorinchem - T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 Robert Bokslag - M +31 (0) 622 838 058 - E rb@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl Beraten Finanzieren Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Motorschiffe: • 2322 to., Bj. 1973/95, 2x650 PS, 110m x 11,07m x 3,20m • 1847 to., Bj. 1972, 1250 PS, 105m x 9,50m x 2,70m • 1972 to., Bj. 1973, 1500 PS, 95m x 9,50m x 3,20 • 1648 to., Bj. 1970, 1050 PS, 85m x 10,52m x 2,80m Motortanker: • 2043 to., Bj. 1963, 1200 PS, 105m x 9,50m x 2,80m • 1607 to., Bj. 1963/94, 1300 PS, 85m x 9,50m x 3,14m • 1553 to., Bj. 1956/76, 860 PS, 85,2m x 9,50m x 2,90m • 777 to., Bj. 1941/63 , 500 PS, 66,84m x 8,22m x 2,26m Fahrgastschiffe: • 200 Personen, Bj. 1957, 29,30m x 4,88m x 1,10m • 380 Personen, Bj. 1990, 36m x 8,10m x 1,10m Traditionsschiff/Wohnschiff: • 10 Personen, Bj. 1922, 25x4,60x1,40m sehr guter Zustand Wir suchen für unsere Kunden: Schiffe aller Größen und Baujahre speziell: 1. Frachter, kanalgängig 800-1000 to, guter Zustand 2. EH-Tanker Typ N geschl. ca.1500 to mit Coating Neubauten: Komplette Neubauten von serbischer Werft, Eintausch des bestehenden Schiffes möglich, auch Einhüllentanker Insbesondere bieten wir Ihnen zum Kauf an: Frachtschiff 2912 to, Bj. 2005, 110m x 11,45m x 3,67m MTU 1797 PS Incl. Gutem Beschäftigungsvertrag - Finanzierungshilfe und Beschäftigung möglich - Sie wollen sich selbstständig machen? Wir bieten Möglichkeiten, sich als Neugründer an einem Schiff zu beteiligen! Sie wollen ein Schiffen kaufen, verkaufen, finanzieren? Bitte rufen Sie uns an! Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Lange Straße 45 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de GEZOCHT KAPITEIN/ STEL op kvb Carisma, vrijetijdsregeling 14/14. J.A.Oost Tel. 06-53153374 / 06-51485550 Halfrond 89, 3017 PP Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 TE KOOP: Nieuwbouw 135 x 15 mtr.. Levering januari 2009. Drogelading koppelverband bjr. 1999, 2 x 1700 pk, 5000 ton, 320 teu op 4 lagen, mooi geheel. Ms 2400 ton bjr. 1978, 2 x 730 pk Cat, bjr. 2005, 1 ruim, alu luiken, compleet geheel. Nieuwbouw mts 110 x 13,50, 4150 ton, geschikt om te bunkeren, levering medio 2009. Mts afm. 81 x 9,50 mtr., 1330 ton, 1974, gecoat, spiralen, nieuwe klasse, goed voor startende ondernemer.

De Binnenvaartkrant 15 18 november 2008 Maritime Awards 2008 onderstrepen innovatiekracht scheepsbouwsector DOOR JOHAN DE WITTE Tijdens het druk bezochte Maritime Awards Gala 2008 in World Forum Den Haag maakte minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken de winnaars bekend van de vijf prestigieuze prijzen. In haar inleiding zei de minister dat de scheepsbouwsector geen champagne behoeft voor een bruisend gevoel, waarbij zij doelde op een voor 7,6 miljard euro gevulde orderportefeuille en 35.000 medewerkers. Voorzitter Henk ten Hoopen van Stichting Maritieme Prijzen belichtte de scheepsbouw in euforie én realisme met het oog op de afnemende economie. RTLpresentator Roelof Hemmen bracht het evenement voor het voetlicht. Ir. Wendy de Bruijn ontving voor haar ‘ontwerptool nieuwe generatie onderzeeboten’ de VNSI Timmersprijs. Een prijs bedoeld voor ontwerpers die vernieuwend zijn in hun scheepsontwerpen. Wendy de Bruijn ontwikkelde tijdens haar afstuderen een geavanceerd reken- en CAD-programma, waarvoor ook een nieuwe kennisbank aan formules is ontworpen. “Waar voorheen een half jaar nodig was voor de marine om kleine bemande onderzeeboten te ontwerpen en/of aan te passen, volstaan nu slechts enkele weken”, aldus de blij verraste winnares. Volgens de minister mag De Bruijn zich extra verheugen omdat haar specialisatie niet meer alleen een mannenaangelegenheid is. De HME Maritime Innovation Award ging naar de SafeWinch van Machine- & Lierenfabriek C. Kraaijeveld uit Sliedrecht. Voor het bedrijf de eerste prijs in tachtig jaar! Na afloop poseerde de minister met alle winnaars. (foto’s Johan de Witte) Deze innovatieprijs beloont nieuwe producten, diensten of processen uit de maritieme toeleveringsindustrie. Kraaijeveld Lieren is een begrip, dat niet binnen de grenzen van het wereldberoemde dorp van baggeraars is gebleven, meldde de Binnenvaartkrant al toen de SafeWinch werd Kees Kraaijeveld wordt geïnterviewd door presentator Roelof Hemmen, nadat hij de HME Maritime Innovation Award heeft ontvangen uit handen van minister Maria van der Hoeven. genomineerd. De wortels van het in 1927 opgerichte bedrijf zijn doorgegroeid tot in alle windstreken waar sprake is van maritieme activiteit. Scheep- en sleepvaart, de baggerwereld, offshore of industrie, Kraaijeveld zorgt voor zaken zowel binnen als buitenboord. De laatste paar jaar heeft Kraaijeveld in nauwe samenwerking met IMC Engineering een type lier ontwikkeld met optimale gebruiksveiligheid. Dr. Markus van der Laan van IMC tekende en construeerde met Kraaijeveld, additioneel aan het lier-principe een unieke paluitvoering en slippende koppeling. Oneerbiedig vertaald kan men de techniek van deze SafeWinch het best vergelijken met een vishengelmolen. Als tijdens het slepen of andere werkzaamheden de kracht op de kabel-/sleepdraad groter wordt dan op de lier is ingesteld, slipt de koppeling. Ingeval van slack in een sleepdraad, veroorzaakt door manoeuvre of zeegang, hieuwt de lier, dankzij een permanent werkende hydromotor, automatisch de sleepdraad strak. “Machine- & Lierenfabriek C. Kraaijeveld toont hiermee de kracht van het Nederlandse maritieme MKB”, aldus de jury. Schip van het Jaar De KNVTS Schip van het Jaar Prijs voor het meest innovatieve schip dat in het afgelopen kalenderjaar in Nederland is opgeleverd, ging naar de Seven Oceans van IHC Merwede in samenwerking met Huisman. Dit multifunctionele schip heeft als belangrijkste taak het leggen van pijpleidingen tot 3000 meter diep. Niet alleen het gecompliceerde scheepsontwerp, maar ook de succesvolle samenwerking tussen de werf IHC Merwede en toeleverancier Huisman is vernieuwend en zeer effectief gebleken. IHC leverde de Seven Oceans aan de opdrachtgever 26 maanden na ondertekening van het contract. De HISWA Excellence Award, de prijs voor personen die voor de Nederlandse jachtbouw en maritieme dienstverleners van groot belang zijn geweest, werd toegekend aan jachtarchitect Gerard Dijkstra van Dijkstra & Partners Naval Architects uit Amsterdam. “Dankzij zijn expertise en creativiteit heeft Dijkstra met zijn aansprekende jachtontwerpen over de hele wereld bekendheid verworven”, lichtte de jury toe. “Hij loopt voorop als het gaat om innovatie op het gebied van masten, voortstuwing, zeilvoering en techniek aan boord. Daarbij altijd rekening houdend met het milieu. Een self-made man met ongekende gedrevenheid en interesse in zijn vak.” Extra brug De KVNR Shipping Award beloont rederijen die een bijzondere innovatie op het gebied van de maritieme arbeidsmarkt, het milieu of scheepsbeheer hebben gerealiseerd. Hier zijn twee winnaars naar voren gekomen: Spliethoff Group en Anthony Veder. Vanwege het tekort aan goed opgeleide Nederlandse zeevarenden heeft Spliethoff Group met het Training 8 Vessel-project het initiatief genomen om in nauwe samenwerking met het ROC Nova College en de Maritieme Academie acht nieuwe schepen te laten uitrusten met een extra trainingsdek. Bovenop de bestaande functionele brug krijgen ze een tweede brug, waar de studenten de praktijk levensecht ervaren. Een schip dat commercieel wordt ingezet met een extra dek voor het opleiden van bemanning is nog niet eerder vertoond, stelt de jury in haar rapport. Dit concept past uitstekend in de doelstelling van de Taskforce Arbeidsmarkt Zeevarenden, namelijk het vergroten van de instroom van goed opgeleide Nederlandse zeevarende officieren. De Coral Methane van de Rotterdamse rederij Anthony Veder is de eerste LNG-/ethyleen-/LPG-gastankercombinatie ter wereld. Geschikt voor het vervoer van verschillende gassen is deze tanker voor verschillende gasmarkten inzetbaar en dat maakt hem uniek. Bovendien heeft het schip de milieuvriendelijke eigenschap dat zodra de tanker LNG vervoert, het vloeibare aardgas ook kan worden ingezet als brandstof voor de eigen voortstuwing. De jury was niet alleen onder de indruk van de dubbele machinekamer die dit mogelijk maakt, maar ook van de innovatieve kracht die de Nederlandse rederij met dit technologisch hoogstaand schip wereldwijd weet uit te dragen, op het gebied van de maritieme arbeidsmarkt en milieu. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant