Views
2 years ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 49

De Binnenvaartkrant 49 26 augustus 2008 Nirint Hollandia ‘recht zo die gaat’ Nauwelijks hangt de laatste container in de kraan als snerpend hydrauliek de luiken sluit. Kraanarmen worden in hun zeevaste greep geborgen. Voor het eerst in de loopbaan van deze 142.95 lange en 18.90 meter brede, 12048 DWT grote projectcargo transporter, is het ruim even leeg. Het schip heeft niet voor niets ijsklasse A1. IJzige koude wordt aan boord afgewisseld met hitte. DOOR JOHAN DE WITTE Een lichte trilling door het schip bewijst dat de 8.160 paarden sterke krachtpatser van het type 6 cilinder MAK M43, is gestart. Langzaam klimt zijn toerental naar de 500 en brengt de 5.00 diameter verstelbare schroef in de ‘nul stand’ naar zijn maximale 121 klappen. Een taxi stopt, de loods klimt naar de brug, de kapitein draait op de voorspring het achterschip van de kaai en geeft 20 procent vermogen achteruit. lekko! Leeg – 4.000 ton ballast – in Moerdijk van zes rondreizen naar Spanje, Cuba en Canada is de op 17 september 2007 in de vaart gekomen Nirint Hollandia toe aan zijn servicebeurt, bij Damen Shipyards in Schiedam. Met 13 mijl op 60 procent vermogen, stomen we over het Hollandsch Diep richting de Kil. Vanaf deze hoogte zien vaarwater, ons polderlandschap en verbazend veel nieuwe ‘nederzettingen’ er verstild en vredig uit. Elke beweging lijkt vertraagd met uitzondering van met bakken uit de hemel vallende regen, door weervrouw Marjon de Hond in haar slechtweer-terminologie terecht voorspeld. Het als ‘jochie’ ervaren, imposante imago van de Oude Maas met zijn wilde stromen krimpt, als de loods het schip de Kil uit stuurt en zijn plek opeist tussen overige riviergebruikers. Klein vaarwater dwingt zo’n Goliath tot een vooraf bepaalde positie in de rivier, navigeren met trage bewegingen vergt ervaring, reserve voor correctie is gering. Puttershoek gepasseerd dalen we 15 trappen af langs accommodaties en installaties, voor een impressie om even later op de fundatie oog in oog te staan met de stoere MAK. Na een blik in de controlekamer, door een bos van filterhuizen, koelers, compressoren, boosterunits, zichzelf schoonmakende separators, pompen en een watermaker enzovoort komen we moe van inspanning en onder de indruk van modern scheepsequipment weer op de brug waar juist de lichten van de Spijkenisser brug op groen springen. De Botlekbrug wordt met een mooie boog benaderd, het gesprek verstomd. Er moet worden opgelet om dit obstakel vlijmscherp te passeren. De nieuwe Waterweg twijfelt tussen eb en vloed, een inkomende tanker drijft met 4 mijl snelheid voorbij de Maasmonding en krijgt collegiale voorrang. Kort achter de heksleper van dit 40 voet diepe schip zwenkt de Nirint Hollandia zijn steven richting stad. Even later draait Kapitein J.W. Danser zijn achterschip in de Schiedamse Wiltonhaven, neemt de manoeuvre op de wingbediening over om vervolgens achteruit tussen dok en kade feilloos af te meren. Dan is het tijd voor een Havaanse rum. Binnenvaartroots De kapiteineigenaars zijn Jan Willem en Peter Danser. Beiden hebben binnenvaartroots. Hun broer Henk Danser en Wagenborg Delfzijl zijn stille vennoten in de firma ‘Danser Shipping CV’. Ze zijn niet pas gisteren begonnen en hebben al aardig wat zoutwater gezien. In 1990 gingen Jan-Willem en Peter samen met de 1.100 ton grote Urkerland van start. In 1994 volgde de 2.300 ton tellende kruiplijncoaster Batavier. Bij Peters Kampen liep in 2003 de 5000 tonner Trinitas van stapel en in 2005 eveneens van Peters Kampen de 6.000 ton grote Navitas. Inmiddels zijn genoemde schepen opeenvolgend verkocht om de handen vrij te hebben voor dit bij Damen in de Oekraïne gebouwde schip. Het project was de tekentafel allang gepasseerd en half gebouwd, toen ze instapten. Niettemin bleef er voor de gebroeders genoeg bij te sturen aan de werf. Veel equipment en betimmering werden uit Holland aangeleverd. Het succes van de eerste ‘sail trial’ in juli werd afgeremd wegens zoetwater aangroei. Na het schoonspuiten in het Roemeense Constanta, ging hij er als een haas van door. De eerste reis – laden in Turkije met bestemming Algerije en Tarragona – en vandaar leeg naar Holland, waar Danser Shipping CV hun schip aan de Wilhelminakade presenteerde en Julia Danser het schip Trinitas doopte. Zoals bij een charterschip gebruikelijk heeft het schip op zijn tweede reis de naam Nirint Hollandia van de charteraar gekregen. Op zeventien september passeerde het schip in charter voor Nirint Shipping BV Hoek van Holland op weg naar Bilbao-Cuba en Canada. De lange trip Inclusief het los inzetbare tussendek heeft het schip een eigen gewicht van 4.800 ton. De tussendekpontons hebben een 80 centimeter dikke constructie, belasting 4 ton per m2, voor de toptank is dit 18 ton per m2. De ruimhoogte is 12 meter en het tussendek kan worden aangebracht op 6 meter. De diepgang op de ijk meet 7.93 met een vrijboord van 3 meter. Het casco is uitgelegd op snelheid en loopt 16 mijl. Op de lange trip is het olieverbruik 25 ton per etmaal. Gebunkerd wordt er in Rotterdam en Canada. Voor de vereiste ‘low sulfer brandstof’ in het Noordzeegebied wordt er een separate tank van 130 ton gereserveerd. Hierdoor is er voor de hele rondtrip van 10.000 mijl–7weken – een dag of drie te weinig HFO bunkercapaciteit. Derhalve gaat de slang er in Canada nog een keer in. Een 800 KW afgassenketel van Aalborg verwarmt met thermische olie tijdens de vaart brandstof en overige installaties, wat in havens door een eveneens 800 KW Aalborg ketel wordt overgenomen. De tot ongeveer 60 graden opgewarmde brandstof wordt voor inspuiting door een boosterunit naar 136, 140 graden verhit tot 10 centistokes. Berg Armaturen Steuerung heeft een aantal kilometers RVS leiding door het schip gelegd waarmee via screens in de controlekamer, evenals op de brug met een muis alle afsluiters van het schip hydraulisch bediend kunnen worden. Vuilwater loopt gerecycled weer overboord. Vuilnis en sludge gaan via een 1200 graden oven rookloos de lucht in. Alles optimaal in ordeendanmoetertochopzee zo’n 1000 kilo zware kop gewisseld worden. “Bij zo’n klus heb je goede medewerkers nodig en die hebben we gelukkig.” Een imposant schip met zijn open schoorsteen, waardoor hij qua inhoud nog net tot de kleine handelsvaart behoort. De Crew telt 11 man plus een stageloper. >> Lees verder op pagina 51

De Binnenvaartkrant 50 26 augustus 2008 OSD ANTWERPEN 12 TM 14 SEPTEMBER STANDNUMMER 261 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 TEUS VLOT DIESEL MARINE TEUS VLOT SCHEEPS ELEKTRO TEUS VLOT GLOBAL TRADING TEUS VLOT VERSPANING TEUS VLOT ENGINEERING - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - machinale bewerking INNOVATIE IS ONZE KRACHT Gespecialiseerd in de bouw van luxe rivier cruiseschepen en veerponten Havenstraat 7 NL-3372 BD Hardinxveld-Giessendam Postbus 528 NL-3370 BA Hardinxveld-Giessendam T : + 31 184 676140 F : + 31 184 676160 E : info@breejen-shipyard.nl W: www.breejen-shipyard.nl Uw watersportspecialist. Zie onze website www.dekker-group.nl Spuistraat 40 Dealer van Honda en Mariner buitenboordmotoren 4697 BB Sint-Annaland S.i. gekeurde Jeanneaus en Tinn-silvers Tel 0166-652454 Quicksilver en Topcraft boten email: info@dekker-group.nl Reparatie en onderhoud buitenboord/inboardmotoren. LEVERING AAN BOORD, DOOR HEEL ZUID NEDERLAND bedrijvengroep VRAAG PRIJS EN VERGELIJK!!! FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 541.40.05 tel.: +32(0)3 - 231.16.13 fax: +32(0)3 - 226.66.07 mail: gh-francois@vanstappen.be Het zal je maar gebeuren, slapeloze nachten omdat de motor averij heeft opgelopen. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Dus al is het na middernacht, bel gewoon even met 078 - 629 04 00.

De Binnenvaartkrant