Views
1 year ago

2008-19

  • Text
  • September
  • Pompen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 8 9

De Binnenvaartkrant 8 9 september 2008 ZWIJNDRECHT Oostkeetshaven 11 Organiseert meerdaagse riviercruises over de Europese rivieren. Ter versterking van ons kantoorteam te Arnhem zoeken wij op korte termijn een ALLROUND MEDEWERKER (M/V) Als allround medewerker ben je o.a. verantwoordelijk voor het reserveren van de ligplaatsen voor onze vloot passagierschepen. Dit houdt in dat een goede kennis van de binnenvaart zonder meer een vereiste is. Daar het merendeel van de reserveringen in het Duits geschiedt, is een goede aantoonbare kennis van deze taal in woord en geschrift noodzakelijk. Daarnaast moet er de genegenheid zijn om te assisteren bij het boeken van onze reizen en het verrichten van diverse andere administratieve taken. Al met al een afwisselende en verantwoordelijke taak waarvoor wij een persoon zoeken met een accurate en initiatiefrijke instelling. Ben je geïnteresseerd in deze functie? Stuur dan je motivatie (evt. in het Duits) en CV z.s.m. aan: Feenstra Rijn Lijn T.a.v. Dhr. N. M. Arnts Rijnkade 12 6811 HA Arnhem 026 – 445 28 05 Laan van Walburg 8 Tel. 078 - 620 57 77 www.waltmann.com Op een van de mooiste plekjes van Zwijndrecht, aan een uitloper van de Oude Maas en met zicht op de watertoren, de Grote Kerk van Dordrecht etc. bieden wij dit ruime woonhuis (bwjr 1979) aan. Aan de voorzijde heeft men een fraai zicht op water en openbaar groen. De woning heeft veel ruimte te bieden en verkeert in een goede staat van onderhoud. Thans beschikt de woning over 3 zeer riante slaapkamers, doch op eenvoudige wijze zijn 1 of 2 extra slaapkamers te realiseren. Vraagprijs € 335.000,-- k.k. Te koop aangeboden: MS. GERARD ALBERT 108,50 x 11,40 x 3,50 meter - Bj. 1985 Erlenbach - 3015 ton / 3600 m³ - pontonluiken - 144/192 Teu - ADNR - 2 x 1050 PK Deutz - duwcertificaat - zeer gunstige kruiphoogte vanwege ballastsysteem in de beunen - de technische uitrusting van het schip is compleet en motoren, generatorsets, kopschroefinstallatie en nautische apparatuur zijn in de laatste 3 jaar vernieuwd. Het schip kan worden geleverd inclusief een lange termijn charter voor binnenlands of indien gewenst Rijn transport met een gegarandeerde huuromzet. Voor dit schip hebben wij goede financieringsmogelijkheden (ook voor startende ondernemers). Voor nadere informatie kunt u in contact treden met Arjen Barto op de volgende telefoonnummers. Pro-Log BV Ringdijk 466-e, 3331 LK Zwijndrecht tel.: 078 – 619 90 10 . fax.: 078 – 619 65 99 GSM Arjen Barto : 06 – 53 11 44 20 e-mail: a.barto@pro-log.nl / info@pro-log.nl website: www.pro-log.nl VOOR MS-HYDRA ZIJN WIJ OP ZOEK naar matrozen en stuurmannen, met erv. in de Binnenvaart, in het bezit van dienstboekje, het vaarsysteem 4/4, het salaris vlgs. CAO Binnenvaart, meer info. Tel. 06-22469837 TJALK ca. 23.2 x 4.7 x 1 m. bj 1904 De Goede te Zwartsluis, Volvo Penta 98 pk. mooi model, ruime sfeervolle woning, vr.pr. € 138.000, ref 2422 www.fikkers.nl Tel. 050-3111404 www.huizinga-snijder.nl Beraten Finanzieren Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Motorschiffe: • 2809 to., Bj. 1981, 2x1104 PS, 105m x 11,39m • 1974 to., Bj. 1964, 2x 644 PS, 86m x 11,17m x 3,06m • 1520 to., Bj. 2003, 2x 380 PS, 85,40m x 9,50m x 2,86m • 912 to., Bj. 1959, 720 PS , 69,93m x 7,59m x 2,54m Motortanker: • 1370 to., Bj. 1981, 950 PS, 80m x 9,00m x 2,77m • 1349 to., Bj. 1961, 1200 PS, 84m x 9,00 x 2,67m • 1144 to., Bj. 1958, 1050 PS, 80,00m x 8,22m x 2,52m • 1022 to., Bj. 1956, 1000 PS, 80,00m x 8,20m x 2,56m Fahrgastschiffe: • 600 Personen, Bj. 1995, 57m x 10,60m x 7,70m, 2 x 430PS • 300 Personen, Bj. 1988, 40,62m x 7m x 1,11m, 2 x 250PS • 195 Personen, Bj. 1997, 33,33m x 5,25m x 1,35m, 450PS speziell: Wir suchen für unsere Kunden: Schiffe aller Größen und Baujahre 1. EH-Tanker Typ N offen oder geschl., 400-600 to 2. EH-Tanker Typ N geschl. ca.1500 to mit Coating Neubauten: • Kanalgängige Tanker Typ C, Doppelhülle, 86m x 9,60 m, Lieferbar 2009/2010 • Gütermotorschiff, 3.250 to, 110m x 11,45m x 3,65m, CAT 3512 mit 1.835 PS, Lieferbar 2009 • Gütermotorschiff, 3.900 to, 135m x 11,45m x 3,59 m Mitsubishi S12R-MPTK 2x1278 PS, Lieferbar 03/2009 • Kasko Gütermotorschiff Lieferbar Ende 2009 135m x 11,45m x 3,60m 110m x 11,40m x 3,50m 105m x 10,00m x 3,20m 86m x 10,00m x 3,20m - Finanzierungshilfe und Beschäftigung möglich - Sie wollen sich selbstständig machen? Wir bieten Möglichkeiten, sich als Neugründer an einem Schiff zu beteiligen! Sie wollen ein Schiffen kaufen, verkaufen, finanzieren? Bitte rufen Sie uns an! Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Lange Straße 45 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de TE KOOP P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Te Koop: Dordrecht, Luchtenburg 56 Fraai gelegen, bijzonder grote split-level woning met royale woonkamer met zijaanbouw, 6 slaapkamers, 2 badkamers en een inpandige garage. Deze keurig onderhouden woning beschikt over een woonkeuken v.v. een vernieuwde keukeninrichting. Fraaie ligging nabij de Wieldrechtse Zeedijk, de Schenkeldijk en Oude Veerweg richting de Biesbosch met diverse recreatiemogelijkheden (‘De Viersprong’ en ‘De Elzen’). Eigen grond 207 m². Vraagprijs € 339.000,-- k.k. Mobiel 0653-14 27 01 Faxmail 0842-29 16 91 E.mail: info@phtimmer.nl Web: www.phtimmer.eu Onder G.L. klasse gebouwd in 1970 Afmetingen 14.58 x 4.30 x 1.20, kruiphoogte 3.30 mtr. 2 Mercedes motoren, 230 pk met Reintjes keerkoppeling Snelheid op stil water 33 km per uur Oliedruk stuurwerk, 220/380 volt, 5 kVa. Centrale verwarming, windscherm en cabriokap Teak dekken en zeerailing, vernieuwd in 1993. Kompas, dieptemeter, radio, marifoon, kaartplotter en GPS Ruime salon met zithoek voor 6 personen. Keuken voorin, elektrisch koken, warm water via boiler Achterin 2 slaapplaatsen, badkamer met douche en toilet. Voorin 2 slaapplaatsen, toilet en wastafel Vraagprijs 87.500,00 Euro ”DODEHOEK CAMERA-OPLOSSINGEN” 24 Volt 7’’ TFT kleurenmonitor met zonnekap en lichtdimmer SAMEN MET 6,5cm hoge bolcamera met 20 graden lens voor duidelijk overzicht vóór uw schip voor 699,00 excl. BTW Wij leveren ook zoom-camerasystemen Montage op locatie mogelijk Navicom Telefoon: 0521 342550 of 0653 504704 www.navicom.nl Vrieseweg 155 3311 NV Dordrecht 078-6131222 www.baasmakelaardij.nl www.riverlineyachting.com Strak gebouwde schepen van 15 t/m 19m Vaarklasse B. Zeer geschikt voor Franse kan. Compleet schip 15x4,25m direkt leverbaar. Casco’s 15x4,60m Jan. en Maart 2009 Tel.0653-536316 Fax.078-6197152 E.mail: th.driessen@wxs.nl

De Binnenvaartkrant 9 9 september 2008 Gehavend Het is warm en de schippersvrouw heeft daarom een korte broek aangedaan. Ze zoekt er nog een vlot bloesje bij en is daarna tevreden over haar uiterlijk. Als het warm is moet een mens immers niet te veel aan doen. Dan krijgt ie het alleen maar nòg warmer! Haar gezin kijkt haar echter vreemd aan en ze vraagt zich af of er iets aan haar kleding niet klopt. “Wat zijn dat voor rare plekken op je benen. Het ziet er niet uit”, krijgt ze te horen en ze laten duidelijk merken dat ze zich zo niet in een korte broek vertonen kan. “Rare plekke op mijn benen?” De vrouw kijkt naar haar blote benen en zegt opgelucht, omdat er verder niets ernstigs te bespeuren valt: “Oh, dat zijn nog de restanten van de vakantiemuggenbulten. Dat hebben wel meer mensen!” En ze laat hierin doorklinken dat ze daar echt geen lange broek voor aan gaat doen. “Zitten die er nog steeds”, is de vraag waarin ongeloof doorklinkt. Gelukkig valt de kritiek van haar gezin daarna stil en geniet de schippersvrouw van het zomerse gevoel waarin het lijf niet met diverse laagjes kleding omhuld hoeft te worden. De muggenbulten zijn inderdaad flinke plekken gebleven maar jeuken doen ze niet meer. En dat vindt de schippersvrouw zelf het allerbelangrijkste. Na een paar heerlijk dagen is het weer tijd om de auto, met hond en al, in te laden en wordt er naar boord gereden. Zoals gewoonlijk. Eenmaal op bestemming aangekomen gaat de schipper aan boord en de schippersvrouw rijdt naar de kade waar de auto er op gezet kan worden. Ze heeft de korte broek inmiddels verruild voor een iets langer exemplaar maar de onderbenen zijn nog lekker vrij en ook de open schoenen geven een fris gevoel. Op de auto afzetplaats mag de hond los en kan het dier een beetje rondsnuffelen. Blijkbaar heeft de vrouw haar schoenen te strak vast gemaakt want het begint aan haar voeten te kriebelen en daarom maakt ze de gespjes wat losser. Helaas lijkt dit niet echt te helpen. Het jeukt zo erg dat ze het niet kan laten om aan haar voeten te krabben. Zeker te lang met te strakke schoenen aan in de auto gezeten waardoor het bloed niet goed kon doorstromen, denkt ze en ze gaat er vanuit dat het nu wel snel beter zal gaan met haar onderdanen. Maar als het blijft jeuken werpt ze toch een blik op haar rechter been en dan ziet ze er een levensgrote mug op zitten. Meteen mept ze hem dood! Nu ze er op let ziet ze meerdere grote muggen uit het vochtige gras tegen haar benen op springen om zich aan haar bloed te goed te doen. Geen wonder dat ze overal verschrikkelijke jeuk heeft! Vooral haar voeten jeuken en dan ook nog precies tussen de bandjes van haar open schoenen in. Op haar benen zijn inmiddels een paar nieuwe grote bulten te zien! Ze kijkt naar hun schip dat er aan komt varen en ze hoopt dat haar Tussen zon en regen man een beetje haast maakt. Want dit is niet meer leuk. Nee, hier krijgt ze slechte zin van, want ze voelt zich zowaar een beetje misselijk worden van de jeuk. Als haar man er is, vraagt hij lacherig waarom ze zo raar in het gras aan het rondspringen is en steeds op zichzelf staat te meppen. Maar de schippersvrouw kan hier de humor totaal niet van inzien! Als de auto eindelijk aan boord staat gaan alle deuren potdicht waarna de hond haar beledigd aankijkt want nu kan hij er niet steeds in en uit. Maar daar trekt de schippersvrouw zich niets van aan want van muggen heeft ze nu wel haar bekomst gehad en ze hoopt dat ze haar deze nacht met rust laten. En dat doen ze ook wel maar nu houden de jeuk en de hond, die het binnen warm heeft, haar uit de slaap. Als ze de andere dag, na een slechte nacht, weer de leuke korte broek aan heeft zijn er niet alleen de plekken van de vakantie te zien maar daar tussen prijken nu nieuwe, nog grotere, rode bulten. “Tjee”, wat zie ik er uit”, zegt de vrouw tegen haar spiegelbeeld. “Ik ben helemaal gehavend.” En dat is zeker zo maar één voordeel heeft ze nu wel. Hier aan boord kan haar gezin niet zien dat ze zelfs met deze benen in een korte broek durft rond te lopen. VARELING door Irene Bruyninckx Ik liep ’s nachts door een stad die nog het meest op Antwerpen leek, maar dan het Antwerpen van voor de Tweede Wereldoorlog. Ik wandelde door een malle droom die ik eens had. En die lijkt al even lang geleden. Ik liep daarin de Amerikaanse schrijver Charles Bukowski tegen het lijf. En zo ziet Zondag verregenden alle activiteiten bij de Wereldhavendagen Rotterdam. Storm en regen gaven de kades een naargeestige aanblik. Zaterdag was een betere dag, die eindigde met een schitterend vuurwerk boven de Nieuwe Maas. Die dag liep het dan ook storm in de tent waar het BVB en ‘Voortvarend Besparen’ zich presenteerden. Voor de kant lagen de tankers Megan en Titan van A. Kooren en de poedertanker Sardana van Xander Kleine die deelneemt aan het programma Voortvarend Besparen. Het thema van de Wereldhavendagen was dit jaar ‘Groen licht voor de haven’. De deelnemers toonden hun groene, duurzame en meest innovatieve kanten en producten. Zo ook de binnenvaart dus. (foto’s BVB/MGR) u maar weer, in een droom kan alles, want deze schrijver is dood. “Ik zal jou eens leren schrijven”, zei hij tegen mij. “Want wat je er tot nu toe van hebt gebakken, deugt niet. Om te kunnen schrijven moet je eerst man zijn, en dit is het moment dat ik van jou een echte kerel ga maken. En als je dat bent, dan kun je pas schrijven. We gaan drank halen, in de haven.” ONDERSTROOM door Frank Antonie van Alphen Waarom in een haven? We liepen lang. Waar waren we? Bukowski klom aan boord van een kuster – hij werkte als matroos omdat hij van het schrijven alleen niet kon leven – om een dikke stapel pikante boekjes te halen. “Deze gaan we ruilen tegen wodka, bij de Russen verderop.” Warmwatermuziek (Bukowski) Ik moest op de kade wachten, terwijl Bukowski aan boord van de Rus zijn handel dreef. Het duurde lang. Na zeker een uur klom hij weer van het zeeschip naar beneden. Hij had al de nodige wodka’s achter zijn kiezen. “Zo, en nu gaan we zuipen. Weet je wat de Russen altijd zeggen? Drank haalt de ziel naar boven. In zijn puurste vorm.” Dat deze wijsheid net zo mank ging als Bukowski liep, was duidelijk. We stapten aan boord van zijn schip. Zijn kajuit rook naar zweetsokken. “Luister, hoor je dat? Hoor je dat water lopen? Dat is warmwatermuziek, het lied van jankende eenzaamheid. Schrijf daar maar eens over jochie. Hier, drink. “Weet je wat de Vikingen deden op open zee? Die hadden ‘walraven’ aan boord. Wanneer ze op hun strooptochten de kust zochten, lieten ze die raven uit kooien los. Kwamen die al snel weer terug, dan was er geen vasteland in de buurt. Was dat niet het geval, dan voeren de Vikingen in de richting waarin de raven waren verdwenen, de jankende eenzaamheid achterna.” Ik dronk en ik dronk, terwijl ik luisterde. Ik zag raven opvliegen totdat het me zwart voor de ogen werd. Ik dronk tot ik opstond. Na de zuippartij aan boord gingen we door aan de wal. “Zo. Nu gaat het feest pas beginnen jongen. Jij zult leren schrijven.” Dit kon niet goed gaan. En het ging ook niet goed. (wordt vervolgd)

De Binnenvaartkrant