Views
5 years ago

2008-20

  • Text
  • Pompen
  • Matroos
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Functie
  • Schepen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 20 - 23 september 2008 Afscheid Ad Driesprong Directeur Ad Driesprong van stichting Meander, gaat met prepensioen. Aanstaande vrijdag (26 september) neemt hij afscheid tijdens een minisymposium over de toekomst van de schippersinternaten. Vooruitlopend op de verandering in zijn eigen leven blikt Driesprong terug en vooruit op de veranderingen in de internatenwereld. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 15 Andere benadering politie Het was dit jaar één en al blauw tijdens de opening van de Open Scheepvaartdagen: de Belgische scheepvaartpolitie lanceerde de preventiecampagne ‘Vaar Tijd voor de Binnenvaart’ om schippers vertrouwd te maken met de nieuwe bemannings- en vaartijdenregeling. De politie beschouwt de binnenvaart als een partner, was de boodschap. De (Akte van) Mannheimweg 23 Mehr Engagement Bei einem Besuch an der MSG in Würzburg hat sich der bayerische Wirtschaftsstaatssekretär Markus Sackmann über die Lage und Wünsche der Binnenschifffahrt in Bayern informiert. Dabei forderte der MSG-Vorstand von der Politik mehr Engagement und Unterstützung für das Gewerbe. 37 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl In begroting ontbreekt langetermijnvisie voor vervoer over water Binnenvaart is geen prioriteit Staatssecretaris Tineke Huizinga is er – zoals ze zich had voorgenomen – in geslaagd de geplande termijn voor het wegwerken van achterstanden in vaarwegenonderhoud van 2020 naar 2016 te vervroegen. Maar vn een vernieuwende visie voor vervoer over water is in de begroting van Verkeer & Waterstaat geen sprake. Twee weken geleden werden de noodzakelijke werkzaamheden aan de sluizen in de Zuid-Willemsvaart gestart en diezelfde vaarweg zal “met extra inspanningen” worden In de Botlek bevindt zich vanaf deze maand een Mannheimweg. Het is een eerbetoon aan 140 jaar Akte van Mannheim, waaraan de Rotterdamse haven zoveel te danken heeft. De burgemeester van Mannheim kwam voor de onthulling van het naambordje naar Rotterdam en er werd diezelfde dag nog over de ‘welvaartbrenger’ – zoals de Akte van Mannheim ook wel wordt genoemd – gecongresseerd. Opmerkelijk is dat de weg die een combiterminal met de openbare weg verbindt, dan niet ‘Akte van Mannheimweg’ werd genoemd. Maar de onthulling van het naambord was er niet minder feestelijk door. Op de foto (vlnr) burgemeester Christian Specht van Mannheim, wethouder Mark Harbers van Rotterdam en de bedenker van deze geste van Rotterdam aan Mannheim, Louis van Herpen, die in Rotterdam werd geboren en in Mannheim woont. Op 17 oktober is het 140 jaar geleden dat de Akte van Mannheim werd ondertekend. Het is de ‘herziene Rijnvaartakte’ (een aanpassing van de Akte van Mainz van 1831) die sindsdien de vrijheid waarborgt van de vaart op de Rijn, dus vrijheid van belastingen (voorafgaand aan 1831 bestonden die belastingen vooral uit tolheffing door verschillende Duitse steden). De Akte was de eerste volkenrechtelijke overeenkomst tussen zoveel staten in Europa en dus een verre voorloper van de Europese Unie. (foto Martin van Vugt) omgelegd rond Den Bosch, maar dat zijn respectievelijk een hoogstnoodzakelijke ingreep – deels gefinancierd door het bedrijfsleven – en een belofte van vele kabinetten geleden. Voor veel projecten blijken niet voldoende middelen te zijn. De aanleg van overnachtinghavens langs de Waal en het werk aan de Maas en de vaarweg van Lemmer naar Delfzijl lopen vertraging op in de procedures. Door de binnenvaart is teleurgesteld gereageerd op de Miljoenennota voor 2009. Er is in de (toelichting op de) begroting niets te vinden over echte stimulering van de binnenvaart door meer in de vaarwegen te investeren. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart merkt in een reactie op de begroting op dat de binnenvaart nu behoefte heeft aan ruimte en faciliteiten. Dan kan niet worden volstaan met een ‘speerpunt in het beleid’ als het (relatief versneld) wegwerken van achterstanden in het onderhoud van de vaarwegen, waar overigens sowieso pas in 2010 mee wordt begonnen. Tot die tijd moet de groei in het vervoer over water dan maar “met verkeersmanagement worden opgelost”. Het Centraal Overleg Vaarwegen (VBKO, EVO en Koninklijke Schuttevaer): “Verkeersmanagement is niet voldoende om de groei van het vervoer over water op te vangen. De toelichting gaat mank aan lange termijn inzichten op dit terrein.” Het CBRB verwijst naar het streven om 45 procent van de containers vanaf Maasvlakte 2 naar het achterland per binnenschip te vervoeren. Volgens het CBRB betekent dat een verzesvoudiging van het containervervoer over water. >> Lees verder op pagina 3 www.olthof.eu onderhoud en service van keerkoppelingen Twin Disc dealer T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant