Views
1 year ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 8 26

De Binnenvaartkrant 8 26 augustus 2008 TE KOOP 4-blad Cuniaalscheepsschroef Hartog & Zn Ø 1480 mm rd. Tel. 06-53925626 NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING www.jiskootvanweel.nl NIEUWBOUW Nieuwbouw motortankschepen MTS type-C 125 x 11,45 m., levering 2008 MTS type-C 135 x 11,45 x 3,50 m., 3.700 ton, 4.150 m3, 2 x 1.014 pk CAT, kruiplijn 4,50 m. casco Turkije, juli 2009 Nieuwbouw droge ladingschepen 135 x 11,45, elk gewenste tekening, levering in 2009 110 x 11,45, cascobouw in China of Europa MAKELAARDIJ (selectie van ons bestand) mts 110 x 11,45 m. bunkertanker Diverse duwbakken open en gesloten mvs 105 x 10,50 m. mvs 86 x 9,50 m. TE KOOP diverse scheepsonderdelen. www.ventura-marine.eu Tel. 06- 54956692 mvs “Yemaya” 135 x 11,45 x 3,22 m. Servie 2004, 3.333 ton, 2 x 1.065 pk CAT mcs 110 x 11,45 m., 3.210 ton, 3.285 m3 Polen 2008, 1.700 pk Mitsubishi, spudpalen mvs “Palomino” 95 x 9,50 x 2,82, 1963 1.775 ton, 1.200 pk ABC, stalen vloer 2008 mvs “Delos” 86 x 11,17 x 3,06 m 1964, 1974 ton, 2 x 644 pk CAT, bj. 2003 mvs “Nevaro” 80 x 9,50 x 2,73, 1961 980 pk CAT, stalen vloer en vlak 1995 Jan Jiskoot T/F +31 10 840 76 53 +31 6 13 32 41 45 Blaak 576 jiskoot@jiskootvanweel.nl 3011 TA Rotterdam ing. Michel van Weel Postbus 204 +31 6 28 33 83 52 3330 AE Zwijndrecht vanweel@jiskootvanweel.nl Beraten Finanzieren Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Motorschiffe: • 2809 to., Bj. 1981, 2x1104 PS, 105m x 11,39m • 1765 to., Bj. 1929/1994, 1065 PS, 84,90m x 9,49m x 3,20m • 1666 to., Bj. 1972, 1200 PS, 85m x 9,50m x 3,02m • 1500 to., Bj. 1958, 1500 PS, 80m x 9,54m x 2,91m • 1335 to., Bj. 2006, 1197 PS, 86m x 10 x 2,60 m Motortanker: • 1370 to., Bj. 1981, 950 PS, 80m x 9,00m x 2,77m • 1144 to., Bj. 1958, 1050 PS, 80,00m x 8,22m x 2,52m • 1022 to., Bj. 1956, 1000 PS, 80,00m x 8,20m x 2,56m Fahrgastschiffe: • 600 Personen, Bj. 1987, 69m x 8,80m x 1,61m, 2 x 720 PS • 600 Personen, Bj. 1995, 57m x 10,60m x 7,70m, 2 x 430PS • 195 Personen, Bj. 1997, 33,33m x 5,25m x 1,35m, 450 PS Wir suchen für unsere Kunden: Schiffe aller Größen und Baujahre speziell: 1. EH-Tanker Typ N offen oder geschl., 400-600 to 2. EH-Tanker Typ N geschl. ca.1500 to mit Coating Neubauten: • Kanalgängige Tanker Typ C, Doppelhülle, 86m x 9,60 m, Lieferbar 2009/2010 • Gütermotorschiff, 3.250 to, 110m x 11,45m x 3,65m, CAT 3512 mit 1.835 PS, Lieferbar 2009 • Kasko Gütermotorschiff Lieferbar Ende 2009 135m x 11,45m x 3,60m 110m x 11,40m x 3,50m 105m x 10,00m x 3,20m 86m x 10,00m x 3,20m - Finanzierungshilfe und Beschäftigung möglich - Sie wollen sich selbstständig machen? Wir bieten Möglichkeiten, sich als Neugründer an einem Schiff zu beteiligen! Sie wollen ein Schiffen kaufen, verkaufen, finanzieren? Bitte rufen Sie uns an! Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Lange Straße 45 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de TE KOOP GRONINGER ZEETJALK, een van de laatste zeetjalken in Nederland, geschikt voor mooie reizen langs de kust. Ruim en goed onderhouden schip. Ref. 1394. Voor meer info. Tel. 050-3111404 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Mathilde 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos 2jr. Vrt. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2578294 Scheepvaart Bedrijf ”Renate” B.V. Tel. 0168-465468 Fax. 0168-465469 Mob. 06-54206939 TE KOOP DUWBOOT SALVÈ Bj. 1981, afm. 16,50 x 6,45 x 1,80 mtr. kijkhoogte 9,70 mtr. 2 x 440 pk Cummins bj. 2000 woning geheel vernieuwd in 2000 Zeer nette boot. WWW.TANKERTRADING.COM Justkar Sealing Company BV is een leverancier van mechanische afdichtingen en aanverwante producten en diensten. Wij reviseren mechanische as afdichtingen en pompen. Wegens succes is Justkar Sealing Company BV op zoek naar een gedreven: Servicemonteur en/of Pompmonteur m/v Waar kom ik terecht? Een goed internationaal georiënteerde organisatie met een jonge uitstraling. Een no-nonsense cultuur en een informele sfeer. Functie omschrijving: U bent verantwoordelijk voor reparaties, preventief en correctief onderhoud aan pompen en pompinstallaties. Tevens stelt u zelfstandig pompen en pompinstallaties in bedrijf. Als servicemonteur bent u niet alleen werkzaam in de werkplaats, maar ook op locatie. Wij bieden: • Het uiteindelijke goede salaris hangt sterk af van je achtergrond • De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn uitstekend • Vast dienstverband na een proefperiode en een 40-urige werkweek • Voor het uitoefenen van deze functie wordt een service auto en een telefoon ter beschikking gesteld. Functie eisen: • MTS of scheepswerktuigkunde • In het bezit van VCA-certificaat • In het bezit van een geldig rijbewijs B. Rijbewijs BE is een pre. • Bekend met pompen en pompsystemen • Werkervaring als servicemonteur in de buitendienst en/of ervaring met onder houd aan pompen en/of Mechanical seals • Zelfstandig maatregelen en beslissingen nemen die de uitvoering van uw werkzaamheden waarborgen • Bij voorkeur woonachtig in de regio Rotterdam en omstreken Solliciteren: Stuur of mail je CV naar Justkar Sealing Company BV, t.a.v. dhr. A. Bhatti, Edisonweg 15, 3291 CK Strijen, www.justkar.nl of mail naar: info@justkar.nl. Belcantodreef 59 Telefoon : 0180 511847 2926 PB Krimpen a.d. IJssel Mobiel : 06 53290472 E.mail: deltashipprojects@solcon.nl Vrijblijvend te koop aangeboden Nieuwbouwtankers Combidelta type C Afmetingen ; 85.95 x 9.60 x 4.70/3.10 Tankinhoud 1.900 m3 Afmetingen; 99.95 x 9.60 x 4.67/3.10 Tankinhoud 2.270 m3 Compleet afgebouwd of als casco Levering 2009 Welkom aan boord bij Rensen Rensen Shipbuilding B.V. en Rensen-Driessen Scheepsmakelaardij B.V. zijn gespecialiseerd in de binnen- en zeevaart. Door middel van een juiste combinatie van visie, vakmanschap en innovatie zijn wij in staat om uw verwachtingen te overtreffen. Rensen Shipbuilding B.V. Op basis van uw wensen ontwerpen en bouwen wij casco’s volgens de meest moderne standaard. Wanneer uw interesse naar een compleet afgebouwd schip uitgaat, bent u bij ons ook aan het juiste adres. Aanbod Casco Vrachtschepen Casco Tankers 135 x 17.20 x 5.50 m 135 x 11.45 x 5.90 m 135 x 14.20 x 4.80 m 125 x 11.45 x 5.23 m 135 x 11.45 x 4.25 m 110 x 13.50 x 5.32 m 110 x 11.45 x 3.65 m 110 x 11.45 x 4.65 m 110 x 11.45 x 5.40/5.80 m Casco Koppelverbanden 190/172 x 11.45 x 3.70 m Complete droge ladingschepen 135 x 11.45 m, afbouw Dolderman. 135 x 14.20 m, afbouw Dolderman, vast werk is bespreekbaar. 86 x 10.00 m, compleet of evt. casco. Casco Bunkertankers 135 x 15.00 x 5.39 m type Friendship 135 x 13.50 x 5.39 m type Sovereign 110 x 13.50 x 5.39 m type Vancouver 110 x 11.45 x 5.32 m type Delfshaven Wanneer u vragen heeft, kunt u vrijblijvend contact opnemen met de volgende persoon: Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Rensen-Driessen Scheepsmakelaardij B.V. Wij bemiddelen tussen de aan- en verkoop van bestaande schepen op grond van uw verlangens. Als u bij het zoeken naar een passende exploitatie en financiering hulp nodig heeft,zijn wij uw partner bij uitstek. Aanbod Yemaya Afmeting: 135 x 11.45 m Bouwjaar: 2004 Containerschepen 135x14.20x3.80 bj. 2007. Dortsman 135x14.20x3.18, Roemenië bj. 2002, 2x Cat. 1380 pk, 3996 ton, 421 Teu, 1080 pk Cat boegschr. Koppelverbanden Johanna 172x11.45x3.55, Orsova bj. 2006, 2x Cat. 1521 pk, 2844/ 2426 ton, 3x Verhaar 535 pk, kanaalgangbaar. Philos 186x11,45x3,50, Oekraïne bj. 2000, 2x Cat. 1521 pk, 2915/2376 Vrachtschepen Formentera 135x11.45x3.78, Mangalia bj. 2000, 2x Cat. 1014 pk 272 Teu, 570 pk Veth en 560 pk Cat. 3 woningen. Oostenwind 110x11.45x3.69, Orsova bj. 2008, Cat. 1835 pk, 3314 ton, 192 Teu, 571 pk scania, Blommaert luiken, 2 sputpalen, Hekschroef. Avance 110x11.45x3.37, China bj. 2002, 2x Cat. 1015 pk, 2915 ton, 3490 m³, 208 Teu, Veth 535 pk bj. ´05, Blommaert luiken. Prelude 110x11.45x3.69, Roemenië 2001, Cat. 1521 pk., 2850 ton, 3450 m³, 208 Teu, Cat. 542 pk., Blommaert luiken. Impuls 110x10.55x3.50, Maasdok bj. 2002, Cat. 1700pk., 2754 ton, 3600 m³, 156 Teu, Veth 550 pk Scania, Blommaert luiken. Kasbah 110x10.50x3.20, Plock bj. 1990, ABC 1500 pk. rev. 2006, 2508 ton, 3400 m³, 117 Teu, 350 pk Veth, Alu luiken. Lean 100x9.55x2.87, bj. 1961, 2x Cat 730 pk. bj. ’07, 1825 ton, 2500 m³,108 Teu, Verhaar 400pk Cat., woning van 2001. Tycho 85x9.32x2.52, bj. 1968, Cat. 973 pk, 1292 ton, 1600 m³, Daf 195 pk, Blommaert luiken, stalen vloer. Misando 85x8.20x2.71, bj. 1961, Deutz 800 pk. koprevisie bij verkoop, 1303 ton, 1500 m³, 320 pk V.Tiem, stalen vloer, kanaalganbaar. Micanto 80x9.00x2.70, Berlijn bj. 1973, MTU bj ’05 overhaalt in ’07, 1273 ton, 1500 m³, 320 pk Daf, Alu. luiken, ingang binnendoor, kanaalgangbaar. Tramontane 60x6.60x2.67, bj. 1961, 700 ton, Cat. 380 pk. Tankers Thysstadt 110x11.45x3.39, Orsova bj. 2000, ABC 2200 pk., 2614 ton, 3357 m³, boegschr. 750 pk. Treasury 110x9.50x3.20, Mitshibishi 1278 pk., 2215 ton, 2780 m³, boegschr. 245 pk. Bunkertanker 110 x 11.45 m Wanneer u vragen heeft, kunt u vrijblijvend contact opnemen met de volgende persoon: Twan de Goeij M: +31(0)6 - 22 70 17 00 E: twandegoeij@rensenbv.nl www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53

De Binnenvaartkrant 9 26 augustus 2008 Vrijheidsdrang Ze loopt door de gezellige plaats en maakt in diverse winkels een praatje. Het is een rustige maandag en het winkelpersoneel lijkt het ook wel leuk te vinden om wat te kletsen. Dan gaat de tijd voor hen wat sneller en de schippersvrouw komt zo op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Er wordt wat leuks voor een verjaardag gekocht, een handige opberg box en uiteindelijk ook nog eens verse spinazie. Niks bijzonders eigenlijk. Ze had er niet per se voor aan de wal hoeven te gaan want in principe heeft ze genoeg voorraad voor nog wel twee weken. Er zijn dan ook genoeg schippersvrouwen die één keer per week hun karretje bij de supermarkt vol laden en daar volmaakt tevreden mee schijnen te zijn. Wordt haar altijd voorgehouden. Of dat echt ook zo is, daar heeft ze zo haar twijfels over. Op de terug weg komt ze langs een grote kerk en hoewel het jammer is dat hij dicht is, ziet het geheel er zeer mooi uit. De oude muren rond de grote tuin zijn nog bijna geheel intact en ze kan zich zo voorstellen dat de geestelijke stand hier rond gelopen heeft. Zo tussen die muren. Zo helemaal in hun eigen gebied. Afgesloten van de buitenwereld. ‘’Opgesloten’’, zegt ze hardop tegen zichzelf, en hoewel het een warme mooie dag is, huivert ze. Want het gevoel van opgesloten te zijn herkent ze maar al te goed. Haar kinderjaren heeft ze doorgebracht binnen de kloostermuren. Misschien was dit voor andere kinderen geruststellend geweest maar voor haar niet. Nee, het had gevoeld alsof ze opgesloten zat en dat was geen fijn gevoel geweest. In die tijd was het altijd net of er een steen op haar maag lag. Het zal niet van geluk geweest zijn. Toen ze eenmaal bij de nonnen weg was, had ze eerst een enorme verlegenheid moeten overwinnen en daarna was ze een inhaalslag begonnen. Ze had de herwonnen vrijheid genoten. Ten volle. Ze lacht in zichzelf. Nu begrijpt ze waarom ze overal weg wil, waar ze liggen. Ze is nog steeds aan het inhalen en vermoedelijk zal ze daar haar hele leven mee bezig blijven. Met haar vrijheid op te zoeken. Overigens had die hele vrijheidsbeknotting ook nog eens heel anders uit kunnen pakken. Ze had van een verlegen meisje een grijze muis kunnen worden. Deze gedachtegang vindt ze zelf toch wel erg boeiend, want ze kent zeker vrouwen die na al die jaren nog steeds bezig zijn om zichzelf te hervinden. Nog steeds aan het knokken voor een eigen plek. De Here zij geprezen. Nee, zo is zij niet geworden. Haar heeft het een enorme vrijheidsdrang opgeleverd. Vroeger begreep ze dat niet zo en paste ze zich vaak aan. Dat hoorde nu eenmaal bij die tijd. Dat deden bijna alle vrouwen. Maar gelukkig maakte haar dat niet. Het tijdsbeeld veranderde en zij veranderde mee. In plaats van het eeuwige aanpassen ging men voor zichzelf opkomen. Vooral de vrouwen maakten een stevige inhaalslag. Het ging bepaald niet makkelijk want het was een behoorlijke verandering. Het leverde zelfs ruzies op. Maar zelfs in een huwelijk wordt men niemands bezit. Men blijft ten alle tijden een zelfstandig persoon, ook al is het soms moeilijk om de eigen identiteit te bewaken. De schippersvrouw gaat op het muurtje zitten en kijkt naar de wolken die voor de zon hangen. “Tjee, wat een overpeinzingen allemaal door deze kloostertuin”, zegt ze hardop tegen de zon. En als antwoord hierop trekken de wolken weg en schijnt de zon op haar gezicht. VARELING door Irene Bruyninckx Ministeries vinden terminal NuStar wel veilig Minister Jacqueline Cramer van VROM en staatssecretaris Tineke Huizinga van VenW vegen in hun antwoord op vragen van Kamerlid Emile Roemer de zorgen over de vluchtwegen en de retourdampen bij de Amsterdamse terminal NuStar van tafel. Het Kamerlid had de vragen over de veiligheid bij de NuStar terminal gesteld naar aanleiding van een klacht hierover van tankvaartondernemer Hens van Buren (mts Hanna). Hij werd omdat hij ongezouten kritiek had op de situatie van de vluchtwegen en op de wijze waarop ladingdampen werden teruggepompt in het schip, zes maanden uitgesloten van lossing bij NuStar. In een kort geding vond de rechter dat onterecht en maakte het ongedaan. De rechter had geen oordeel over de veiligheidssituatie op Ik weet niet welke pot honing ik bij het ontbijt heb opengemaakt, maar sinds we hier zijn, heb ik een meute spelende en joelende kinderen achter mij aan zitten. Ik lijk de Rattenvanger van Hamelen wel. Maar niets van dat. Ik ben een serieuze beoefenaar van de popmuziek. “Hoe oud bent u dan mijnheer (ik kan er maar niet aan wennen, aan de terminal. De door Van Buren ingelichte controlerende instanties deden weliswaar onderzoek, maar vonden niets onrechtmatigs. Ook de foto’s die Hens van Buren had gemaakt van de vluchtwegen, konden niet overtuigen. In het antwoord van de bewindslieden aan Roemer, staat: “De brandweer, de Arbeidsinspectie en de Provincie Noord-Holland als Wm (Wet milieubeheer – red.) bevoegd gezag, voeren gezamenlijk jaarlijks een tweedaagse inspectie uit. In mei 2008 is een dergelijke inspectie uitgevoerd. Het laden en lossen van schepenendebeveiligingvande dampretourinstallatie en het dampverwerkingssysteem zijn onderdeel geweest van deze laatste inspectie. De geconstateerde overtredingen bij deze inspectie waren bijna allen van administratieve en organisatorische aard en daarmee niet van dien aard dat de veiligheid direct in twijfel moet worden getrokken.” Volgens het ministerie van VROM moet het mogelijk zijn andere dampen terug te leiden naar het schip bij lossing, zolang die dampen van stoffen van dezelfde productgroep afkomstig zijn. Bij het CBRB wordt in de groep onafhankelijke tankvaartondernemers (OPTO) en de werkgroep ADNR bekeken hoe te reageren op deze reactie van het ministerie. Het probleem waar tankvaartondernemers mee kampen is dat ze onmogelijk zeker kunnen weten welke dampen zich in hun schip bevinden als ze aangesloten zijn op een systeem waar ook andere schepen op zijn aangesloten. Volgens het ministerie is het voldoende te weten dat ze uit dezelfde stoffengroep afkomstig zijn. Die Zauberflöte (Mozart) ONDERSTROOM door Frank Antonie van Alphen dat mijnheer)?” ”Nou jongen, kijk maar naar mijn drumstel, dan weet je het.” Wij – de band Mummy’s A Tree – bevinden ons op het Festival Plons in Oeffelt, en moeten hier een concert geven. Dit kersverse festival aan de Maas duurt drie dagen lang, wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd, en is allengs de moeite waard om te bezoeken. Tenminste ik hoop dat het volgend jaar weer plaats zal vinden (ook weer 1, 2 en 3 augustus dan?). Het ziet er prachtig uit allemaal: tentjes staan verstrooid langs het water, een nog leeg terras van houten tafeltjes en stoeltjes wacht onder de blote hemel op het bezoek van vanavond. Alle begin is moeilijk. Zo’n festival moet groeien, bekend geraken, zich rond gaan spreken; die faam moet groeien. Voorlopig lijken alleen nog maar kinderen (en zwangere vrouwen) gehoor te geven aan alle jolijt. En mijn persoon is vierentwintig uur lang aangewezen als middelpunt van hun aandacht. Ik kan nog geen rustig tukje doen op ‘Wandelveer’ in De Biesbosch Biesboschcentrum Dordrecht biedt in september voor wandelaars in de Biesbosch elke zondag een voetveer naar natuurontwikkelingsgebied Huiswaard. De Huiswaard is alleen over water bereikbaar. Over de dijkdoorsteken zijn bruggetjes gelegd, zodat een wandeling van ongeveer vijf kilometer over de kade rondom het gebied mogelijk is. De wandeling voert langs het oude populierenbos, over de dijk langs de Nieuwe Merwede met uitzicht op ruige nieuwe moerasnatuur en door een typisch Biesboschgebied met riet en knotwilgen. Fluisterboot Sterling een paar uitnodigende hooibalen, vlak naast het hoofdpodium, of ik word al als trampoline gebruikt; ’s middags, ’s avonds en de volgende morgen. Kan een drummer dan nooit eens rustig slapen!? Nee, vinden de kinderen, want je moet soundchecken. Ik heb mijn drumstel nog maar net opgesteld - terwijl mijn orkestleider zijn gitaar staat te stemmen - of ik zie zo’n moeder al wijzen: ga maar aan die mijnheer vragen of je ook even mag trommelen. Mozart was tenslotte op zijn vijfde ook al muzikant. Voor ik het weet sta ik, omringd door zo’n bende dreuzels, drumstokken uit te delen. Even meppen allemaal en (op zonne-energie) vaart in ongeveer een half uur van het Biesboschcentrum naar de Huiswaard, één keer per uur op het hele uur van 11.00 tot 16.00 uur. Vanaf de Huiswaard vaart de boot één keer per uur terug naar het Biesboschcentrum, steeds op het halve uur van 11.30 tot 16.30 uur. Meer informatie en reserveren voor de excursie kan bij Biesboschcentrum Dordrecht, Baanhoekweg 53, 3313 LP Dordrecht, tel. 078 630 53 53, info@biesbosch.org. Of kijk op www.hollandsebiesbosch.nl. www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. nu 927 schepen! Nieuw toegevoegd: • ms Vigila • ms Isabelle • mts Hollandia • ms Ballena • ms Excelsior • ms Floralia laat dan deze artiesten even serieus aan de slag gaan. Maar nee. Ook daarna, tijdens het concert zelf, blijken ze nog aanwezig. Mummy’s A Tree heeft schijnbaar een figurantenauditie voor het allerallerlaatste deel van Lord of the Rings georganiseerd. Er zijn nog hobbits nodig. Maar gelukkig hebben hun dansende vaders en moeder het ook naar hun zin, en heeft Mummy’s A Tree weinig te klagen uiteindelijk. Kom ook langs volgend jaar. En vergeet vooral uw kinderen niet mee te nemen.

De Binnenvaartkrant