Views
1 year ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 26 augustus 2008 Nieuw ms Fiducia van ondernemer Gerard Verschoor Met hetzelfde verbruik 500 ton meer Tien jaar geleden liet familie Verschoor uit Hardinxveld het 2.205 ton metende ms Fiducia (‘Vertrouwen’) bouwen. Twee jaar geleden werd dat schip verkocht en vaart nu onder de naam Big Ben. Tegelijkertijd werd bij Chris Kornet van Concordia een nieuw schip besteld. DOOR JAN HOEK Eigenaar Gerard Verschoor zegt over de nieuwe Fiducia: “In tien jaar tijd zijn er tal van ontwikkelingen geweest en derhalve wilde ik gezien mijn leeftijd van 47 jaar toch nog een keer een nieuw en economischer schip laten bouwen. Met hetzelfde verbruik kunnen we met de nieuwe Fiducia zo’n 500 ton meer vervoeren. De nieuwbouw is puur voor mezelf, want het ziet er niet naar uit dat een van onze twee zonen mij gaat opvolgen. Omdat ik in de tussenliggende tijd niet aan de wal wilde zitten, heb ik in die periode op een 700 tonner gevaren.” Primeur De nieuwe 3262 ton metende Fiducia met een afmeting van 110 x 11,45 meter heeft alle nieuwe ontwikkelingen aan boord. Er is De Fiducia beschikt als eerste in de binnenvaart over de innovatieve watermaker Promac Aquaset. (foto’s Binnenvaartkrant) zelfs een absolute primeur: de door Promac Zaltbommel geleverde Aquaset S 100, waarmee familie Verschoor van buitenboordwater – zoet, brak of zout – honderd liter drinkwater per uur kan maken. Daarvoor beschikt de Fiducia over twee kleine drinkwatertanks van twee kuub elk. De Promac Aquaset is ook leverbaar met een capaciteit van 60 liter/uur (type S 60). Promac produceert al meerdere decennia drinkwatermakers voor de zeevaart gebruik makend van het omgekeerde osmose-principe. Hierbij wordt het water door membramen geperst die alleen watermoleculen doorlaten, het water ontzouten en bacteriën tegenhouden. Project Engineer Heine van Maar vertelt verder: “Promac is met het leveren van manoeuvreerinstallaties al ruim De Fiducia voor de kant. “Spudpalen vind ik een luxe waar je nagenoeg elke dag plezier van hebt.” Het interieur van de Fiducia. een halve eeuw met de binnenvaart verbonden en we hebben ons ten doel gesteld een drinkwatermaker voor binnenvaartschepen te ontwerpen. Uitgaanspunt was een compacte en complete installatie die geschikt is voor het hele vaargebied van de binnenvaart; de installatie moet dus met zoet, brak en zout water werken. Zeker het uitgebreidere vaargebied via de Donau naar de Zwarte Zee, met vaak kwalitatief slecht drinkwater en matige bunkermogelijkheden, wordt met de Promac Aquaset beduidend veiliger voor de gezondheid en vergroot het de onafhankelijkheid. We hebben de totale voor- en nabehandeling van het water geïntegreerd tot één geheel, waarbij de voorfiltratiefilter, evenals het toevoegen van de benodigde waternabehandelingsstoffen volledig geautomatiseerd zijn. Het onderhoud aan de installatie is eenvoudig gehouden en beperkt zich tot het periodiek vervangen van filters. De inhoud van de drinkwatertanks van vaak meer dan 20 ton kunnen teruggebracht worden naar 5 ton, wat inhoudt dat het schip meer effectieve lading kan vervoeren. Hierdoor verdient de Aquaset zich binnen enkele jaren terug. De Fiducia is het eerste schip waarop we de Promac Aquaset hebben geïnstalleerd. Wel hebben we al meerdere sets verkocht, die later dit jaar in de vaart zullen komen.” Nanying Het Chinese casco van de Fiducia is gebouwd bij de dochtervestiging van Jia Long Shipyard vlakbij Nanying. Gerard en Jeannet Verschoor kochten het schip turnkey bij Chris Kornet van Concordia Shipyards in Werkendam. De afbouw werd gedaan door Instalho. “Hoewel we het schip turnkey gekocht hebben, kregen we van Chris Kornet alle ruimte eigen wensen in te vullen. Zo wilden wij per se een Caterpillar van 1800 pk. Met dat type motor hebben we op ons vorige schip tien jaar lang zonder problemen gevaren; dan stap je voor een iets lagere prijs echt niet over op een ander merk. Verder wilde ik graag twee spudpalen die door Van Wijk zijn geleverd: op het voorschip is een spudpaal met een lengte van veertien meter en achter één van elf meter. Dat vind ik een luxe waar je nagenoeg elke dag plezier van hebt. Het is nu laag water in de haven bij Instalho en zonder spudpalen hadden we daar niet kunnen liggen. We hebben specifiek gevraagd om Da-Capo als aftimmerbedrijf. Dat bedrijf is in mijn ogen de Mercedes onder de timmerbedrijven. Met die typering doe je ze echt eer aan en doe je anderen niets te kort. De lessenaar is afgewerkt met wortelnotenhout, dat zorgt voor een warm sfeervol geheel. We hebben bewust gekozen voor veel RVS, waaronder roestvrijstalen bolders. Voor slechts een kleine meerprijs, dat wordt vaak onderkend, hebben we heel veel gemak op gebied van onderhoud. We gaan varen voor bevrachter Gommers uit Zwijndrecht en varen voornamelijk op de Beneden-Rijn.” Voor de eerste reis heeft familie Verschoor in Vlissingen kolen geladen, die bestemd zijn voor Blennod. Eén ding is zeker: onderweg zijn ze verzekerd van goed en voldoende drinkwater.

De Binnenvaartkrant 25 26 augustus 2008 Nieuwe ‘Rotterdamse’ containerreuzen Deze twee nieuwe containerschepen werden tegelijkertijd opgeleverd en gedoopt in Zuid-Korea als de Maersk Stockholm en de Maersk Salina. Ze gaan varen voor Maersk Ship Management in Rotterdam en zullen voornamelijk worden bemand door Nederlandse officieren. De ‘tweeling–de schepen’ zijn identiek met een lengte van 334 meter en een laadcapaciteit van 8.400 containers – komt in de vaart als onderdeel van een lage reeks nieuwe schepen voor de Deense rederij Maersk Lines die vorig jaar het Nederlands/Britse concern P&O Nedlloyd overnam. Ze zullen gaan varen tussen het Verre Oosten en Europa. Maersk verwacht dit jaar acht nieuwe schepen in gebruik te nemen en heeft 34 nieuwbouwschepen in Korea in bestelling. De nadruk komt daarbij steeds meer te liggen op koel/vries-vervoer. (foto Maersk) Fotowedstrijd binnenvaart Met een fotowedstrijd plaatsen Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) en het Centrum voor Beeldexpressie de Vlaamse vaarwegen de komende maanden letterlijk in de kijker. De wedstrijd staat open voor iedereen, behalve voor beroepsfotografen. Men kan gratis deelnemen, maar er zijn wel een paar spelregels. Zo moet op alle ingezonden foto’s mimimaal één binnenschip te zien zijn. Verder moet de foto betrekking hebben op de vaarwegen vanaf klasse IV die binnen het werkgebied van WenZ vallen. Elke inschrijver mag vier foto’s sturen. Ze moeten uiterlijk maandag 22 september in het bezit van WenZ zijn. Een week later zal een vakkundige jury de foto’s beoordelen. Er zijn mooie prijzen te winnen, zoals gastronomische dineetjes langs de waterweg, boottochten en jaarabonnementen op het tijdschrift Beeld Express. De winnaar krijgt een boottocht van meerdere dagen cadeau. De honderd beste foto’s worden in het najaar getoond op een speciale tentoonstelling. Wilt u deelnemen? Surf dan naar de website van WenZ (www.wenz.be) voor het volledige wedstrijdreglement. DA-CAPO Rivierdijk 423 - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl - info@da-capobv.nl Peulenstraat 154, 3371 AR Hardinxveld - Giessendam Tel: (0184) 62 04 47, Fax (0184) 62 04 20 www.rabobank-hardinxveldgiessendam.nl info@hg.rabobank.nl Rabobank Hardinxveld - Giessendam feliciteert Familie familie Verschoor Snoeij met - Nobel demet oplevering de van oplevering de "Oranje van de Nassau" Fiducia en en wenst wenst schip en schip en bemanning een een behouden vaart. Het is tijd voor de Rabobank. Wie leverden aan het ms Fiducia Concordia Shipyards BV Novetec BV 1300 S4, 650 pk, 1800 rpm met Scania OECHIES ELEKTROTECHNIEK All Pumps Holland BV Pompen Levering compleet schip Uitlaatgasdempers hoofdmotor dieselmotor, 2 Veth ballastpompen, type Elektrische installatie Daalderop BV Warmwaterboiler Instalho BV Complete afbouw Loggers Rubbertechniek bv VP14 S2 Mastervolt BV Omvormer en acculader Esso Mobile Smeerolie Rabobank Hardinxveld-Giessendam Flexibele ophanging uitlaatgassendempers Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Sygo BV Scheepslading- en hoogtemeter Dekker & Stam b.v. Bunkerstation Financiering SKB Scheepsafbouw- en Machinefabriek en RAFA B.V. Ramen International Paint (Nederland) B.V. Gommers Internationaal Konstruktiebedrijf B.V. scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Scheepstimmerbedrijf DA-CAPO BV Coating Bevrachtingskantoor Aluminium machinekamervloeren Stuurhuis Complete betimmering Inspectie Verkeer en Waterstaat Bevrachting Dolderman BV Generatorsets Handelsonderneming Beerens BV Keukenline Keuken Classificatie Oranje Onderlinge Verzekering van Caldic Techniek bv Generatoren Aluminium sierdakradarmast, Stavers - Meerkerk Sanitair levering Hardenbol & Partners Accountancy Schepen U.A. Verzekering Wärtsilä Nederland BV Schroef voorradarmast type Reintrade diep, Hoko Installatiebedrijf Sanitair aanleg Van Wensveen Divers ijzerwerk en R.V.S. ADS van STIGT Damen Marine Components stuurhuistrap, boordlichtvleugels, Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Van Voorden Promac PROMAC-AQUASET Masson Marine keerkoppeling type MM Straalbuis type Van de Giessen Optima Ø heklichtbeugel type Fiducia, hijsevenaar en SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming watermaker, type S-100 W7250, 5,031:1, 24V solenoid t.b.v. 1.816 mm loopplanksteunen Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Atelier van Geffen bv Belettering elektrische bediening en elastische Machinefabriek - Scheepstechniek De Alphatron Marine B.V. Stoffering Huchem Special Products b.v. koppeling Waal bv Schroefasinstallatie Nautische apparatuur ADT Fire & Security HC-WischWasch en HC-Roka Pronk Isolatie B.V. Veth Motoren BV Tresco Engineering bvba Ventilatieroosters en brandkleppen Econosto Nederland BV Isolatie uitlaatgassystemen Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K- AlphaChart Blommaert BVBA Luiken Afsluiters en appendages

De Binnenvaartkrant