Views
2 years ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 51

De Binnenvaartkrant 51 26 augustus 2008 In Europoort komt grootste waterstoffabriek van Europa Vanaf 2011 staat in de Europoort een fabriek die 130.000 kubieke meter waterstof per uur produceert. Dat zal dan de grootste in Europa zijn. Het is zo’n beetje de meest voorkomende stof op aarde en toepassingen zijn er legio. Ook de binnenvaart zal daarmee te maken krijgen. Natuurlijk zijn er al fantasiemodellen van binnenschepen die aangedreven door waterstof varen, maar er is veel meer mogelijk. Het product is sowieso absoluut noodzakelijk voor de bewerking van minerale brandstoffen om die te ontzwavelen. En dat is iets waar de binnenvaart direct mee te maken heeft. Laagzwavelige gasolie is essentieel om de ‘schoonste vervoerder’ te kunnen blijven. En er is zelfs al een prijsvraag uitgeschreven om schepen te ontwerpen die het kunnen vervoeren. Dat is nog niet zo eenvoudig, bleek tijdens de uitleg die de producenten van waterstof gaven bij de introductie van de nieuwe fabriek in de Europoort. Auto’s Waterstof klinkt heel onschuldig: het zit in water en dus moet er wel genoeg van zijn op de wereld. We kennen het ook van de waterstofbom, maar dat heeft niets te maken met de waterstof die in de Europoort wordt gemaakt. Waterstof is een belangrijk product voor de raffinaderijen en de chemie. In de toekomst zal waterstof ook worden gebruikt als brandstof waar zelfs auto’s op kunnen rijden. Technisch is dat al mogelijk – en het gebeurt ook al op kleine schaal – en het zou heel mooi zijn als alle auto’s op waterstof zouden rijden. Er zouden namelijk geen uitlaatgassen meer uit de uitlaat komen. Directeur Jaap Hoogcarspel van Air Liquide Industrie legt uit dat het echter nog zeker tien jaar duurt voordat dit op grotere schaal toe- Directeur Jaap Hoogcarspel van Air Liquide Industrie op het terrein van het bedrijf in de Europoort. “Hier komt de grootste waterstoffabriek van Europa.” (foto’s MGR) Het werk in de fabriek van Air Liquide Industrie bestaat voornamelijk uit het op afstand in de controlekamer monitoren van de chemische processen. Wel in overall, want alle medewerkers moeten direct naar buiten kunnen lopen voor werk aan de installatie. pasbaar wordt. “Er wordt over de hele wereld geëxperimenteerd met waterstof als brandstof voor auto’s en bussen. Maar waterstof is een heel licht molecuul en dat ontsnapt heel gemakkelijk. Er is veel techniek voor nodig om dit veilig toe te passen. Vergelijk het maar met LPG in personenauto’s. de druk waaronder die in de gastank zit, is ongeveer vijf of zes bar. Voor waterstof is dat 200bar.Danhebjehetoverheel andere materialen. Het is gewoon nog erg duur om het toe te passen en er zijn ook niet veel plaatsen in Europa waar je het zou kunnen tanken.” Maar het zou prachtig zijn als het wordt toegepast. “Je bent van de uitlaatgassen af en de motor is een elektromotor, en dus wordt het ook stil op de weg.” Daar is die grote fabriek van Air Liquide in de Europoort dus nog niet voor. Wel heeft het met het milieu te maken. Die fabriek wordt voornamelijk neergezet als toeleverancier van waterstof aan de nieuwe biodieselfabriek van het Finse concern Neste Oil, die op de Maasvlakte wordt gebouwd. Ook vragen de bestaande raffinaderijen in Rotterdam steeds meer waterstof. De waterstof wordt namelijk gebruikt om de brandstoffen voor voertuigen en de industrie te ontzwavelen. Wetgeving dwingt de raffinaderijen ertoe om steeds minder zwavel in de brandstoffen te laten zitten. Zwavelarme brandstof levert veel minder schadelijke uitlaatgassen op. Bovendien kan het gas uit de uitlaat makkelijker worden gefilterd als er geen zwavel is verband. Daardoor is ook de uitstoot van bijvoorbeeld fijnstof veel lager. Fijnstof is één van de meest dodelijke vormen van luchtverontreiniging. Helaas komt waterstof echter niet zomaar uit water. Er is een chemische verbinding nodig met aardgas om waterstof te maken. Dus de aanvoer van aardgas blijft noodzakelijk. Air Liquide is een Frans bedrijf met 40.000 werknemers in 75 landen. Het produceert behalve waterstof ook zuurstof en stikstof en veel medische gassen, maar bijvoorbeeld ook het koolzuur voor frisdranken. “IJsklasse A1 – en dat is wel nodig ook” >> Vervolg van pagina 49 Van +30 naar -20 Het casco is zwaar gebouwd – ijsklasse A1 – “En dat is wel nodig ook wanneer het in of langs de Gulf of St. Lawrence zo’n 20 graden vriest en je bijvoorbeeld in Matane aan een kaai afmeert waar 60-70 centimeter ongebroken ijs zit”, volgens Jan-Willem Danser. “Met zo’n temperatuur is aankomen en direct lossen met eigen kranen zorgelijk. Voor de wachtende werkploegen is het koud maar voor ons is het altijd even spannend of alles werkt als kranen en luiken onder het ijs vandaan komen.” In de zin van veiligheid zijn de Canadezen in navolging van Amerikanen, oververhit. Wacht aan de gangway is sowieso vereist en als er een security-freak zonder gecontroleerd te zijn door de crew, zomaar het wheelhouse in kan lopen, leggen ze meteen de zaak stil. De Canadese zomer is wat vriendelijker, echter dan zijn er langs de kust van New Foundland tientallen ijsbergen onderweg, die zuidelijk worden gepasseerd. Omdat het in dit gebied vrijwel altijd mistig is, schieten vliegtuigen radarreflectoren op ijsbergen die zich buiten een door de kustwacht aangegeven gebied bevinden. Bij vertrek uit Moerdijk en Rotterdam zit de Nirint Hollandia boordevol projectlading, stabiliteit is altijd kritisch (hoog zwaartepunt), hij slingert dan humaan maar overdrijft in graden. Na het laden/lossen in Bilbao duurt het 12 etmalen tot Havana in zicht komt. Wat voor weer het onderweg zal zijn wordt door Meteo Consult voor de komende 9 dagen op een screen weergegeven; route, bestemming en snelheid invullen. Het programma slaat aan het rekenen, met als uitkomst; beste koers, ontwijken van orkanen of juist dwars door een afgezwakte, windkracht en golfhoogte. Ook wanneer er een orkaan in de buurt komt of over Cuba strijkt, moeten alle schepen zee kiezen om de orkaan te ontlopen. De koers van een orkaan is bekend en heeft nooit meer snelheid dan 15 mijl en zijn door schepen dus mis te peilen. Cuba neemt voor het volgestouwde schip met zeer uiteenlopende lading het grootste deel van de rondreis. Overal worden de eigen kranen gebruikt. In kleine havens zoals Moa – sleepboot verplicht, duizend dollar per boot – wordt weer nikkel geladen voor de Moerdijk en gebruikte autobussen die soms volgens de bestemmingsrol onderweg zijn naar station Oegstgeest, aan de wal gezet. De lading van deze projectcargoliner vraagt permanent aandacht. De burg van de Nirint Hollandia. En dan gaat het richting New Foundland, van 30 plus naar 20 graden min in 5 dagen, voordat ze de afstand naar Europa zo snel mogelijk parabolisch overbruggen. Voor Jan-Willem, Peter en de crew is dat ‘recht zo die gaat’.

De Binnenvaartkrant 52 26 augustus 2008 Wij verzorgden de isolatie voor de uitlaatgassystemen, brandwerende isolatie en accommodatie en wensen C.V. Scheepvaartonderneming Hekla, bemanning en passagiers een behouden vaart met de coaster Hekla. STERKSTE SCHAKEL Als toeleverancier voor de scheepsbouwindustrie is Coops & Nieborg op haar vakgebied – het vervaardigen van hoofddekluiken, tussendekluiken, luikenkranen, hydraulische hefkolommen en secties voor zeeschepen – de sterkste schakel die er op de wereld te vinden is. Unisol Isolatietechniek BV Ramgatseweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 A. van der Neerweg 7 9601 EW Hoogezand Tel: 0598 39 55 00 Fax: 0598 39 24 27 E-mail: sales@coops-nieborg.nl www.coops-nieborg.nl feliciteert C.V. Scheepvaartonderneming Hekla met de nieuwe coaster Hekla en wenst hen veel vaargenot in de door ons betimmerde woning. Velsenstraat 6, 4251 LJ Werkendam, TEL: 0183-505201, FAX: 0183-500424 Sluisweg 13-16 . Postbus 83 . 8530 AB Lemmer Tel: 0514 56 85 50 . Email: info@bijlsma.com Biesboschhaven Zuid 10-11 - 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 . Email: info@veka-group.nl . Website: www.veka-group.nl

De Binnenvaartkrant