Views
2 years ago

2008-19

  • Text
  • September
  • Pompen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 64 9

De Binnenvaartkrant 64 9 september 2008 Scheepsherstellingen BERNAERTS b.v.b.a K.M.O. Zone Puursesteenweg 373 B2880 BORNEM T. +32 (0)3 2327400 F. +32 (0)3 6772141 “ “Wij wensen de firma Melvin Scheepvaart B.V. met de duwcombinatie Alain en Colas een behouden vaart. WIJ LEVERDEN OP COLAS: • Een aluminium look PVC vast stuurhuis bovenbouw • De stuurhuis onderkuip en hydraulische hefkolom • De verbouwing van het casco Het hele team van Concordia is vereerd om voor deze nieuwe aanwinst opnieuw de dienstverlener te mogen zijn. Bergsedijk 2-6 | 4941 GA Raamsdonksveer postbus 3 | 4940 AA Raamsdonksveer Telefoon: (0162) – 51 36 50 | Fax:(0162) – 52 24 06 Met succes opgeleverd Gespecialiseerd in compleet onderhoud en nieuwbouw van poeder- en chemicaliëntankers, droge lading-, container- en beunschepen. Alain en Colas Met dank aan Melvin Scheepvaart B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen de duwcombinatie “Alain en Colas” een behouden vaart.

De Binnenvaartkrant 65 9 september 2008 Chemicaliënbak Alain is geschikt voor vervoer van ijzertrichloride DOOR JAN HOEK IJzertrichloride is een agressief goedje dat ijzer wegvreet, maar uitstekend geschikt is voor het verwijderen van zware metalen uit het rioolwater. Voor Melvin Scheepvaart uit Overslag heeft Asto uit Raamsdonksveer de chemicaliënbak Alain afgebouwd. Deze 735 ton metende bak met een afmeting van 70 x 5,70 meter is geschikt voor het vervoer van ijzertrichloride. Na de Alain begint Asto aan een exact dezelfde bak die de naam Eric krijgt. Beide chemicaliënbakken worden ingezet voor de rioolzuivering in en rondom Parijs. Het vervoer van de chloride geschiedde voorheen per vrachtwagen. Met de inzet van de Alain en Eric bewijzen ze ook in Frankrijk dat vervoer over water de beste weg is. Afvalwater Ook de duwboot Colas heeft een nieuw leven gekregen. De ex-Saone heeft op de bodem van het IJsselmeer gelegen, zodoende heeft Arian van der Meij deze volledig laten strippen en vernieuwd, zodat het een volledig nieuwe combinatie is geworden. De totale lengte van de duwcombinatie is 85 meter, met een breedte van 5,70 meter de maximale afmeting op het Canal du Nord. Beide combinaties gaan varen voor Beltank France. Ruim vijf jaar geleden had Beltank voor het eerst contact met het Franse bedrijf SIAAP voor het vervoer van reinigingsproducten over water. SIAAP is verantwoordelijk voor het afvalwater van Parijs en omstreken, Ile de France en Seine Normandy. SIAAP behandelt jaarlijks 850 miljoen kubieke meter afvalwater in vier zuiveringsinstallaties verspreid om Parijs heen. Het is hiermee de grootste van Europa. ADNR “Twee jaar geleden is het motorschip Bossuit gaan varen voor SIAAP voor het vervoer van Nutriox, een goedje dat de geur uit een riool haalt”, vertelt Arian van der Meij. “Die contacten zijn nu uitgebreid met de inzet van de twee chemicaliënbakken, die gaan varen van Rijssel (Lille), waar geladen wordt bij Produit Chemique Loos, naar Parijs.” “We hebben de tanks van de Bossuit een andere coating gegeven: over de zinkcoating is een epoxycoating gezet. SIAAP liet het ijzertrichloride dagelijks vervoeren per Alles wat met de lading, ijzertrichloride, in aanraking komt is van kunststof. Ook de pompen, het leidingwerk en de afsluiters. (foto Jan Hoek) 30-tonsvrachtwagen. De chemicaliënbakken kunnen elk maximaal 620 ton vervoeren en vervangen daarmee in z’n geheel het vervoer over de weg. Het heeft een tijd geduurd voor het zover was, want ijzertrichloride werd niet vermeld in het ADNR en mocht derhalve niet over water vervoerd worden. Inmiddels hebben we de vergunningen binnen en is het reinigingsmiddel opgenomen in de ADNR.” Zeezeilers De duwboot kreeg de naam Colas en de chemicaliënbak Alain, genoemd naar de inmiddels overleden Franse zeezeiler Alain Colas. De volgende combinatie draagt de naam Eric Tabarly, eveneens een in Frankrijk geboren zeezeiler. Er is heel wat water door de Seine gestroomd voordat de chemicaliënbak voldeed aan de eisen. Arian van der Meij vervolgt zijn verhaal: “Staal en rvs zijn ongeschikt, zodat er veel gebruik gemaakt is van kunststof. Het door Vahali uit Gendt geleverde en uit het Servische Belgrado afkomstige casco is van dubbelwandig staal met daarin een dubbelwandige lining van kunststof. De kunststof tanks hebben een capaciteit van 95 kuub elk, het soortelijk gewicht van het product is 1,45. Ook de pompen, het leidingwerk, de afsluiters en dergelijke zijn van kunststof. Met andere woorden: alles wat met het ijzertrichloride in aanraking komt.” “De afbouw is gedaan door Asto, omdat de afbouw van het ms Melvin in 2006 door dat bedrijf me uitstekend was bevallen. Ook de gipstankers Tarsis en Sonia voor Beltank zijn hier tot volle tevredenheid afgebouwd.” “Het speciale project met de chemicaliënbakken doen we eveneens in nauwe samenwerking. De vijf pompen hebben een capaciteit van 100 kuub per uur en zijn evenals de leidingen geleverd door Glynwed uit Willemstad, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd op het gebied van kunststof pompen. Ik ben zeer content met de kwaliteit; het is slijtvast en onderhoudsarm.” “Een noviteit zijn de twee debietmeters: er zijn twee uitgaande leidingen die ingesteld kunnen worden op een maximaal af te geven debiet aan de wal. Dat wordt automatisch geregeld. Er zijn debietmeters op tankers waarop je het wel kan zien, maar die zijn niet instelbaar.” Wij wensen Melvin Scheepvaart B.V. met de duwcombinatie Alain en Colas een behouden vaart Visit our Website: www.maasdalbvba.com Handels- en scheepvaartonderneming MAASDAL BVBA Tel. 03/744.08.04 Fax 03/744.08.05 Mobiel 0494/511.860 0472/764.214 E-mail maasdal@skynet.be Wie leverden aan de duwcombinatie Alain en Colas Bernaerts BVBA Scheepsherstellingen Aluminium look PVC vast stuurhuis bovenbouw, stuurhuis onderkuip, hydraulische hefkolom en verbouwing van het casco Machinefabriek en Handelsmij. Asto b.v. Complete afbouw Beltank nv Bevrachting ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering Concordia NV Verzekering Maasdal Doosan motoren, Advance keerkoppeling, stroomaggregaten en koelers Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Orlaco Products BV Camerasysteem Periskal Group Tresco Inland ECDIS Viewer Van Stappen & Cada NV Scheepselectro Elektrische installatie van het Orlaco camerasysteem, Radio Holland apparatuur en airconditioning Victron Energy B.V. Omvormer en acculader Navmate Scheepsautomatisering Vloerverwarming Tyco Integrated Systems BV Brandbeveiligingsapparatuur Zwets Werkendam BV Zwets pompen en appendages Breman Shipping Installation B.V. Waterzuiveringsinstallatie Bunkercentrum Dongemond Belettering

De Binnenvaartkrant