Views
2 years ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 45

De Binnenvaartkrant 45 26 augustus 2008 Futura-Matura ‘engagiert für die Mosel’ DOOR JOHAN DE WITTE Helga Wirtz sprak 3 juli op de Waalbühne van De Gerlien-van Tiem: ”Ich taufe auf den Namen Futura-Matura und wünsche dir, deiner Bezatsung und deinen Gäste eine gute und behütete Fahrt, und eine sichere Rückkehr in den Hafen mit immer einer handbreidte Wasser unter dem Kiel.” Aalmoezenier Bernhard van Welzenes zegende de schepen en bemanning en regisseerde eigenaar Detlef Wirtz zijn schip met een puts rivierwater het nog eens dunnetjes over te doen. Het koppelverband Futura-Matura is in Stettin bij Muehlhan Steel Services gebouwd. Nog nooit van gehoord? We kennen Muehlhan uit Vlaardingen; verspreid over Europa zijn er nog zo’n zestien vestigingen, zeg maar met shipping requirements, vier in Noord-Amerika, acht in Azië en de groep is ook aan het opbouwen in het Midden-Oosten. De cascokwaliteit van deze schepen is in competitie met die van Plock. (foto’s Johan de Witte) Zeilen Het specifiek voor de Moezel gebouwde koppelverband is een ontwerp van Huib van Dijke, die de schepen via zijn firma Maprosa in Klaipeda liet afbouwen bij De Gerlien-van Tiem en op 3 juli aan de familie Detlef Wirtz heeft opgeleverd. Detlef Wirtz, Moezelkenner bij uitstek, deponeerde zijn specifieke wensen bij Van Dijke op de tekentafel met de nadruk op een lichte bouwwijze en aangepaste constructie. Aangezien het 3,60 meter diepe verband op 3 meter 4390 ton draagt, is het eerste doelpunt gemaakt. Sterk, licht en duurzaam is de formule waar een ondernemer op drijft. Doordat de stuurhut aan dek zakt is de kruiplijn in combinatie met ballastcapaciteit optimaal. Twee in hoogte verstelbare roeren achterin de Matura zullen op de Moezel een grote rol spelen. Huib van Dijke: “Deze roeren zijn met praktische logica in het midden van het koppelverband geplaatst. Een zeilschip heeft zijn zwaard in het midden. Een leeg verband en een zeilschip zeilen alletwee.” De Matura heeft een aan de rivier aangepaste en geïntegreerde bulbsteven. RVS antislipnoppen blijven niet beperkt tot de werkplaatsen, maar zijn op de gehele loopdekken gelast. De afmeer- en koppeluitvoering aan dek is afgestemd op de Moezel en zijn sluizen. Een handrail op het bestek terwijl er nog De Matura heeft een aan de rivier aangepaste en geïntegreerde bulbsteven. handrail langs de den loopt had voor Detlef niet nodig geweest. De Duitse Berufsgenossenschaft denkt daar echter anders over. Kijken we in de machinekamers, is het weer een Cummins-feestje: twee QSK50-M 1600 pk hoofdmotoren, bij de drie boegschroeven QSX15-C van 560 pk en nog drie aggregaten van 65 kVA. Mostert Pijpleidingen uit Papendrecht zorgde voor het leidingwerk en appendages. De woning heeft het ‘klasse-’kenmerk van Willemsen Interieurbouw. De Kuchenwelt-keuken werd exclusief mooi gevonden door familie en vele andere belangstellenden die na het dopen van de schepen op het partyschip Rheinkönigin werden verrast op toespraak, diner en natuurlijk een toost. Bulbsteven De bulbsteven werd voor het eerst toegepast in 1929 op de Bremen, waarmee deze oceaanstomer met een snelheid van 27,9 knopen de begeerde Blauwe Wimpel in bezit kreeg. Het model en de afmeting van een bulb staan in relatie tot de lengte van de kiellijn, de breedte, het model en de snelheid van een schip. Door de bulb wordt de stroming rond de steven beïnvloed. Hierdoor wordt, afhankelijk van de snelheid, de golfweerstand verminderd. Om een bepaalde snelheid te bereiken is minder vermogen nodig, of kan bij hetzelfde vermogen een hogere snelheid worden bereikt. In geval van hoog vermogen en snelheid (3000 pk in een 11,45 meter breed koppelverband) wordt de snelheidslimiet bepaald door onder andere de golfweerstand. Bij een normale voorsteven ontstaat de boeggolf net voor de boeg. Wanneer er onder water precies voor deze boeggolf een bulb wordt geplaatst, moet het water eerst hierover stromen. Als het hierdoor veroorzaakte golfdal samenvalt met de boeggolf, dan heffen deze elkaar gedeeltelijk op (zogeheten destructieve interferentie), waardoor de weerstand aanzienlijk afneemt. Een boeggolf verandert de drukverdeling over de romp. Een bulbsteven is voor elk schip uniek en vraagt nauwkeurige berekening. Het maximaal effect van een bulbsteven manifesteert zich op de hoogste snelheid. Bij lage snelheid kan een bulb een minimaal tegengesteld effect veroorzaken. Huib van Dijke heeft waterlogica als hobby, realiseerde reeds tweemaal eerder bulbstevens aan rivierschepen en sleutelde verdienstelijk aan menig onderwaterschip. Door de positieve ervaringen is de Matura eveneens met een dergelijk voorschip uitgerust, die als bijkomstigheid 21 ton meer draagvermogen geeft. De afwijkende lijnen van het Futura-achterschip zijn Moezelvriendelijk en functioneel voor snelheid. “Futura-Matura engagiert fur die Mosel, fahrt fur das 140 Fahrzeugen Kapazität grosse Deutsche Transport- Genossenschaft.” Wie leverden aan het kvb Futura - Matura Van Dijke Litouwen All Pumps Holland BV Blokland Non Ferro bv installatie, antenne-installatie, Seafix Fire Fighting Systems Levering complete schip Gasolieseparatoren type MV-11-ag,5 μ Beunkoelers hoofd- en hulpmotor telefooninstallatie, vloerverwarming, Sygo FM200 blusgasinstallatie Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - VWM Compressoren Tischlerei und Alubau Wessels GmbH ladings- en hoogtemeting en het Radio Misti Scheepsreparatiebedrijf Van Tiem bv Volledige afbouw Isolatiebedrijf Franssen B.V. Stuurhuis, stuurhuistrap en radarmast Holland nautisch pakket Autokraan hydr. uitschuifbaar 18 naar 24 Volksbank Boppard Financiering Isolatie woning en uitlaatgassystemen Habeco Hydrauliek Victron Energy B.V. meter, hefvermogen 2.300 kg, met Van Dijke Litouwen Makelaar Discom BV Hydraulische stuurmachines, hydraulisch Omvormer en acculader radiografische afstandsbediening DTG Deutsche Transport-Genossenschaft Uitlaatgasdempers hoofd- en hulpmotor, hefsysteem stuurhutkolom, aandrijving RAFA B.V. Ramen Handelsonderneming Beerens BV Binnenschiffahrt EG 55 dB(A) demper met geïntegreerde autokraan, ankerlieren, koppellieren en Loggers Rubbertechniek bv Roestvaststalen uitschuifbare Bevrachting gecertificeerde vonkenvanger besturing koproeren Flexibele opstelling woning sierradarmast ESA Verzekering Rubber Design BV Van Wijk Stuurhuizen BV Willemsen interieurbouw & Jeanneau Roeiboot Cummins Flexibele opstelling motor Aluminium roefdeuren scheepsbetimmering Zwets Werkendam BV 2 QSK50 hoofdmotoren 1600 pk, 1800 Mostert pijpleidingen Radio Holland Netherlands bv Isolatie en betimmering van de Pompen en appendages rpm 2 QSX15 boegschroefmotoren 550 pk, Machinekamerleidingen 2 RHRS2005 TFT radars, 3 RT-2048 achterwoning, voorwoning en stuurhut Stiebel Electron Warmwaterboiler 1800 rpm, 3 DGCB(G15)generatorsets 64 Stamford Sigmalook marifoons, Sigma-560 De Jong Nijmegen Shell Marine Products Smeermiddelen kVA Generatoren pakpiloot, Periskal radaroverlay inclusief Sanitair (levering) SLURINK bunkerstations Gasolielevering ADS van STIGT Wärtsilä Propulsion Nederland BV Ecdis viewer, Shuttle pc, Sigma-900 G. van Dreumel Tegelwerken vof Ship Coat b.v. Coating 2 Masson keerkoppelingen mm w 7300 Schroef , straalbuis en schroefasafdichting wegafhankelijke bediening, 2 Sigma-120 Tegelzetter S.U.K Duisburg en G.L. Classificatie 6,440:1, elastische koppeling, ZF Maproser echoloden, Sigma-100 roerstandaanwijzer, Electric Comfort Dacom Telecommunicatie b.v. bedieningssysteem type CruiseCommand, Schroefas, stuurwerk, koproer, ankers en Sigma-130 windmeter, Sigma-700 intercom Vloerverwarming in voor- en achterschip 2 Travelvision Q6, 60 cm satellietantennes Sleepsmeerpomp, PTO type 0 voor kettingen en een Nauticast AIS en stuurhuis Wijckomar Waterzuiveringsinstallatie aandrijving stuurwerkpomp en een 24V Verhaar Omega B.V. Tresco bvba Periskal radaroverlay De Vries Interieurs Stoffering Rien Gesthuizen Reclame Belettering solenoid t.b.v. elektrische bediening 2 Verhaar Omega boegschroefinstallaties Van tiem elektro bv WindeX Engineering BV Nijs Schilderwerken Schilderwerk binnen Machine Support type 31120/130-4k dieselaangedreven, 655 Complete elektrische installatie, 2-draads Airconditioning, overdrukinstallatie A. van der Velde Scheepsonderhoud Volledige voortstuwingslijn uitgelijnd en pk, 1800 rpm, 4 Verhaar Omega databesturing, monitoringsysteem met ventilatieroosters, brandkleppen en Constructie en Schilderwerken gefundeerd ballastpompen 100 kub. touch-screen, Orlaco camerasysteem, airco- machinekamer- en ruimventilatoren Schilderwerk buiten

De Binnenvaartkrant 46 26 augustus 2008 Wij feliciteren familie Wirtz van harte met het kvb Futura - Matura. DEUTSCHE TRANSPORT-GENOSSENSCHAFT BINNENSCHIFFAHRT EG SCHEEPSKRANENBOUW ARNHEM BV Scheepsreparatiebedrijf MISTI O.A. AUTOKRANEN - MOTORINBOUW - ELEKTRA - LASWERK - HYDRAULIEK

De Binnenvaartkrant