Views
2 years ago

2008-19

  • Text
  • September
  • Pompen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 34 9

De Binnenvaartkrant 34 9 september 2008 Scheepsherstellingen BERNAERTS b.v.b.a K.M.O. Zone Puursesteenweg 373 B2880 BORNEM T. +32 (0)3 2327400 F. +32 (0)3 6772141 Wij wensen de bemanning van het ms Aspasia BEHOUDEN VAART Voor het ms Aspasia leverden wij: Mitsubishi S12R-C2MPTK met een vermogen van 1278 Pk/1600 RPM “Wij wensen de familie Mees - Notterdaeme met het ms Aspasia een behouden vaart. WIJ LEVERDEN: • De complete stuurhuis installatie • hefkolom en alluminium bovenbouw met ons geregistreerd overzaksysteem® TEVENS HEBBEN WE GEHOLPEN BIJ DE AFBOUW VAN HET GEHELE CASCO. “ •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren Wij wensen de bemanning een Behouden Vaart met het ms Aspasia G.S.P. Projects bvba Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. 0032-3-5411961 G.S.K. b.v.b.a. Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. 0032-3-5411961

De Binnenvaartkrant 35 9 september 2008 Aspasia meer dan welkom Patrick Mees (30) houdt van zijn gezin en van de vaart met 80- meterschepen. Vandaar dat hij tot voor kort met heel veel plezier en sinds het jaar 2000 met zijn Cindy Notterdaeme heeft gevaren met zijn vorige Aspasia. Dat schip was oorspronkelijk in 1959 als Gert Jan gebouwd bij Van Goor in Monnickendam. Het enthousiasme en de liefde waarmee Patrick spreekt over dit type schip, de lengte, de diepgang en het vaargebied dat daarbij hoort maakt hem tot een onbezoldigd ambassadeur van de traditionele vaart op de Moezel en de Duitse kanalen. Patrick Mees en Cindy Notterdaeme. En hoewel hij niet echt op zoek was naar een ander schip kreeg hij geruime tijd terug op de door hem bezochte open dag van de Futura plotsklaps goesting om zijn blik toch ook eens te gaan verruimen. Het liefst had Patrick een (bijna) zelfde Aspasia gewild maar dan ‘in het nieuw’. Op die manier zou hij kunnen blijven profiteren van de reeds vermelde voordelen, waaronder ook het varen met lagere waterstanden. Met zijn verlanglijstje op zak ging Patrick op stap. En met voorbijgaan aan een klein avontuurtje in de richting van een Tsjechisch casco heeft hij na een goed gesprek met Gino de Bruyne in één deal zijn nieuwe schip compleet besteld bij GSK. Het casco is gebouwd in China onder survey van GSK. Patrick was op enig moment toch wel heel benieuwd hoe de bouw vorderde en heeft toen spontaan besloten met Cindy een vlucht te boeken naar China. Daar hebben ze met eigen ogen gezien hoe het papierwerk van de tekentafel reeds vergevorderd was omgezet in een Aspasia van 85,90 x 10,10 x 3,21 meter, die 1832 ton meet. Verscheping Wat zij gelukkig niet hebben gezien, is hoe de verscheping vanuit China heeft plaatsgevonden. Het casco is uiteindelijk met nog twee schepen aan boord gezet van een zeeschip. Voor de Aspasia was De Aspasia is 85,90 x 10,10 x 3,21 meter en kan 1832 ton laden. slechts voorwaardelijk plaats: het schip moest in drie delen aan boord. Samen met de gezamenlijke losse woningen van (en met) de andere schepen moest je wel over heel veel fantasie beschikken om uit die rijstebrij het beeld op te roepen van drie nieuwe schepen. Vooral omdat uit een andere logistieke noodzaak op het laatste moment één van de woningen nog eens in de lengterichting was doorgesneden. Het transport is op de laatste dag van februari 2008 aangekomen in Rotterdam. Tot geruststelling van Patrick en Cindy is er in Nederland bij Dodewaard Shipyard opnieuw een schip van gemaakt, zoals zij dat eerder in China hadden gezien. Begin april is de Aspasia opgehaald in Dodewaard en afgeleverd bij GSK/GSP aan het tweede havendok in Antwerpen. En daar is het in een voortreffelijke staat op zaterdag 16 augustus tijdens de open dag gedoopt door de 5-jarige Amber Mees. Het schip werd ingezegend door pater Machar Verhaeghe. Geen enkel beletsel ‘Aspasia’ betekent in het Grieks ‘welkom’. En dat waren alle gasten. Vanuit een eerste blik bij aankomst op kaai 138 zagen zij een karakteristiek schip met glanzend schilderwerk. De feestelijke zon zorgde voor extra glimmende aluminium Blommaert-luiken. In het Bernaerts-stuurhuis was daarom met één druk op de knop de rondom zonwerende folie neergelaten zodat alle in de lessenaar geïntegreerde beeldschermen optimaal konden worden bekeken. De looprichting voerde daarna naar de woning. Daar heeft William Pauwels van Elft met zijn interieurarchitect Joke Holvoet een ruime en praktisch ingedeelde woning gebouwd met een grote ‘G’ voor gezelligheid en gemak. Er is zelfs een echte prinsessenkamer voor dochter Amber, terwijl haar broer Lennert er een heeft met een stoere boomhut. Verder is er een schitterende keuken, en veel sanitaire luxe. Ook voor de machinekamer is grondig nagedacht over de verdeling van ruimte. Centraal vinden we een door Koedood geleverde Mitsubishi S12R-C2-MPTK, die bij 1600 toeren een vermogen levert van 1278 pk. De Aspasia is verder uitgerust met een Promac-Stuwa hydraulische stuurmachine en een dynamic roersysteem van hetzelfde fabrikaat. De Van Voorden-schroef heeft een diameter van 1600 millimeter en telt vijf bladen Kaplan high skew. De kanalenboegschroef (Van Ballegooy) wordt aangedreven door een 465 pk Cummins. De geladen proefvaart was succesvol en vormde geen enkel beletsel om voor de toekomst kaai 138 op vriendelijke wijze de kont van de Aspasia te laten zien. Het is mooi geweest: de tijd is aangebroken om weer met het gezin te gaan varen, aldus Patrick. Wie leverden aan het ms Aspasia Concordia Shipyards BV Levering van casco G.S.P. Projects bvba Complete afbouw G.S.K. b.v.b.a. Verkoop vorig schip en levering casco aan familie Mees - Notter Daeme KBC Bank Financiering Belgibo Verzekeringsmakelaars Verzekering Koedood Dieselservice BVH Hoofdmotor Mitsubishi S12R-C2MPTK, 1278 pk, 1600 rpm Straathof Controls Leverancier van ZF motorbediening Frans D’Hondt & Co N.V. Inrichting machinekamer en opstelling motoren ICC b.v. Marine Insulation Isolatie uitlaatgassystemen en akoestische isolatie machinekamer Discom BV Uitlaatsystemen Novetec BV Uitlaatgasdempers hulpmotor Solak BV Las- en Montagebedrijf Machinekamerplaten Dolderman BV Generatorsets Caldic Techniek bv Twee Stamford generatoren type UCM224D13 Van Voorden Promac PROMAC-STUWA hydraulische stuurmachine, PROMAC-STUWA roersysteem en VAN VOORDEN schroef, 1600 mm Ø, 5-blads Kaplan high skew Wärtsilä Propulsion Netherlands BV Schroefasafdichting De Groot Scheepstechniek Kanaalboegschroef type 1000 met Cummins motor type QSM11, 450 pk, uitgevoerd met touchscreenbediening Cummins Holland B.V. Boegschroefmotor type, QSM11-M, 336 kW, 455 pk, 210 rpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Bernaerts BVBA Scheepsherstellingen Complete stuurhuisinstallatie met hefkolom en aluminium bovenbouw met ons geregistreerde overzaksysteem. Mede-afbouwer Broeckx Aluminium BVBA Deuren Blommaert BVBA 26 aluminium scheepsluiken type FRK 8600/2400/2.5, hydraulische luikenwagen type HLW 8/3500, telescoop radarmast type Saffier 3400/1, dakradarmast type Futura en stuurhuttrap. Machinefabriek en Handelsmij. Asto b.v. Stuurwerk Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Orlaco Products BV Camerasysteem Tresco Engineering bvba Navigis kaartsysteem Van Stappen & Cada NV Scheepselectro Elektrische installatie van Orlaco camerasysteem, Radio Holland apparatuur, aggregraten en airconditioning Victron Energy B.V. Omvormer en acculader RAFA B.V. Ramen b.v.b.a. Elft Interieurinrichtingen Volledige betimmering Seghers Setisol Vloeren Patrick Huys bvba Levering en aanleg van sanitair Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming woning en stuurhut WindeX Engineering BV Ventilatieroosters, machinekamer- en ruimventilatoren Hi-safe Systems FM-200 brandblusinstallatie t.b.v machinekamers voor en achter Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V Ankerlieren, ankers en kettingen A.C.E. Bartholomeeuwsen b.v.b.a. Levering en installatie: autokraan type 1950SSWL uitschuifbaar van 12 - 16 mtr. Kalkman Scheepstechniek B.V. Kalkman balllastjet 1200, 1200 ton water per uur met 11 kW elektromotor CONDOR Bunkering bvba Gasolie, smeerolie en filters N.V. Handelsmij Nassau Complete pompinstallatie waaronder Victor S105G31T, 2 Victor S63G31T, 2 Victor S40GC31T, 2 olievulsystemen, stuurstoel NS 1500 op rail met toebehoren en liertouw type Euroneema Sigma Coating BV Coating overig Belgische Scheepvaart Inspectie Classificatie Accountantskantoor de Vre Merksem Accountancy 4 Com Nederlandse en Duitse internet- en televisieaansluiting Zintel Mobile Alle telecommunicatie en satellietcommunicatie A. Nobel & Zn. Filtration & Separation B.V. Waterzuiveringsinstallatie Atelier van Geffen bv Belettering Huchem Special Products b.v. HC ROKA, HC SHIPCLEAN, HC STRIPECLEAN en HC METALCLEANER Dirven Renovatie en Schilderwerken Schilderwerk binnen Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages

De Binnenvaartkrant