Views
2 years ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 41

De Binnenvaartkrant 41 26 augustus 2008 Mcs Tripoli is klaar voor de estuaire vaart Onderweg naar het Deurgangsdock waar het nieuwe mcs Tripoli ligt, passeer je op enkele kilometers het Belgische dorpje Doel dat gedoemd is van de kaart te verdwijnen. Grotere contrasten dan in en rond dit dorp bestaan niet. Een statige oude molen van twee eeuwen terug staat bijna voor twee gigantische koeltorens van de kerncentrale. Een mooie kerk met een schitterend gerestaureerde pastorie kijkt uit op tientallen huizen aan de overkant van de straat die zwaar beschadigd lijken door een ontploffing. Verderop een getijdenhaventje met wat drooggevallen pleziervaartuigen. En aan de andere kant van de kerncentrale een steeds verder oprukkende buurman die een niet aflatende drang tot gebiedsuitbreiding voor zijn containerhavens heeft. In dat decor van kranen, containers en contrasten ligt de gloednieuwe Tripoli in de strakke containerhaven van PSA- HNN aan het Deurgangsdock. Naast een gulle lach, een stevige hand krijgen we ook nog een papieren visitekaartje met daarop ‘GPS Line NV’. Dat zijn enkele kenmerken van Stephaan De Roeck. Hij telt 51 jaar en precies één dag. Achter zijn bedrijfsnaam staat de toevoeging ‘Estuair Transport’. De De Tripoli voor de kade in Antwerpen. Tripoli is het derde estuaire binnenschip dat na de Amberes en Deseo ingezet zal worden via de Noordzee tussen Zeebrugge en het achterland. De schitterend afgewerkte lessenaar op de brug van de Tripoli. Robuust En dat de Tripoli met die versteviging nog robuuster toont, dat straalt ze van voor tot achter uit. Er is dan ook niet voor niets 1.660 ton staal in verwerkt, aldus de trotse eigenaar. Het casco is geleverd door GSK in samenwerking met George Rensen Shipbuilding. De kiel werd gelegd in Astrakan in maart 2007. Op 23 december van dat jaar werd het voor afbouw afgemeerd bij GSP aan kaai 138 in Antwerpen. En een mooi koperen schild boven de entree van de machinekamer herinnert aan de goedkeuring die Veritas aan het schip gaf. Ondanks dat Stephaan De Roeck de gevaren kent van het wel of niet noemen van namen wil hij toch van de gelegenheid gebruikmaken om die van Van Stappen Electriciteit uit Antwerpen te vermelden. Het stuurhuis van Kampers Scheepsconstructie biedt een prima uitzicht wat er op dat moment op de 110 x 17.10 meters van de Tripoli plaatsvindt. De holte is 5.80 m en de tonnenmaat 5.524 . Met de kop ligt de Tripoli bijna tegen het achterschip van de Laura Maersk, goed voor 3.700 TEU. Vergeleken bij haar grote zus Emma Maersk van 14.000TEU stelt het natuurlijk niet zo veel voor maar het blijft indrukwekkend om die bijna onafzienbare rij containers aan boord te zien staan. Speedboot Door de kranen van Hesse-Noord Natie worden de containers in een behoorlijk tempo van het schip afgesnoept. De Tripoli heeft een capaciteit van 450 TEU waarvan 60 reefers (koelcontainers). Er wordt vandaag 324 TEU aan boord van de Tripoli gezet in de daarvoor bestemde cellguides. In gewoon Nederlands: het fietsenrek voor de containers. En dat valt toch niet altijd mee voor de kraanmachinist. Er staat vandaag een aardig briesje en zo’n container is behoorlijk gevoelig voor zijwind. Soms gaat ie met twee pogingen op de juiste plaats, soms moet hij vijf of zes maal verhalen. Eventjes tussendoor een half uurtje languit op de comfortabele bank in het stuurhuis is er niet bij, iedere vier minuten dreunt het schip van voor tot achter. Gelukkig kan ze er tegen en dat zal op zee niet anders zijn. Aan de uitrusting van het schip kan het niet liggen. In de machinekamer staan niets minder dan twee Mitshubishi’s van 1.278PK bij 1600 toeren. Verder 2 Scania’s van respectievelijk 570 en 730 PK en 3 John Deere’s van150 KVA. De voortstuwing en het manoeuvreren werden volledig toevertrouwd aan Veth. In het stuurhuis, met een rondom begaanbare lessenaar van zwart gelakt staal, zegt kapitein Robert Verhoeven:”Die roerpropellers sturen alsof je op een speedboot staat met twee buitenboordmotoren.” Doop Op 18 juli werd het schip gedoopt door dochter Audrey De Roeck, waarna de eerwaarde Pater Machar Verhaeghe het schip zegende. De naam Tripoli herinnert aan een spectaculaire vlucht van De Roecks vader. Die moest tijdens een baggerproject in Afrika wegens politieke onlusten vluchten. Bij zijn speech heeft Stephaan De Roeck een aantal mijlpalen gememoreerd, die vooraf zijn gegaan aan deze nieuwbouw. Hij is er trots op dat het vertrekpunt van die route heeft gelegen in het spitsentijdperk. Hij is opgegroeid op een spits, kreeg van zijn ouders een eigen spits toen hij 16 jaar was. Met zijn echtgenote Patricia Theuninck bewaart hij de beste herinneringen aan die periode op dat schip. Een schutting later, een dag later: het maakte niet uit in die tijd. Als er onderweg gelegenheid was om op een mooie dag de reis te onderbreken om te buurten of te gaan zwemmen, werd er gewoon aangelegd. Die tijd is voorgoed voorbij. Na de spits is De Roeck via een 80-, een 95- en een 110-meter uiteindelijk bij dit schip aangeland. Voorlopig wordt er nog zelfstandig gevaren, over enkele maanden gaat het schip in de planning bij Port Connect voor bestemmingen van en naar Zeebrugge. Wie leverden aan het mcs Tripoli GSK BVBA Casco G.S.P. Projects bvba Complete afbouw Rensen Shipbuilding B.V. i.s.m Oosse Maritiem B.V. Ontwerp en de bouw van het casco Oosse Maritiem B.V. i.s.m. Rensen Shipbuilding B.V. Ontwerp en de bouw van het casco KBC Bank Antwerpen Haven Financiering AON Risk Services Verzekering Lecour & Co bvba Verzekering Koedood Dieselservice BV 2 MITSUBISHI hoofdmotoren type S 12 R- C2MPTK Veth Motoren BV 2 Veth-Z-Drive contraroterende roerpropellers type VZ-1250-CRN 940 kW, 1600 rpm, Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1200, 571 pk, 1800 rpm, Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1400A, 673 pk, 1800 rpm Quality Alignment Uitlijnen Ingersoll-Rand Netherlands Compressoren ICC Insulation & Carpentry Contractors b.v Isolatie uitlaatgassystemen en brandinsolatie motorkamer Discom BV Uitlaatsystemen met incl. elastische ophanging Solak BV Las- en Montagebedrijf Machinekamerplaten Bartholomeeuwsen b.v.b.a. Volledig leidingwerk van de machinekamer, generatoren, en ruimventilatoren Dolderman BV Generatorsets Caldic Techniek bv Generatoren Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis Winel B.V. Deuren Blommaert BVBA Stuurhuistrap Radio Holland Netherlands bv RHRS2005TFT rivierradar, FR2117 zeeradar, FM800 marifoon, RT-2048 marifoon, Sigma-300 bochtaanwijzer, Sigma-120 echolood, Sigma-700 Intercom, NX700 Navtex, FA-150 AIS, SC-50 GPS kompas, GP- 150 DGPS, Epirb en TronSart Periskal Group Periskal radaroverlay Van Stappen & Cada NV Elektrische installatie, de navigatieapparatuur voor zowel binnenvaart als zeevaart geleverd, de PLC uitvoering, alsook het verwarmings- en koelsysteem. Victron Energy B.V. Omvormer en acculader RAFA B.V. Ramen b.v.b.a. Elft Interieurinrichtingen Betimmering Patrick Huys bvba Sanitair Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning ClimaLogic BV Airconditioning hi-safe systems FM-200 installaties motorkamer voor en achter Airconomics B.V. Gekoelde kast Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankers en kettingen N.V. Handelsmij Nassau Complete inventaris Van Voorden Promac PROMAC-GLOBAL DAVIT rescueboat davit Daalderop BV Warmwaterboiler Winel B.V. Ontluchtingen Cosalt NV Pijpen Esso Lubrication Service Smeerolie Hempel (The Netherlands ) B.V. Stralen en conservering Belgische Scheepvaart Inspectie Classificatie Zintel Mobile Telecommunicatie A. Nobel & Zn. Filtration & Separation B.V. Waterzuiveringsinstallatie Atelier van Geffen bv Belettering Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages

De Binnenvaartkrant 42 26 augustus 2008 Wij feliciteren GPS Line N.V. van harte met het mcs Tripoli. AIRCONOMICS

De Binnenvaartkrant