Views
2 years ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 53

De Binnenvaartkrant 53 26 augustus 2008 Vogelij en Langevoort breiden vloot uit met nieuwe coaster Hekla Op het moment dat zij medio vorig jaar de nieuwe 3.250 tons coaster Hydra in gebruik namen, was al duidelijk dat deze een tweelingzusje zou krijgen. Het duurde nog bijna een jaar, maar in mei namen de eigenaren Teun Vogelij en Martin Langevoort hun tweede BT 3250 in gebruik. Zij werd Hekla gedoopt door Ingrid Vogelij-Weitenberg, naar een vulkaan op IJsland. DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De Hekla is, na de Hydra en de Helenic van Tom Hagebeuk, de derde in een serie van achttien 3.250 tonners die op initiatief van Wagenborg Shipping worden gebouwd. Tien van de casco’s, waaronder die van de Hekla, worden gebouwd op de Nova Lodenice scheepswerf in het Tsjechische Melnik. De overige acht casco’s komen uit China. Over de uitbreiding met een tweede schip vertelt Vogelij: “Je wilt vooruit. Wij zagen mogelijkheden om uit te breiden en waren met de Hydra nauw betrokken bij de ontwikkeling van dit schip. We hadden ook nog een mogelijkheid om er een 6.000 tonner bij te nemen, maar het vaargebied van zo’n schip – onder meer de Canadese meren Het schip is genoemd naar een vulkaan op IJsland. De splinternieuwe coaster Hekla. (foto’s Jan Johan Ten Have) – zagen wij niet zo zitten.” Gevolg was dus uitbreiding met een tweede 3.250 tonner, waarmee Vogelij en Langevoort gaan varen op Noordwest-Europa en het Middellandse-Zeegebied, veelal op Griekenland en Turkije, met bulklading en stukgoed als aluminium, hout en cellulose. Het schip is volledig uitgerust voor transport van gevaarlijke lading van alle klassen, behalve explosieven. Door middel van twee verplaatsbare ladingschotten kan het ruim worden verdeeld in drie compartimenten. Bevrachter is Wagenborg Shipping, het kantoor waarmee beide eigenaren al lange tijd naar volle tevredenheid samenwerken. Vogelij: “Enerzijds kan Wagenborg niet zonder eigenaren en anderzijds kunnen wij niet zonder Wagenborg. In de loop der tijd hebben wij prima ervaringen opgedaan met Wagenborg. Binnen het winkelwagentjesconcept van Wagenborg kun je als kapitein-eigenaar kiezen uit allerlei diensten die het kantoor biedt en daarnaast zelf de zaken doen die je in eigen beheer wilt houden. Wagenborg regelt voor ons de bevrachting en de administratie.” Uitgangspunt voor de bouw van de BT 3250-serie is een optimale verhouding prijs-kwaliteit-laadvermogen-snelheid, waarbij er royaal bunkerruimte is ingeruimd. “Het schip loopt op zware olie, de laagzwavelige HFO 380. Zware olie is echter niet overal verkrijgbaar in kleinere hoeveelheden. Voor veel leveranciers zijn partijtjes van tussen de 100 en 200 ton niet rendabel. Vooral op plaatsen waar geen vaste bunkerpunten zijn en waar je afhankelijk bent van bunkerboten en vrachtwagens. In de Hekla – en ook de Hydra – hebben we de beschikking over voldoende bunkerruimte om retour Middellandse- Zeegebied te kunnen varen.” >> Lees verder op pagina 54 Wie leverden aan de coaster Hekla Veka Shipbuilding BV i.s.m. BIJLSMA Sandfirden Technics bv GMDSS EPIRB, 2 Jotron TRONSART Victron Energy B.V. Coops & Nieborg BV shipyard BV SANDFIRDEN dieselgeneratorset, 175 kVa, radartransponder, 3 Jotron TR-20 GMDSS Omvormer en acculader Luiken Levering complete schip en afbouw SANDFIRDEN nooddieselgeneratorset, 38 handhelds, 3 Entel HT-640 handhelds, C. Holster Scheeps- en Reikon bv Pompen Rabobank Damwoude Financiering kVa en STAMFORD generatoren Furuno GP-150 GPS ontvanger, Radio onderhoudstimmerwerk Winel B.V. Tankontluchters Wärtsilä Nederland BV Hoofdmotor Caldic Techniek bv Zeeland RZ-255 NMEA multiplier, Furuno Complete betimmering Castrol Lubricants Nederland Van Voorden Promac PROMAC-SCANA Stamford generator, type UMC 274 C13 SC-50 satellitecompass, Tokimec ES-160 Breman Shipping Installation B.V. Castrol smeermiddelen verstelbare schroefinstallatie IHC Lagersmit BV gyrocompass, Cassens & Plath magnetisch Sanitarysystem, HVAC ventilationsystem, Bebeka U.A. Rolls Royce Marine Benelux SUPREME schroefasafdichtingen compass met accessoires, Obsermet OMC- heating, airconditioning, stainless steel Brandstoffen en smeermiddelen Stuurmachine Rolls-Royce Tenfjord, type SR Verhaar Omega B.V 118 windmeetsysteem, Furuno FA-150 louvers, firevalves, engineroom and hold Wiersema General Ship Supply B.V. 562 OMEGA 03100-2k, inclusief elektromotor UAIS systeem, Seatel MODEL-4006 VSAT fans, hydrophore, hotwatersystem, Scheepsbenodigdheden Westfalia Separator Nederland B.V. van 282kW bij 1800 rpm terminal, Seatel COASTAL-24 stainless steel sewage system for fresh Hempel (The Netherlands ) B.V. Separator Machinefabriek Voordendag van der gestabiliseerde Sat-TV Antenna met 3 water, canopy wheelhousewindow Volledig verfsysteem Atlas Copco Ketting Marine Center bv Stelt b.v. Philips SAT TV ontvangers demistingsystem. INEC BV Tekeningen casco Compressoren Roeren Alewijnse Noord BV Fa. P.A. Paans & Zn. Complete stoffering Bureau Veritas Classificatie Unisol isolatietechniek bv Radio Holland Netherlands bv Installatie hoofd- en noodverdeelkasten MX Brandbeveiliging BV Rexroth bv Isolatie uitlaatgassystemen, brandwerende Mtech Blue-Line light (ECDIS, Conning and 400/230V, 24V distributiesysteem, Co2 voor machinekamer en laadruim Pneumatic ballast valve controlsystem en isolatie en accomodatie Autopilot), 2 Furuno FGAR-2117 radars, bruglessenaars, alarminstallatie, Datema Delfzijl bv Brandblusmateriaal airpreparationunit Discom BV Furuno FS-1570 SSB zendontvanger, verlichtinginstallatie, antennesysteem, Ship’s Equipment Centre Groningen Heatmaster B.V. Uitlaatgasdempers hulpmotoren Furuno FELCOM-15 Inmarsat-C terminal, 2 navigatieverlichting, brandmeldsysteem, (SEC) Ankers, lieren, kettingen en Verwarmingssysteem voor de brandstof Kersten isolatie vof Machinekamerplaten Sailor RT-5022 marifoons met CU-5000 generaal alarmsysteem, brugwachtalarm, mooringequipment van de hoofdmotor Marine Service Noord BV afstandsbediening, Furuno NX700A Navtex telefooninstallatie, public adressysteem, Ned-Deck Marine B.V. Edelweiss BV Cleaning Engineroom engineering en installation ontvanger, Furuno FE-700 echolood, noodtelegraaf, boegschroef 2 davits type, SCM 14/10-3.5 LR, SCM 14- Econosto Nederland BV IMPAS Boosterunit engineroom piping Furuno DS-80 speedlog, Jotron TRON-40S frequentiedrives 3.5 L en boot type, RRB 425 Afsluiters en appendages

De Binnenvaartkrant 54 26 augustus 2008 UIT DE SCHOOL GEKLAPT | door Harrie van Eeuwijk Ook voor leerkrachten waren Kampdagen speciaal Zo door het hele schooljaar kende het programma heel wat onderwerpen. Lessen, internaatszaken, verlofboekjes, kleine problemen, grote problemen, ernstige zaken, amusante zaken enzovoort. Enkele indrukwekkende gebeurtenissen, die een welkome afwisseling in de dagelijkse gang van zaken vormden, waren de jaarlijkse KOF-sportdagen en de kampdagen. Deze keer de kampdagen. In de eerste helft van het bestaan van de school vertoefden we in Rotterdam. Omdat we daar gehuisvest waren midden in een oude woonwijk, waren er geen mogelijkheden om in een wat groene omgeving te dollen. Tijdens een personeelsvergadering kwam het idee naar voren om met de hele school een kamp van enkele dagen te houden in een omgeving met veel mogelijkheden waren om in bossen allerlei activiteiten te ondernemen. Besloten werd om daarvoor enkele kamphuizen in het Brabantse land in Molenschot af te huren. Het hele kampement bestond uit drie gebouwen; een groot dagverblijf en twee grote slaapbarakken met stapelbedden. In de directe omgeving waren er speelveldjes en in de wijde omgeving was er volop bos om grote spelprojecten op te zetten. Van beide mogelijkheden werd ruimschoots gebruik gemaakt. Iedereen keek uit naar de kampdagen. Met een bus werd de hele groep van Rotterdam naar Molenschot vervoerd. Personeel met echtgenoten ging mee als leiding en verzorging. De hofmeester en de kok gaven eveneens acte de presence. Vervolgens was Broeder Amandus van het Rotterdamse KSCC erbij. Hij had ervaring in het opzetten van dergelijke kampdagen en wist steeds nieuwe activiteiten te verzinnen, met name grote bosspelen, die een hele middag vroegen. Iedereen nam daar aan deel. Alleen de hofmeester en de kok niet. Die moesten zorgen dat er een goede maaltijd op tafel stond als de meute weer thuiskwam. Prachtdagen waren het, waarin sfeer geschapen werden, die gewoonlijk nog lang daarna op school en internaat voelbaar waren. Sport en spel vormden een vrijwel aaneengesloten programma. Was er tussendoor toch een korte pauze, dan wisten de jongens zich altijd wel op een van de veldjes bij het dagverblijf met het trappen van een balletje te vermaken. Het personeel nam dan de tijd om even uit te blazen en zat dan vaak op het veldje voor het dagverblijf. Tegenover het kamp woonde een oud vrouwtje dat bij afwezigheid van gasten een oogje in zeil hield over de huizen. Als alles thuis was, kwam dit vrouwtje ook graag kijken en maakte met de een of de ander een praatje. Vooral met de heer Driedijk had zij een heel goede verstandhouding. Die kon interessant en boeiend de meest fantastische verhalen vertellen. Verhalen, die veelal aan het ongelofelijke grensden. Hij verraste daar in het dagelijkse schoolleven ook de leerlingen mee. Ook voor dat vrouwtje ging Driedijk graag even op zijn praatstoel zitten. Doch toen zij eens liet doorschemeren, dat zij van mening was dat de heer Driedijk ‘een eerwaarde broeder’ was, waren de liefde van zijn zijde en de boeiende verhalen snel over. Ook de heer Claessens had zo nu en dan een onderhoud met de ‘bewaakster’ van de kamphuizen. (foto Harrie van Eeuwijk) Gebouwd op Tsjechische scheepswerf >> Vervolg van pagina 53 Snelheid De Hekla bereikt een maximumsnelheid van 11,7 knoop bij volle lading, bijna anderhalve mijl sneller dan het vorige schip. “Een hoge snelheid was één van de uitgangspunten bij de ontwikkeling van dit schip. Het is natuurlijk altijd afwachten in hoeverre je hierin slaagt. Maar dat is echt prima gelukt.” Net als de Hydra is ook de Hekla uitgerust met het Blue Line navigatiesysteem van Radio Holland. De keuze hiervoor was geen lastige, want op de Hydra bewees het systeem zich al ruimschoots. Qua communicatietechnologie is de Hekla voorzien van V-Sat, waarmee de bemanning 24 uur per dag online is. Vogelij: “Zo onderhouden we frequent contact met partijen aan de wal. Maar niet alleen zakelijk werkt dit zeer goed. We hebben aansluitingen op de brug en in de messroom. Daar kunnen de bemanningsleden vrijwel onbeperkt internetten en e-mailen. Het is daar soms net een internetcafé, als al die jongens daar met hun laptopje rond de tafel zitten. Heel bewust hebben we de hutten niet voorzien van een aansluiting, want dan trekken ze zich toch terug. Op deze manier stimuleren we ook nog eens de sociale omgang met elkaar aan boord.” De Hekla is uitgerust met een Wärtsilä 8L20 hoofdmotor van 1440 kWh. Het hulpbedrijf wordt aangedreven door een Sisu diesel van 150 kWh en de nood- en havenset is eveneens een Sisu, van 32 kWh. De boegschroef is een elektrisch aangedreven Verhaar-Omega. Verder is er een uitlaatgasketel aan boord te vinden. Die ketel verwarmt de zware olie door middel van de warmte die vrijkomt bij uitlaatgassen. Vogelij: “Wij streven ernaar dat bij varend bedrijf alleen de hoofdmotor draait. Ook dat is een van de manieren waarop een zo gunstig mogelijk gebruik wordt bewerkstelligd.” Vogelij en Langevoort blijven ook na de ingebruikname van hun tweede schip naar de toekomst kijken. “Concrete plannen hebben wij echter nog niet. De komende twee, drie jaar willen wij een trackrecord opbouwen met de Hydra en de Hekla. Daarmee willen we laten zien wat dit type schip in de praktijk doet. Dat is voor zo’n grote serie erg belangrijk.” Wij wensen C.V. Scheepvaartondernneming Hekla veel succes en een behouden vaart met de coaster Hekla

De Binnenvaartkrant