Views
2 years ago

2008-23

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Behouden
  • Vaart
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 4 4

De Binnenvaartkrant 4 4 november 2008 [ Familieberichten] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,75 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot vrijdagmiddag 12:00 uur, in de even weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. † Theodorus Josephus Maria Pecher Theo TE KOOP Revisieset Volvo Penta, type TAMD 165C, 5 zuigers, 5 voeringen, 5 hoofdlagers, hoofdkabel, dashboard enz. Tel. 06-52302717 GEVRAAGD 3 matrozen voor koppelverband. Voor info 06-53889081 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Dortsman 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Claudia 2 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD Kapitein per 01-01-2009 op ms Kiruna. Vaste vaart Koln-Vlis, autotransport. Loon en vrije tijd n.o.t.k, echtpaar geen probleem. Inl. 06-54688951 dhr. W. van Ooyen GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Mondial 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Duricha 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD Op duwboot een stuurman i.b.v. geldig dienstb. en een matroos i.b.v. geldig dienstb. Inl: 06-53326791 of 0495- 222166 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Olesia 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos 2jr. Vt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Pouwel-S 2 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder: nr. 2000-04 GYRON CREW ZOEKT MAAS RECREATIE KABINEN und i.o.v. MS Viking 2 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. dienstb. met functie BEDRIJFSMAKELAARDIJ Regelmatig diverse jachthavens, campings en FRACHTSCHIFFE ACHTUNG! NIKO CORP. bietet Nautik (Steuermänner, Matrosen, SCHEEPS- BETIMMERING OOK JACHT- BETIMMERING lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. bungalowparken te koop. www.maasrbm.nl Tel. 035- 6236212 Maschinisten, Decksmänner) und Hotelpersonal mit Praxis, deutsch/englisch sprechend Timmer- & Scheepstimmerbedrijf, Meubelmakerij ARIE VAN LOENEN BV Molenvliet 65, 3335 LH Zwijndrecht Telefoon (078) 610 39 39 Tel. 015-2578294 an. Günstige Preise! WIJ ZOEKEN Info: GYRON CREW ZOEKT voor één van de Tel+421903453157,Email: OCEANWIDE NETHERLANDS KABINEN und i.o.v. MS Anaconda 1lichtmatroos opleidingsschepen STC een nikocorporation2@gmail.com Heeft de oplossing voor uw FRACHTSCHIFFE ACHTUNG! en/of matroos i.b.v. stuurman. Vast dienstverband personeelsprobleem in de NIKO CORP. bietet Nautik dienstb. met functie mogelijk. U moet in het bezit GEVRAAGD Binnenvaart. Wij bieden Poolse (Steuermänner, Matrosen, lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. zijn van een geldig Voor het MS MUREEN, stuurmannen, volmatrozen, Maschinisten, Decksmänner) Vaar/verlof i.o. loon conform dienstboekje, medische stuurmannen en matrozen matrozen en lichtmatrozen. und Hotelpersonal mit Praxis, CAO. keuring en een verklaring van met erv. In de binnenvaart, Legale werkmethodes binnen deutsch/englisch sprechend Tel. 015-2578294 goed gedrag. i.h.b. van dienstboekje, het een professionele organisatie! an. Günstige Preise! Tel. 010-4876780 vaarsysteem 4wk/4wk, het Voor meer informatie tel. Info: GEVRAAGD salaris volgens het CAO 0118-429516 of 06-13370771 Tel+421903453157,Email: Voor het MS PAULINA een VELE SCHEEPSSIERADEN binnenvaart. nikocorporation2@gmail.com stuurman met erv. in de In goud en zilver. Tip voor Sint Voor meer info tel. 06- binnenvaart, i.h.b. en Kerst. 22424148 dienstboekje, het vaarsysteem www.nauticstyle.com 4wk/4wk, het salaris volgens VOOR MTS EDISON CAO binnenvaart. Voor meer KABINEN und zijn wij op zoek naar erv. Kok, info tel. 06-22424148 FRACHTSCHIFFE ACHTUNG! machinisten, matrozen, NIKO CORP. bietet Nautik stuurmannen en kapiteinen O OOSSE GEZOCHT VOOR MVS INARO (Steuermänner, Matrosen, met erv. in de Binnenvaart. In Lauwers 40 matrozen en stuurmannen Maschinisten, Decksmänner) het bezit van dienstboekje, het 3332 TB Maritiem B.V. Zwijndrecht met ervaring in de und Hotelpersonal mit Praxis, salaris vlgs CAO Binnenvaart. binnenvaart, i.h.b. van deutsch/englisch sprechend Voor meer info tel. 06- Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen dienstboekje, het vaarsysteem an. Günstige Preise! 22424148 Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 4/4, het salaris vlgs. CAO Info: W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 Binnenvaart. Tel+421903453157,Email: TE KOOP Voor meer info tel. 06- nikocorporation2@gmail. W. Duits overheidsvaartuig, 22424148 com 18 x 5 x 1 m, stalen romp, alu. TE KOOP opbouw, bj 1982, INTERFLUVIAL IN OPDRACHT VOLMATROOS 2x Mercedes, 100 pk. VAN… Vrouwelijk, zoekt werk tot Vraagprijs € 85000,- ex.BTW mts Dordogne zoekt 3 kerst. Wonen aan boord. Tel. 06-51441423 matrozen met boekje Tel. +49 (0)176-96150418 8 wk op/4 wk af beloning volgens CAO Reactie aan: interfluvial@hotmail.com of tel. 0031-618465147 NAVIGATIE APPARATUUR Advies Installatie Dealer van: Alphatron - Swiss - Sygo TravelVision Q6 - Orlaco Novio Nautic BV Oude Haven 47 6511 XE Nijmegen Tel. : 024-7110020 E-mail : info@novionautic.nl Verkoop Service Diverse aanbiedingen • Radar JRC JMA609 • Radar Swiss JFS364C • TravelVision Q6 • Rivierpiloot • Ook gebruikte radars en schotels! Nieuwbouw casco tanker Turkije type New Experience afm. 135x11.45x 4.00/5.90m levertijd juli 2009 Nieuwbouw casco Turkije type Narvik afm. 135x11.45x4.25m levertijd maart 2009 eventueel afgebouwd oktober 2009 Nieuwbouw casco China type Mondeo afm. 110x11.45x3.65m levertijd april 2009 Nieuwbouw casco China afm. 135x11.45x4.25m levertijd november 2009 Nieuwbouw casco China Afm. 135 x 14.20x4.80m levertijd april 2010 MVS 4000 ton, bj.2002 afm.135x14.20x3.18m 2 x 1380 pk Cat, containerstuurhut, 1080 pk kopschroef. MVS 3935 ton, bj. 2003 afm. 135x11.45x3.61m 2 x 1380 pk Cat, containerstuurhut, 1040 pk kopschroef. MVS 3888 ton, bj. 2005 afm. 135x11.45x3.60m 2x1380 pk Cat, containerstuurhut,luiken, 900 pk kopschroef Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Gespecialiseerd in ballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camerasystemen, Intellian satellietvolgsystemen, importeur van Elca en OLP draadloze systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.wbhandel.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Cardium 2 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Vectura 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 VERHUUR 4k. app., 100m2, zonnig terras, Rdam Maaskade. Tel. 010-4045940

De Binnenvaartkrant 5 4 november 2008 Tankvaart: hoera, het is crisis! De wereld gaat gebukt onder de kredietcrisis. Alle sectoren maken zich op voor barre tijden. Alle, behalve de binnentankvaart. Daar worden historisch hoge tarieven betaald, die alleen werden overtroffen in de tijd van de eerste Golfoorlog, in 1991. De binnentankvaart gedijt het best bij onrust in de wereld, zo lijkt het. Met een vrachtprijs van 95 Zwitserse frank voor gasolie naar Basel heeft een schip dat bij de tamelijk lage waterstand van vorige week afsloot met 2.000 ton lading een besomming van meer dan een ton in euro’s. Ook de andere bestemmingen bieden flinke vrachtprijzen (Karlsruhe tot veertig euro per ton) en er is ook veel exportlading waardoor er veel druk komt op de terminals in de zeehavens. Omdat deze situatie al bijna een maand duurt, viert het optimisme MARKTINZICHT weer hoogtij in de tankvaart. En dat terwijl nog maar zo kort geleden de vrachtprijzen vrijwel op de bodem lagen en het nauwelijks de moeite loonde op de Rijn te varen. De redenen voor deze uitbundige opleving liggen voor de hand. Door het plotseling kelderen van de wereldolieprijs werd het in het achterland zeker weer aantrekkelijk om de ‘Heizöl’ weer aan te vullen. Tegelijkertijd leefde handel op. Daarnaast bleek in de chemie de vraag naar scheepsruimte toe te nemen. Door het grote aantal type C-schepen zijn de vervoersmarkten voor chemie en minerale olieproducten communicerende vaten. Toen de afgelopen weken ook het water op de Rijn ging vallen, leek er aan de vrachtprijsstijging geen einde te komen. Begin deze week was er echter weer wel water voldoende, maar van een neerwaartse druk op de vrachtprijs was in de binnentankvaart maandagochtend nog geen sprake. Nachtkaars In de droge lading is de markt een heel ander verhaal. Het jaar gaat als een nachtkaarsje uit, aldus een bevrachter. Met het hoge(re) water deze week en het schrale ladingaanbod lijken de prijzen nog verder ondertuit te gaan. Veel schippers verkopen aanvankelijk nee, maar verladers hebben meer geduld dan zij en het duurt dan ook niet lang eer de schippers tegen opvallend lage tarieven toch aannemen. Met kolen vaart een middelgroot schip deze week tegen een vergoeding van tien euro per ton naar Basel. Er zijn nauwelijks losse partijen naar de Moezel. Een erg geliefde bestemming bij grotere schepen. Bijvoorbeeld schepen die eerder een contract hadden voor containers. Uit die markt lijkt de verwachte groei nu toch tegen te vallen (daar zal zeker een verband zijn met de wereldwijde, economische stilstand) en schepen verschuiven naar de vrachtmarkt, maar ook daar is niet veel werk momenteel. Er gaan geruchten over het afbestellen van nieuwe schepen. De vraag is of dat niet een erg korte-termijnbeslissing is. Reünie bij 10-jarig Kantoor Binnenvaart De viering van het tienjarig bestaan van Kantoor Binnenvaart voor relaties werd een ware reünie voor alle betrokkenen bij de particuliere binnenvaart. De binnenvaart bestaat nog steeds voor tachtig procent uit gezinsbedrijven. Het Kantoor Binnenvaart (KB) vertegenwoordigt een groot deel van deze eenmanszaken en vof’s, die samen de binnenvaart zo flexibel maken. Het feestje ter gelegenheid van het tienjarig jubileum werd gevierd op een heel toepasselijke plaats, de spiesenboot aan de voet van de Euromast. Die boot was vroeger de Zwarte Zwaan, het schipperscentrum en de kleuterklas voor schipperskinderen. Op de bijeenkomst waren mensen die indertijd bij de oprichting waren. Onder hen oud-Kamerlid Gert Koffeman. Alleen de eerste voorzitter van 1998 ontbrak, de huidige minister van EZ Maria van der Hoeven. Zij heeft wel toegezegd bij de jaarvergadering van Kantoor Binnenvaart te zijn op 29 december in het Deltahotel in Vlaardingen, waar het KB een heel congres van maakt, met als onderwerp de volgende tien jaar in de binnenvaart. Naast de minister zal daar Michael van Stralen spreken, de vicevoorzitter van MKB-Nederland. In tien jaar tijd hebben velen meegewerkt aan het Kantoor Binnenvaart en terecht noemde de voorzitter daarbij de in 2004 overleden voorman van de AMVV, Ed de Jong. De AMVV is weliswaar niet meer de houder van de schipperscentra maar nog steeds op de achtergrond aanwezig bij Kantoor Binnenvaart als het Steunpunt Binnenvaart, een dienst aan mensen die moeite hebben met de contacten met officiële instanties aan de wal. Wegenwacht Hoewel de samenwerking tussen de binnenvaartorganisaties in Kantoor Binnenvaart wordt gewaardeerd, is het aantal aangeslotenen (900) niet genoeg, vindt voorzitter Hans Megens. “Ze maken alleen maar ruzie en doen toch niets voor mij”, is volgens de voorzitter de gedachte van veel schippers. “Beetje goedkoop, vind ik. Je kunt het vergelijken met de Wegenwacht: pas lid worden als je noodgedwongen langs de kant staat. Ik hoef het bekende freeriders-syndroom hier niet uit te leggen, vrees ik. Mensen zien niet wat er achter de schermen allemaal moet gebeuren om iets voor elkaar te krijgen of te veranderen. KB onderkent dat en daarom hebben we vanaf het begin zwaar ingezet op directe dienstverlening aan de ondernemers zelf.” Volgens Megens bedreigen nogal wat voetangels en klemmen de ondernemer in de binnenvaart. Het activiteitenplan van Kantoor Binnenvaart mag volgens hem daarom een ‘aanvalsplan’ worden genoemd. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 500 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd • onze organisatie 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl “Op het jubilerende Kantoor Binnenvaart.” Voorzitter Hans Megens heft het glas aan boord van de tot spiesenboot omgebouwde Zwarte Zwaan. (foto MGR) Het onderscheid tussen snel en slim Tachtig procent van de lading per binnenschip. Bij de meeste verladers die meer dan 10.000 ton goederen per jaar laten vervoeren, is dat haalbaar, aldus de hoogleraren Jan Fransoo en Gudrun Kiesmüller van de TU Eindhoven. Het is niet sneller, wel slimmer, stellen zij. De overige twintig procent zal dan over de weg worden vervoerd. Die verhouding van 80/20 zou voor veel bedrijven dus de meest efficiënte wijze van vervoeren inhouden, aldus de twee hoogleraren. Voor sommige bedrijven is 90/10 beter, voor anderen 70/30, maar door een slimme inzet van binnenvaart, spoor of shortsea shipping kunnen bedrijven flink besparen op de vervoerskosten en een bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. De 80/20 methode is ontwikkeld door Fransoo en Kiesmüller en is in de praktijk getoetst door het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Fransoo en Kiesmüller tonen in hun onderzoek aan dat het onzin is om steeds snellere distributieprocessen na te streven. De algemene trend van de laatste tien jaar, mede onder invloed van internet, is dat de voorraadvorming bij de bedrijven zoveel mogelijk is afgeschaft en dat de aanlevering van basisproducten op afroep plaatsvindt. Betrouwbaarheid Dit vergt een ingewikkeld logistiek systeem, dat staat of valt met betrouwbare aflevertijden. Door de congestie op de wegen komt de betrouwbaarheid van dit systeem steeds meer onder druk te staan. Voor bederfelijke of zeer hoogwaardige producten is zo’n logistiek systeem wel verdedigbaar, maar voor de meeste goederen is het vanuit een logistiek inzicht juist heel inefficiënt om geen eigen voorraad aan te houden, aldus Fransoo en Kiesmüller, die onderscheid maken tussen ‘snelle en slimme modaliteiten’. “Het wegvervoer is snel en flexibel en dient vooral gebruikt te worden om snelle tussenleveringen te garanderen en om gaten in de aan- of afvoer van producten te voorkomen. Binnenvaart, spoor en shortsea shipping zijn slim en het meest geschikt om een frequente aanvoer van 70 tot 90 procent van een basispakket te verzorgen. Dit levert vaak flinke kostenbesparingen en milieuvoordelen op.” Volgens de voorlichtingsbureaus van short sea shipping, binnenvaart en spoor ontvangen zij wekelijks vragen van wegvervoerbedrijven en verladers over de mogelijkheden van het inzetten van alternatieven voor de weg, zo stelt het BVB in de Verladersinfo, een periodiek voor verladers (meer hierover in de rubriek ‘Voortouw’ van het BVB op pagina 7 van deze krant).

De Binnenvaartkrant