Views
2 years ago

2008-19

  • Text
  • September
  • Pompen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 12 9

De Binnenvaartkrant 12 9 september 2008 Welkom aan boord bij Rensen Rensen Shipbuilding B.V. en Rensen-Driessen Scheepsmakelaardij B.V. zijn gespecialiseerd in de binnen- en zeevaart. Door middel van een juiste combinatie van visie, vakmanschap en innovatie zijn wij in staat om uw verwachtingen te overtreffen. Rensen Shipbuilding B.V. Op basis van uw wensen ontwerpen en bouwen wij casco’s volgens de meest moderne standaard. Wanneer uw interesse naar een compleet afgebouwd schip uitgaat, bent u bij ons ook aan het juiste adres. Casco Vrachtschepen 135 x 17.20 x 5.50 m 135 x 14.20 x 4.80 m 135 x 11.45 x 4.25 m 110 x 11.45 x 3.65 m Casco Koppelverbanden 190/172 x 11.45 x 3.70 m Complete droge Aanbod ladingschepen 135 x 14.20 m (Dolderman) 135 x 11.45 m (Dolderman) 110 x 11.45 m (Dolderman) 86 x 10.00 m ook casco verkrijgbaar Casco Tankers 135 x 11.45 x 5.90 m 125 x 11.45 x 5.23 m 110 x 13.50 x 5.32 m 110 x 11.45 x 4.65 m 110 x 11.45 x 5.40/5.80 m Casco Bunkertankers 135 x 15.00 x 5.39 m (Friendship) 135 x 13.50 x 5.39 m (Sovereign) 110 x 13.50 x 5.39 m (Vancouver) 110 x 11.45 x 5.32 m (Delfshaven) Wanneer u vragen heeft, kunt u vrijblijvend contact opnemen met de volgende persoon: Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Rensen-Driessen Scheepsmakelaardij B.V. Wij bemiddelen tussen de aan- en verkoop van bestaande schepen op grond van uw verlangens. Als u bij het zoeken naar een passende exploitatie en financiering hulp nodig heeft,zijn wij uw partner bij uitstek. Aanbod Koppelverband Esperanto Afmeting: 190 x 11.45 m Bouwjaar: 2000 en 2007 Containerschepen 135 x 14.20 x 3.80 m, bj. 2007 Dortsman 135 x 14.20 x 3.18 m, Roemenië 2002, 2 x Cat. 1380 pk, 421 Teu, 1080 pk. Cat boegschr. Inruil en medefinanciering bespreekbaar. Koppelverbanden Johanna 172 x 11.45 x 3.55 m, Orsova 2006, 2 x Cat 1521pk., 2844/ 2426 ton Philos 186 x 11.45 x 3.50 m, Oekraïne 2000, 2 x Cat. 1521 pk., 2915/2376 ton Janna Maria 163 x 9.08 x 3.18 m, bj. 1974/1989, 2 x Mitsubishi 862 pk., 3840 ton Vrachtschepen Yemaya 135 x 11.45 x 3.22 m, Servie bj. 2004, 2 x Cat. 1065 pk, 3333 ton, 336 Teu, 2 x 500 pk.Verhaar, volledig ADNR Vigilia 135 x 11.45 x 3.61 m, Begej 2003, 2 x Cat. 1380 pk., 3935 ton, 268 Teu, 2 x Verhaar boegschr., luxe afgebouwd schip Formentera 135 x 11.45 x 3.78 m, Roemenië 2000, 2 x Cat 1014 pk., 272 Teu, 570 pk.Veth en 560 pk. Cat., 3 woningen. Oostenwind 110 x 11.45 x 3.69 m, Orsova 2008, Cat. 1835 pk., 3314 ton, 192 Teu, 571 pk. scania, Blommaert luiken, 2 sputpalen, Hekschroef. Avance 110 x 11.45 x 3.37 m, China 2002, 2 x Cat. 1015 pk., 2915 ton, 3490 m³, 208 Teu, Veth 535 pk. bj. ´05, Blommaert luiken. Prelude 110 x 11.45 x 3.69 m, Roemenië 2001, Cat. 1521 pk., 2850 ton, 3450 m³, 208 Teu, Cat. 542 pk., Blommaert luiken Impuls 110 x 10.55 x 3.50 m,Maasdok 2002,Cat.1700pk., 2754 ton, 3600 m³,156 Teu,Veth 550 pk.Scania,Blommaert luiken. Kasbah 110 x 10.50 x 3.20 m, Plock 1990, ABC 1500 pk. rev. 2006, 2508 ton, 3400 m³, 117 Teu, 350 pk.Veth, Alu luiken. Lean 100 x 9.55 x 2.87 m,bj.1961,2 x Cat 730 pk.bj.2007, 1825 ton,2500 m³,108 Teu,Verhaar 400 pk.Cat.,woning van 2001. Tycho 85 x 9.32 x 2.52 m, bj. 1968, Cat. 973 pk., 1292 ton, 1600 m³, Daf 195 pk., Blommaert luiken, stalen vloer. Misando 85 x 8.20 x 2.71 m., bj. 1961, Deutz 800 pk. koprevisie bij verkoop, 1303 ton, 1500 m³, 320 pk.V.Tiem, stalen vloer, kanaalganbaar. Micanto 80 x 9.00 x 2.70 m., Berlijn bj. 1973, MTU bj ’05 overhaalt in ’07, 1273 ton, 1500 m³, 320 pk Daf, Alu. luiken, ingang binnendoor, kanaalgangbaar. Tramontane 60 x 6.60 x 2.67 m, bj. 1961, 700 ton, Cat. 380 pk. Duwbakken Diverse erts- en container duwbakken Tankers Thysstadt 110 x 11.45 x 3.39 m, Orsova 2000, ABC 2200 pk., 2614 ton, 3357 m³, boegschr. 750 pk. Treasury 110 x 9.50 x 3.20 m, Mitsubishi 1278 pk., 2215 ton, 2780 m³, boegschr. 245 pk. Bunkertanker 110 x 11.45 m Wanneer u vragen heeft, kunt u vrijblijvend contact opnemen met de volgende persoon: Twan de Goeij M: +31(0)6 - 22 70 17 00 E: twandegoeij@rensenbv.nl www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 V Venneman & Co BVBA Scheepsbemiddeling Mob.: 0032 475 274 579 Vosseschijnstraat Kaai 140, Tel.: 0032 3 543 91 00 B-2030 Antwerpen Fax.: 0032 3 226 28 11 erwin@venneman-co.com www.venneman-co.com BE 0473 271 314. Motorvrachtschepen: 3.152 ton 3.100 m³. Bj.’ 73, 100 x 11,40 x 3,83 m. 2 x 870 PK SKL vernieuwd bj.’ 05 en ’06, kopschroef 480 PK Cummins. Alu. rolluiken stapelbaar, 3 slaapkamers. 1.707 ton 1.900 m³. Bj.’ 69, 84 x 9,50 x 3,17 m. 900 PK Deutz Bj.’ 69 rev.’ 06, kopschroef 230 PK Veth Jet bj.’ 86 rev.’ 08. Luiken Friese kap, 4 slaapkamers, autokraan 15 m. 1.398 ton 1.650 m³. Bj.’ 73, 85 x 9 x 2,73 m. 900 PK Deutz type 545 omkeerbaar bj.’ 04, Friese kap kar hydr. bj.’ 98 Blommaert, Buikdenning staal bj.’ 95. 2 slaapkamers,autokraan 17 m. hydr bedienbaar 2.000 kg. 1.393 ton 1.450 m³. Bj.’ 75, 80 x 9 x 2,70 m. 950 PK Mitsubishi bj.’ 03, 12 schuifluiken staal. 2 slaapkamers, alu. stuurhut 1,80 m. kolom overzakb. Buikdenning staal, autokraan 14 m. 1.363 ton 1.770 m³. 80 x 8,54 x 3,15 m. 2 x 455 PK GM 16V71 1.800 t. bj.’ 70 / ‘ 74 rev. ‘ dec. 00. Friese kap stapelluiken, buikdenning staal. 1.273 ton 1.500 m³. 80 x 9,00 x 2,70 m. 1.179 PK MTU type 8V 40060 bj.’ 05, kopschroef 320 PK DAF rev.’ 03 ballegooy bj.’ 07. 1.170 ton 1.625 m³. Bj.’ 58, 80 x 8,20 x 2,66 m. 800 PK Cummins bj.’00, kopsschroef 200 PK DAF Van Tiem rev.’ 01. 2 slaapkamers, buikdenning staal 12 mm. 1.075 ton 1.450 m³. Bj. 66, 73 x 8,20 x 2,62 m. ABC 8 MDX vernieuwd in bj.’ 00, kopschroef 272 PK DAF Ballegooy. 3 slaapkamers, Friese kap met luikenkar elektr. 1.041 ton 1.350 m³. Bj.’ 55, 80 x 8,20 x 2,49 m. 1000 PK Cummins bj.’ 00, kopschroef 320 PK DAF Van Tiem rev.’ 06. 2 slaapkamers, autokraan 10 m. 1.020,948 ton 1.296 m³. Bj.’ 62, 71,10 x 7,21 x 2,82 m. 220 PK GM bj.’ 96, luiken Friese kap, 2 slaapk., houten stuurhut. Autokraan 11,40 m., buikdenning azobé 1.200 m³. Bj.’ 64, 67,61 x 7,25 x 2,61 m. 620 PK Bam Deutz type 816, kopschroef 260 PK DAF a.; dichtingen vernieuwd bij Ketels., 3 slaapkamers, luiken Friese kap. M.B.S 972 ton 600 m³. Bj.’ 53, 75,50 x 8,00 x 5,55 m. 540 PK GM 12 V 92TA, kopschroef 320 PK Van Tiem. 3 slaapkamers, autokraan 14 m. 927 ton 1.400 m³. Bj.’ 29, 67 x 8,20 m. 700 PK Cummins KTA 38 bj.’ 89., kopschroef 240 PK Scania. 2 slaapkamers, autokraan 6,50 m. 900 ton 1.300 m³. Bj.’ 29, 67 x 8,20 x 2,45 m. 560 PK Deutz 536, alu. luiken, elektr. wagen, kopschroef 200 PK. € 140.000,00. 891 ton 1.280 m³. Bj.’ 61, 67 x 8,20 x 2,49 m. . 600 PK Cat. bj.’08, Kopschroef 280 PK, luiken. 2 slaapkamers, autokraan 9,50 m. € 275.000,00. 749 ton 1.150 m³. Bj.’ 64, 59 x 6,69 x 2,84 m. 450 PK Bolness bj.’ 80 koprev.’ 06, alu. schuifluiken. 3 slaapkamers, buikdenning hout. 540 ton 800 m³. Bj.’ 57, 55 x 5,72 x 2,52 m. 380 PK Volvo bj.’ 95, kopschroef 158 PK DAF Kalkman bj.’ 88. Friese kapluiken met kar, 2 slaapkamers, stalen buikdenning bj.’ 00. 537 ton 750 m³. Bj.’ 59, 55 x 5,10 x 2,60 m. 400 PK Volvo, kopschroef 150 PK DAF. Luiken 16 panelen + luikenkar, 1 slaapkamer. 360 ton 430 m³. Bj.’ 48, 38,50 x 5,03 x 2,48 m. 350 PK Cummins bj.’ 99, Kopschroef 160 PK DAF Ballegooy bj.’ 06. 4 schuifluiken bj.’ 06., autokraan 8,50 m. bj.’ 01. Motortankschepen: Bj.’ 86, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj.’ 85 (Deutz – Diesel). Duwboten: Bj.’ 23, 25,48 x 6,58 x 2,14 m. 956 PK Cummins bj.’ 93 rev.’ 01. Eventueel mee vast werk. Bj.’ 40, 18,50 x 5,50 x 1,90 m. 2 x 360 PK Deawoo nieuw 01.08.2008. Duwbakken: 70 / 76 / 90 m. Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. SCHEPEN GEZOCHT VANAF 85 M. / 135 M. X 9,50 M. / 11,40 M. Nieuwbouw vrachtschepen: 110 x 11,45 x 3,65 m. 135 x 14,20 x 4,00 m. Nieuwbouw Tankschepen: 86 x 11,45 x 5,60 m. Type C. Aandacht !! Nieuwe Coördinaten: Vosseschijnstraat Kaai 140 B-2030 Antwerpen, Tel.: +32 543 91 00 SCHIPPER / ONDERNEMER ZOEKT U TIJDELIJK woonruimte i.v.m. nieuwbouw - verkoop schip. Uniek in Zwijndrecht, 3 kamer app. met op begane grond, 112 m³ opslagruimte. Tel. 06-22672575 GEZOCHT KAPITEIN Voor de duwboot MATADOR, patent tot Mannheim, adnr, geen laad- en los werkzaamheden, met vaste bak, 7/7 dagvaart. Mooier kan ik het niet maken. Tel. 06-53649575 of mail. blangius@hotmail.com TE KOOP ms 85 x 8,20 x 2,77 voor-,en achterschip 1993, ruime woning 4 slpk., 2 badk., 2 keukens, complete stuurhut met ingang naar de woning meer info. Tel. 06-53842648 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Arena Navis 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Kantara 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 www.huizinga-snijder.nl IS OP ZOEK NAAR EEN ADVERTENTIE-VERKOPER/ ACQUISITEUR M/V ‘De Binnenvaartkrant’ zoekt op korte termijn een nieuwe enthousiaste medewerker op de afdeling advertentie-verkoop. Je houdt je bezig met het verkopen van verschillende soorten advertenties en projecten. Bovendien is het van groot belang dat onze relaties goed onderhouden worden. Het gaat om een fulltime functie. Onze wensen: • MBO werk- en denkniveau • Goede kennis van de Nederlandse en Duitse taal in woord en geschrift, kennis van de Engelse taal is een pré • Goede kennis van de gebruikelijke software-programma’s zoals Word, Excel, Outlook • Zelfstandig en in groepsverband kunnen werken • Representatief • Sociaal in de omgang • Goede contactuele eigenschappen Ben je geïnteresseerd? Stuur dan je sollicitatiebrief met CV naar: karin@binnenvaartkrant.nl of Aanbod : Diverse vracht- container- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken. Sinds kort ook aanbod in de kustvaart ! Tevens groot aanbod in de stille verkoop. (te bezichtigen op de website) Voor diverse relaties te koop gevraagd : Vracht- containerschepen van diverse afmetingen. Tankschepen Type N of C 110, 125 en 135 x 15 mtr. Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: Chemicaliëntanker, nieuw concept type C, tanks gecoat, L/B/H/D 130.00 x 11.45 x 5.70 x 3.50 mtr, Ca 4930 m³ / ca 4350 ton levering half 2009, China. Chemicaliëntanker, type C enkelschroef / Orinoco, tanks gecoat L/B/H/D 81.30 x 10.20 x 4.60 x 3.50 mtr, levering 1e kwartaal 2009, Oost Europa. Motorcontainerschip, type Divider, dubbelschroever, L/B/D 135 x 14.20 x 4.00 mtr, Compleet, Levering 3e kwartaal 2008, China. Compleet, Levering 1e kwartaal 2009, China. Vrachtschip, type Johannes Sr, dubbelschroever, L/B/D 135 x 11.45 x 3.75 mtr, compleet, spudpalen, Levering 1e kwartaal 2009, China. Gezocht enthousiaste binnenvaartschippers voor tankvaart en container/vrachtvaart om voor zichzelf te beginnen. Kriesels Scheepsmakelaar helpt u hier graag bij op weg ……………. Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl Commando Holding vraagt kapitein of ZZP-er voor een van onze koppelverbanden. Tel. 078-6104720 De Binnenvaartkrant – Riomar bv T.a.v. Karin Hell Postbus 24202 3007 DE ROTTERDAM

De Binnenvaartkrant 13 9 september 2008 Trans Shuttle maakt er werk van DOOR JOHAN DE WITTE Trans Shuttle BV is een nieuwe, flexibele, proactieve logistieke dienstverlener, met zijn kracht in de binnenvaart. Het bevrachtingskantoor opereert vanuit Hellevoetsluis en is een onderdeel van ‘de Wijgaart groep uit Zwijndrecht’, die over een vloot van schepen in eigen beheer beschikt. De nieuwe Zembla, met als afmetingen 135 x 17,20 meter, hijst op 2 oktober tijdens zijn ‘Rijncontainervaart-inauguratie’ bij Dolderman in Dordrecht de Trans Shuttle-vlag in de mast, in navolging van het mcs Nevada. Overvolle Delta- en Maasvlakteterminals vragen om achterlanddistributie. Niet eerder aanleveren dan zeven dagen voordat de boot vertrekt wegens gebrek aan opslag, is reeds in het scenario geschreven. Zeehavens ontlasten en inlandterminals als zijnde zeehavens gebruiken wordt de optie. De megaterminal in Alblasserdam, in de volksmond “Maasvlakte 3” genoemd, is nog fictie. Niettemin ontwikkelt CCT in Moerdijk zich reeds als inland hub voor de zeeterminals van ECT. Een concept waarmee goederen direct vanaf het zeeschip onder verantwoordelijkheid en douanevergunning van ECT worden doorgevoerd naar de Moerdijk. In 2010 gaat de A15 op de schop. Dat zal het transport naar de Europoort en de Maasvlakte via deze weg sterk reduceren en het shuttleverkeer over de rivier sterk doen toenemen. Eindelijk is de ‘eerste paal’ voor de Tweede Maasvlakte geslagen. Het werd hoog tijd dat het recentelijk in diskrediet gebrachte Milieudefensie (onder andere beschuldigd van fraude) hun verzet wegens een enkele beschermde lapsnuitkever en hun prognoses voor vervuilde lucht, vernieling van natuur enzovoort eens opgaven en omkeken naar een ander bezigheidsproject, teneinde vooruitgang ruim baan te geven, ook al gebeurt dat onvrijwillig. Jong en belegen Wanneer ontwikkelen, kijken naar mogelijkheden, aanvulling op bestaande faciliteit of bedrijfsstructuur, op meerdere markten thuis zijn je ding is, is Trans Shuttle voor de Wijgaart groep een logische stap. Een scheepvaartbedrijf met potentie in verschillende bedrijfssectoren. Trans Shuttle is ’jong; de ervaring van de bemanning is belegen’. Trans Shuttle is sterk in het plannen van binnenvaartschepen, speciaal voor de containervaart over korte afstanden, zoals Rotterdamse havens, Antwerpen, Amsterdam, Gent en Vlissingen, kortom havens met een containeridentiteit. De nieuwkomer in de logistieke business ambieert samen te werken met rederijen, shortsea, terminals, expediteurs, verladers, scheepsagenten, containerdepots, bevrachters en andere barge operators. Wanneer het gaat over containertransport over water kan de Wijgaart groep bogen op enige ervaring: de Nevada – in 1987 gebouwd onder de naam Zembla – vaart reeds twintig jaar op Germersheim, waarbij het aantal reizen door de duizend schiet. Het was een tijd waarin schepen nog met schotten werden uitgevoerd voor het laden van partijen en de Rijnvaart slechts een vijftal nieuwbouwschepen van dit type telde. Activiteit op Nederlandse werven beperkte zich in die jaren veelal tot het schoonvegen van de werf. In het gangboord gold het als: de markt is vol! Glazen bol En nu? Wie het weet mag het zeggen. Binnenvaart is al decennia lang partner van de zeehavens. De filelobby, veiligheid, milieu en onmisbaarheid van vervoer over water, dringt na vele studiereizen van telkens nieuwe politici en werktijd spenderende bestuurders aan boord nu pas goed door tot Den Haag. Een vereiste van de overheid is onder andere dat minimaal 45 procent vanaf de Maasvlakte 2 via de binnenvaart naar de binnenterminals en rivierterminals wordt verscheept, die in feite de functie van de zeeterminals overnemen wegens gebrek aan ruimte- en afwikkelingsfaciliteit. Niettemin vereist het vooruitgang, visie en durf. De 24-uurseconomie vraagt medewerkers en efficiënte coördinatie. Ondernemen in transport is sterk gerelateerd aan wereldwijde economische ontwikkelingen. Grenzen zijn slechts nog lijnen op de kaart, China en India liggen om de hoek. Ondernemen is doen! Met een ontwikkeling als deze komt het shuttleverkeer in de havens weer terug. Verkeer dat het specialisme vraagt, waar Trans Shuttle werk van maakt. Onvolledige informatie leidt tot gele kaart voor commentator gende keep, en Bert Duijzer, die de scheepbouw van de technische kant benadert. De kantoorlocatie op de oostpier van de Werkendamse Biesboschhaven onderhoudt affiniteit met scheepvaart. Het laatste is ook wel een vereiste; bijblijven en weten wat er gebeurt op het water is van groot belang. Niet alles loopt in scheepsbouwland op rolletjes, er is ook zorg over wat te duur of overbodig is. Op de tijd, ontwikkeling in transport en prijzen, zit geen regulateur! Echter: ondernemen is doen, Concordia Shipyards doet dat, onder andere door in China een eigen seabarge van 136 lang en 36 breed te laten bouwen, die eind volgend jaar de Hoek binnenkomt met vijftien casco’s – waaronder twee koppelverbanden – op zijn rug. Ditmaal een geheel eigen elftal, plus reserves op de bank! Van Concordia Shipyards speelden mee: Moana en Emuna – afbouw Holland Shipyard. Nuvolari (Galle) naar Dolderman. Sayonara, Challenger en Vectura als een trio voor Instalho. De Belg Aragon ging naar GSP. Duricha - (Galle) Trico en de Fitariek (Galle) bestemming De Waal. Het Werkendamse team van Concordia Shipyards. (foto’s Johan de Witte) RWS zet signaal op groen DOOR JOHAN DE WITTE De in circa honderd dagen vanuit China via het Suezkanaal aan de Hoek arriverende Sainty 7 blijkt achteraf een andere ‘spelersopstelling’ te hebben gehad dan aanvankelijk was opgegeven. Diverse spelers waren in tegenstelling tot de berichtgeving in de vorige Binnenvaartkrant niet opgesteld en namen dit keer het evenement vanaf de tribune waar. Concordia Shipyards bevond zich echter met negen ‘spelers’ aan boord – zeker niet in de dug-out maar had negen spelers in het veld en zat daarbij zelfs lekker Aan boord van de Sainty 7 bevonden zich negen casco’s van Concordia Shipyards. in de wedstrijd. Als een team scoort, verdienen ze door de commentator ook vernoemd te worden. Concordia Shipyards is gestart in 2001 en heeft een eigentijdse kijk op scheepvaart. Het bedrijf werkt in China met vier medewerkers vanuit een eigen kantoor in Yanghzou en eveneens vier in Werkendam. Een zo hoog mogelijke scheepsbouwkwaliteit leveren vraagt een vinger aan de pols te houden in China. Het Chinese schepenschoonheidsideaal heeft nu eenmaal een andere dimensie en radius dan het Werkendamse. Niettemin heeft Concordia Shipyard reeds zo’n zestig casco’s vanuit het verre oosten geleverd. Diverse schepen liet Concordia in Nederland bouwen, voor de echte liefhebbers. Overigens, het kopieervermogen van Chinese vaklieden zorgt voor verrassing en toenemende kwaliteit. Het team van Concordia Shipyards bestaat uit Chris Kornet, die het roer in handen heeft, Rook Hoogendoorn, die de bemiddeling aanstuurt, Karst van der Wiel, de vlie- DOOR JOHAN DE WITTE Efficiënter gebruik van kunstwerken op waterwegen, behoedt beroepsvaart en pleziervaart voor wachttijden. Bevordering van doorstroming verbetert het vaarplezier op binnenlandse vaarwegen. De doorstroming van scheepvaartverkeer op de binnenlandse vaarwegen staat door de groei van de recreatie- en beroepsvaart onder druk. Daarom schenkt Rijkswaterstaat veel aandacht aan de verkeersafwikkeling. De toenemende afmetingen van de schepen doen de vullingsgraad van sluizen afnemen. Daarnaast zorgt de toename van het inland terminalsgebruik voor grotere containerstromen. Efficiënter gebruik van de vaarwegen is nodig om lange wachttijden voor de recreatie- en beroepsvaart bij sluizen, bruggen en overslaglocaties te voorkomen. Berend Klok, projectleider Verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat, stelt dat Rijkswaterstaat de komende jaren alles op alles zet om de doorstroming van de beroeps- en pleziervaart op de binnenlandse wateren veilig te stellen, zodat de wachttijden niet toenemen en het veiligheidsniveau gelijk blijft. Als voorbeelden van efficiënter gebruik van de vaarwegen noemt hij het beter afstemmen van de openingstijden van sluizen en bruggen op routes die een continue doorvaart bevorderen, onder meer door bediening op afstand. Groot onderhoud aan de vaarwegen wordt beter afgestemd op de vaardrukte en Rijkswaterstaatcampagnes (van A naar Beter), informeren de vaarweggebruikers tijdig over vertragingen en oponthoud. Klok: “De informatieverschaffing aan de scheepvaart – zowel beroeps- als pleziervaart – is daarbij cruciaal, teneinde een betrouwbare reistijd te realiseren.” Rijkswaterstaat zet het signaal op groen. Geïnteresseerden die nader willen ingaan op het belang van een goede verkeersafwikkeling kunnen terecht op de informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800- 8002.

De Binnenvaartkrant