Views
1 year ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 26 augustus 2008 Zur Verstärkung unserer Binnenschiffsflotte suchen wir ab sofort ein Schubgütermotorschiff zur Miete. Schiffsabmessungen: 110,00 m x 11,45 m. Einsatzgebiet überwiegend ARA-Häfen und Niederrheinstationen. Interessenten möchten sich bitte melden bei der WIJ BIEDEN: • Een prettige werksfeer • Goede Salariëring • Zeer gevarieerd werk • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling • Een uitdagende functie in een dynamische omgeving • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden (w.o. pensioen) WIJ VRAGEN: • Het in het bezit hebben van een geldig groot vaarbewijs • Het in het bezit hebben van een geldig marifoon certificaat • Beschikken over basiscertificaat VCA • Het in het bezit hebben van rijbewijs B • Een technische opleiding te hebben gevolgd of op ander wijze blijk geven van een technische aanleg of belangstelling • Het overweg kunnen met brand/lasapparatuur is een pre. • Beheersing van woord en geschrift in de Nederlandse taal • Woonachtig in of in de omgeving van Rotterdam • Flexibele opstelling qua werktijden en werkzaamheden in een 24/7 bedrijf Als schipper bent u niet alleen verantwoordelijk voor het varen maar ook voor de (onderhouds)-werkzaamheden aan boord en neemt actief deel aan de diverse andere werkzaamheden binnen het bedrijf. Bent u geïnteresseerd geraakt in deze uitdagende baan, stuur uw c.v. op of neem contact op met: W. SMIT B.V. Duik- & Bergingsbedrijf T.a.v. Dhr. M. Krul Waalhaven o.z. 151 3087 BM ROTTERDAM Tel. 010-4291233 krul@wsmit.nl DUIK- & BERGINGSBEDRIJF W. SMIT B.V. ROTTERDAM Professionals in onderwaterwerk ! ZOEKT TER UITBREIDING VAN ONS TEAM, OP EEN VAN ONZE DUIKASSISTENTIE VAARTUIGEN EEN GEMOTIVEERDE EN ENTHOUSIASTE: SCHIPPER (m/v) ( Op duikassistentie vaartuig ) EWT Schiffahrtsges.m.b.H. Dammstr. 15-17 Herr Th. Dahmen 47119 Duisburg Telefon: 0203 - 8085632 Matrozen met horeca-ervaring Steeds meer mensen kiezen voor een feest of bijeenkomst op een partyschip. Voor onze historische salonboten Animathor, Navigathor en Senathor zijn wij op zoek naar: MATROZEN met horeca-ervaring en gevoel voor gastvrijheid voor het bezorgen van een onvergetelijke belevenis voor onze gasten. Heb je matrozenpapieren en affiniteit met de horeca, ben je per direct beschikbaar en hou je van onregelmatige werktijden? Stuur dan je cv naar: info@thorevenementen.nl of bel 010 – 412 64 82! TE KOOP 1 duwbak 76.50 x 11.40 x 3.37 tonnage 1840.589 de duwbak is 0.72 cm ondergeijkt bwj. 1982 schuifluiken Niessen wordt geleverd met nieuwe papieren. Ruytenberg Transport & Duwwerk B.V. Vissersdijk 1a, 4251 EA Werkendam Tel: 0183-505745 E-mail: r.ruytenberg@planet.nl GEVRAAGD KAPITEIN OP MCS NAVITAS, VRIJE TIJD 14/14, VAARTRAJECT ANTWERPEN-GERNSHEIM CONTACTPERSOON: H.F. JISKOOT TEL: 06-51838726 Laan der Verenigde Naties 105 3316 AK Dordrecht Postbus 499 3300 AL Dordrecht Tel: +31-78-6314455 Fax: +31-78-6314343 e-mail: omnia@omnia-maritime.nl internet: www.omnia-maritime.nl Weidz Transport BV AGNES BARTOUTSLAAN 35 3342 GE HENDRIK IDO AMBACHT TEL: 078-6840112 E-MAIL: WEIDZ@WEIDZ.NL Na de twee eerste succesvolle jaren hebben wij ons team versterkt. Met ons uitgebreide ladingpakket zijn wij op zoek naar diverse schepen in verschillende maten. Onze voorkeur gaat uit naar een langdurige samenwerking Bevrachtingen binnenvaart Nieuwbouwprojekten Scheepsfinancieringen Duwvaart Zee/kustvaart bevrachtingen Agencies Projektladingen Op- en overslag Expeditie REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de scheepvaart zoekt ter versterking van haar team in Amsterdam een enthousiaste: SCHIPPER / VERKOPER Wij verwachten: - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADNR/Radardiploma - Bij voorkeur woonachtig omgeving Amsterdam Wij bieden: Gezocht per 1 september: Stuurman voor vrachtschip Nairobi met vaarbewijs of Rijnpatent. Voor inlichtingen: 00 32 476 616 850 / 06-426 222 98 Wegens uitbreiding en groei van ons bedrijf zijn wij op zoek naar: Regie- Schepen Voor alle vaargebieden. Te koop: 105 x 11,40 x 3,25 POLEN-CASCO. of compleet afgebouwd schip. Levering 2009. Mvs “Delos“ 86x11.20x3.05, bj. 1965, 1974t. 2x 644 Cat. (nov. 2003) woning 2003. Eventueel met vast werk en/of financiele ondersteuning. Zoekt u een afwisselende baan op en rond het water in de haven van Amsterdam? - Leuke afwisselende baan in teamverband - Goed salaris/ prima arbeidsvoorwaarden - Toekomst in de oliehandel Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Scheepmakerij 200 - 3331MB Zwijndrecht info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. B.v.Kol tel 0786201800 of dhr. J.Martens tel 0206321166

De Binnenvaartkrant 15 26 augustus 2008 Varend Oostenrijks muziektheater bereikt de Noordzee Dwars door Europa In het zuiden van Duitsland maar vooral in Oostenrijk is hij een grote meneer: de zanger Hubert von Goisern, die sinds zijn debuut in de jaren tachtig meer dan duizend concerten in de hele wereld verzorgde en tal van prijzen in de wacht sleepte. Eind augustus zet Von Goisern in Passau een punt achter een indrukwekkende muzikale tournee van de Zwarte Zee tot aan de Noordzee. In augustus was zijn ‘drijvende Bühne’ onder meer te gast in Rotterdam, Antwerpen en Dordrecht. De spitsvondige Europa-tournee van de Oostenrijkse zanger, die de De drijvende Bühne van Von Goisern. grondlegger van de ‘Alpenrock’ wordt genoemd, heeft alles te maken met de Europese cultuurhoofdstad 2009: Linz. Bij wijze van opwarmertjestuurdendeOostenrijkers de afgelopen maanden één van hun topmuzikanten op reis door Europa. Op de scheepswerf in Linz lieten ze een vrachtschip van de Oostenrijkse Donaureder Brandner ombouwen tot een drijvend podium. Een tweede schip doet dienst als tijdelijke woning voor de muzikanten. Voortgestuwd door de duwboot MS Josef Brander bereikte deze combinatie vorig jaar via de Donau de Zwarte Zee. Von Goisern en zijn band traden op in verschillende Donausteden. Dit jaar waren Duitsland, Nederland en België aan de beurt. Zo was de Oostenrijkse rocker begin augustus te gast in Antwerpen, Rotterdam en Dordrecht. Het woonschip was bij deze West-tour niet meer van de partij omdat het voor te veel oponthoud zou hebben gezorgd. In de smalle Neckarsluizen zou het immers telkens moeten worden afgekoppeld. Couleur locale Hoofdgedachte van de Linz-Europa-Tour is dat muziek verbindt. Daarom trad Von Goisern overal op met plaatselijke musici. Dat waren in Antwerpen het Antwerp Gipsy Ska Orkestra en Marie Daulne van Zap Mama. Door dit samenspel met plaatselijke bands wil Von Goisern laten zien dat juist de verscheidenheid binnen Europa – de vele regionale gebruiken, talen en dus ook muziekstijlen - ons groot maakt. Zijn eigen repertoire is een vat vol muzikale stijlen, van blues en rock tot pop en natuurlijk ook jodelen. Op 31 augustus is dit spektakel voor de laatste keer te bewonderen in Passau. Begin juli 2009 treedt Von Goisern dan nog één keer op tijdens een driedaags festival in Linz. Maar dat zal niet meer op een schip zijn, want de combinatie wordt binnenkort uit elkaar gehaald. De vrachtschepen van Brandner gaan dan weer gewoon Optreden aan boord. dat doen waar ze eigenlijk voor gemaakt zijn: zand en kies vervoeren. Tenzij iemand ze als herinnering Populair aan deze unieke scheepsreis wil kopen natuurlijk. In de Alpenlanden is Hubert von Goisern (56) erg populair. Hij werd vooral bekend door de verfrissende manier waarop hij de traditionele Oostenrijkse volksmuziek nieuw leven inblies. In de loop van zijn carrière werkte hij samen met musici uit de hele wereld. Dat leverde hem tal van nationale en internationale prijzen op. In 1984 richtte Von Goisern de band ‘Alpinkatzen’ op, die onder meer deelnam aan de befaamde Watzmann-tour van de Weense rocker Wolfgang Ambros. Dit schitterende muzikale theaterspel vertelt de geschiedenis van de ‘Schicksalsberg’ Watzmann die zijn slachtoffer binnenhaalt. Een aanrader! Brussel krijgt afdeling scheepvaartpolitie De federale politie heeft plannen om volgend jaar in Brussel een afdeling scheepvaartpolitie op te richten. Die zou verantwoordelijk worden voor het toezicht in de haven. Brussel heeft op dit moment geen eigen rivierpolitie. Het politietoezicht in de Brusselse haven wordt verzorgd door de havenkapitein en zijn twee adjudanten. De federale politie is er wel aanwezig, maar slechts punctueel en alleen als het écht nodig is. In zulke gevallen stuurt de politie een vaartuig vanuit Antwerpen of Gent naar Brussel, maar het kan even duren voor dat ter plaatse is. De nieuwe afdeling zal naar verwachting zo’n tien maar sterk worden. Geen overbodige luxe voor een havengebied van ruim 90 hectare grond- en 80 hectare wateroppervlakte met zo’n 28 kilometer oever en 10 kilometer kade. In de haven zitten ook enkele bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken. In het kader van internationale richtlijnen kregen de havens van Antwerpen en Luik afgelopen jaar speciaal politietoezicht om terrorisme en andere misdrijven te bestrijden. Ook Brussel zou zo’n eenheid krijgen, maar dat is vooralsnog niet gebeurd. Verwacht wordt dat met de komst van de Brusselse scheepvaartpolitie ook de vaarwegen in een groot gebied ten zuiden van Brussel voortaan beter in de gaten kunnen worden gehouden. Betere ontsluiting industriezone Ruisbroek Binnenvaart wordt lid bij Unizo Met de komst van een nieuwe tunnel aan de voet van de Nijverheidsbrug in Ruisbroek worden spoor- en wegvervoer voortaan in een aparte bedding naardebedrijvenzonelangshetzeekanaalgeloodst.Hettunnelcomplex,dat begin deze maand officieel werd ingewijd, vormt daarmee de aanzet voor eenbetereontsluitingvandeindustriezone. Het maakt deel uit van het ontwikkelingsprogrammavoorhetkanaal Brussel-Schelde dat tien jaar geleden is opgesteld. Een belangrijke prioriteit daarin was de snelle realisatie van nieuwe watergebonden distributie op de knooppunten langs het Zeekanaal, met voorrang aan het 10.000-tonvak tussen Wintam en Willebroek. De infrastructuurprojecten op en langs het kanaal hebben sindsdien een vlucht genomen. Zo is de nieuwe zeesluis in Wintam afgewerkt en vestigde zich op het Zuidelijk Eiland tussen het zeekanaal en de Rupel het eerste bedrijf. De regiotroksnelnieuwelogistiekebedrijven, waaronder de containerterminal Boudewijnkanaal nu 7 meter diep TCT Belgium. Dat werpt z’n vruchten af,watookblijktuithetfeitdatonlangs het honderdduizendste schip de sluis in Wintam passeerde. Dankzij het nieuwe tunnelcomplex kunnen de diversetransportmodivoortaanbeterop elkaar afgestemd worden. Door de aanleg ervan kan er dwars door het industriegebiedtussenRupelenzeekanaal een nieuwe spoorweg worden getrokken. Ook kunnen hierdoor enkele kaaimuren worden herbouwd. Ghent Dredging heeft de voorbije weken gebaggerd op het Boudewijnkanaal in Brugge. De werkzaamheden, die dag en nacht doorgingenmaargeenhinderopleverden voor de scheepvaart, waren nodig omdat er al tien jaar niet meer gebaggerd was op het kanaal. Daardoor konden zeeschepen vanuit de haven van Zeebrugge steeds moeilijker de Brugse binnenhaven bereiken. De vaargeul was er immers nog maar zes meter diep. Na drie weken stevig doorbaggeren is er nu weer een diepte van zeven meter gegarandeerd. De haven van Zeebrugge is opgelucht, nu de zand- en grindbedrijven langs het kanaal en in de Brugse binnenhaven weer grotere schepen kunnen ontvangen. In totaal heeft de Gentse baggeraar zo’n 40.000 kubieke meter slib uit het kanaal verwijderd. Dat wordt gestort in kanaalvakken met overdiepte en in het verbindingsdok. Het is de bedoeling dat het kanaal over een paar jaar nog verder wordt uitgediept. Maar daarvoor moet de westelijke oever eerst worden versterkt met een stalen damwand. Om hun slagvaardigheid richting politiek te versterken, worden de Vlaamse binnenvaartorganisaties samen lid van Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers. Binnen enkele weken wordt een zogenoemde ‘associatieovereenkomst’ ondertekend. Dit houdt in dat alle binnenvaartorganisaties samen als één sectorvertegenwoordiger lid van de ondernemersorganisatie worden en de kosten voor het lidmaatschap delen. Het idee ontstond na de staking in het voorjaar, toen Vlaamse ambtenaren de binnenschippers dagenlang kwelden door de ene sluis na de andere lam te leggen. Het kwam toen tot een spontane samenwerking tussen VBR en Unizo. Mede daardoor bleef de schade voor de binnenvaart nog enigszins beperkt. De aanvankelijk uitzichtloze staking van meer dan een week in Evergem duurde uiteindelijk ‘slechts’ zes dagen. Unizo beschikt dan ook over korte lijnen naar politici en in het bijzonder naar Vlaams minister-president Kris Peeters, die jarenlang voorzitter was van de organisatie. Het was Peeters die uiteindelijk met een machtswoord een einde maakte aan de dagenlange ellende op de vaarwegen. Behalve minister-president is Kris Peeters ook bevoegd voor het havenwezen, een niet onbelangrijke portefeuille voor de binnenvaart. Als ondernemersorganisatie behartigt Unizo de belangen van zo’n 85.000 Vlaamse KMO’s uit meer dan 110 sectoren. De binnenvaart ontbreekt nog op dit lijstje maar niet meer voor lang. Na deelname aan een Unizo-bijeenkomst (op uitnodiging van Unizo zelf) hebben VBR, de andere organisaties binnen de Federatie, de Bond van Eigenschippers en Aequitas afgesproken samen lid te worden. Ze delen de kosten, want aan het lidmaatschap bij Unizo hangt een flink prijskaartje. “Wij verwachten hier veel van”, aldus Karel Verberght namens VBR. “Unizo helpt de leden met lobbywerk en heeft een eigen studiedienst. Door dit lidmaatschap kan onze sector problemen in de toekomst wellicht sneller aanpakken. Via Unizo zijn de wegen naar de politiek immers kort. De organisatie heeft dan wel geen specifieke kennis van de binnenvaart in huis, maar die hebben wij. Samen staan we sterker.”

De Binnenvaartkrant