Views
1 year ago

2008-23

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Behouden
  • Vaart
  • Wensen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 23 - 4 november 2008 Ad Kraai stopt bij Overvliet Ad Kraai (72) neemt eind dit jaar afscheid van Overvliet Assurantiemakelaars. Omdat hij de vrijheid wil om elke dag te kiezen wat hij doet. Hij blijft dus ook na 1 januari actief. Onder andere voor Binnenvaartsociëteit De Wandelgang, waarvan Kraai bestuurslid is. “Dat ben je voor het leven.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 19 Steun voor Schipdonkkanaal De Algemeen Christelijke Vakbond steunt onder voorwaarden verbreding van het Schipdonkkanaal. De ACV erkent dat de haven van Zeebrugge over water een betere ontsluiting nodig heeft. Voor de vakbond is essentieel dat er dankzij de verbreding wellicht banen bijkomen, terwijl het afblazen van de plannen juist werkgelegenheid kan kosten. 29 “Containervaart moet stabieler” „Undemokratisch” In Österreich hat der Donau-Ausbau östlich von Wien erneut für Wirbel gesorgt. Bei den öffentlichen Verhandlungen über das Umweltprüfungsverfahren (UPV) in Hainburg standen sich Befürworter und Gegner gegenüber. Der Umweltdachverband beschwert sich ber den Ablauf des UPV. Es sei eine Farce: „Undemokratisch und chaotisch.“ 47 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer & Waterstaat presenteerde vorige week bij de officiële overdracht van de nieuwe Zuiderzeehaven de uitslag van een onderzoek door de Inspectie V&W (IVW) naar stabiliteit van containerschepen in de binnenvaart. Het resultaat van dat onderzoek is dat een groot deel van de schippers op containerschepen niet goed weet hoe ze de stabiliteit van hun schip moeten berekenen. Huizinga kondigde aan dat ze wetgeving zal voorschrijven dat schippers die berekening wel moeten (kunnen) maken, en dat de IVW de schippers daar ook op zal controleren. Dit om verlies van containers onderweg “Kleine binnenvaartschipper heeft marginaal inkomen” SP wil toerbeurt terug Schippers met kleine schepen verdienen onder het minimumloon. De vrachtprijzen zijn te laag om de vloot in stand te houden. Dat zijn conclusies van twee SP-Kamerleden, die vorige week met een lijst voorstellen kwamen om de (kleine) binnenvaart er bovenop te helpen. Eén van de voorstellen is een evenredige vrachtverdeling met een bodemprijs. Emile Roemer en Paulus Jansen zijn of zelfs het kapseizen van een schip te voorkomen. Bij het onderzoek was gebleken dat bijna de helft van de schippers voor aanvang van de reis geen stabiliteitsberekening had gemaakt. (lees verder over de stabiliteit van containerschepen op pagina 3). Op de foto applaudiseert de bewindsvrouwe als de overdracht van de Zuiderzeehaven van de aannemer aan de gemeente Kampen symbolisch wordt weergegeven door een enorme champagnefles in een kruiwagen te verplaatsen. Op pagina 15: “Zuiderzeehaven 2 komt er”. (foto MGR) de Kamerleden die met het rapport over de binnenvaart kwamen. “De vrije marktwerking in de scheepvaart zorgt voor zeer lage vrachtprijzen. Het transport kan maar nauwelijks rendabel worden aangeboden. Met name de kleine binnenvaartschipper heeft hierdoor een marginaal inkomen dat soms ver onder het minimumloon ligt. De SP stelt voor om de beurs voor vrachtaanbieding aan kleine schepen tot 1000 ton weer in ere te herstellen. Uiteraard met gebruimaking van nieuwe communicatietechnieken zodat inschrijving en aanbieding snel en eenvoudig kunnen. Een evenredige vrachtverdeling met de zekerheid van een vast bodem garandeert een schipper van inkomsten. Voor de aanbieders is er via de beurs ook meer vervoerszekerheid van zijn vracht.” Dat klinkt als muziek in de oren van de ASV, waarvoor het opheffen van de beurzen in 1998 altijd een gruwel is gebleven. Secretaris Willem Stam (ms Stapper): “Met de tarieven die betaald worden, kun je niet spreken van een gezonde bedrijfsvoering. Dan zou je genoeg moeten hebben om op tijd je schip te vernieuwen. In Nederland en Frankrijk kun je op basis van de tarieven amper het minimumloon verdienen. In België is het ook huilen met de pet op. Uit alle rapporten blijkt dat de tarieven te laag zijn. Daarom verdwijnt de kleine scheepvaart in rap tempo.” >> Lees verder op pagina 3 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

De Binnenvaartkrant