Views
5 years ago

2008-18

  • Text
  • Schip
  • Pompen
  • Augustus
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Zoekt
  • Rotterdam
  • Binnenvaart

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 18 - 26 augustus 2008 Veel mis met vluchtwegen Met de komst van het ADN in 2011 zal ook België ervoor moeten zorgen dat de ADNR-checklist tussen vervoerder en terminal gerespecteerd wordt. Volgens binnenvaartorganisatie VBR staan veel terminals aan de vooravond van flinke investeringen. Menig terminal had het niet zo nauw genomen met de vluchtmogelijkheden van opvarenden. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! GENERATORSETS 13 Ministeries vinden terminal veilig Minister Jacqueline Cramer van VROM en staatssecretaris Tineke Huizinga van VenW vegen de zorgen over de vluchtwegen en de retourdampen bij de Amsterdamse terminal NuStar van tafel. Bij het CBRB wordt in de groep onafhankelijke tankvaartondernemers (OPTO) en de werkgroep ADNR bekeken hoe te reageren op deze reactie van het ministerie. 9 Gabriel: keine Staustufen-Ausbau Sein Ministerium halte am sanften Donauausbau fest, sagte Bundesumweltminister Sigmar Gabriel (SPD). Er kritisierte die Vorgehensweise des Freistaates Bayern, der einen Ausbau mittels Staustufen favorisiert. Bayerns Verkehrsministerin Emilia Müller (CSU) hat sich die Aussagen Gabriels nicht gefallen lassen. Een nieuwe lading laadvermogen 31 binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl De Rotterdamse haven wordt definitief uitgebreid met Maasvlakte 2. Volgende week beginnen de feitelijke werkzaamheden met het baggeren van de Yangtzehaven, de aanleg van de nieuwe zachte kustverdediging en zandsuppletie voor de kust. Het Havenbedrijf heeft zelf de knoop doorgehakt. Afgelopen zomer heerste er nog steeds onzekerheid over de ‘eerste plons’ (zoals de start van de werkzaamheden al jarenlang wordt omschreven). Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) had weliswaar aangekondigd dit najaar te starten met de aanleg, maar er liep (en loopt) nog steeds een bezwaar van Milieudefensie bij de Raad van State. Volgens deze groepering zou de uitbreiding ten koste gaan van de leefbaarheid van de regio en de luchtkwaliteit. Milieudefensie kwam begin deze week in opspraak en dreigt subsidies te verliezen wegens onwettige praktijken. Hans Smits maakte vorige week bij de presentatie van de halfjaarcijfers van de haven (een groei van 7,7 procent) bekend dat de kogel door de kerk is en dat met de feitelijke aanleg van Maasvlakte 2 wordt begonnen.Volgens Smits beschikt het Havenbedrijf over alle vergunningen die daarvoor nodig zijn en is er Waalhaven, de middag van 20 augustus. Met een matige zuidwestenbries verschijnt om 5 uur de Sainty 7 in de mond van de Waalhaven. Heftige regenbuien spoelen de zoutlaag die zich tussen China en Rotterdam aan de casco’s heeft gehecht, overboord. Overgenomen van de zeesleper, hebben de sleepboten van Kotug het transport in hun trossen onder controle, om de stapel vaartuigen aan de boeien af te meren. Ontvangers zijn Rensen-Driessen Shipbuilding, Veka Shipbuilding en Hendricks Scheepvaart. Twee casco’s van coasters staan met afmetingen van 135 lang en 17.10 breed. Ze worden gedragen door ‘14.20’ers’. Een vijftal van 11.40 breed variëren in lengte van 110 tot 135 meter. Drie Europa IIbakken voor Slokkers alsook een pushbarge voor een Belgische eigenaar zijn verstopt in de ruimen. Het casco Duricha staat eveneens aan dek en heeft de primeur om als eerste tot een schip te worden geëvolueerd bij de nieuwe afbouwlocatie Trico BV aan de Rotterdamse Sluisjesdijk. (foto Johan de Witte) Volgende week ‘eerste plons’ voor noodzakelijke havenuitbreiding Rotterdam Eindelijk start Maasvlakte 2 een beperkt aantal beroepen tegen die vergunningen ingesteld, die meer betrekking hebben op het gebruik van Maasvlakte 2 en op een deel van de natuurcompensatie. Het HbR ziet de beroepsprocedures met vertrouwen tegemoet. In tegenstelling tot drie jaar geleden is het huiswerk goed gedaan. Toen hield de Raad van State de aanleg van MV2 tegen omdat niet was voldaan aan de (nieuwe, Europese) eisen die aan de luchtkwaliteit zijn gesteld. Sindsdien heeft het HbR bij de voorbereiding een aantal voorwaarden gesteld aan onder andere de vestiging en exploitatie van containerterminals op MV2. Eén van de belangrijkste daarvan is dat tenminste 45 procent van de containers per binnenschip worden afgevoerd naar het achterland. >> Lees verder op pagina 3 SwetsODV zoekt brug- en sluiswachters in bezit van Nautische Functies 1 of 2 in de regio’s Zuid- en Noord-Holland, Midden- en Oost-Nederland. Voor langere periode, waarbij een vast dienstverband tot de mogelijkheden behoort, studie gestimuleerd wordt en met de zekerheid van de Nautische CAO! Indien u interesse heeft in deze functies, bel ons op (088) 6191234 of schrijf u in via www.swetsodv.nl. Zie al onze vacatures op pagina 2 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. www.olthof.eu Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant