Views
2 years ago

2008-22

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Onze
  • Wensen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 22 - 21 oktober 2008 Stenen over water Brussel noteert een sterke stijging van de overslag van bouwmaterialen. Een groot deel van die lading bereikt de haven echter over de weg. M-PRO, groothandelaar in bouwmateriaal, wil de binnenvaart inzetten. Daarom werd onlangs de aanvoer van pallets met stenen getest. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: 21 Tankers naar Nigeria Ligt de toekomst voor enkelwandige tankers in Afrika? Kamar Shipping verkoopt tweedehandstankers naar Nigeria. Inmiddels zijn er al elf op eigen kiel heen gesleept. Het gaat om schepen tussen de 2200 en 3800 ton die op de Niger heel goed uit de voeten kunnen. Die rivier is over een lengte van circa 1800 kilometer bevaarbaar. 15 Neubau für Dettmer Mit dem Doppelhüllen-Motortankschiff Bernhard Dettmer hat die Bremer Reederei- und Logistik-Gruppe Dettmer ein neues Flaggschiff in ihrer Flotte. Noch Ende dieses Jahres wird die Bernhard Dettmer ein Schwesterschiff bekommen. Ein Tätigkeitsschwerpunkt für den Neubau ist der Transport von Mineralölprodukten von Hamburg nach Magdeburg. 39 Harde actie op het water TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Het ziet er akelig echt uit: agenten van de Mobiele Eenheid drijven raddraaiers op het ms Imperator samen op het voorschip. Het ging om een demonstratie van diverse politiediensten in de haven van Maasbracht. Zaterdag 11 oktober vond daar de Limburgse versie van de Landelijke Politiedag plaats. Door het hele land zocht de politie het publiek op en werden voorlichting en demonstraties gegeven. Bezoekers konden aan veel activiteiten meedoen, want het motto was dit jaar ‘Beleef het zelf’. Schepen werden vóór 1976 gebouwd zonder decibelbeperkingen voor woning, machinekamer en stuurhut. Maar oudere schepen moeten vanaf 2015 wel voldoen aan geluidsnormen die nu aan nieuwe schepen worden gesteld. Op verzoek van leden en aangeslotenen onderzocht Kantoor Binnenvaart vorige week op een aantal oudere schepen hoeveel lawaai opvarenden horen. De resultaten vielen mee.Tussen 2010 en 2045 lopen in etappes de 139 overgangsregelingen af waardoor bestaande schepen stap voor stap moeten voldoen aan de eisen die aan nieuwbouwschepen worden gesteld. Dat zijn bepalingen van Europese Commissie en de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR). Al eerder stond in deze krant een ingezonden brief van oud-schipper en ASV-lid Nico Deen die zich afvroeg of niet veel oude, kleine schepen voor onoverkomelijke kosten Het grootste spektakel in Maasbracht was de ‘veldslag’ in de haven. Aan de entering van de Imperator en de arrestatie van de met aardappels gewapende ‘vandalen’ kon het publiek niet meedoen; daarvoor ging het er te heftig aan toe. De leden van Waterscouting Heel – die ook hun spits ter beschikking stelden – leefden zich helemaal in. De ME van Politiekorps Limburg-Noord en het KLPD moesten hard optreden. (foto Jo Bindels) Lees meer over de Landelijke Politiedag in Maasbracht op pagina 9. Onderzoek Kantoor Binnenvaart op verzoek van leden Lawaai op oude schepen valt mee worden geplaatst, waardoor de toch al slinkende vloot kleine schepen nog verder zou krimpen. Voorzitter Erik van Toor van de ONS (een van de organisaties binnen Kantoor Binnenvaart) verwacht niet dat het zo’n vaart loopt. “We willen wel de pijnpunten en knelpunten in kaart brengen, maar er is sowieso sinds 2006 een hardheidsclausule in de regelgeving opgenomen dat als een schipper absoluut niet kan voldoen aan de eisen en hij voor onevenredige kosten komt te staan, hij een ontheffing kan krijgen.” Zijn voorlopige indruk is dat een schipper – mits hij “zijn schip onderhouden en normaal doorgerepareerd heeft” – hij in elk geval vanaf 2010 niet veel te vrezen heeft. “En 2045…tja, dan zijn we 37 jaar verder…” Lees verder op pagina 3 >> www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren

Binnenvaartkrant