Views
2 years ago

2008-19

  • Text
  • September
  • Pompen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 58 9

De Binnenvaartkrant 58 9 september 2008 We winden er geen doekjes om, in de havenwereld sta je nooit stil. Onze mensen kiezen voor actie. Doeners en denkers die weten wat ze willen en er ook werk van maken. Geen wonder dat we samen aan het roer staan van een bruisende wereldhaven. De plaats bij uitstek waar je veel kan beleven en vooral bewegen. Het Gemeentelijk Havenbedrijf beheert, onderhoudt en exploiteert de volledige infrastructuur: van dokken en sluizen tot kranen, sleepboten en baggerschepen. Medewerkers kunnen dus heel wat richtingen uit in deze boeiende, internationale werkomgeving. In ruil garanderen we straffe extralegale voordelen en een mooi evenwicht tussen werk en privé. Het resultaat? Een hecht team dat trots is om de haven mee uit te bouwen. Met volle overtuiging en volle kracht vooruit, als (m/v): Verkeersleider VTS/Verkeersleider sluizen Jouw uitdaging: Je staat in voor vlot scheepsverkeer aan één van de grote sluizencomplexen in de Antwerpse haven. Veiligheid staat voorop, maar je houdt ook aanlooptijden en kosten voor zee- en binnenvaart zo minimaal mogelijk. Efficiënt schepen inplannen, sluizencapaciteit optimaal benutten, alert reageren op wisselende omstandigheden en aandacht voor de wensen van rederijen en agentschappen: jij houdt mee de haven aantrekkelijk. Als verkeersleider sluizen vul je het operationele luik in; als verkeersleider VTS coördineer je het scheepsverkeer en stuur je de verkeersleider sluizen aan. Profiel: Verkeersleider VTS: je bent master/licentiaat in de nautische wetenschappen en hebt het brevet van kapitein of eerste luitenant ter lange omvaart of een bewijs van 36 maanden vaart waarvan minstens 24 maanden als hoofd van de wacht. Als Verkeersleider sluizen ben je bachelor/kandidaat nautische wetenschappen en bezit je het brevet van 2e luitenant ter lange omvaart of een vaarbevoegdheidsbewijs officer in charge of navigational watch met minstens 6 maanden vaart als hoofd van de wacht. Voor beide functies blijf je problemen de baas en je weet knopen door te hakken. Je stelt de juiste prioriteiten, reageert proactief en onderneemt actie om de planning te halen. Bovendien ben je zeer communicatief en in de internationale context van de Antwerpse haven komt jouw parate talenkennis (Engels en Frans, Duits is een pluspunt) van pas. Matroos Jouw uitdaging: Als matroos voer je de nodige nautische handelingen uit en bedien je mechanismen (zoals lieren) aan boord van baggertuigen, vlotkranen en sleepboten van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Ook het onderhoud van deze tuigen behoort tot je takenpakket. Profiel: Ofwel heb je met succes de vakschool voor schippers beëindigd of een in België erkend examen voor matroos afgelegd en bezit je minstens 1 jaar vaartijd als lid van de dekbemanning. Ofwel heb je een getuigschrift van Nederlandstalig onderwijs en vaartijd als lid van de dekbemanning waarvan minstens 1 jaar in de binnenvaart en 2 jaar in de binnenvaart/zeevaart/kustvaart/visserij. Je kunt zelfstandig werken maar functioneert ook goed in teamverband, je bent handig en praktisch ingesteld. Goed en degelijk werk afleveren, spreekt vanzelf voor jou. Moeilijke omstandigheden schrikken je niet af, je hebt géén hoogtevrees en onregelmatige werkuren en weekendwerk vormen geen probleem voor je. Sleepbootkapitein Jouw uitdaging: Als sleepbootkapitein ben je verantwoordelijk voor de sleepboot en de bemanning. Je staat in voor een vlotte, veilige en optimale dienstverlening aan de vaartuigen binnen het havengebied. Je bestuurt de sleepboot en controleert de staat van de boot en het materiaal aan boord. Je houdt een deklogboek bij, stelt verslagen op over onregelmatigheden, gebreken en averij. Profiel: Je hebt een vaarbewijs van ofwel kapitein ofwel minstens 3 jaar als stuurman in een sleepbedrijf. Tevens bezit je ofwel een vaarbewijs A ofwel een STCW-certificaat en minstens 4 jaar vaartijd. Ook bezit je een beperkt getuigschrift van radiotelefonist of gelijkwaardig en een radarcertificaat. Scheepswerktuigkundige Jouw uitdaging: Als scheepswerktuigkundige bij het havenbedrijf kom je terecht bij het sleepbedrijf, baggerbedrijf of vlotkraanbedrijf. Je bent machinekamerverantwoordelijke, bedient de machines en lost alarmproblemen direct op. Je voert preventief onderhoud en herstellingswerken uit en overlegt met en rapporteert aan de technische leiding. Je voert ook algemene nautische taken uit. Kom je terecht bij het sleepbedrijf, dan werk je in een continusysteem met een twaalfurenstelsel. Kom je terecht bij het baggerbedrijf, dan werk je in een semicontinue dienstregeling. Kom je terecht bij het vlotkraanbedrijf, dan werk je in een wisselend continusysteem. Profiel: Je hebt een diploma hoger secundair onderwijs met volledig leerplan in een technische richting of een getuigschrift 2de graad secundair onderwijs in een technische richting. Daarbij beschik je over minstens 2 jaar relevante ervaring of ben je in het bezit van een STCW-certificaat AIII/1. Ons aanbod: Bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen kun je rekenen op een gevarieerde job met stimulerende verantwoordelijkheden en plaats voor nieuwe initiatieven. Verder bieden we een aantrekkelijk loonpakket met onder andere maaltijdcheques, extralegaal pensioen, hospitalisatieverzekering, fietsvergoeding, mobiliteitsvergoeding en verzekering arbeidsongeschiktheid. Interesse? Inschrijvingsformulier en documentatiemap voor de functies matroos en verkeersleider VTS/verkeersleider sluizen zijn verkrijgbaar bij de personeelsdienst van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, en op onze vacaturewebsite. Je vindt deze ook bij de districtshuizen en wijkkantoren van de stad Antwerpen, de infobalie van het stadhuis of de Infowinkel, Grote Markt 11, 2000 Antwerpen. Voor meer informatie over de functies scheepswerktuigkundige en sleepbootkapitein kan je terecht op onze personeelsdienst. Beantwoord je niet aan één van deze profielen maar heb je belangstelling voor een functie bij het Havenbedrijf? Stuur ons dan zeker je cv en we contacteren je van zodra er andere vacatures zijn. Raadpleeg onze website www.dehavenbeweegtje.be voor meer informatie over onze vacatures. Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Personeelsdienst, Havenhuis, Entrepotkaai 1, B-2000 Antwerpen, België Tel. 0032 (0)3 205 22 79 of 0032 (0)3 205 22 85 E-mail: talent@haven.antwerpen.be www.dehavenbeweegtje.be

De Binnenvaartkrant 59 9 september 2008 O P E N SCHEEPVAARTDAGEN A N T W E R P E N 12 - 14 SEPTEMBER 2008 ı DAGELIJKS VANAF 14.00 UUR ı HANGAR 29 ANTWERPEN 22 en 23 oktober in Parijs: derde editie congres ‘Inland Terminals’ “Nog veel te halen voor alternatieve vervoersconcepten” Op 22 en 23 oktober vindt voor de derde keer het internationale vakcongres ‘Inland Terminals’ plaats. Na eerdere edities in Duitsland en België trekt de karavaan verder, naar de Franse hoofdstad Parijs. Als zelfstandig transportconsultant werkte Luc Calluy mee aan de samenstelling van het programma. “Eigenlijk zouden we dit congres ‘Inland Hubs’ moeten noemen om het complementaire van de binnenvaart en andere transportmodi te benadrukken.” Duisburg, Antwerpen en nu dus Parijs. Daar zit een rode draad in: “We zijn in Duitsland vertrokken omdat daar op terminalgebied al een hele evolutie heeft plaatsgevonden. Kijk maar naar de vele terminals langs de Rijn. Met Antwerpen kozen we voor een zeehaven, een knooppunt waar goederenstromen samenkomen. Dit jaar trekken we weer naar het achterland”, aldus Calluy. “Aangezien ook Vlaanderen flink gaat investeren in de uitbouw van de Seine-Schelde-verbinding is Frankrijk een goede keuze. Zo kunnen we het Franse achterland eens flink in het daglicht stellen. De opportuniteit deed zich voor in Parijs.” Ondergewaardeerd De organisatie heeft ook dit jaar boeiende gastsprekers aangetrokken, van wie sommigen ook buiten Europa ervaring opdeden. Zo is Jean-Paul Rodrigue geassocieerd professor aan de Hofstra Universiteit in New York. Ook in Amerika is men natuurlijk druk bezig met het thema intermodaliteit. “Het leek ons interessant om iemand met deze ervaring te laten vertellen hoe hij aankijkt tegen het multimodale gebeuren in Europa. Ik denk dat we in Europa in het verleden heel wat fouten hebben gemaakt. We hebben de binnenvaart en het spoor onvoldoende commercieel ontwikkeld. Spoorvervoer was jarenlang een overheidstaak, met alle karikaturale kenmerken van een overheidsbedrijf die daar bijhoren. De binnenvaart heeft zich weer heel laat op het containergebeuren gestort. We hadden veel vroeger moeten inzien dat er ook alternatieven voor het wegvervoer zijn. Deze boodschap moet je ook durven uitdragen naar andere regio’s in de wereld.” Maar heeft men in Europa inmiddels van z’n fouten geleerd? Er begint een klein beetje meer belangstelling voor binnenvaart te komen, stelt Calluy vast. “Maar kijk naar een haven als Antwerpen met een overslag van 8 miljoen TEU. In Vlaanderen gaat zo’n 1,5 miljoen TEU via de binnenvaart. De Antwerpse haven zégt wel te streven naar een modal-split van 40 (spoor) – 40 (binnenvaart) – 20 (wegvervoer). Maar trek van die 8 miljoen TEU het feeder-verkeer en de binnenvaart tussen Antwerpen en Rotterdam af. Dan denk ik dat er voor de binnenvaart in Vlaanderen nog veel te halen valt. Onze zeehavens krijgen bovendien te maken met steeds meer capaciteitsdruk. We zullen toch moeten gaan nadenken over alternatieven…” Maar wie de binnenvaart in zeehavens wil versterken, moet ook zorgen voor een goede afhandeling op de zeeterminals. In zeehavens krijgt het maritieme verkeer echter voorrang. Daardoor gaat de binnenvaart zowel in Antwerpen als Rotterdam gebukt onder lange wachttijden. Ian Miller, directeur van INITI8 in Rotterdam, komt in Parijs de door hem ontwikkelde oplossingsmogelijkheden voorstellen. “Als je correct meet wanneer schepen gaan aanmeren en waar hun lading heen moet, kun je de doorlooptijd optimaliseren”, blikt Calluy vooruit. “Koppel dit aan de schaalvergroting in de havens en je bent op het juiste spoor.” Nieuwe diensten Met Orit Rishpi, president van de Mainrom Line op de Donau, wordt ook Oost-Europa in Parijs sterk op de kaart gezet. Landen als Hongarije, Roemenië en Bulgarije zijn volop in ontwikkeling, zo ook de scheepvaart op de Donau. Toch is Oost-Europa voor veel West-Europeanen nog onbekend gebied. “Het enige wat we doen is er vrachtwagens heen sturen. Als consultant ben ik betrokken bij het opzetten van een shortsea-dienst van Gent naar de Zwarte Zee en verder naar de Donaulanden. Critici beweren dat daar geen lading voor is, maar het is juist omgekeerd. De láding is er wel, maar de diensten ontbreken.” Prijszetting, infrastructuur en nieuwe vervoersconcepten zijn slechts enkele onderwerpen die aan bod komen in Parijs. Met Ummo Bruns (Deutsche Bahn), Luc Driessen (Ewals Cargo Care) en Denis Paillat Zelfstandig transportconsultant Luc Calluy werkt mee aan de samenstelling van het congresprogramma: “Door voor Parijs als locatie te kiezen kunnen we het Franse achterland eens flink in het daglicht stellen.” (foto privébezit) (Veolia Cargo) is ook het spoorvervoer sterk vertegenwoordigd. “Je zou dit congres eigenlijk de naam ‘Inland Hubs’ moeten geven, om de complementariteit van de binnenvaart en andere transportmodi beter te benadrukken. Op de binnenlandse terminals komen ze allemaal samen.” Calluy stelt: “In dat kader zouden binnenvaart, weg- en spoorvervoer elkaar nog meer als partners moeten beschouwen. If you can’t beat them, join them. Dat werkt, wat je ook ziet in Avelgem, waar een klassieke wegvervoerder een multimodale containerterminal heeft opgezet. Met succes.” De afgelopen edities van Inland Terminals hadden een nogal academisch karakter met weinig ruimte voor discussie. Wordt dat deze keer anders? Calluy: “Ook dit jaar hebben we voor een bondige theoretische onderbouwing gekozen, om van daaruit naar de praktijk te gaan. Vervolgens leggen we de nadruk op de interactie met de zaal. Ik nodig iedereen uit zijn eigen opvattingen en ideeën actief in te brengen.” www.inlandterminals.com. GASOLIE & SMEERMIDDELEN BIODEGRADABLE LUBES SCHEEPSBENODIGDHEDEN Armador Marine Services Elzasweg 13 b2 B 2030 Antwerpen Tel + 32 (0)3 541 25 22 Fax +32 (0)3 544 03 85 bunkering@armador.be WWW.ARMADOR.BE RIVERCLEAN REINIGINGSGAMMA MONSTER ANALYSE PLANNING TELEFONIE & DATACOMMUNICATIE Brandvertragende polyester reddingsboten. Volgens NEN norm: DIN 1914:1997-09 met certificaat Riwa 400 Riwa 4000 Riwa 400 : lengte 4,05 - breedte 1,90 - gewicht 185 kg - aantal pers. 6/500 kg max. motor 29,9 kW/40 pk - langstaart. Riwa 3500 : lengte 3,50 - breedte 1,60 - gewicht 150 kg - aantal pers. 4/500 kg max. motor 7 kW/10 pk - langstaart. Riwa 4000 : lengte 4,00 - breedte 1,60 - gewicht 170 kg - aantal pers. 4/500 kg max. motor 11 kW/15 pk - langstaart. Riwa 4500 : lengte 4,50 - breedte 1,70 - gewicht 210 kg - aantal pers. 5/500 kg max. motor 15 kW/20 pk - langstaart. Goedkeuringen: S.I., B.S.B.G. en CE. Rijndijk 19 - Millingen a/d Rijn, Tel.: 0481-434548 / Mob.: 06-50 426611 / Fax: 0481-434557 E-mail : riwaboating@hetnet.nl / Web : www.riwaboating.nl

De Binnenvaartkrant