Views
2 years ago

2008-19

  • Text
  • September
  • Pompen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 62 9

De Binnenvaartkrant 62 9 september 2008 Scheepsherstellingen / Scheepsbouw · Allerhande scheepsherstellingen en ombouw boven de waterlijn Zowel voor binnenvaart, kustvaart en zeevaart schepen · Afbouw van nieuwe casco’s Zowel binnenvaart schepen, estuaire schepen, duwbakken, pontoons · Plaatsen van motoren, hulpgroepen en pompen · Alle pijpwerk · Eigen werkplaats ± 1500 m² met modern machine park Voor vervaardigen van onderdelen volgens opgave van de klant voor scheepvaart en industrie A.C.E.BARTHOLOMEEUSSEN B.V.B.A. A.C.E.B. is een afdeling van de firma Bartholomeeussen gestart in 2002 met het ontwerpen van autokranen voor binnenvaart schepen. Onze eerste autokranen 8.5 M – 12.5M SWL 1750 Kg manueel uitschuifbaar zijn op vraag van klanten reeds geëvolueerd. * in lengte 12 M tot 20 Meter uitschuifbaar * in capaciteit, tot SWL 1950 Kg * hydraulisch uitschuifbaar met of zonder last * optie : met afstandsbediening Al onze kranen worden op maat van de klant vervaardigd. Onze kranen zijn CE gemerkt voorzien van compleet handboek Onze kranen worden na plaatsing gekeurd door Germanischer Lloyds met last Referenties nieuwe autokranen : MS Escalda, MS Guppy, MS La Nucia, MS Gaëlle, MS Robla, MS Clema, MS Wielingen, MS Aragon, MS Sustento, MS Queeroy, MS Goudvis II, MS Cortina, MS.Futura, MS Allegro, MS Isabelle, MS Sylvana, … Extra diensten : • Lieren voor autokranen op voorraad • Verzwaarde haken op voorraad • Snel leveren van autokraan kabels • Vernieuwen van hydr. Cilinders • Alu autobeugels KEUREN van autokranen zowel op onze locatie als op verplaatsing met waterzak en gekeurde testklok. Op vraag, onder toezicht van erkende keuringbureaus Dok 138 UNIT 8 • Boterhamvaartweg 2 •-B-2030 Antwerpen Telefoon 0032 3 541.76.25 •-Fax 0032 3 541.81.02 •-GSM 0475 76.84.93 E-mail : bartholo@skynet.be ALEWIJNSE: UW PARTNER IN NAVIGATIE APPARATUUR OOK VOOR UW NAVIGATIE APPARATUUR GAAT U NAAR ALEWIJNSE! ALEWIJNSE INSTALLEERT, REPAREERT, LEVERT EN ONDERHOUDT DIVERSE TOPMERKEN NIEUW: GEM RIVIER RADAR De GEM LD 1800 rivier radar is een degelijke en betrouwbare radar voor de binnenvaart. Behalve eenvoudig in gebruik, is deze radar zeer compact en gemakkelijk te plaatsen. Door de zeer degelijke constructie, is deze radar uitermate geschikt om te functioneren in een drukke werkomgeving en ideaal voor herplaatsen in bestaande systemen. Installatie vanuit Krimpen a/d IJssel, Nijmegen en Drachten. Alewijnse Marine Systems, ook voor uw: Binnenvaart AIS systeem Rivier piloot & bochtaanwijzer Elektronische kaart systeem (D)GPS systeem Travelvision Q6 Track & Trace systeem Radar overlay systeem Marifoons Orlaco camera systeem Alphatron Basic & Multicolour apparatuur en camera’s Web based fleet management ALPHATRON JMA 609 SWISS JFS 364C SAAB BINNENVAART AIS Alewijnse Marine Systems Van der Giessenweg 51 2921 LP Krimpen aan den IJssel P.O. Box 16 2920 AA Krimpen aan den IJssel E-mail amr@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Tel. +31 (0)180 460 555 Fax. +31 (0)180 511 871

De Binnenvaartkrant 63 9 september 2008 O P E N SCHEEPVAARTDAGEN A N T W E R P E N 12 - 14 SEPTEMBER 2008 ı DAGELIJKS VANAF 14.00 UUR ı HANGAR 29 ANTWERPEN GEM geeft dag en nacht andere kijk op vaarwater Michel Louwerse en Minka Zeilstra bij een GEM-radar. (foto Johan de Witte) DOOR JOHAN DE WITTE De GEM LD-1800 R is een lichtgewicht rivierradar, niettemin oersterk uitgevoerd. Het is een nieuwe generatie radar met actuele technologie, grafische en digitale processing, die past onder de paraplu van Alewijnse Marine Systems. Hij heeft praktische, duurzame componenten en bezit minimale afmetingen voor op- of inbouw. De GEM bezit ideale eigenschappen voor de vervangingsmarkt, valt niet in het luxe segment en is daardoor portemonneevriendelijk. Even een nieuw stukje techniek voorstellen in het Alewijnseconcept. We zitten aan tafel bij Alewijnse Marine in Krimpen aan den IJssel, gemakshalve en wat oneerbiedig voor de Krimpense gemeenschap ‘de Rotterdamse vestiging’ genoemd. Manager Nautical Equipment Michel Louwerse steekt van wal met de GEM radar-noviteit: “Wij merken dat een grote groep klanten behoefte heeft aan een sterke radar geschikt voor werkschepen. De GEM-radar past hierin perfect. Als bedrijf dat met gerenommeerde merken als Alphatron en Swiss werkt, hebben we onze technici vanzelfsprekend het functioneren van de GEM-radar laten beoordelen. Op grond hiervan, alsook het ervaringsgebruik van diverse bemanningen, hebben we na een dik jaar onderzoek gezegd: ‘Die hoort bij ons!’” “Inmiddels kennen onze technici de ‘ins and outs’ van de GEM en liggen eventuele onderdelen op de plank”, aldus Minka Zeilstra, die verantwoordelijk is voor marketing en communicatie. Italiaans De GEM-radar is van Italiaanse komaf en komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het merk is gerenommeerd in de visserij en bij Defensie, waar hij al jaren geleden zijn vuurdoop kreeg. De werking van het apparaat heeft geen aanmerking; het voldoet aan de eisen voor de rivierradar en is voorzien van het Wheelmark (zeevaartkwaliteitscertificaat). Een extra is de configuratie die ingeval van een duw- of koppelverband ingesteld kan worden, waarmee de kabellengtes softwarematig even lang worden. Gelijke kabellengtes is een wetmatige noodzakelijkheid en door deze functie-instelling, worden overbodige kabels over dek voorkomen. “Daar de GEM een minder luxe radar is dan de Alphatron en Swiss, kunnen wij met deze drie merken onze klanten altijd een passend product aanbieden”, aldus Michiel Louwerse. Voor nieuwbouw installatie is Alewijnse Marine in Nijmegen het aanspreekadres. Activiteiten in de nieuwbouw met installatie en levering van apparatuur in de moderne stuurhut zijn de laatste jaren niet onopgemerkt gebleven. Alewijnse Rotterdam levert aan zeevaart en binnenvaart navigatie- en communicatieapparatuur. Overigens betekent Alewijnse: teamwork in internationale setting. Waar in de wereld service nodig is, garandeert het bedrijf dat er in reistijd een servicemonteur aan boord stapt. De vestiging Rotterdam maakt zich sterk voor de ‘refit’ van alle denkbare types binnenvaartschepen, zeeschepen en jachten betreffende navigatie- en communicatieapparatuur. Of het Rotterdam of Krimpen aan den IJssel is, service ligt hier om de hoek. Een reden waarom de GEM LD-1800R een optie is, is omdat hij dag en nacht een andere kijk op vaarwater geeft. Maritieme tak De divisie Alewijnse Marine Systems omvat een aantal bedrijven die zich richten op totaaloplossingen in de maritieme elektrotechniek, navigatie, communicatie, entertainment en ICT aan boord van diverse soorten schepen. De meer dan honderdjarige ervaring heeft er toe geleid dat Alewijnse Marine Systems de toonaangevende innovatieve systeemintegrator is geworden. De meer dan 400 goed opgeleide medewerkers die dagelijks actief zijn in het maritieme segment, zorgen er voor dat er jaarlijks meer dan 200 schepen geïnstalleerd worden. Naast dit projectmatige werk zijn er veel maritieme klanten die gebruik maken van de service of losse productenverkoop van Alewijnse. Er zijn maritieme vestigingen in Nijmegen, Krimpen, Drachten, Roemenië, Oekraïne en vertegenwoordigingen in China en Vietnam. Deze internationale ‘ruggengraat’ maakt Alewijnse Marine Systems tot een slagvaardige en concurrerende partner. Kustvaart nog niet de schoonste, maar bezig met inhaalslag Als alternatief voor het wegvervoer wil de kustvaart de strijd aanbinden met de fileproblematiek op de wegen. Maar welke vervoersmodus scoort het best qua transporttijd, prijs en emissies? Uit een race tussen een vrachtwagen en een coaster die Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen (SSS) organiseerde, blijkt dat de kustvaart op het vlak van prijs, tijd en CO2-uitstoot zeker met het wegvervoer kan concurreren. Aan nog bestaande pijnpunten wordt gewerkt, aldus SSS. “Deze race heeft eigenlijk bevestigd wat we al wisten”, zegt marktprospector Willy De Decker. “Qua prijs, tijd en tracking & tracing scoort de kustvaart heel goed. Dat geldt ook voor de uitstoot van CO2, we zijn absoluut Kyoto-waardig. De uitstoot van stikstof, zwavel en fijnstof zijn pijnpunten, maar dat wisten we al. Hoewel ze relatief klein in gewicht zijn, zijn ze niet te verwaarlozen.” “We vinden echter dat de laatste tijd vaak eenzijdig de nadruk op deze knelpunten is gelegd. Men moet de dingen in het juiste kader plaatsen. Zo werkt de sector sinds een jaar of vijf aan een inhaalslag met doelen op korte en middellange termijn. Een schip kan je echter niet op drie, vier jaar afschrijven zoals een vrachtwagen. De investeringen zijn ook veel groter, maar ze worden wel degelijk gedaan: een aantal rederijen heeft nieuwe en schonere motoren in gebruik genomen. Ondertussen wordt de regelgeving in de zeevaart strenger. Het zwavelgehalte in de brandstof gaat omlaag. Tegen 2015 zal er al veel verbeterd zijn.” Zwavelarme brandstof roept volgens SSS echter ook vragen op. De Decker: “Momenteel verbruikt de maritieme industrie de residu’s die overblijven aan het einde van het raffinageproces. Waar blijft men met deze brandstofplas, als schepen hem niet meer mogen gebruiken? Zal de olie-industrie de productievanzwavelarmebrandstoffen willen en kunnen volgen? En welk effect heeft dit op de prijs van scheepsbrandstof, die in het huidige kostenplaatje een aandeel van 25 tot 45 procent heeft en kan oplopen tot 60 procent? De torenhoge brandstofprijzen hebben dit probleem pijnlijk geïllustreerd.” De laatste jaren heeft het wegvervoer op milieutechnisch vlak geweldige inspanningen gedaan. Voor wat het terugdringen van schadelijke emissies betreft, zit de sector volgens SSS zowat aan z’n plafond. Speciaal voor de race kwamen de vrachtwagens aanzetten met hun superschone Euro 5-motoren. Om vervolgens, parallel aan de coasters, lading vanuit België naar Turkije, Ierland en Zweden te vervoeren. Willy De Decker: “De race heeft eigenlijk bevestigd wat we al wisten.” (foto Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen) Snel en betaalbaar Uit de race komen duidelijk pluspunten van de kustvaart naar voren. Zo blijkt het verschil in vervoerstijd tussen coasters en vrachtwagens niet eens zo groot. Op de route naar Turkije was dit minder dan twee dagen. “Mits je een goede afvaartdag kiest, is dit verschil zelfs weg te vlakken.” Op de routes naar Zweden en Ierland waren de coasters sneller dan het wegvervoer. Ondertussen is de kustvaart naar Turkije en Ierland veruit de goedkoopste. Wat Zweden betreft, zijn de tarieven aan elkaar gewaagd. De schepen waren via tracking & tracing goed te volgen. Die functionaliteit is handig bij intermodale vervoersconcepten. “Als promotiebureau zijn we voorstander van samenwerking met het wegtransport. Elke modus moet op de juiste plaats staan in de intermodale ketting. Uit een rondetafelgesprek vier jaar geleden bleek dat de verzuchtingen van het wegtransport draaiden rond tracking & tracing: men wil de lading kunnen volgen. Reders hebben inmiddels systemen ontwikkeld om hieraan te voldoen. Deze worden steeds verder gesofisticeerd.” Naar aanleiding van het onderzoek vraagt het promotiebureau de overheid de kustvaart verder te steunen en te ontlasten. De sector voelt zich geplaagd door de grote papiermolen van douaneformaliteiten, controles en certificeringen. “Met een simpel document als de CMR kan men Europa via de weg doorkruisen, terwijl voor de kustvaart de papierberg heel wat groter is.” Het bureau adviseert ook het voorbeeld te volgen van havens die nu al met walstroom werken en hiervoor een algemene standaard te ontwikkelen.

De Binnenvaartkrant