Views
2 years ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 47

De Binnenvaartkrant 47 26 augustus 2008 Piz Cambrena haalt dubbelwandig-brevet in Weurt Fluvia Holding BV Rotterdam ging in zee met Nautisch Adviesbureau Progret om de enkelwandige minerale olietanker Piz Cambrena een dubbelwandig brevet te geven. Scheepswerf Gelria realiseerde het karwei conform het octrooiontwerp van Eric Gret, waarmee de gewezen ‘gladdekker’ voor zijn eigenaar een ‘plus’ onder de streep kreeg. DOOR JOHAN DE WITTE In deze tijd waarin manuren en staal kostbaar zijn is het essentieel zoveel mogelijk bestaand materiaal voor de ombouw te gebruiken. Hierdoor blijft de aanpassing voor een dergelijk schip betaalbaar. Met een afgewogen investering krijgt de enkelwandige tanker nieuwe inhoud en dubbelwandige taxatie. Het concept van Eric Gret in combinatie ‘Gelria specialisme’ beantwoordt hieraan. Goede voorbereiding is het halve werk, zegt Gelria expert Ton van den Hazelkamp. ”We hebben nauwkeurig ingemeten en zoveel mogelijk prefab gemaakt. Twaalf weken nadat de eerste brander erop ging, voer hij de haven uit. Prognose voor de tweede: 10 weken.” Ofschoon Gelriamedewerkers met omvangrijke ombouw van diverse soorten schepen hun sporen reeds verdienden, was de Piz Cambrena voor hen “een uitdagende en leerzame ervaring, met voldoening als resultaat”, aldus de mannen op de werkvloer. Eric Gret gebruikte deze Gelria support om zijn papieren ontwerp te realiseren, met intensieve survey uiteraard. Eric: “Wanneer je met vakmensen werkt, zit er in de kwaliteit geen dubbele bodem.” De stilligperiode is tevens gebruikt om het schip een uitgebreide survey te geven, waardoor het gehele schip een verjongingskuur ondergaan heeft en aan alle moderne eisen voldoet. 4 stukken Het 80 meter lange dek inclusief langs- en dwarsschotten is er in 4 stukken uitgehaald. Vanzelfsprekend vereist het uitnemen van verbanden een tijdelijke versterking. Het 110 x 11.25 meter grote schip is op de helling terug naar 0 gebracht, overeenkomstig de nieuwbouwtekening. Overigens gaf de perfecte maatvoering van de in 1987 bij Vahali gebouwde Piz Cambrena een uitstekende support aan de Gelria medewerkers gedurende deze ingreep. Alle wand- en vloersecties werden aangepast aan de bestaande constructie. Gerelateerd aan de eisen in het ADNR zijn er 800mm brede gangboorden ontstaan. Het hoofddek is omhoog gebracht, waarmee het inhoudsverlies voor een groot gedeelte wordt gecompenseerd. Een belangrijke operationele verbetering ten opzichte van de oorspronkelijke situatie is dat de versterkingen van de tankvloer nu aan de onderzijde zitten. De vloer is vlak. Omdat een schip toch altijd naar één kant helt, is gekozen voor een vlakke tankbodem. De tankconstructie is een geintegreerd onderdeel van de scheepsconstructie geworden. Door de verbouwing is een dubbelwandig trunkschip ontstaan. Het reeds optimaal uitgeruste trunkdek is inclusief het middenschot als laatste weer teruggeplaatst en onderging hierbij in feite geen verandering. In totaal is het scheepsgewicht toegenomen met 165 ton en volumecapaciteit met 10 procent verminderd. De grote ballastcapaciteit die met deze ombouw is gecreëerd komt ten gunste van de kruiphoogte. Dit kan een extra zijn voor exploitatie betreffende een ander marktsegment. Deze methodiek van ombouw van enkel naar dubbelwandig ladinggedeelte is door ‘Nautisch Adviesbureau Progret’ gepatenteerd! De Piz Cambrena. (foto Johan de Witte) Fluvia in beeld Vanuit een modern kantoor – met zicht in de Rotterdamse Maashaven – wordt de Fluvia Groep door CEO Rick van Westenbrugge en CFO Roelof Hendriks aangestuurd. Onder de ‘paraplu’ van Fluvia schuilen vele ‘dochters’. Niettemin is het een jonge, door aandeelhouders in 2004 gevestigde, internationale onderneming gericht op het ontwikkelen en aanbieden van transport over water en opslag in havens van bulkgoederen. De partners hebben reeds een ruime ervaring in markten waarin Fluvia opereert. Nog maar net met 5 minerale olietankers een Zwitserse vloot te hebben opgestart, verwierf Fluvia begin 2005 de Vegoil-Barging organisatie van Vopak, inclusief 11 eigen schepen en 3 in regie varende particulieren. Inmiddels zijn dit er respectievelijk 12 en 5 geworden. Fluvia Tankrode exploiteert 3 eigen schepen en 11 schepen van kapitein/eigenaars, waarmee het een grote aanbieder is met vervoer van minerale olieproducten in de haven van Hamburg en op Noord-Duitse waterwegen. Andere activiteiten binnen het werkgebied van Fluvia zijn; deelname in het voormalige Vopak Tanker Chartering Belgium, drie additionele chemiecaliëntankers zijn vercharterd bij Stolt Nielsen. Het voormalige Petroplus Shipping BV uit Zwijndrecht behoort met 4 schepen en een particulier eveneens tot de Fluvia Groep. Ook met tankopslag is Fluvia in de markt en is met 55 procent deelneming in Maastank BV een serieuze speler in tankopslag. Een nieuwe ontwikkeling is de MaasRefinery, een servicebased (loon)raffinaderij, gericht op speciale plantaardige-oliën voor een kansrijke markt. Hiermee komt Maastank BV samen met tankopslag, die recentelijk 8000 cbm nieuwe RVS tanks plaatste, dichter bij het doel om nummer 1 tankopslag voor gespecialiseerde plantaardigeoliën te worden in de Rotterdamse haven. Dan zijn er nog de 1700 tankcontainers van Peacock. Een andere ‘tak van sport’ is de Rijncruiser-business waarmee de Fluvia Groep als financiële partner, met één schip is opgestart. Fluvia is permanent op zoek naar binnenvaartondernemers, die er zin in hebben om onder aantrekkelijke voorwaarden eigenaar te worden van een tankschip. Ook voor medewerkers zijn er wegens voortdurende ontwikkeling altijd mogelijkheden voor gewenste functies: www.fluvia.eu. Alle zaken die onder shipmanagement vallen, worden uitgevoerd door de Zwitserse dochter Fluvia AG in Bazel. Voor Fluvia is één ‘paraplu’ nauwelijks voldoende. Vanaf volgend jaar: passagieren in Maasbracht Met ingang van het vaarseizoen 2009 kan Maasbracht schepen van de Rederij Feenstra aan de steiger van Rederij Stiphout begroeten. Maasbrachts ondernemer Roelof Fransbergen is met de rederij overeengekomen dat haar passagiersschepen op de reizen korte of langere tijd in Maasbracht vastmaken. De rederij beschikt over negen luxueuze passagiersschepen. De lengte van deze schepen varieert van 75 meter tot 110 meter en ze zijn uitgerust met twee, drie of vier krachtige motoren van 450 tot 950 pk. De passagiers vinden rust in luxe één- en tweepersoons hutten. Voor verpozing overdag en ’s avonds bieden de schepen alle mogelijke faciliteiten zoals lounge, bar, zwembad, whirlpool, sauna en een groot zonnedek. Alle schepen maken meerdaagse cruises door Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije. Een aantal van deze schepen - onder andere de Azolla (foto) van Antoine Vranken - passeert op zijn reizen Maasbracht. Een welkome gelegenheid om ook Maasbracht aan te doen. Het ligt in de bedoeling dat de gasten arrangementen krijgen aangeboden in samenwerking met de Rederij Stiphout. Roelof Fransbergen is nog in overleg met rederij Feenstra over de definitieve invulling Het ligt in de bedoeling dat de historische kernen, Thorn, Wessem en Stevensweert een plaats krijgen in de arrangementen. Een andere gast, die Maasbracht in de toekomst wat vaker bezoekt is het evenementenschip Jules Verne van het evenementenbureau Constant in Beweging uit Arnhem. Dit schip is 75 meter lang, heeft drie dekken inclusief een helicopterplatform en biedt plaats aan maximaal zeshonderd personen. Vrijdag 8 augustus was de Jules Verne in Maasbracht voor het huwelijk van Jurgen Verbunt en Silvia Kleinstra. (foto Jo Bindels)

De Binnenvaartkrant 48 26 augustus 2008 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord 7,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 HARDOX ® 400 is een sterke slijtplaat met unieke eigenschappen. Door het toepassen van deze HARDOX ® 400 slijtplaten kunt u 3 tot 4mm* dunner op de diktes van laadvloer en beunwanden. Deze gewichtsbesparing betekent een hoger laadvermogen. Het laadruim wordt minder gevoelig voor slijtage wat de levensduur verhoogd met een factor 2 tot 3*. Tevens wordt de kans op vervorming verminderd en het slagabsorberend vermogen is 4 maal* verhoogd. Met onze technische support optimaliseren wij u specifieke toepassing met de bijbehorende kwaliteit. Wij werken graag samen met u. De bewerkingsmethodes snijden en lassen zijn in de combinatie met standaard plaatstaal goed uitvoerbaar. Vervanging- dan wel reparatiewerkzaamheden aan laadvloer en beunwanden zijn door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie toegestaan. * t.o.v. S235JRG2, standaard plaatstaal. Om te controleren op oorsprong worden alle HARDOX ® slijtplaten af fabriek standaard met een 3.1B certificaat geleverd. SSAB Swedish Steel B.V. Office Benelux: Tel.: +31 24 6790570 Fax.: +31 24 6790577 www.ssabox.com www.hardox.com ONLY BY SSAB OXELÖSUND

Binnenvaartkrant