Views
6 years ago

2008-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Pompen
  • November
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Behouden

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 24 - 18 november 2008 Extra prijs op Awards Gala Vijf prijzen, maar zes winnaars op het Maritime Awards Gala. De KVNR Shipping Award ging namelijk naar Spliethoff Group én Anthony Veder. Spliethoff rust acht nieuwe schepen uit met een extra brug voor studenten. De Coral Methane van Anthony Veder is de eerste LNG-/ ethyleen-/LPG-gastankercombinatie ter wereld. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! GENERATORSETS 15 Namen breidt haven uit De haven van Namen bestaat dertig jaar. Havenbeheerder Port Autonome de Namur heeft grootse plannen. In 2011 moet er een nieuw platform voor containeroverslag zijn in Sambreville; in Auvelais en Moignelée start binnenkort de herontwikkeling van oude industriële bedrijventerreinen; en langs de Maas staan tal van kaaiprojecten op stapel. Unieke penningen voor de voorzitter 17 Elektronisches Melden Die ZKR geht davon aus dass zum Jahreswechsel nahezu alle Tests für das elektronische Melden in der Rheinschifffahrt erfolgreich beendet werden können. Damit werden Schiffe die mehr als 20 Container oder Container mit Gefahrgut befördern, voraussichtlich ab dem Frühjahr 2009 ihre obligatorischen Meldungen elektronisch übermitteln müssen. 39 binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Jhr. Hubert-Jan van der Wyck (72) nam afgelopen vrijdag bij de jaarvergadering van het CBRB afscheid als voorzitter. Pieter Struijs, oud-directeur van Havenbedrijf Rotterdam, volgt hem op. Het werd een uniek afscheid. Van der Wyck werd tweemaal geëerd voor zijn inzet voor de Rotterdamse haven. Burgemeester Opstelten speldde hem tijdens de besloten vergadering (op de rechter foto) ’s morgens de Johan van der Veeken-penning op voor zijn grote inzet voor de economie van Rotterdam, en ’s middags tijdens het openbare gedeelte ontving hij(opdelinkerfoto)uithandenvanRPPC-voorzitterWimvanSluisdegouden Pieter Caland-penning voor zijn twintig jaar lange inzet voor de promotie van de Rotterdamse haven als bestuurslid van de Rotterdam Port Promotion Council, eerst namens Nedlloyd en later namens het CBRB. De gouden penning werd pas voor de derde keer uitgereikt. Een zilveren had Van der Wyck al ontvangen toen hij zijn bestuurslidmaatschap eerder opgaf, begin jaren '90, om twee jaar later namens het CBRB weer terug te keren in het bestuur en zelfs enige tijd als interim-voorzitter van de organisatie te fungeren. (foto’s CBRB/MGR) (Lees ook het interview met Van der Wyck op pagina 11) Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Binnenvaart maakt onbetrouwbare indruk op verladers Vooral coasters bij Barge- Feeder-Terminal Slechts 20 procent van de containers die bij de nieuwe Delta Barge-Feeder-Terminal van ECT worden overgeslagen, zijn voor de binnenvaart. 80 procent gaat naar coasters. Op die wijze schiet het achterlandvervoer per binnenschip weinig op met de ingebruikname van de BFT. Dit alarmerende bericht kwam van Erich Staake, bestuursvoorzitter van de Duisburger Hafen AG, afgelopen vrijdag bij de jaarvergadering van het CBRB. Hij bracht daarmee de eveneens aanwezige directeur André Toet van het Havenbedrijf Rotterdam ernstig in verlegenheid. André Toet kon de opmerking van Staake niet met harde cijfers weerleggen. “Ik bestrijd dat, denk dat het niet waar is”, zei hij. “De verhouding is anders.” Intussen had het betoog van Erich Staake wel één en ander losgemaakt. Vanuit de zaal kwam zware kritiek op het Havenbedrijf, dat immers jarenlang de binnenvaart voor heeft gehouden dat veel van de congestieproblemen bij de terminals in de Rotterdamse haven zouden worden opgelost door het in gebruik nemen van de Delta Barge-Feeder- Terminal. Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer verwoordde de stemming onder de aanwezigen door te stellen dat het nu echt tijd wordt om een dedicated binnenvaartterminal te creëren op de Maasvlakte. André Toet: “Er wordt bij de inrichting van Maasvlakte 2 naar gekeken en er wordt gepraat met de exploitanten van de terminals daar. Het kan namelijk alleen in gezamenlijkheid, ook met de deepsea-reders. We willen toe naar 8 miljoen TEU per binnenschip in 2035. Dat kan alleen als we het samen doen, en het kan dus niet bij een verhouding van 80 procent feeders en 20 procent binnenvaart.” Onbetrouwbaar Erich Staake had al eerder aangegeven dat de binnenvaart aan betrouwbaarheid inboet. Het aandeel binnenvaart in de aanvoer van containers in Duisburg loopt terug. Als voorbeeld vertelde hij over de grote verlader Hewlett-Packard, goed voor een jaarlijkse aanvoer van zeker 8.000 TEU in Duisburg. “Jarenlang was het een vast gegeven dat die containers per barge naar Duisburg kwamen. Dit jaar komt tweederde met de trein. Dat komt niet doordat de binnenvaart duurder is geworden maar gewoon doordat de betrouwbaarheid te wensen overlaat door de wachttijden in de zeehavens.” Letterlijk sprak hij van een ‘mangele Qualität’ van de binnenvaart. Lees verder op pagina 3 >> www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren

Binnenvaartkrant