Views
1 year ago

2008-23

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Behouden
  • Vaart
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 28 4

De Binnenvaartkrant 28 4 november 2008 Ongeëvenaard geluid Alles wat u wilt van een lcd-televisie, ondergebracht in een behuizing ontworpen voor ongeëvenaarde geluidskwaliteit. Dit is integratie, gebouwd voor perfectie. BeoVision 8: verkrijgbaar in 26” en 32”. Bang & Olufsen Gorinchem, Newtonweg 18, Gorinchem, 0183-648022 www.bang-olufsen-gorinchem.nl www.bang-olufsen.com Ons nieuws laat U niet koud! PERSONEEL-, MAKELAAR- EN KICKERADVERTENTIES worden wekelijks als extra service op onze website vermeld! www.binnenvaartkrant.nl Industriële reiniging en Conservering Wij zijn op zoek naar (door)startende ondernemers in de drogelading, container-, beun- en tankvaart (minerale-, en eetbare oliën, chemicaliën, etc.). Altijd al voor jezelf willen beginnen in de binnenvaart en in het bezit van de vereiste papieren? Bel ons! Wilt u uw huidige schip verkopen en/of een ander schip kopen? Bel ons! Wij verzorgen/begeleiden voor u onder andere: opmaken contracten, etc,); Kortom: het gehele traject vanaf de aan-/verkoop tot en met de overdracht bij de notaris regelen wij voor en met u en desgewenst blijven wij ook daarna uw adviseur. Afspraak maken? Bel met Tiemen Kamphuis 0031 (0)6 22 92 98 79 of Henk Schoonderwoerd 0031 (0)6 13 49 90 22. Vanaf 1-12-2008 ook vanuit onze vestiging in Antwerpen. Ook in de WINTERMAANDEN een opknapbeurt voor uw gehele schip o.a.: • Ruimen reinigen met H.D. 500 Bar • Ruimen conserveren • Machinekamer • Kopschroefruimtes enz. • Schoonmaken onder buikdenning • Ballasttanks en pieken Gespecialiseerd in diverse verfsystemen. Bel voor inlichtingen tel. 06-51 420142 Wij zijn geheel mobiel dus werken ook op locatie. Neem contact op voor een vrijblijvende offerte. Ervenweg 20, 6051 EN Maasbracht Tel.:0475-465074, Fax: 0475-464758 Mob.: 06-51 420142 / 06-53 232534 E-mail: info@verbuntbv.nl Web: www.verbuntbv.nl

De Binnenvaartkrant 29 4 november 2008 Robijns blijft voorzitter Europese binnenhavenbond Willy Robijns, adjunct-directeur van Waterwegen en Zeekanaal, is herverkozen tot voorzitter van de Europese binnenhavenorganisatie EFIP. Ook de beide vice-voorzitters Roland Hörner (directeur haven Mannheim) en Bernard Pacory (directeur haven Rijssel) zijn op nieuw gekozen. Dat gebeurde tijdens de jaarvergadering van EFIP op 17 oktober in Rijssel. Er werd ook een nieuw lid verwelkomd: de Italiaanse haven van Mantova. Op de agenda stond onder meer de samenwerking met ESPO, de Europese organisatie van zeehavens. De kamers van koophandel in Oost- en West-Vlaanderen dringen er bij de overheid op aan geld vrij te maken voor de bouw van een nieuwe zeesluis in Terneuzen. Binnenkort worden de resultaten bekend van een onderzoek naar dit project. Volgens de kamers van koophandel staat de toekomst van de Gentse De haven van Antwerpen heeft van januari tot en met september ruim 144 miljoen ton goederen behandeld. Daarmee ligt de goederenoverslag na negen maanden bijna 10 miljoen hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van het eerste halfjaar is de groei wel wat vertraagd. Toch In de toekomst willen de binnenhavens nog nauwer samenwerken met hun maritieme collega’s. Tijdens een seminarie discussieerden de aanwezigen over de rol van binnenhavens als multimodale hubs. Eén van de conclusies was dat spoor en binnenvaart nog meer moeten samenwerken. Ook de duurzaamheid van transportoplossingen bleef niet ombesproken. Aangename conclusie voor de binnenvaart: meestal is de prijs nog doorslaggevend bij de keuze voor een bepaalde transportmodus, maar de milieueffecten wegen steeds zwaarder mee. “Vlaanderen verarmt zonder nieuwe zeesluis” haven onder druk. Nu al kunnen de grootste zeeschepen de haven niet meer bereiken. Met de verruiming van het Panamakanaal wordt een nog grotere generatie zeeschepen verwacht. Gent moet volgens de kamers van koophandel kunnen meegroeien met de vloot. Anders is het einde oefening. De tewerkstelling in de haven en de kanaalzone zou een enorme klap krijgen. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Willy Robijns. (foto EFIP) “Vlaanderen zou verarmen”, aldus de kamers van koophandel. Enkele weken geleden voerde de vakbond ACV actie in de kanaalzone om vaart te zetten achter de plannen. De ACV vreest uitstel en afstel van het project door de economische crisis. Ondertussen hamert Vlaams minister-president Kris Peeters erop dat de nieuwe sluis er alleen kan komen als de haven meebetaalt. Of de haven van Gent het 750 miljoen zware project kan voorfinancieren, is echter nog niet duidelijk. De haven van Antwerpen, die eveneens vragende partij is voor een nieuwe sluis, heeft al laten weten alleen voor de prefinanciering te kunnen opkomen als Gent en Zeebrugge dat ook doen. Haven Antwerpen blijft groeien zit zowel de aan- als de afvoer van goederen nog in de lift. De containertrafiek steeg met 11 procent naar ruim 78 miljoen ton (6,6 miljoen TEU). Motor van het containergebeuren is het Deurganckdok, waar de afgelopen negen maanden 1,4 miljoen TEU werd behandeld (+30 procent). Daarentegen is de overslag van conventioneel stukgoed met ruim 15 procent gedaald (13 miljoen ton). De haven noteert vooral sterke verliezen bij de aanvoer van staal, maar ook de aanvoer van papier valt terug. De behandeling van massagoed steeg met 9 procent, wat vooral toe te schrijven is aan de stijgende aanvoer van ertsen en kolen. Dit heeft te maken met het heropstarten van Mercator wordt opgeknapt De historische driemaster Mercator heeft zijn vertrouwde dok in de haven van Oostende verlaten. De komende maanden krijgt het schip een grondige opknapbeurt op scheepswerf IDP. De Vlaamse overheid investeert een miljoen in de werkzaamheden. De Mercator werd in 1931 in Schoten gebouwd en had jarenlang Antwerpen als thuishaven. Het schip deed dienst voor de opleiding van koopvaardijofficieren. Later verhuisde de driemaster Haven en universiteit bundelen krachten Het Havenbedrijf Antwerpen en de Universiteit Antwerpen gaan samen werken aan de ontwikkeling van een duurzame haven. Onlangs viel het officiële startschot voor de samenwerking. Concreet gaan beide partijen relevante gegevens uitwisselen en gezamenlijk onderzoeksprojecten voeren. Het Havenbedrijf zal ook doctoraatsonderzoeken aan de universiteit financieren. Een zogenoemde liaison officer gaat de voortgang van de samenwerking in de gaten houden. Belangrijke aandachtspunten voor de komende jaren worden havenlogistiek en achterlandverbindingen via binnenvaart en spoor. Het Instituut voor Transport en Maritiem Management Antwerpen, een onderdeel van de universiteit, gaat dit onderwerp invullen. Verder wordt er samengewerkt op het vlak van milieu en integraal waterbeleid. de Ancelor-hoogoven in Luik. Bij het vloeibaar massagoed is er een stijging van 3,6 procent. Ook Gent groeit Ook de haven van Gent meldt groeicijfers. Van januari tot en met september brachten zeeschepen al 20,8 miljoen ton goederen van en naar de haven. naar Oostende, waar hij stilaan aftakelde. Er waren zelfs een tijdlang plannen om het schip in beton vast te zetten. Dat idee is gelukkig van de baan. De Mercator wordt nu grondig gerestaureerd. Vooral de masten, de wanden en het dek hebben een opknapbeurt nodig. In de lente wordt de Mercator terug verwacht in Oostende, hoewel veel Antwerpenaren nog steeds hopen dat het schip ooit terugkeert naar zijn geboortestad. De universiteit gaat het Havenbedrijf ook bijstaan op internationale wetenschappelijke of technische congressen. Cursussen en modules van de Master Na Master-programma’s worden gedeeltelijk opengesteld voor personeelsleden van het Havenbedrijf. Milieuvisie De Universiteit Antwerpen ondertekende in 1999 het zogeheten Copernicus Charter. Dit heeft als doel de kennis- en ervaringsuitwisselingen onder universiteiten te bevorderen en samenwerkingsverbanden tussen universiteiten en de industrie aan te moedigen. Het Havenbedrijf Antwerpen legde in mei dit jaar zijn milieuvisie vast, maar zal de doelen naar eigen zeggen slechts bereiken als het een beroep kan doen op de wetenschappelijke kennis over milieu, integraal waterbeheer en mobiliteit. De aanvoer van landbouwproducten steeg met 61 procent. De aan- en afvoer van ruwe mineralen en bouwmateriaal is met 39 procent toegenomen. De automobielsector verloor echter 9 procent. Honda vervoert de auto’s tegenwoordig per trein naar de haven en bij Volvo Cars gingen minder wagens de deur uit. ACV akkoord met verbreding Schipdonkkanaal In Brugge gaat de Algemeen Christelijke Vakbond (ACV) akkoord met de verbreding van het Schipdonkkanaal, mits aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan. In principe noemt ACV zich “resoluut voorstander” van het project. Het ACV erkent dat de haven van Zeebrugge ook via de waterwegen een betere ontsluiting nodig heeft. De kanaalverbreding zou een goede manier zijn om de mobiliteit in de regio op duurzame wijze uit te bouwen. Voor de vakbond is de tewerkstelling essentieel. Dankzij de verbreding zouden er op termijn wellicht meer banen kunnen bijkomen, terwijl het afblazen van de plannen de haven van Zeebrugge juist zou remmen in de groei en daarmee ook in werkgelegenheid. Ook kustvaart Niettemin koppelt de ACV de verruiming van de vaarweg aan een aantal randvoorwaarden. Naast de verbreding van het kanaal moet ook de kustvaart verder worden ontplooid. Verder eist de ACV dat er een degelijke landschapsstudie wordt opgemaakt naar de wijze van verbreding. “Maximaal behoud van natuur en zo min mogelijk onteigeningen moeten hierbij voorop staan.” Er moet ook een oplossing worden bedacht voor het verzilten van de grond, wat een bedreiging vormt voor de landbouw in de regio. Tot slot eist de ACV ruimte voor recreatie en toerisme langs het kanaal. Volgens de vakbond kan er geen sprake zijn van industrie langs de vaarweg. De ACV wil dat een driedimensionale visualisatie van de verbreding wordt gemaakt, zodat voor iedereen duidelijk wordt hoe de plannen uitpakken. “We hopen dat de Vlaamse overheid begin 2009 een beslissing neemt over de kanaalverbreding”, aldus de vakbond, die overigens vindt dat de bewindslieden slecht over het project communiceren. Een speciaal kanaalmagazine van Waterwegen en Zeekanaal moet daar verandering in brengen. De overheid hoopt op die wijze pijnpunten rond de kanaalverbreding te relativeren. De kosten voor de verbreding van het kanaal worden geschat op zo’n 630 miljoen euro, maar omwonenden vrezen dat de kosten snel zullen oplopen en dat de belastingbetaler daarvoor moet opdraaien. Ze maken zich ook zorgen over hinder door de werkzaamheden, die zeven tot tien jaar zullen duren. Verder is nog niet duidelijk waar precies bruggen zullen komen en waar onteigend wordt.

De Binnenvaartkrant